اقتصادیکسب و کار برتر

طلق بجای شیشه پنجره شفاف و نشکن!

در زمینه های گوناگون صنعت موارد بسیاری وجود دارد که یک ماده و یا متریال جایگزین ماده ای دیگر می‌شود. این جایگزینی به بهبود کارایی و در مجموع به بهبود شرایط کلی یک سازه و یا محصول کمک زیادی می‌کند. صنعت ساختمان نیز از این قاعده مستثنا نیست و یک نمونه بارز مثال زدنی استفاده از طلق بجای شیشه در بسیاری از پروژه های ساختمانی می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طلق شیشه ای کلیک کنید.

طلق بجای شیشه پنجره شفاف و نشکن!

دلایل بی شماری برای استفاده از طلق بجای شیشه وجود دارد که در این مطلب سعی داریم بسیاری از این موارد را شرح دهیم. اما قبل از آن لازم است توضیحی در مورد طلق های جایگزین شیشه ارائه شود.

جایگزین های شیشه

متریال هایی که می‌توان بعنوان جایگزین شیشه از آنها استفاده نمود دو مورد هستند:

۱- ورق یا همان اکریلیک شیت: پلکسی یک نوع ترمو پلاستیک می‌اشد که خواص فیزیکی منحصر به فردی دارد. مقاومت در برابر ضربه و عایق صوتی و حرارتی تا پنج برابر شیشه با ضخامت یکسان از ویژگی های ورق های اکریلیک محسوب می‌شود. همچنین در برابر شرایط جوی استحکام بالایی دارد و در مدت زمان طولانی ۱۰ الی ۲۰ سال به مقدار بسیار کمی دچار زرد شدگی می‌شود.

۲- ورق طلق پلی کربنات یا همان پلی استایرن معمولی: که در بازار با نام ورق کریستال شناخته می شود همان خواص ورق پلکسی گلاس را داراست اما با این تفاوت که قیمت آن از پلکسی گلاس ارزانتر می‌باشد.

اگر در استفاده از طلق بجای شیشه صرفه اقتصادی و مقرون به صرفه بودن یکی از فاکتورهای مهم در نظر گرفته شود، پیشنهاد می‌گردد از ورق طلق کریستال استفاده شود.

در ادامه با مهمترین دلایل استفاده از طلق بجای شیشه آشنا می‌شویم….

ایمنی بیشتر طلق نسبت به شیشه

خطرات ناشی از شکست شیشه در هنگام وقوع بلایای طبیعی از قبیل زلزله و طوفان انکارپذیر است که می‌توان از بسیاری از آن ها پیشگیری نمود. استفاده از طلق بجای شیشه یکی از مواردی است که از خسارات اینگونه حوادث تا حد زیادی می‌کاهد. این کار به موازات اینکه ضریب ایمنی را بالا می‌برد باعث می‌شود خسارات مالی به حداقل برسدو چرا که در ساختمان های بزرگ و یا کارخانه ها و مراکز تجاری و مسکونی بزرگ علاوه بر تحمیل هزینه های بسیار زیاد، امکان وقوع حوادث ناگواری وجود دارد که استفاده از طلق خطرات ناشی از شکسته شدن شیشه را کاملا از بین می‌برد.

حمل و نقل آسان تر

حمل و نقل ورق های پلکسی گلاس و طلق خطرات کمتری نسبت به شیشه دارد. برای حمل ده ها ورق پلکسی گلاس نیازی به شخصی ماهری نیست اما جابجایی شیشه علاوه بر اینکه نیاز به شخصی ماهر دارد دارای ریسک زیادی می‌باشد.

در مواردی که افراد معمولی قصد تعویض شیشه های ساختمان را دارند با چالش های زیادی مواجه اند. مشکلاتی از قبیل: عدم تبحر کافی در برش و نصب و نداشتن تجربه در شیوه حمل و نقل از مهم ترین مواردی است که هنگام تعویض شیشه با آن ها مواجه می‌شوند. اما استفاده از طلق بجای شیشه می۲تواند این مشکلات را از بین برده و در زمان انجام کار نیز صرفه جویی نماید.

استحکام و مقاومت بیشتر

مقاومت نسبت به شیشه تا حدی ست که به طور معمول شیشه با ضزبه ای نه چندان شدید ترک خورده و می‌شکند و حتی شیشه های سکوریت نیز در برابر اصابت اشیاء نوک تیز از قبیل آچار ، گوشه میز و اجسام نیمه سنگین مقاومت بسیار خوبی ندارند. مهم ترین دلیلی که باعث این امر می‌شود، عدم ضربه پذیری و ضربه گیری انواع شیشه است.

در مقابل ورق های طلق دارای خاصیت ضربه گیری مناسبی هستند. هنگامی که ضربه نسبتا شدیدی به ورق طلق وارد می‌شود موج ضربه در سطح طلق پراکنده و جذب می‌شود؛ اما شیشه به دلیل نداشتن خاصیت انعطافی با ضربه هایی با شدت متوسط نیز دچار شکستگی می‌شود.

برشکاری طلق آسان تر از شیشه

برش آسان یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از طلق بجای شیشه است. برش به وسیله ابزاری به نام الماس شیشه بری انجام می شود که نیاز به تحربه کافی در این زمینه است. اما برش انواع طلق و پلکسی با دست امکان پذیر می‌باشد. برای برش طلق نیاز به کاتر مخصوص برش طلق دارید. با چندبار کشیدن کاتر بر روی طلق، یک شیار نسبتا عمیق به نسبت یک سوم ضخامت طلق ایجاد کرده و سپس با فشار دست طلق را از قسمت شیار خورده جدا کنید. جهت یادگیری روش صحیح اینکار، مقاله « » را مطالعه کنید.

از دیگر روش های مرسوم جهت برش طلق، استفاده از فن آوری برش لیزری می‌باشد. در مواردی که امکان برش پلکسی با دست وجود نداشته باشد، از برش لیزری استفاده میشود. برش لیزری ( لیزرکات ) سریعتر انجام می‌شود و هزینه پایینی دارد.

اگر میخواهید راهنمایی های لازم برای خرید پلکسی را دریافت کنید این مطلب را بخوانید:

رنگبندی و طرح های متنوع طلق

رنگ بندی و طرح بندی نیز دلیلی ست که استفاده از طلق بجای شیشه را مورد توجه بیشتری قرار می‌دهد. طلق ها در رنگ های متنوعی تولید میشوند. البته طلق های رنگی در دو نوع مات رنگی و شفاف رنگی عرضه میشوند. اشیاء در پشت طلق های مات دیده نمی‌شوند اما اشیایی که در پشت طلق های رنگی شفاف قرار می‌گیرند به وضوح دیده می‌شوند.

کاربردهایی که برای این دو نوع طلق رنگی می توان در نظر گرفت به شرح زیر است:

  • طلق های رنگی مات مناسب مکان هایی ست که می‌بایست نورگیر باشد اما به اطراف دید نداشته باشد.
  • طلق های رنگی شفاف عمدتا مصارف تزئینی دارند و در پنجره ها و سقف ها به کار می‌روند.

استفاده از طلق بجای شیشه در کف کاذب

خاصیت انعطاف پذیری طلق که به آن اشاره شد جزو خواصی ست که استفاده از طلق بجای شیشه را در کف کاذب توجیه پذیر می‌کند. متریالی که در کف به کار می رود می‌بایست خاصیت ضربه پذیری بالا و همچنین مقاومت فشاری زیادی داشته باشد.

استفاده از طلق بجای شیشه مقرون به صرفه تر است

هنگامی که بحث ایمن سازی ساختمان ها به میان می‌آید، هزینه های مالی در راس تصمیم گیری ها قرار می‌گیرد. این مسئله از دو جنبه قابل تحلیل می‌باشد. اول این که هزینه اولیه ای که صرف ایمن سازی می شود و دوم هزینه نگهداری و جایگزینی متریال آسیب دیده. بهترین متریال آن هایی هستند که اولا قیمت مناسب تری نسبت به دیگر مواد دارند و ثانیا هزینه نگهداری و جایگزینی آن ها در دراز مدت کمتر از انواع دیگر متریال باشد.

امروزه با توجه به هزینه های بالای تامین و نگهداری ساختمان ها تلاش میشود که از متریال ارزانتر با استحکام و طول عمر بیشتر استفاده شود. انواع ورق های طلق و پلکسی گلاس نیز جزو ملزوماتی هستند که در اکثر پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورق ها دوام بسیار بالایی دارند و هزینه تمام شده اجرای آن ها بسیار پایین است. ایمنی بیشتر، برش ، نصب و اجرای آسان تر، رنگ بندی و تنوع طرح ، صرفه اقتصادی و همچنین حمل و نقل راحت تر تنها اندک دلایلی هستند که استفاده از طلق بجای شیشه را دارای محبوبیت روزافزون کرده است.

فروشگاه لیزرکات بعنوان ، بهترین و با کیفیت ترین ورقهای طلق و پلکسی را به بازار عرضه می‌کند. شما با خرید پلکسی گلاس یا همان طلق های شیشه ای نوعی از انواع طلق هستند که جایگزین مناسبی برای شیشه ها می باشند؛

پلکسی ها هم مانند شیشه ها طرح های مختلفی مانند شفاف و یا مشجر دارند که با توجه به مکان استفاده و کاربرد از طرح های مناسب تر استفاده می شود؛

پلکسی گلاس اکرلیک

طلق اکرلیک نوع با کیفیت پلکسی گلاس است که معمولا وارداتی (تایوانی) می باشد، مزیت پلکسی اکرلیک نسبت به طلق ایرانی بیشتر به شفافیت آن است و اینکه ضد خش تر است و همینطور به سختی در مرور زمان کدر می شود؛

البته برای ساخت ماکت ها و در کل استفاده از نوع اکرلیک بسیار پیشنهاد شده تر است، زیرا در برش با لیزر و همینطور چسباندن آن با چسب مخصوص طلق (کلروفوم) کیفیت مواد آن بسیار مناسب تر است.

پلکسی ایرانی

طلق های پلاستیکی ایرانی یا همان پلکسی، نوع رایج در بازار هستند که کاربرد زیادی در سقف های کاذب و به عنوان جایگزین شیشه دارند؛

در زیر به معرفی چند طرح پرفروش از طلق ها که در فروشگاه سایبانکار نیز موجود است می پردازیم:

طلق شفاف شیشه ای

از جمله پر کاربردترین استفاده های طلق، استفاده از آن به جای شیشه است؛

طلق های شفاف در ضخامت های متفاوتی و در شیت های 120*180 به فروش می رسند.

طلق دوغی (اوپال)

اگر هدف شما از استفاده از طلق این است که دید مستقیم یک مکان را از بین ببرید و در عین حال از نور محیط استفاده کنید، طلق ها دوغی یا اوپال گزینه ی مناسبی برای این مورد هستند؛

پلکسی گلاس دوغی از پرکاربردترین نوع های طلق برای استفاده در سقف کاذب است.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا