عمومیکسب و کار برتر

زگیل در کشاله ران نشانه چیست؟

زگیل تناسلی یک بیماری جنسی بسیار شایع می‌باشد که سالانه افراد بسیار زیادی به آن مبتلا می‌شوند. اما به علت مسائلی مانند شرمندگی و خجالت زدگی در مراحل اولیه آن که درمان بسیار سهل الوصول تر است از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند. شاید علت این امر آن است که محل بوجود آمدن زگیل و علت پدید آمدنش موضوعی است که بسیاری از افراد، از مطرح کردن آن، ابا دارند.اما واقعیت آن است که هر چه دیرتر برای درمان اقدام کنید عواقب بدتری در پی خواهد داشت.

یکی از روش های درمانی زگیل تناسلی استفاده از صابون گانودرما برای زگیل تناسلی است. با استفاده صحیح این صابون، علایم مربوط به این بیماری به شدت کاهش یافته و شما رو به روند درمان پیش میروید. در این یادداشت سعی می کنیم اطلاعاتی جامع در خصوص اینکه زگیل تناسلی چیست و راه های درمان آن چه می باشد را به شما ارائه دهیم. تا اگر به آن مبتلا نشده اید، از بروز آن جلوگیری کنید، و در صورت ابتلای به آن، علاوه بر به دست آوردن شناخت لازم، بدانید که انجام چه اقداماتی برای درمان، ضروری است.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی، نوعی بیماری جنسی است که یا به خاطر تماس با وسایل آلوده منتقل می شود و یا بر اثر انجام آمیزش جنسی با فردی که به زگیل تناسلی مبتلا است. در صورت ابتلا صابون گانودرما دکتر بیز به کمک شما می آید. یعنی اگر شریک جنسی یک فرد مبتلا و یا ناقل این نوع زگیل باشد به طور قطع طرف مقابل او نیز پس از آمیزش، به زگیل تناسلی دچار خواهد شد. عامل ایجاد زگیل ناحیه تناسلی ویروس HPV که بیشتر با عنوان پاپیلومای انسانی شناخته می شود است. این نوع از زگیل ها اغلب به صورت زائده های پوستی ناخوشایند در نواحی تناسلی، مقعد و گاهی نیز در کشاله ران دیده می شود.

زگیل در کشاله ران نشانه چیست؟

شکل زگیل تناسلی در زنان

البته در پاره ای از مواقع این نوع زگیل ها در صورتی که اندازه شان بسیار کوچک و یا همرنگ پوست باشد، قابل مشاهده نیستند و تشخیص وجود داشتن شان کاری بسیار دشوار و پیچیده است. گاها استفاده از صابون گانودرما برای پیسی بر روی این زگیل ها تاثیر مثبتی گذاشته است. اما گاهی نیز رشد کرده و دیده می شود. زگیل های تناسلی اغلب یا به شکل تکی رشد می کنند و یا به صورت خوشه ای؛ به هر حال این عارضه به هر شکلی که دیده شود و یا اینکه غیرقابل مشاهده باشد سریعا برای درمان آن باید اقدام نمود.

علائم زگیل تناسلی را بشناسید

از آن جایی که در بسیاری از مواقع ممکن است زگیل تناسلی در بدن شما وجود داشته باشد اما به دلیل دیده نشدن از وجود آن بی خبر باشید، بهتر است نسبت به علائمی مانند خارش، سوزش، ترشحات غیرطبیعی، خونریزی غیرمعمول و… در ناحیه تناسلی خود حساس باشید و در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر هر چه سریعتر به پزشک مراجعه نمایید.

چرا که اگر این بیماری بدون درمان رها شود و در ناحیه تناسلی پخش شود، ناحیه بزرگی را در بر خواهد گرفت و با درد و عوارض بسیار زیادی همراه خواهد بود. حتی در زنان ممکن است احتمال بروز سرطان گردن و دهانه رحم را افزایش دهد.

زگیل تناسلی خفیف

همان طور که از نام این نوع از زگیل ناحیه تناسلی پیداست به مواردی گفته می شود که تعداد زگیل ها و پراکندگی زگیل ها کم باشد و اندازه آنها نیز کوچک باشد. زگیل تناسلی خفیف در صورتی که فرد تعداد شرکای جنسی کمتری داشته باشد، شریک جنسی فرد به آلودگی کمتری دچار باشد، برای اصلاح موهای زائد ناحیه تناسلی از تیغ استفاده نکند، جهت درمان زگیل ها سریعاً اقدام کرده است، دخانیات مصرف نمی کند، از رژیم غذایی سالم و سبزیجات تازه استفاده می کند، به ندرت دچار استرس می شود.

چه رابطه ای بین HPV و زگیل های تناسلی وجود دارد؟

ویروس اچ پی وی، گونه های بسیار متفاوتی دارد که بعضی از این گونه ها عامل شکل گیری زگیل های معمولی روی دست و پاها می شود، اما برخی از گونه‌ها عامل شکل گیری زگیل های تناسلی هستند. حدود سی الی چهل نوع ویروس HPV وجود دارد که البته تعداد کمی از انواع آن می‌توانند سبب پدید آمدن زگیل ناحیه تناسلی شوند.

ویروس HPV از طریق تماس و یا رابطه جنسی با فرد آلوده به زگیل تناسلی منتقل می شود. این ویروس علاوه بر اینکه باعث ابتلای فرد به این نوع از زگیل می شود، ریسک ابتلای زنان به سرطان دهانه رحم را نیز افزایش می دهد. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی در این زمینه، واکسن HPV ریسک ابتلا این بیماری را کاهش داده است. به هر حال بهترین راه جلوگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی و سایر عوارض، اجتناب از داشتن رابطه جنسی با افراد آلوده به ویروس HPV است.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که؛ لزوماً هر فردی که نشانه‌ای از زگیل تناسلی ندارد به این معنی نیست که مبتلا به ویروس HPV نمی‌باشد.

زگیل تناسلی را با زگیل معمولی اشتباه نگیرید

زگیلی که در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود با زگیل هایی که در سایر نقاط بدن مانند دست یا پا به وجود می آیند بسیار متفاوت است. اما تفاوت این دو زگیل در چیست؟ عامل ایجاد هر دو زگیل معمولی  و تناسلی ویروس پاپیلومای انسانی است، ولی از نظر نوع ویروس با هم متفاوت هستند. تشابه این دو ویروس با هم این است که، هر دو زگیل معمولی و تناسلی مسری بوده و از فردی به فرد دیگر از طریق تماس پوستی قابل انتقال است.

ویروس پاپیلومای انسانی در زگیل های معمولی باعث بروز زگیل در تمام نواحی بدن مانند دست ها، پاها، سر و تنه به غیر از ناحیه تناسلی را درگیر می کند. در حالی که ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در زگیل تناسلی باعث درگیری نواحی تناسلی و گاهاً دهان ( به دلیل سکس دهانی) می شود.

راه‌های انتقال ویروس زگیل تناسلی

عامل زگیل ها ویروسی به نام hpv است. این ویروس انواع مختلفی دارد که هر کدام از انواع آن می تواند باعث ایجاد ضایعات گوشتی بر روی هر قسمتی از پوست شود. مثل کف دستها، صورت، ناحیه تناسلی و صورت. آنچه خیلی مهم است این است که برخی از انواع این ویروس ها می توانند باعث ایجاد سرطان در ناحیه تناسلی شوند.

  • آمیزش جنسی با فرد مبتلا یا ناقل
  • استفاده مکرر و زیاد از قرص های ضد بارداری
  • برقراری رابطه جنسی در سنین پایین
  • استفاده از اشیای آلوده به ویروس HPV

نحوه پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

همان طور که قبلاً هم گفته شد، زگیل ناحیه تناسلی واگیردار می باشد و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، پرهیز از روابط جنسی با افرادی است که از سلامت کامل آنها مطمئن نیستید. زگیل ناحیه تناسلی یکی از شایعترین بیماری های مقاربتی است و برخلاف سایر بیماری های مقاربتی نمی توان با استفاده از کاندوم جلوی انتقال آن را به طور کامل به صفر برساند، زیرا کاندوم مانع تماس سایر قسمت های ناحیه تناسلی در هنگام رابطه جنسی نمی شود.

در حال حاضر انواع مختلفی از واکسن ها جهت پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی وجود دارد که واکسن گارداسیل یکی از این انواع است. واکسن گارداسیل برای افرادی که بیشتر در معرض آلودگی به این ویروس هستند تزریق می شود. این واکسن باید قبل از شروع روابط جنسی ( بین سنین 12 تا 25 سالگی) و قبل از آلودگی به این نوع از زگیل ها، در سه نوبت تزریق  گردد.

راه های درمان زگیل ناحیه تناسلی

با توجه به شکل زگیل ناحیه تناسلی و نوع ویروسی که عاملیت ایجاد آن است و نیز تعداد و محل پدید آمدن آن، روش درمان زگیل تناسلی متفاوت خواهد بود. البته مسائلی مانند روش درمان، میزان تبحر جراح و پزشک درمانگر، واکنش سیستم ایمنی بدن، قدرت مقابله بدن با ویروس و … بر نتیجه درمان زگیل تناسلی بستگی دارد. روش های درمانی زگیل تناسلی به دو دسته روش های درمانی جراحی و روش های درمانی بدون نیاز به جراحی تقسیم می شوند. یکی از نکات مهم در رابطه با درمان دارویی زگیل تناسلی آن است که آنتی بیوتیک ها در درمان آن بی تاثیرند.

انواع روش های درمان زگیل تناسلی

روش‌های درمان زگیل تناسلی همان طور که پیش تر توضیح داده شد، گوناگون هستند و با توجه به نوع زگیل و اندازه و تعداد آن متفاوت خواهد بود. این که برای درمان کدام روش، باید مورد استفاده قرار بگیرد باید پزشک تشخیص دهد. با توجه به عوارض و خطرات زگیل تناسلی، بهتر است از درمان خودسرانه و یا نادیده گرفتن و بی اعتنایی نسبت به آن شدیدا خودداری کنید.

روش های درمانی زگیل تناسلی

درمان از طریق پمادها یا مایعات از بین برنده

این روش درمانی معمولا چند هفته به طول خواهد انجامید.

درمان به روش کرایوتراپی

در این روش، زگیل باید هر هفته و یا در برخی از مواقع هر دو هفته یک بار، با نیتروژن مایع، فریز شود.

درمان از طریق الکتروکوتری(سوزاندن زگیل)

برای سوزاندن زگیل تناسلی از طریق الکتروکوتری باید از روش بی حسی موضعی استفاده کرد.

درمان با لیزر

برای از بین بردن زگیل تناسلی از طریق لیزر نیز باید بی حسی موضعی انجام شود.

جراحی زگیل تناسلی

گاهی میزان انتشار و نوع زگیل، به نحوی است که باید از طریق جراحی برداشته شود. البته جراحی زگیل تناسلی، سرپایی محسوب می شود و با بی حسی موضعی و بدون نیاز به بیهوشی انجام خواهد شد.

درمان زگیل تناسلی چه مدت طول خواهد کشید؟

گاهی زگیل ناحیه تناسلی تناسلی در مدت کوتاهی پس از آغاز درمان از بین خواهد رفت. اما برخی از مواقع که زگیل مقاوم تر باشد، نیاز به تکرار درمان وجود دارد. از این رو فرآیند درمان زگیل تناسلی با توجه به میزان مقاوت آن، ممکن است طولانی تر نیز شود. البته افرادی که سیگاری هستند، درمانشان سخت تر و طولانی تر از افراد غیرسیگاری خواهد بود.

اگر یک روش درمانی به کار بسته شد ولی موثر واقع نگردید پزشک جراح حتما روش درمانی را باید عوض کند. گاهی ممکن است برای درمان زگیل تناسلی، از چند روش مختلف به صورت ترکیبی استفاده شود.

کارهای ممنوعه هنگام درمان زگیل تناسلی

  • استفاده از روغن های مخصوص حمام
  • استفاده از صابون های معطر
  • به کار بردن کرم ها و لوسیون های مختلف در ناحیه درگیر
  • استفاده از فرآورده هایی که در داروخانه‌ها به عنوان درمان خانگی و بی نیاز از تشخیص پزشک به فروش می‌رسند.

یک نکته مهم: در صورتی که باردار هستید و یا احتمال می دهید حتما پزشک معالجتان را در جریان قرار دهید.

سخن پایانی

در صورتی که احتمال می دهید به این عارضه مبتلا هستید و یا از ابتلای به آن اطمینان دارید، به هیچ عنوان برای درمان شدن از مراجعه به پزشک ابا و شرمی نداشته باشید و پزشک را محرم اسرار بهداشتی خود بدانید. از آن جایی که این نوع از زگیل ها همیشه قابل مشاهده نیست در صورت وجود داشتن زمینه برای ابتلا به آن، برای معاینه و انجام آزمایش حتما به پزشکی متبحر مراجعه نمایید.

دکمه بازگشت به بالا