اقتصادیکسب و کار برتر

مزایای موتور برق دیزلی نسبت به انواع گازی و بنزینی چیست؟

سوخت این نوع موتور برق ها هزینه کمتری نسبت به بنزین دارد. در تبدیل سوخت به انرژی، دارای راندمان بالایی می باشند. این نوع موتور ها با توان بالایی طراحی شده اند. استفاده از آن ها در کارهای صنعتی بسیار راحت است.

موتور برق دیزلی بهتر است یا موتور برق بنزینی؟

این سوال شاید دغدغه و سوال شما نیز باشد که قصد خرید موتور برق را دارید. این انتخاب به طور مستقیم به نوع نیازتان بستگی دارد.
در ابتدا اولین نکته ای که می توان در این مورد بیان نمود، این است که موتور برق های دیزلی بیشتر برای مصارف صنعتی و تامین برق یک منطقه در مقیاس های بزرگ مناسب هستند و موتور برق های بنزینی بیشتر برای مصارف غیرصنعتی و کم حجم گزینه بهتری هستند. با این حال بهتر است ژنراتور گازی دائم کار تا در عنوان های بعدی تفاوت های این دو و مزیت ها و معایب آن ها را مطالعه کنید و در آخر با مشورت یک کارشناس متخصص در این زمینه، بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید.

تفاوت موتور برق بنزینی و دیزلی

موتور برق جیانگ دانگ که با تبدیل سوخت هایی مانند بنزین و گازوئیل به انرژی الکتریکی، برق لازم و مورد نیاز برای مصارف زیادی را تامین می کنند. دانستن تفاوت های آن ها به انتخاب صحیح و متناسب با نیاز افراد کمک می کند. در ادامه به معرفی و توضیح تفاوت های آن ها پرداخته ایم:

  1. میزان مصرف سوخت

    میزان مصرف سوخت موتور برق های دیزلی در مقایسه با موتور های بنزینی، با در نظر گرفتن مقدار انرژی برقی که تولید می کنند، کمتر می باشد. بنزین نه تنها در مقایسه با گازوئیل، بلکه در کل سوخت گرانی به شمار می آید. گرچه شرکت های سازنده موتورهای بنزینی با ایجاد تغییراتی در طراحی این موتورها، در تلاش هستند تا میزان مصرف سوخت را بهینه کنند، اما همچنان موتور های بنزینی میزان مصرف سوخت بالایی دارند.

  2. طول عمر

    طول عمر موتور برق های دیزلی در مقایسه با نوع بنزینی آن ها بیشتر است و این به دو دلیل می باشد.
    اول اینکه موتور برق بنزینی در تولید توان مشخصی برق، مقدار فشار زیادی را تحمل می کند، این در حالی است که موتور های دیزلی بدون تحمل فشار خاصی می توانند همین توان برق را تولید کنند و این امر موجب می شود تا فشار کمتری به اجزای سازنده آن وارد شود و در نتیجه احتمال خرابی و نیاز به تعمیر و نگهداری آن ها کمتر شده و طول عمر آن ها در مقایسه با موتور بنزینی بیشتر خواهد بود.
    مورد دومی که در بالاتر بودن طول عمر موتور های دیزلی نقش دارد، خاصیت روان کنندگی سوخت آن می باشد که نیاز به استفاده از روان کننده هایی مانند روغن را کم کرده است. موتورهای بنزینی نیاز به روان کننده ای مانند روغن موتور دو زمانه دارند. استفاده از این روغن ها به مرور زمان باعث آسیب رساندن به بخش انتقال سوخت موتور برق بنزینی خواهد شد، به همین دلیل نه تنها هزینه تعمیر و نگهداری این نوع موتور برق ها بالا می رود، بلکه طول عمر آن ها نیز کاهش پیدا می کند.

  3. قابلیت اطمینان

    به انجام شدن ماموریت یک سیستم و یا یک دستگاه، قابلیت اطمینان گفته می شود. به طور مثال برای بررسی میزان برق تولیدی مداوم و ثابت توسط موتور برق ها باید میزان کارکرد و نیاز به تعمیر و نگهداری آن ها را در نظر گرفت.
    یعنی باید مقدار احتمال متوقف شدن موتور در حین و یا قبل از کار را مورد بررسی قرار داد. از آنجایی که موتور های دیزلی در مقایسه با موتور های بنزینی، طراحی ساده تری دارند و اجزای سازنده آن ها ساده تر می باشند، میزان نیاز به تعمیر و نگهداری آن ها کمتر می باشد. این موضوع سبب شده است تا میزان اطمینان موتور های بنزینی در مقایسه با نوع دیزلی کمتر باشد.

  4. وزن

    یکی دیگر از پارامترهایی که در بررسی تفاوت های این دو نوع موتور برق مورد توجه قرار می گیرد، تفاوت در وزن آن ها می باشد. موتور برق های بنزینی که به آن ها موتور برق پرتابل نیز گفته می شود به دلیل داشتن وزن سبک، قابل حمل می باشند. نوع عملیات احتراق سوخت در موتور برق های دیزلی به گونه ای است که با انفجار و ایجاد لزرش هایی همراه می باشد که نیاز به کنترل دارند. به همین منظور سازندگان آن اقدام به تقویت شاسی آن می کنند که این امر موجب سنگین شدن موتور دیزلی می گردد.

  5. نوع سوخت

    از دیگر تفاوت های این دو نوع موتور برق، نوع سوخت آن ها می باشد. سوخت مورد استفاده در موتور های بنزینی، بنزین می باشد که در تماس با گرمای زیاد و یا جرقه به راحتی، بسیار سریع و با شدت زیاد مشتعل شده و دچار احتراق می شود. اما در مقابل سوخت موتور های دیزلی، گازوئیل بوده که که به راحتی مشتعل نمی شود. این تفاوت موجب شده است تا موتور های دیزلی در مقایسه با نوع بنزینی، از امنیت بالاتری برخوردار باشند.

مزایای موتور برق دیزلی نسبت به انواع گازی و بنزینی چیست؟

  1. میزان صدای تولیدی

    به طور کلی فعالیت موتور برق ها با سر و صدای زیادی همراه می باشد، اما در موتور های دیزلی به دلیل نوع عملیات احتراق سوخت میزان صدای تولید شده توسط آن ها بیشتر می باشد و در مکان هایی مانند مکان های مسکونی که نباید میزان سر و صدا از یک حدی بیشتر باشد، استفاده ازموتور برق های بنزینی توصیه می شود.
    لازم به ذکر است که طراحان و سازندگان موتور های دیزلی با انجام اقداماتی مانند طراحی و ساخت کانوپی سایلنت نموده اند که نوعی عایق صدا به شمار می آیند و محفظه هایی هستند که موتور های دیزلی درون آن ها قرار داده می شوند تا از سر و صدای آن ها کاسته شود. علاوه بر شاسی که از مواردی می باشد که موجب سنگینی این نوع موتور برق ها می شود، استفاده از کانوپی سایلنت نیز بر وزن آن ها اضافه می کند.

  2. تعمیر و نگهداری

    موتور برق ها دستگاه هایی هستند که بیشتر در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می گیرند، لذا باید همیشه در حالت سرویس شده و آماده به کار قرار داشته باشند تا در مواقع نیاز بتوان از آن ها استفاده کرد. در مواردی که نیاز است که موتور برق به طور دائمی و همیشه روشن باشد و کار کند، در صورتی که ژنراتور خاموش شود، جریان برق نیز قطع می گردد. به همین دلیل است که دستگاه نیاز به سرویس های ساعتی پیدا می کند تا دچار خرابی نشود و همیشه روشن بماند.
    موتور برق دیزلی در مقایسه با نوع بنزینی آن به علت تولید گرمای کمتر و همچنین ساده تر بودن طراحی و اجزای آن، دیرتر دچار استهلاک می شود و نیاز به تعمیر و نگهداری آن کمتر می باشد و تقریبا هر 6 ماه تا 1 سال یک بار نیاز به سرویس پیدا می کند. این در حالی است که موتور های بنزینی در مدت زمان کمتری و تقریبا نصف مدت زمان اشاره شده برای موتور های دیزلی، نیاز به سرویس پیدا می کنند.

  3. سیستم هوا خنک یا آب خنک موتور

    ژنراتورها معمولا دارای سیستم هوا خنک و یا آب خنک برای کاهش دما و میزان حرارت تولید شده بر اثر احتراق بنزین و یا گازوئیل در دستگاه، می باشند. سیستم آب خنک در مقایسه با سیستم هوا خنک دارای قیمت بالاتری می باشد و هرکدام از این سیستم های خنک کاری با توجه به میزان انرژی مورد نیاز، مورد استفاده قرار می گیرند. سیستم هوا خنک معمولا در زمانی که میزان حجم کار پایین بوده و یا زمانی که موتور برق تنها هنگام قطعی برق مورد استفاده قرار می گیرد، به کار برده می شود. سیستم مورد استفاده در موتور های بنزینی معمولا هوا خنک و سیستم خنک کننده در موتور های گازوئیلی معمولا آب خنک می باشد که موجب بالا رفتن قیمت این دستگاه می شود.

  4. تنوع در مدل

    ویژگی های مثبت و قیمت موتور برق سه فاز بی صدا مانند مصرف پایین سوخت و داشتن راندمان بالا در موتور های دیزلی، موجب شده اند تا این نوع موتور برق ها مورد استقبال مشتریان زیادی قرار بگیرند. به همین دلیل شرکت های سازنده موتور های بنزینی در تلاش هستند تا با ساخت این موتور ها در انواع و مدل های مختلف و با ویژگی های اقتصادی متفاوت، با موتور های دیزلی رقابت کنند و مشتریان را ترغیب به خرید و استفاده بیشتر از آن ها کنند.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا