عمومیکسب و کار برتر

شناخت سنگ های کربناته

آشنایی:

سنگ آهک کربنات کلسیم(CaCO۳) به ندرت به صورت آهک خالص در طبیعت پیدا می شود. این سنگ بیشتر به صورت آهک رسی ، آهک ماسه ای و دولومیت یافت می گردد. ناخالصیهای مهم سنگ آهک شامل منیزیم ، سلیس ، آلومینیم و منگنز است.

● نحوه تشکیل:

سنگهای آهکی از نظر ژنتیکی و نحوه تشکیل به دو گروه عمده و بزرگ آهکهای برجا و آهکهای نابرجا تقسیم می شوند. آهکهای برجا شامل کلیه سنگ آهکهای ستونهایی می گردد که طی فرآیندهای شیمیایی و بیوشیمیایی در محلی که وجود دارند، تشکیل گردیده اند. اصولا تشکیل در جای رسوبات آهکی مربوط به فعالیتهای بیولوژیکی بوده و از منشا بیوشیمیایی می باشند. مانند تراورتن و ستونهای آهکی. آهکهای نابرجا آهکهایی را شامل می گردد که از نظر بافتی به سنگهای کلاسیک شباهت داشته ، ولی از نظر منشا تشکیلاتشان کاملا مربوط به فرآیندهای شیمیایی است. مانند آهکهای تخریبی و ماسه ای

 

سنگ های کربناته چیست؟

۱۰ الی ۱۵ درصد سنگ های رسوبی را سنگ های کربناته (Carbonate rock) تشکیل می دهند. سنگ آهک کربنات کلسیم اغلب به صورت دولومیت، آهک روسی و ماسه ای یافت می شود. از این رو به ندرت می توان آن را به صورت آهک خالص پیدا نمود. ازجمله ناخالصی های این سنگ: آلومینیم، سلیس،منیزیم و منگز می باشد.
سنگ‌های کربناته، سنگ‌های رسوبی هستند که از کانی‌های کربناته تشکیل شده‌اند. متداول‌ترین کربنات‌ها در این سنگ‌ها پلی‌مورف‌های کربنات کلسیم CaCO3، کلسیت و آراگونیت و کربنات کلسیم منیزیم Ca Mg (CO3)2، دولومیت هستند.
سنگ آهک و سنگ دولوستون (که عمدتا از دولومیت تشکیل شده اند) دو گونه مهم این گروه به شمار می روند. دولوستون ها به سنگ هایی با رنگ مایل به قهوه ای و سنگ های آهکی به رنگ سفید و خاکستری اند.

شناخت سنگ های کربناته

بافت
بافت سنگ پرطاووسی بسیار متغیراست و می توان آن را به صورت ریزدانه تا کلسیت کریستالی یا دولومیتی یافت. درکربنات های همچنین می توان شاهد بافت های حاصل از رشد موجودات زنده بود. بنابر آنچه گفته شد.

شرایط پیدایش انواع سنگ های کربناته

عوامل متعددی در انحلال پذیری کلسیت اثرگذارند که ازجمله آن می توان به پی اچ و غلظت یون های انحلالی و دمای آب اشاره کرد. پدیده هایی همچون کارستی و غار در این گونه سنگ ها به دلیل انحلال پذیریشان در آب های زیرزمینی اسیدی است.

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا