جامعه

طراحی نظام لایه بندی خدمات درمانی در تامین اجتماعی

طراحی نظام لایه بندی خدمات درمانی در تامین اجتماعی

هیئت مدیره تأمین اجتماعی گفت: “سال گذشته 550 تخت جدید به تخت های بیمارستانی اضافه کردیم که گام خوبی برای ارائه خدمات عادلانه و سریعتر بود.” گام بعدی پایین آوردن خدمات است تا افراد در اقشار مختلف بتوانند نیازهای مراقبت های بهداشتی خود را با استفاده از سیستم ارجاع و خانواده ای که طراحی شده است دریافت کنند و ما موظف به رعایت دستورالعمل های وزارت بهداشت در این زمینه هستیم.

به گزارش آپارات نیوز ، رضا کاشف قربانپور در پنل “صلاحیت و تابعیت” کنفرانس ملی “ایران 14: رفاه و تأمین اجتماعی” که توسط موسسه عالی تحقیقات تأمین اجتماعی برگزار شد ، در مورد حق درمان و تابعیت صحبت کرد و گفت: اجتماعی دارای سابقه ای طولانی است . آخرین قانون ، که یکی از قوانین مترقی سازمان تأمین اجتماعی است ، به قانون تأمین اجتماعی سال 1975 برمی گردد که در آن پوشش حوادث و بیماری ها و بارداری به عنوان خدماتی برای جامعه تحت پوشش ذکر شده است.

وی افزود: “کلیه کارگران و خانواده های آنها که به نوعی برای حقوق و دستمزد شاغل هستند ، خود اشتغالی و کلیه دریافت کنندگان حقوق بازنشستگی از جمله حقوق بازنشستگی و از کارافتادگی و حتی شهروندانی که به طور قانونی در کشور کار می کنند.”

مشاور هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه اساس بیمه های اجتماعی نیازهای پزشکی است و نه توانایی پرداخت ، گفت: بیمه شدگان در برابر هرگونه حادثه و بیماری بیمه هستند و ما موظف به ارائه آن هستیم طبق قانون ، ما طبق قانون موظف هستیم خدمات پزشکی را در دو سیستم ارائه دهیم که این موارد یا درمان مستقیم در مراکز مدنی یا درمان غیرمستقیم در مراکز طرف قرارداد است. 48000 تا 50 000 بیمارستان و مراکز درمانی طرف قرارداد ما هستند و ما حدود 80 بیمارستان و 400 کلینیک مدنی با 12،500 تختخواب.

کاشف با اشاره به عدالت در دسترسی به خدمات بهداشتی گفت: آیا هرکسی که حق دسترسی به خدمات بهداشتی را داشته باشد دسترسی عادلانه ای به خدمات دارد یا خیر؟ ارائه خدمات پزشکی براساس معیار رتبه بندی انجام می شود که سالها به روز نشده و طی یکی دو سال گذشته مورد بازبینی قرار گرفته است. طبق گفته وزارت بهداشت ، سازمان توسعه مراکز ، تمام شهرهایی که بیش از 20 هزار نفر ساکن هستند ، مشمول استفاده از مراکز درمانی مدنی هستند. در برنامه ایران 1404 در حال بررسی است.

وی ادامه می دهد: در برنامه وزارت بهداشت ، متوسط ​​خدمات مورد نیاز بر اساس جمعیت هر شهر و منطقه تعریف می شود و برنامه تراز سازی خدمات تأمین اجتماعی نیز بر همین اساس طراحی شده است. اکنون متوسط ​​تخت به ازای هر 1000 نفر 1.7 است که باید به 1404 تا 2.5 تخت در هر 1000 نفر برسد كه شامل همه تخت های بیمارستانی از جمله 12000 تخت تأمین اجتماعی است.

مشاور هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی ، و خاطرنشان کرد که ما سیستم رتبه بندی را براساس مطالعه وزارت بهداشت به روز کرده ایم و مشخص شد که ما 439 شهر در کشور داریم که خدمات پزشکی مستقیم ارائه نمی دهند نه مرکز دولتی و دانشگاهی در هر شهر اگر مرکز املاک و مستغلات برای ارائه خدمات رایگان به بیمه شده خود نداشته باشیم ، وی گفت: ما سعی کردیم عدالت را ایجاد کنیم تا دسترسی پیدا کنیم تا کسی در تهران یا شهرهای استان پذیرنده خدمات ، شخص دیگری در یک شهر دوردست همان علاقه را دریافت خواهد کرد.

کاشف افزود: “سال گذشته ، 550 تخت جدید به تخت های بیمارستانی اضافه کردیم که گام بسیار خوبی برای ارائه خدمات عادلانه و سریعتر بود.” گام بعدی پایین آوردن خدمات است تا افراد در اقشار مختلف بتوانند نیازهای مراقبت های بهداشتی خود را با استفاده از سیستم ارجاع و خانواده ای که طراحی شده است دریافت کنند و ما موظف به رعایت نسخه های وزارت بهداشت در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به لزوم حمایت مالی از افراد و گروه هایی که در معرض خسارت مالی قرار دارند ، اقدامات انجام شده در این زمینه را تشریح کرد و گفت: “ارائه خدمات پزشکی رایگان به همه افراد 65 سال به بالا ، وظیفه دیگر در این زمینه بود.” افراد مسن از خدمات خود بسیار بالاتر استفاده می کنند و به دلیل هزینه های درمان خطر فقر در معرض خطر قرار می گیرند. تمام خدمات این گروه اخیراً در مراکز دولتی و دانشگاهی رایگان شده است. نکته بعدی هزینه ارتز و پروتز است که برای بیماران کاملاً رایگان است و با این سه اقدام بیمه مالی را به بیمه شده ارائه داده ایم.

مشاور هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: ما برنامه های دیگری از جمله GP و سیستم ارجاع و پوشش کامل خدمات بیماران مزمن و صعب العلاج در سیستم ارجاع را در دستور کار داریم. اقدام دیگری که این سازمان می خواهد انجام دهد و آن را تأیید کند ، تاسیس 61 کلینیک جدید است که در دست ساخت و طراحی است.

کاشف افزود: به منظور بهبود رفاه حال بیماران و کیفیت خدمات پزشکی ، نسخه الکترونیکی آن که یک کار قانونی بود نیز اجرا شد که این کار بسیار دشوار و طاقت فرسایی بود. این طرح اکنون در تمام مراکز مدنی و طرف قرارداد در حال اجرا است و اگر بخواهیم سیستم ارجاع را اجرا کنیم ، نسخه الکترونیکی و پرونده سلامت بخشی از زیرساخت ها است و ادامه کار در این زمینه آسان و با کیفیت را فراهم می کند دسترسی به خدمات پزشکی

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا