عمومیکسب و کار برتر

طرز تهیه غذای خشک برای سگ چه جوریه؟

سگ‌ها عاشق غذای خشک هستن، چون ترد و خشکه و جویدن و خرچ خرچ کردنش حس خوبی بهشون می‌ده. همه ما غذای خشک سگ رو به صورت بسته‌بندی تجاری و برندهای مختلف می‌شناسیم؛ اما می‌دونستید می‌تونید خودتون تو خونه هم غذای خشک برای سگ درست کنید؟ در این مطلب می‌خوایم در مورد ترکیبات لازم برای غذای سگ و طرز تهیه غذای خشک برای سگ با شما صحبت کنیم. پس آستینا رو بالا بزنید و در ادامه با ما در پت پرس همراه باشید.

چرا غذای خشک سگم رو خودم درست کنم؟

خب، شاید براتون سوال پیش بیاد که وقتی می‌شه به راحتی غذای خشک سگ تجاری خرید چرا باید خودم رو تو زحمت بندازم و براش غذای خشک خونگی درست کنم. اما باید بدونید که تهیه غذای خشک سگ مزایای زیادی داره که در ادامه بهشون اشاره می‌کنیم.

در سالهای اخیر، بحث مضرات مواد نگهدارنده و طعم‌دهنده و رنگ‌دهنده‌های خوراکی در غذای خشک سگ تجاری بالا گرفته و به همین دلیل تهیه غذای خشک خانگی و سالم طرفدارای زیادی پیدا کرده.

  • اگه سگتون به یه ماده غذایی که معمولا تو غذاهای تجاری وجود داره حساسیت داشته باشه با تهیه غذای خشک سگ خونگی می‌تونید نظارت بیشتری روی مواد اولیه و ترکیبات داشته باشید.

در تهیه غذای خشک برای سگ چون از مواد اولیه تازه و باکیفیت استفاده می‌کنیم مطمئنا غذا کیفیت و طعم بهتری داره و برای سگمون هم خوش خوراکتر و لذیذتر خواهد بود.

  • با توجه به گرانی ارز و ممنوعیت ورود غذای سگ خارجی، خیلی از برندهای خوب غذای خشک سگ مثل یا دیگه پیدا نمی‌شن یا اگرم پیدا بشن با قیمتی سرسام آور و فوق‌العاده گرون فروخته می‌شن که در توان هرکسی نیست.
  • غذا خشک سگ در مقایسه با غذای خونگی تر ماندگاری بالاتری داره و لازم نیست حتما داخل فریزر نگهداری‌ش کنیم.
  • همچنین سگها هم طعم ترد و کرانچی غذای خشک رو خیلی دوست دارن و از خوردنش لذت بیشتری می‌برن. (در این رابطه بخونید: )

طرز تهیه غذای خشک سگ در خانه

برای تهیه غذای خشک باید اول از ترکیبات غذای خشک سگ و مقدار مناسب مواد غذایی مطمئن بشید. و این کار رو حتما باید با مشورت با دامپزشک و براساس وضعیت سگتون (نژاد، سن، میزان فعالیت و وضعیت سلامتی) انجام بدید.

ترکیبات هر غذا می‌تونه متفاوت باشه اما به طور مثال طرز تهیه غذای خشک برای سگ به روش ساده رو توضیح می‌دیم.

پروتئین حیوانی (هر نوع گوشتی که می‌خواید) رو چرخ کنید. بعد مواد دیگه مثل سبزیجات و حتی میوه‌های مختلف رو بهش اضافه کنید و خوب با هم ترکیب کنید. خیلی از صاحبان سگ ترجیح می‌دن برای راحتی بیشتر از غذاساز و بلندر استفاده کنن. به این ترتیب همه مواد رو داخل غذاساز بریزید و خوب مخلوط کنید تا یه خمیر یک دست به دست بیاد.

اگه ترکیب به دست اومد کمی شل و آبداره یکی دو قاشق آرد گندم کامل بهش اضافه کنید تا وقتی که کاملا بافتش خمیری بشه.

حالا خمیر به دست اومده رو با کمک وردنه پهن کنید طوری که در آخر ضخامتش به حدود ۱-۲ سانتیمتر برسه. خمیر رو به مدت ۴۵ دقیقه داخل فر ۳۵۰ درجه قرار بدید تا کاملا برشته و ترد بشه.

اگه مواد اولیه رو از قبل پختید پس فقط برای برشته و ترد شدن کمی داخل فر بذاریدش. بعد که کمی خنک شد اونا رو به قطعات کوچکتر، مناسب برای خوردن سگ خرد کنید.

می‌تونید کمی خلاقیت به خرج بدید و با قالب، خمیرها رو به شکل‌های فانتزی مثل استخون، قلب، ستاره و … دربیارید یا با دست اونا رو به شکل گوله‌های کوچیک فرم بدید و بعد داخل فر بذارید.

طرز تهیه تشویقی سگ درخانه یکی از مواردیه که میتونه توی تربیت و آموزش اون خیلی کمک کننده باشه، پس اگه دوست دارید برای سگتون تشویقی خوشمزه درست کنید، آموزش این ویدیو رو میتونین از اینجا در کانال یوتیوب پت پُرس مشاهده کنین.

(با قند شکن وارد بشین?َ)

یک نمونه دستور پخت غذای خشک برای سگ

ما در ادامه یه نمونه طرز تهیه غذای خشک برای سگ رو بهتون آموزش می‌دیم تا بیشتر با روند کار آشنا بشید.

هرچند بازم میگیم که نوع ترکیبات و مقدار هرکدوم باید متناسب با نژاد و سن و وضعیت سگ باشه و نمی‌شه یه دستور غذا رو برای همه سگها استفاده کرد.

ترکیبات

  • گوشت گوساله چرخکرده نیم کیلو
  • آرد گندم کامل ۳ فنجان
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • روغن گیاهی نصف فنجان
  • آب گوشت یا آب مرغ ۱.۵ فنجان
  • سبزیجات مناسب سگ (هویج، لوبیا سبز، بروکلی، سیب زمینی، اسفناج…) ۲ فنجان

گوشت رو کمی تو ماهیتابه تفت بدید تا بپزه. سبزیجات رو هم آبپز یا بخارپز کنید. بعد مواد رو با هم ترکیب کنید تا یه خمیر یکدست چسبناک به وجود بیاد. اگه خمیرتون زیادی سفت بود کمی آب اضافه کنید و اگه زیادی شل بود کمی آرد.

حالا خمیر رو داخل سینی فر به طور یکنواخت پهن کنید تا ضخامتش حدود ۱-۲ سانتیمتر باشه. بعد به مدت ۳۰ دقیقه داخل فر ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار بدید. بعد سینی رو بیرون بیارید با کاتر یا چاقو اونو به قطعات دلخواه برش بزنید و دوباره به مدت حدودا ۱ ساعت داخل فر برگردونید تا خوب برشته و ترد بشه.

غذای خشک سگ خانگی رو چطوری و کجا نگهداری کنم؟

خوبی غذای خشک نسبت به غذای خونگی تازه اینه که می‌تونید اونو تو ظرف غذای سگتون بریزید و ساعتها تو هوای آزاد باشه بدون اینکه سریع خراب بشه و بو بگیره. با این حال، برای مصارف روزهای بعد باید غذا رو در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. غذای خشک تجاری حاوی نگهدارنده و افزودنی‌های صنعتیه و به همین دلیل هم می‌تونه ماهها و حتی سالها در بیرون از یخچال بمونه.

پیشنهاد می‌کنیم ۲-۳ مدل غذای خشک (هرکدوم برای ۷-۱۰ روز) با ترکیبات مختلف درست کنید و نوبتی بهش بدید تا سگتون هرروز یه غذای جدید بخوره.

بعد از تهیه غذای تشویقی پاچه گوسفند اونا رو داخل ظرف مناسب قرار بدید و به مدت ۳-۵ روز در یخچال و تا ۳ ماه تو فریزر می‌تونید نگهداری کنید.

هرچند توصیه می‌شه تهیه غذای خشک سگ حداکثر برای یک ماه تغذیه سگ باشه؛ چون غذایی که زمان زیادی در فریزر بمونه به مرور مواد مغذی، ویتامین‌های ضروری و پروبیوتیک‌هاش رو از دست می‌ده.

نکات مهم در طرز تهیه غذای خشک برای سگ

حالا که تصمیم گرفتید برای سگتون آشپزی کنید و براش غذای خشک درست کنید باید حواستون رو جمع کنید. بر اساس وبسایت  طرز تهیه غذای خونگی برای سگ باید اصولی و درست باشه و ترکیبات و طرز تهیه‌اش مورد تایید دامپزشک باشه؛ در غیر این صورت غذای خشک خانگی که به سگتون می‌دید نمی‌تونه نیازهای تغذیه‌اش رو کامل تامین کنه و در دراز مدت باعث مشکلات سلامتی برای سگتون می‌شه.

در ادامه برخی نکات مهم که در طرز تهیه غذای خشک برای سگ لازمه رعایت کنید رو معرفی می‌کنیم.

برای دریافت دستور غذا فقط به منابع معتبر اطمینان کنید!

در بین دوستان و آشنایان و در فضای وب صدها دستور و طرز تهیه غذای خونگی برای سگ وجود داره اما اکثرشون یه مشکل اساسی دارن: ترکیبات غذا متعادل و بالانس شده نیستن!

هرسگی نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی داره و غذایی که می‌خوره باید به خوبی پاسخگوی این نیازها باشه. بنابراین دستور غذای خونگی باید مطابق با سن، نژاد، میزان فعالیت و وضعیت سلامتی سگتون باشه.

دستور تهیه غذا برای سگ باید بالانس شده و ترکیباتش مورد تایید دامپزشک باشه!

سگها به ۴۰ ماده مغذی نیاز دارن و این مواد باید در اندازه مناسب و متناسب با نیاز سگ در رژیم غذایی‌ش وجود داشته باشن. مقدار کمتر یا حتی بیشتر مواد مغذی برای سلامتی سگ خطرناکه.

غذایی که بالانس شده نباشه می‌تونه آسیب‌های زیادی به سلامتی سگتون بزنه و در دراز مدت باعث سوتغذیه، چاقی و اضافه وزن یا انواع بیماری‌های خطرناک بشه.

بنابراین اگه قصد تهیه غذای خونگی برای سگتون دارید لازمه که با مشورت دامپزشک یه رژیم غذایی اختصاصی کاملا مطابق با نیازها و شرایط سگتون داشته باشید و با خیال راحت بر اساس اون آشپزی کنید.

مواد سمی و خطرناک برای سگ رو بشناسید و در تهیه غذا به هیچ وجه ازشون استفاده نکنید!

سگها طیف متنوعی از مواد غذایی، میوه و سبزیجات رو می‌تونن بخورن؛ اما از طرفی یه سری مواد غذایی هم هستن که برای سگها سمی و مضر هستن.

شکلات، کشمش، شیرینی‌های حاوی زایلیتول و قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار از جمله مواد سمی برای سگها هستن.

در مطلب می‌تونید با ۲۰ ماده غذایی سمی و خطرناک برای سگها آشنا بشید که تقریبا تو هر خونه‌ای هم وجود داره.

پس در طرز تهیه غذای خشک برای سگ حواستون باشه که یه موقع از این مواد مضر استفاده نکنید.

غذای خونگی برای سگ

اگر شما هم جزو دسته افرادی هستید که از قیمت های بالا و کمیاب بودن غذا خشک های خارجی سگ و کیفیت پایین و بدخوراک بودن غذاخشک های ایرانی برای سگ ها خسته شدید، این بخش از مقاله رو با دقت بخونید.

آیا غذایی که توی خونه درست می‌کنیم میتونه برای سگمون مفید و کافی باشه؟

بله، ولی شرط داره

شرطش اینه که دامپزشک بسته به ویژگی های سگ شما مثل

  • وزنش
  • سنش
  • میزان فعالیتش
  • نژادش
  • بیماری های خاص سگ

و چندین فاکتور دیگه، مواد تشکیل دهنده غذای سگ و مقدارشون رو مشخص کنه. همونطور که می دونین سن و نژاد سگ ها یکی از عوامل تاثیر گذار توی رژیم غذایی اونهاست. به همین خاطر موقع درست کردن غذای خونگی برای سگتون بهتره یک سری نکات مهم و اساسی رو بدونین. پیشنهاد می کنم مقاله  رو حتما بخونین تا بر اساس سن سگ و نژاد اون بهترین مواد غذایی رو براش در نظر بگیرین.

دستور غذایی نوشته شده توسط دامپزشک  چون با توجه به نیازهای غذایی اختصاصی سگ شما محاسبه و فرمول نویسی شده، بسیار بالانس شده هست و میتونه حتی از غذای خشک هم براش مفیدتر باشه چون از مواد تازه و باکیفیت تشکیل شده.

چطور برای سگم از دامپزشک دستور غذایی اختصاصی دریافت کنم؟

ما در پت پرس این امکان رو برای شما فراهم کردیم که از دامپزشک به صورت اختصاصی برای سگتون یه برنامه غذایی کامل و بالانس شده مطابق با

  • نیازهای سگ
  • مواد غذایی مورد علاقه اش
  • بودجه مالی ماهانه برای خرید مواد غذایی سگ

دریافت کنید.

کافیه فرم زیر رو پر کنین تا باهاتون تماس بگیریم.

نظر شما چیه؟

شما به سگتون غذای خونگی می‌دید یا فقط از غذاهای تجاری استفاده می‌کنید؟ تا حالا واسه سگتون آشپزی کردید؟ از چه ترکیبات و مواد غذایی استفاده کردید و غذا رو چطوری درست کردید؟ لطفا برای ما کامنت بذارید و نظر، تجربیات و سوالات خودتون رو با ما در میون بذارید. ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ می‌دیم.

آغذای سگ، راهنمای جامع و کامل

برای من و شما که صاحب سگ هستیم حتما پیش اومده که سر این دوراهی قرار بگیریم که غذای سگ خانگی رو در منزل تهیه کنیم یا از پت شاپ بخریم؟ امروز میخوایم درباره خوبی ها و معایب غذاهای خانگی و سگ براتون بگیم؛ اینطوری میتونین راحت تر تصمیم گیری کنین که کدوم غذا سالم تر و اقتصادی تره و سگمون رو بیشتر خوشحال میکنه. پس با این مقاله همراه باشین…

چرا مردم ترجیح میدن غذای سگ شون غذای خونگی باشه؟

با اینکه امروزه میشه وست های پشمالو رو به صورت آماده از جاهایی مثل سوپرمارکت، پت شاپ، کلینیک های دامپزشکی و پت شاپ اینترنتی به راحتی تهیه کرد ولی باز هم چه در کشور ما و چه در کشورهای دیگه خیلی از کسایی که سگ دارن ترجیح میدن غذای حیوون خونگی خودشون رو توی خونه درست کنن.

شاید دلیل رواج داشتن این موضوع تو کشور ما بخاطر این دلایل باشه:

  • داشتن پت و مخصوصا سگ خیلی وقت نیست که توی ایران رواج پیدا کرده و مردم ما هنوز تجربه زیادی درباره این موضوع ندارن.
  • بسیاری از مردم فکر میکنن غذاهای خشک و تجاری کیفیت پایین تری نسبت به غذاهای خونگی دارن.
  • صاحبان سگ ها فکر میکنن نیازهای غذایی سگشون با نیازهای غذایی خودشون یکسانه.
  • خیلی از صاحبان سگ ها به اشتباه فکر میکنن غذای خونگی به صرفه تر از غذای خشک سگ هست.

غذای خشک سگ چیه و از چی درست شده؟

این غذاها در ظاهر شبیه بیسکویت های قهوه ای رنگ و ریز هستن که در واقع از ترکیب مواد غذایی مخلوط شده و خشک شده تشکیل شدن و بین 6 تا 10 درصد رطوبت دارن.

طرز تهیه غذای خشک برای سگ چه جوریه؟

هر کمپانی تولید غذای خشک سگ، دستور و فرمول خاص خودشو برای درست کردن انواع غذا داره:

  • اول مواد تشکیل دهنده غذا رو با نسبت های مناسب با هم مخلوط میکنن
  • خمیر به دست اومده رو یکدست میکنن
  • سپس توی فرهای مخصوصی این خمیر رو میپزن
  • در آخر اون رو به قطعات کوچک تر خرد و سپس خشک میکنن

غذای کنسروی سگ، چرا خوش خوراکه؟

هم مانند غذای خشک، مخلوطی از مواد غذایی اولیه است ولی میزان رطوبت اون بیشتر از غذاهای خشک و بین 60 تا 80 درصده و از نظر ترکیبات هم ممکنه پروتئین یا چربی بالاتری نسبت به غذای خشک داشته باشه.

ویژگی دیگه غذاهای کنسروی اینه که محتویات داخلشون تا قبل از باز شدن در کنسرو، استریله. بخاطر نوع ترکیبات و درصد بالای رطوبت و بافت غذاهای کنسروی، سگ ها از خوردنشون بسیار لذت میبرن! آیا غذای خانگی سگ آپارتمانی مون رو بیمار میکنه؟

بله، احتمالا!

غذایی که دوست کوچولوی شما میخوره، باید چندتا ویژگی مهم داشته باشه که غذاهای خونگی اونا رو ندارن:

  • هم باید دارای میزان مناسبی از مواد مغذی مورد نیاز بدن سگ تون باشه
  • و هم بتونه انرژی مورد نیازش رو در حد مناسب تامین کنه. نه بیشتر و نه کمتر!

غذای سگ‌ها باید حاوی گروه های غذایی زیر باشه:

  • پروتئین (مثل گوشت، سفیده تخم مرغ و …)
  • چربی (مثل چربی های گیاهی یا حیوانی)
  • کربوهیدرات (مانند برنج، سیب زمینی، گندم، پاستا و …)
  • ویتامین ها
  • مواد معدنی (آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر، …)
  • اسیدهای چرب ضروری (امگا 3 و 6)

کم یا زیاد بودن این مواد غذایی توی رژیم غذایی سگتون، توی طولانی مدت میتونه مریضش کنه. از طرف دیگه، هر سگی با توجه به نیازهاش به ترکیب خاصی از مواد غذایی نیاز داره. برای همینه که شما باید برای تغذیه سگ خودتون مواردی رو در نظر بگیرین، مانند:

  • سن
  • نژاد
  • اندازه
  • حساسیت ها
  • میزان فعالیت
  • وضعیت زندگی

مثلا غذای توله سگ، سگ بالغ و سگ های مسن با هم فرق دارن. حتی باید به اینکه نژاد سگ‌تون چی هست هم توجه کنید؛ از گرفته تا هاسکی و و… ممکنه سلیقه غذایی اونا با هم فرق داشته باشه! قاطی کردن مواد غذایی و ریختنشون توی قابلمه، کاری نداره و قسمت سخت و پیچیده ماجرا اونجاس که بخوایم مواد تشکیل دهنده این غذا رو با توجه به نیازهای تغذیه ای اون با نسبت متعادل و مشخص با هم مخلوط کنیم.

بنا بر تحقیقاتی که تیم محققین دانشگاه دامپزشکی کالیفرنیا و دیویس انجام دادن، 95 درصد غذاهایی که ما برای سگ خانگی درست میکنیم، حداقل 1 ماده غذایی رو کم دارن و جالبه بدونین 85 درصد از این غذاها توی چندین ماده غذایی کمبود دارن!

آیا میتونیم از پا و اسکلت مرغ برای سگ ها استفاده کنیم؟

نه، اصلا!

این اشتباه که خیلی هم رواج داره، باعث شده سگ های زیادی آسیب های جبران ناپذیری ببینن. اگر هرگز برای تغذیه سگ خودتون از اسکلت یا پای مرغ استفاده نکنین چون این مواد هم برای سگتون ارزش غذایی ندارن و هم میتونن آسیب های خطرناکی بهش وارد کنن.

برای مثال یک سگ نژاد مالتیز با علائم استفراغ و بیحالی و حالت تهوع به بیمارستانی در سنگاپور رفت. بعد از معاینه و عکس گرفتن، معلوم شد که استخوان پای مرغی که خورده بود، توی مری اش گیر کرده! این سگ بینوا عمل جراحی سختی رو پشت سر گذاشت و مدت زمان زیادی طول کشید تا بتونه به زندگی عادی اش برگرده.

میتونین استخون مجرمو تو عکس زیر پیدا کنین؟

چرا دامپزشکا غذای خشک سگ آپارتمانی رو توصیه میکنن؟

اگر با دقت و از برندهای معتبر انتخاب بشن و مواد اولیه اون ها کیفیت مناسب رو داشته باشه، نسبت به غذاهای خانگی مزیت هایی دارن. مثلا:

  • طبق نیازهای سگ شما و طبق فرمولاسیون خاصی درست شدن
  • میتونین مطمئن باشین که هیچ ماده غذایی کمتر یا بیشتر از مقدار مورد نیاز به بدن سگتون نمیرسه.
  • کاملا ایمن و امتحان شده هستن و مشکلی برای حیوون شما به وجود نمیارن
  • میتونین با توجه به شرایط خاص سگتون (بیماری ها، حساسیت ها و …) غذای مناسبش رو انتخاب کنین.

غذای خشک سگ، هم کامله و هم خوش طعم

برخلاف تصور عموم، غذاهای خشک سگ علاوه بر کامل بودن و داشتن انواع ویتامین ها و ریزمغذی ها و سایر مواد غذایی، میتونن بسیار خوش خوراک هم باشن و مورد پسند سگتون واقع بشن. شاید اولش برای انتخاب غذای خشک مورد علاقه سگ خودتون کمی تو زحمت بیفتین تا غذای مناسب رو از بین انواع غذای خشک سگ پیدا کنین، ولی وقتی این کار رو انجام دادین خیالتون میتونه از بابت تغذیه دوست کوچولوتون راحت باشه.

چرا خریدن غذای خشک سگ ارزان تر از غذای خانگی میشه؟

اگر فکر میکنین قیمت غذاهای آماده خیلی بالاست و درست کردن غذا  توی خونه از نظر اقتصادی به صرفه تره، سخت در اشتباهین. اگر با استفاده از گوشت مرغ، سیب زمینی و سبزیجات و روغن های مفید بخواین نیازهای روزانه سگتون رو برطرف کنین، هزینه هاتون بسیار بیشتر از خرید بهترین غذای خشک برای سگ، میشن. میگین نه؟ امتحان کنین!

طرز تهیه غذای خشک برای سگ چه جوریه؟

مقالات مرتبط: chewy

استفاده از غذای خشک سگ در منزل چه فایده هایی داره؟

برای خوردن غذای خشک، سگ شما باید این دونه های سفت رو بجوه. جویدن این دونه ها برای سگ 2 تا فایده دارن:

  1. دندون هاش رو تمیز میکنه و تولید شدن پلاک یا همون جرم دندانی پیشگیری میکنه.
  2. سگی که دندون های تمیزنری داره، نفس خوش بو تری داره و سرحال تر هم هست.
  3. سگ ها عاشق جویدن هستن. با جویدن دانه های غذا خشک، غریزه جویدنشون هم ارضا میشه.
  4. این غذاها فاسد نمیشن و برای همین، هم نیازی نیست توی یخچال نگهداری بشن و هم نگداری کردنشون راحت تره.

حالا ببینیم بهترین راه برای تغذیه سگ هامون، کدوم راهه؟

غذاهای آماده مثل غذای خشک و غذای کنسروی سگ، به شرط اینکه با کیفیت باشن، از نظر مواد غذایی کامل هستن و میتونن نیازهای غذایی سگتون رو تمام و کمال برطرف کنن. بین غذای خشک و کنسروی، غذاهای خشک از نظر اقتصادی به صرفه ترن، برای دندون ها مفید ترن و نگهداریشون راحت تره. غذاهای خونگی شاید برای سگ ها خوش خوراک تر باشن ولی در طولانی مدت میتونن سگتون رو به کمبودهای تغذیه ای دچار کنن.

البته اگر دوست کوچولوی شما فقط غذای خشک میخوره باید حواستون باشه به اندازه کافی آب و مایعات در طول روز مصرف کنه. طبق آخرین تحقیقات، بهترین رژیم غذایی سگ، رژیمیه که از هم از غذای خشک و هم از غذای مرطوب تشکیل شده باشه؛ همواره به این نکته توجه داشته باشین که بخش مهمی از سلامت و درمان سگ شما وابسته به تغذیه صحیح اون هست!

پس برای تغذیه سگتون 3 تا راه دارین:

  1. غذای خشک و کنسروی بهش بدین
  2. با غذای خانگی و غذای خشک سگ تغذیه اش کنین
  3. غذای خشک بهش بدین ولی تشویقش کنین به مقدار کافی آب بخوره

شما به سگتون چه غذایی میدین؟ اگر از تغذیه سگتون با غذای خشک، کنسروی یا خونگی تجربه ای دارین در قسمت نظرات با در میون بذارین.

یا این مطلب برای شما مفید بود؟

 

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا