بین الملل

سفر امیرعبداللهیان به ترکیه و سوریه؛ ایران دوست همیشگی کشورهای منطقه

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین آپارات نیوز، پس از زلزله‌های اخیر در ترکیه و سوریه که خسارات جانی و مالی زیادی به همراه داشت، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به محض ورودش به تهران بعد از سفر به آمریکای لاتین در توئیتی نوشت: تأثر و تأسف عمیق خود، دولت و مردم ایران از وقوع زلزله شدید در مناطقی از دو کشور دوست، همسایه و مسلمان ترکیه و سوریه که به جانباختن و مجروح شدن جمع زیادی از شهروندان دو کشور منجر شد، اعلام و با دولت‌ها و ملت‌های ترکیه و سوریه ابراز همدردی می‌کنم. آماده هرگونه مساعدت هستیم.

وی پس از آن هم با همتایان ترکیه‌ای و سوریه‌ای خود تلفنی گفت‌وگو و آمادگی ایران برای کمک رسانی به زلزله زدگان را اعلام کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در تماس با سفیر ایران در دمشق و سرکنسول در حلب در جریان سلامت همکاران در حلب قرار گرفت و با اشاره به اقدام فوری به عمل آمده از سوی کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان برای اعزام تیم‌های پزشکی و امدادرسانی به مناطق زلزله زده ترکیه و سوریه، بر هماهنگی و تسریع در امدادرسانی تأکید کرد.

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در پی زلزله اخیر در این کشور از ورود تیم پزشکی و امدادی هلال احمر ایران برای کمک به نجات آسیب دیدگان خبر داد.

البته ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۷ بهمن ماه و پس از وقوع این زمین لرزه‌ها ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه، از آمادگی نهادهای امدادرسانی، درمانی و بهداشتی ایران برای کمک به آنها خبر داد. همان روز هم «علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی ویدئویی با «گیر پدرسون» نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، آمادگی ایران را برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم زلزله زده سوریه اعلام کرد.

در پی زلزله اخیر در سوریه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حلب اقدام به کمک رسانی و ارائه خدمات به زلزله زدگان در این شهر سوریه کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین ۲۰ بهمن ماه در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: ایران آماده ارسال فوری تیم‌های امدادی و کمک‌های انسانی به منطقه ادلب در سوریه است.

* ایران در پی زلزله‌های اخیر در ترکیه و سوریه چه کرد؟

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۲۴ بهمن ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی، خاطرنشان کرد: از جامعه جهانی انتظار می‌رفت در ارتباط با زلزله رخ داده در دو کشور سوریه و ترکیه با نگاه انسانی به قضیه نگاه کنند و مسائل و نکات سیاسی را در کمک رسانی انسانی دخیل نکنند… متاسفانه کشورهای مدعی و مسؤول به مسؤولیت انسانی خودشان دقیق عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود را با سرعت انجام داد و علاوه بر اقداماتی که در ارسال کمک‌های انساندوستانه به ملت گرفتار در سوریه و ترکیه انجام داده است، در ارتباط با سوریه رایزنی‌های سیاسی و فنی متنوعی را انجام داده است. از جمله وزیر امور خارجه با دبیرکل سازمان ملل و هم رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ صحبت و بر ضرورت ایجاد شرایط مناسب و ارسال کمک‌های فوری انسانی به سوریه تأکید کرده است. مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی نیز با فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گفت‌وگو انجام داد و در این رابطه توصیه‌های لازم را مطرح کرده که این کمک رسانی در اسرع وقت صورت بگیرد که خوشبختانه به سفر فرستاده ویژه دبیرکل به سوریه منتهی شد و بعد از آن شاهد ارسال حجمی از کمک‌های انساندوستانه از سوی کشورهای مختلف بودیم.

سفر امیرعبداللهیان به ترکیه و سوریه؛ ایران دوست همیشگی کشورهای منطقه

 

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: اما در مجموع این گله مندی وارد است که در بحث سوریه متاسفانه ما شاهد اقدام به موقع و نگاه انسانی نبودیم و کمک رسانی توأم با برخی ملاحظات و نگاه سیاسی شد. در خصوص ترکیه، جمهوری اسلامی ایران با توجه به روابط برادرانه، دوستانه توأم با همسایگی و مودتی که بین دو ملت وجود دارد در سطوح بسیار متنوع و تعیین کننده و اثرگذار با نگاه انسانی به قضیه حداکثر تلاش خود را تا این لحظه انجام داد، هم در بحث ارسال کمک‌های انساندوستانه و هم اعزام تیم‌های فنی جستجو و نجات، گروه‌های امدادی و درمانی و ارسال تجهیزات پزشکی و در این زمینه از حداکثر ظرفیت‌های خود بهره برد و کمک‌های لازم را انجام داد و همین کمک‌ها در ارتباط با سوریه با حداکثر تلاش و نگاه انساندوستانه انجام شد.

علاوه بر این در سفری که حسین امیرعبداللهیان برای شرکت در بخش عالیرتبه پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو داشت و در دیدارهایی که در حاشیه این نشست با دبیرکل سازمان ملل و همچنین روسای سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه صورت گرفت، در خصوص وضعیت سوریه و زلزله اخیر در این کشور گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان و گوترش ۲۱ بهمن ماه در خصوص برخی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله وقوع زلزله مهیب در سوریه و ترکیه گفت‌وگو و تبادل نظر کرده بودند.

سفر امیرعبداللهیان به ترکیه و سوریه؛ ایران دوست همیشگی کشورهای منطقه

 

از سوی دیگر، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز ۱۵ اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران عنوان کرد: سوریه علاوه بر ویرانی‌های جنگ چند ساله اخیرا با زلزله ویرانگر روبرو شد و همزمان با تحریم‌های سنگین و غیرانسانی دولت آمریکا و شرکای اروپایی آمریکا مواجه است. این تحریم‌ها ظالمانه و مردود و غیرقابل قبول است. انتظار است با توجه به این شرایط تحریم‌ها برداشته شود و امکان کمک رسانی انسانی به این کشور برای تامین مایحتاج اساسی مردم سوریه فراهم شود. (اینجا بخوانید)

کنعانی نهم اسفند ماه در توئیتر و در پی تحولات اخیر در مناسبات کشورهای عربی با سوریه نوشت: گشایش‌های اخیر در روابط کشورهای عربی با سوریه از جمله سفر هیأت پارلمان‌های عربی به دمشق برای اعلام همبستگی با سوریه پس از زلزله ویرانگر اخیر، علاوه بر واقع بینی، گامی مثبت در مسیر همبستگی اسلامی است.

در گفت‌وگوی تلفنی «علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه و «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، بر لزوم تسهیل ارسال کمک‌ها به مردم سوریه در پی زلزله اخیر و پرهیز از سیاسی کاری در این زمینه تأکید شد. خاجی ضمن مخالفت با تحریم‌ها و موانع موجود در ارسال کمک‌ها و اشاره به شرایط سخت زندگی زلزله زدگان، خواستار افزایش و تسریع در انتقال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی غیرمشروط به سوریه شد.همچنین در دیدار خاجی با وزیر خارجه عمان بر لزوم ارسال کمک‌های انساندوستانه به سوریه در پی زلزله اخیر در این کشور تأکید شد.

سفر امیرعبداللهیان به ترکیه و سوریه؛ ایران دوست همیشگی کشورهای منطقه

 

* سفر امیرعبداللهیان به آنکارا و دمشق

در ادامه اقدامات ایران و کمک‌رسانی‌هایی که در این مدت به زلزله زدگان در سوریه و ترکیه صورت گرفت، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد روز چهارشنبه ۱۷ اسفند ماه در رأس هیأتی به منظور اعلام همدردی با دولت و ملت ترکیه در پی زلزله اخیر در این کشور و همچنین دیدار و گفت‌وگو با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه وارد آنکارا شد و در بدو ورود به آنکارا گفت که به نمایندگی از رئیس جمهور و دولت و ملت ایران به مناطق زلزله زده ترکیه سفر و با همتای ترکیه‌ای نیز دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

سفر امیرعبداللهیان به ترکیه و سوریه؛ ایران دوست همیشگی کشورهای منطقه

 

وی افزود: پس از وقوع زلزله در ترکیه بخش‌های امدادی ما وارد این کشور شدند و اقلام مورد نظر و در عین حال امدادهای مورد نیاز را به ویژه در بخش تفحص و نیروهای زنده یاب به کار گرفتند و امیدوار هستم که فرصتی فراهم شود از نزدیک در یکی از این مناطق مراتب همدردی ملت ایران را اعلام کنم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای و شرکت در نشست خبری مشترک حضور یافت.

سفر امیرعبداللهیان به ترکیه و سوریه؛ ایران دوست همیشگی کشورهای منطقه

 

حسین امیرعبداللهیان در ملاقات با همتای ترکیه‌ای ضمن ابلاغ مجدد همدردی و تسلیت جمهوری اسلامی ایران به دولت و ملت ترکیه به خاطر جان باختگان زمین لرزه اخیر این کشور، اظهار داشت: از ساعات اولیه انتشار خبر زلزله در ترکیه و سوریه، مقام معظم رهبری و آقای رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران تأکید جدی بر کمک رسانی و ارائه امداد به مردم مصیبت دیده در این حادثه داشتند و دولت و تمامی ملت ایران برای کمک به مردم دوست و برادر ترکیه متحد شدند.

در این دیدار وزیر امور خارجه ترکیه ضمن ابراز خرسندی از سفر وزیر امور خارجه و ابراز همدردی وی و دولت و ملت ایران، از ارسال سریع کمک‌ها و اقلام امدادی جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله‌زده ترکیه در همان ساعات اولیه وقوع زمین لرزه تقدیر و تشکر کرد و گفت: این ابراز همبستگی و کمک‌ها نشان داد که ایران علاوه بر یک دوست و همسایه خوب، برادر خوب ترکیه است. (اینجا بخوانید)

مولود چاووش‌اوغلو در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان در آنکارا، از ایران به خاطر حمایت‌هایش بعد از زلزله‌های ویرانگر اخیر در ترکیه تشکر کرد.

* داغ ترکیه را داغ خود می‌دانیم

امیرعبداللهیان هم در این نشست خبری گفت: از ساعات اولیه وقوع زلزله مقام معظم رهبری و رئیس جمهور دستورات اکیدی را برای همبستگی و کمک به مردم مسلمان ترکیه صادر کردند و در شرایطی که دستگاه‌های ذیربط در ایران درگیر کمک رسانی به زلزله خوی بودند، به طور همزمان در این جبهه هم هلال احمر ایران، ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران با هماهنگی با برادرم مولود چاووش اوغلو داشتند و وارد مناطق زلزله زده شدند و خدمات رسانی خود را از تفحص تا ارائه خدمات مربوط به اسکان، پزشکی و سایر پشتیبانی‌ها به عمل آوردند.

وزیر خارجه بیان کرد: داغ ترکیه را در این فاجعه انسانی داغ ایران می‌دانیم و خود را در این حادثه تلخ داغدار می‌دانیم. برای جان باختگان این حادثه تلخ علو درجات را از خدا مسئلت داریم و برای مجروحان شفای عاجل و برای بازماندگان صبر و بردباری مسئلت می‌کنیم.

وی بعدازظهر پنجشنبه نیز وارد شهر زلزله زده آدی یامان شد و از مناطق زلزله زده بازدید کرد.

سفر امیرعبداللهیان به ترکیه و سوریه؛ ایران دوست همیشگی کشورهای منطقه

 

وزیر خارجه همچنین در این خصوص در توئیتر نوشت: ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ترکیه و بازدید از خدمات عالی هلال احمر، سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران در مناطق زلزله زده، گفت‌وگوهایی مهم با برادرم مولود چاووش اوغلو در آنکارا – از توسعه همکاری اقتصادی و تجاری تا موضوع انرژی، آب، محیط زیست، همکاری مرزی و پارلمانی – داشتیم.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر پنجشنبه ۱۸ اسفند ماه وارد شهر لاذقیه شد.

سفر امیرعبداللهیان به ترکیه و سوریه؛ ایران دوست همیشگی کشورهای منطقه

 

وی همچنین بر مزار حافظ اسد رهبر فقید سوریه حضور یافت و ضمن اهدای تاج گل به مقام وی ادای احترام کرد.

سفر امیرعبداللهیان به ترکیه و سوریه؛ ایران دوست همیشگی کشورهای منطقه

 

امیرعبداللهیان پس از حضور در لاذقیه و بازدید از مناطق زلزله زده و کمپ زلزله زدگان در این شهر راهی دمشق شد تا با بشار اسد رئیس جمهور و فیصل المقداد همتای سوری خود دیدار و گفت‌وگو کند. وی در بدو ورود به فرودگاه دمشق مورد استقبال فیصل المقداد قرار گرفت. این ششمین سفر امیرعبداللهیان به دمشق پس از تصدی وزارت امور خارجه بود.

سفر امیرعبداللهیان به ترکیه و سوریه؛ ایران دوست همیشگی کشورهای منطقه

 

رئیس دستگاه دیپلماسی پس از آن به دیدار بشار اسد رفت. رئیس جمهور سوریه در دیدار امیرعبداللهیان از پیام‌ها و مواضع همبستگی و همدردی مقام معظم رهبری و آیت‌الله رئیسی و کمک‌ها و حمایت‌های دولت و ملت ایران از زلزله زدگان سوریه تقدیر و تشکر کرد و خطاب به امیرعبداللهیان گفت: سفر امروز شما به مناطق زلزله زده نشان داد که حمایت‌های دولت و ملت ایران از سوریه و زلزله زدگان سوری تنها یک حمایت مادی نیست، بلکه جنبه‌های قوی معنوی دارد و ارزشمند است. (اینجا بخوانید)

سفر امیرعبداللهیان به ترکیه و سوریه؛ ایران دوست همیشگی کشورهای منطقه

 

رئیس‌جمهور سوریه چندی پیش نیز در گفت‌و‌گوی تلفنی با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از دولت و مردم ایران برای کمک به زلزله‌زدگان سوری تشکر کرد.

وزیر امور خارجه بعد از آن هم در محل وزارت خارجه سوریه با همتای سوری خود دیدار و گفت‌وگو کرد و در ادامه نیز در نشست خبری مشترک حضور یافت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سفر امیرعبداللهیان به ترکیه و سوریه؛ ایران دوست همیشگی کشورهای منطقه

 

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای سوریه‌ای مراتب همبستگی و همدردی دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران با سوریه به خاطر حادثه زلزله مهیب اخیر در این کشور را تجدید و بر ضرورت رفع فوری تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی کشورهای غربی علیه سوریه تأکید کرد. 

امیرعبداللهیان تداوم حملات رژیم نژادپرست صهیونیستی به زیرساخت‌های سوریه، در زمانی که دولت این کشور به دنبال حمایت‌های بشردوستانه و ارائه حمایت‌های امدادی به آسیب دیدگان زمین لرزه اخیر بود را نشانه‌ای از خوی تجاوزکارانه و ضد انسانی آن رژیم ارزیابی و آن را با شدیدترین لحن محکوم کرد.

در این ملاقات وزیر امور خارجه سوریه از حمایت، همبستگی و همدردی جمهوری اسلامی ایران با دولت و ملت سوریه در حادثه زلزله اخیر تشکر و تأکید کرد: ما رویکرد همکاری و دوستی صادقانه بین دو کشور را دنبال می‌کنیم. ما تلاش‌های دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در جهت پیشبرد اهداف اهداف و منافع مشترک دو کشور در مجامع بین‌المللی را ارج می‌نهیم.

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با المقداد اظهار داشت: ما امروز در دمشق هستیم برای اعلام همبستگی و همدردی با یکایک عزیزان زلزله زده در کشور دوست و برادر سوریه. امروز دیدار مفصلی با رئیس جمهور سوریه داشتیم و فرصتی شد تا ضمن اعلام همدردی و همبستگی در خصوص موضوعات مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کنیم. متاسفانه کم کاری و کم توجهی جامعه جهانی به مشکلات ناشی از تحریم و سال‌ها جنگ تروریستی در سوریه و عدم رسیدگی شایسته به وضعیت زلزله زدگان بار دیگر استاندارد دوگانه مدعیان را اثبات کرد. 

وی با بیان اینکه ایران و سوریه دوست روزهای سخت یکدیگر هستند، اظهار داشت: ما همچنان دوست‌ روزهای سخت سوریه خواهیم ماند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین از گشایش‌های اخیر در روابط سوریه با کشورهای منطقه استقبال کرد و  گفت: از اینکه کشورهای منطقه رفتاری واقع بینانه در قبال سوریه و واقعیت نقش مهم منطقه‌ای و جایگاه مهم سوریه اتخاذ کرده‌اند، خرسندیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: اینکه رژیم جعلی اسرائیل در سخت‌ترین روزهای زلزله در سوریه و از جمله حلب فرودگاه این شهر را مورد حمله و تجاوز قرار می‌دهد نشانگر نه تنها خوی وحشیانه این رژیم جعلی است، بلکه اثبات می‌کند رژیم جعلی اسرائیل از بحران‌های چندلایه داخلی قویا رنج می‌برد و با چنین رفتار وحشیانه خود به دنبال انحراف توجهات از بحران‌های چندلایه داخلی در درون رژیم صهیونیستی به سوی دیگر است. تردیدی نداریم که صهیونیست‌ها در آینده منطقه جایی نخواهند داشت. اما کشورهای منطقه در مسیر گفت‌وگو، تعامل و همکاری گام‌های قوی برخواهند داشت.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: معتقدیم زمان خروج نیروهای خارجی از سرزمین سوریه و احترام به تمامیت ارضی این کشور فرارسیده است. (جزییات بیشتر)

وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان گفت: نقش ایران در روند آستانه و درباره تحولات سوریه مثبت بوده است. وی همه تحریم‌هایی که ایران و روسیه با آن مواجه هستند را تجاوز علیه بشریت و تروریسم اقتصادی خواند. (اینجا بخوانید)

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان ششمین سفرش به سوریه به زیارت حضرت رقیه(س) و همچنین حضرت زینب(س) مشرف شد و در پایان این سفر به تهران بازگشت.

پایان پیام/ ت 1763


تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا