عمومیکسب و کار برتر

صفر تا صد دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور چیست : نحوه کار، انواع و اجزای سازنده

در پاسخ به سوال دیزل ژنراتور چیست باید بگوییم که دیزل ژنراتورها یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای تضمین برقراری فعالیت‌های صنعتی و روزمره در زمینه‌های مختلف هستند و به عنوان یکی از واحدهای تولید انرژی پرکاربرد و موثر به شمار می‌آیند. در این مقاله، به بررسی دیزل ژنراتور چیست، جزئیات، نحوه کار، انواع، اجزا و صفر تا صد دیزل ژنراتور خواهیم پرداخت.

صفر تا صد دیزل ژنراتور

سیستم در یک تعریف ساده وسیله ای برای تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی می باشد که عمدتا به عنوان منبع جایگزین در موارد بحرانی و اضطراری کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم هر آنچه که باید درباره سیستم دیزل ژنراتور بدانید، به طور کامل شرح دهیم، با ما همراه باشید.

این دستگاه به طور کلی دارای دو بخش اصلی می باشد:

  1. موتور دیزلی
  2. ژنراتور(آلترناتور)

در واقع  ژنراتور حرکت چرخشی ایجاد شده توسط موتور را به برق تبدیل می کند. سوخت به کار رفته در این فرآیند گازوئیل می باشد.

عملکرد سیستم دیزل ژنراتور چگونه است؟

انرژی مکانیکی مورد نیاز برای ژنراتور به وسیله انتقال انرژی حاصل شده از احتراق به میل لنگ تولید می شود. این انرژی مکانیکی طی فرآیند القای مغناطیسی توسط ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

القای مغناطیسی با عبور یک ماده رسانا مانند سیم مسی از میدان مغناطیسی ایجاد می شود و با اتصال این سیم به یک مدار کامل می توان انرژی تولید شده را انتقال داد.

خود ژنراتور شامل دو بخش استاتور و روتور می باشد، که استاتور به بخش بیرونی ژنراتور متصل بوده و روتور متشکل از سیم پیچ هایی است که به دور یک هسته آهنی پیچیده شده و به دلیل اتصال به میل لنگ هم زمان با موتور به چرخش درمی آیند.

با عبور ولتاژ از سیم پیچ های روتور و ایجاد میدان مغناطیسی به وجود آمده از سیم رسانای استاتور عبور نموده و تولید ولتاژ می کند.

سیستم دیزل ژنراتور شامل چه بخش هایی می باشد؟

  1. موتور دیزل(Diesel Engine)
  2. آلترناتور(Alternator)
  3. (Air Filter)
  4. فیلتر روغن(Oil Filter)
  5. (Fuel Filter)
  6. مخزن سوخت(Fuel Tank)
  7. رگولاتور ولتاژ(Automatic voltage regulator)
  8. سیستم خنک کننده (cooling system)
  9. سیستم کنترل (Control Panel)
  10. شارژر باتری ( charger)
  11. سیستم روغن کاری

دارای یک سیلندر ثابت و یک پیستون متحرک است. پیستون توسط گاز های منبسط شده تحت فشار قرار می گیرد و این باعث چرخش میل لنگ می شد و در نهایت انرژی مکانیکی طی فرآیند هایی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

هدف اصلی سیستم سوخت رسانی در دیزل ژنراتور ولوو تهیه و رساندن مخلوطی از سوخت و هوا به موتور خودرو می باشد. که البته مخلوط سوخت و هوا باید متناسب با سرعت و بار قرار گرفته بر روی موتور باشد. موتور های دیزلی منابع تولید گرما هستند ، بنابراین وجود یک سیستم خنک سازی در آن ها لازم است. آن ها با گردش یک مایع خنک کننده بر پایه آب که بخشی از موتور است خنک می شوند.مایع خنک کننده از طریق لوله ها به رادیاتور منتقل می شود تا گرمای موتور را بگیرد.

کاربرد سیستم دیزل ژنراتور در معدن

در سراسر جهان دیزل ژنراتورها در عملیات استخراج فعالیت گسترده ای دارند. ۷۰ درصد نیروی مورد نیاز را با تجهيزات سنگینی همچون تسمه های نقاله، ماشین های حفاری و جرثقیل ها دیزل ژنراتورها تامین می‌کنند. به راحتی قابل حمل هستند و در مناطق معدنی دور از دسترس کاربرد دارند، به همین دلیل در معادن گاز، آهن، ذغال سنگ و فلزات گران بها انتخاب مناسبی هستند.

کاربرد سیستم دیزل ژنراتور در مراکز ارتباطات

امروز هر صنعتی نیازمند رایانه ها و مراکز داده است که پیشرفت و توسعه آن به ارتباطات گسترده وابسته است. بسیاری از صنایع داده های خود را در سرور ها ذخیره می کنند. دسترسی به این داده ها در هر زمان برای جلوگیری از مشکل در مشاغل ضروری است. در زمان قطع برق نمی‌توان به داده ها دسترسی داشت و این مشکل باعث از دست رفتن تجارت و سرمایه می‌شود و همچنین امکان نفوذ هکر ها را افزایش می دهد. دیزل ژنراتورها با پشتیبان گیری برق به صورت مداوم و قوی در زمان قطع برق به صنایع ابن اطمینان را می‌دهد در هر زمان بتوانند آنلاین باشند.

به طور کلی امروزه استفاده از دیزل ژنراتورها در صنعت ضروری است؛ زیرا یک وسیله قدرتمند برای تولید برق در مواقع ضروری و یا در محل‌هایی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد، استفاده می شود؛ بنابراین پیشنهاد میکنیم اگر به فکر راه اندازی یک کسب و کار بزرگ هستید، دیزل ژنراتور یکی از ضروری ترین مواردی است که باید تهیه شود.

دیزل ژنراتور‌ها دستگاه‌هایی هستند که کابرد آن‌ها در زمان قطعی برق مشخص می‌شود و به عنوان جایگزین منبع اصلی تامین برق بهترین گزینه است. در واقع باید بگوییم دیزل ژنراتور منبع تامین برق اضطراری است. در حال حاضر شرکت های بزرگی همچون کیادیزل اسپادان ، گروه صنعتی فامکو ، شرکت و آبیاران عرضه کننده انواع دیزل ژنراتور در ایران هستند.

دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟

دیزل ژنراتور از ترکیب ژنراتور الکتریکی و یک موتور دیزلی برای تولید برق تشکیل شده است. انرژی شیمیایی موجود در سوخت دیزل با احتراقی که در دیزل ژنراتور اتفاق می افتد به انرژی مکانیکی تبدیل می شود.

در واقع انرژی مکانیکی برای چرخاندن میل لنگ تولید می‌شود. میل لنگ را می‌چرخاند تا برق تولید شود. با حرکت سیم بار‌های الکتریکی آن در میدان مغناطیسی که توسط آهنربای پلاریزه ایجاد شده، القا شود.

قانون کلی وجود دارد که می‌گوید دیزل ژنراتور ۰.۴ لیتر گازوئیل به ازای هر کیلووات استفاده می‌کند. می‌توان گفت موتور دیزلی در واقع یک موتور احتراق داخلی است. موتور دیزل از گرمای متراکم برای احتراق و سوزاندن سوختی که به مخزن فرستاده شده است استفاده می‌کند.

موتور دیزل می‌تواند از سوخت‌های دیگری مانند گاز طبیعی، الکل، بنزین و .. و برای ایجاد احتراق استفاده کند. در کل موتور‌های دیزلی نسبت به موتور‌های احتراق داخلی راندمان حرارتی بالاتری دارند.

مزایای دیزل ژنراتور

تا اینجا با آشنا شدیم . اما دیزل ژنراتور مزیت هایی هم دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

دیزل ژنراتور می‌تواند به عنوان منبع تغذیه اصلی یا پشتیبان مورد استفاده قرار گیرد. دیزل ژنراتور با مشخصات و اندازه‌های مختلف وجود دارند، زمانی که صنایع، شرکت‌ها و ساکنان یک ساختمان به برق نیاز دارند، باید دیزل ژنراتوری انتخاب کنند که توانایی ارائه جریان‌های مداوم برق و تنظیم نوسانات را بر اساس نیاز مکان موردنظر داشته باشد.

با پیشرفت تکنولوژی، دیزل ژنراتور‌ها برای کار مداوم و پرقدرت طراحی شده اند به طوری که در صورت انجام سرویس و نگهداری معمولی، قادرند تا به طور مداوم بدون مشکل کار کنند و برق مورد نیاز را تامین کنند. می‌توان گفت که یک دیزل ژنراتور کاملا مقرون به صرفه است و می‌تواند انرژی کافی و مورد نیاز را به طور موثر و مداوم در زمان قطعی برق تامین کند.

ما در ویدئویی در صفحه youtube.com مشاهده کردیم که به طور عمده دیزل ژنراتور در صنایع مختلف برای کاربرد‌های متنوع مورد استفاده قرار گرفته است. برای عملیات ساختمانی، معدن،  تامین برق پشتیبان بیمارستان و فرودگاه برای موارد اضطراری، دلایل زیادی وجود دارد که چرا به دیزل ژنراتور‌ها اعتماد می‌شود.

یک دلیل دیگر که استفاده از را تایید می کند نوع سوختی است که دیزل ژنراتور استفاده می کند . گازوئیل سوختی کارآمد است زیرا میزان کمتری نسبت به بنزین استفاده می شود برای سوزاندن . ایمن نیز هست چرا که قابلیت اشتعال کمتری دارد. دیزل ژنراتورها یک دستگاه ایمن ، خوش ساخت و مقاوم است که همین موارد دلایل کافی برای اعتماد به دیزل ژنراتور و استفاده از آن است. با توجه به مزایای استفاده از دیزل ژنراتور، یک انتخاب محبوب برای بسیاری از کاربردها است. با این حال، در صورت نیاز به تولید برق ثابت، باید به تعمیر و نگهداری منظم این ژنراتورها توجه کرد تا از کارایی و طول عمر اجزا کاسته نشذه و بتواند عملکرد خود را حفظ کند.

آیا دیزل ژنراتور نیاز به نگهداری دارد؟

نگهداری از دیزل ژنراتور شما بخش مهمی از اطمینان از عملکرد درست دستگاه است که برق را در مواقعی که به آن نیاز دارید به درستی و بدوت عیب اجزا تحویل دهد. دیزل ژنراتور‌ها نیاز به تعمیر و نگهداری منظم و دقیق در فواصل زمانی معین دارند. زمان تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور بستگی به سازنده دستگاه دارد، اما مهمترین جزئی که باید سرویس شود موتور است.

موتور دیزل ژنراتور معمولاً بعد از ۲۵۰ یا ۵۰۰ ساعت نیاز به سرویس و نگهداری دارند، اما باز هم فاصله سرویس موتور نیز توسط سازنده موتور تعیین می‌شود. در یک سرویس معمولی که شامل بررسی کلی تمامی اجزا است را باید انجام دهید. به عنوان مثال باید فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر سوخت، روغن و برخی از تسمه‌ها مانند تسمه فن رادیاتور و تسمه دینام شارژ را تعویض کنید و تمامی اجزا را چک کنید.

 

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا