دانش و سلامت

طولانی‌ترین مورد ابتلا به کروناویروس حاد در یک بیمار ۵۰ ساله مشاهده شد

طولانی‌ترین مورد ابتلا به کروناویروس حاد در یک بیمار ۵۰ ساله مشاهده شد

به گزارش شفاف و به نقل از نیوز مدیکال نت، محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون (UW – Madison) یک مورد 16 ماهه سندرم تنفسی حاد (SARS-CoV-2) را در فردی با نقص ایمنی مشاهده کردند.

پس از درمان ناموفق با آنتی بادی مونوکلونال به نام Bamlanivimab، مشخص شد که این فرد دارای یک سویه کروناویروس است که دارای یک جهش منحصر به فرد و ناشناخته به نام E4484T است. این سویه ویروسی به bamlanivimab بسیار مقاوم بود، اما به سه آنتی بادی مونوکلونال دیگر حساس باقی ماند.

باقیمانده E484T در “دامنه اتصال گیرنده” (RBD) قرار دارد، که تقریبا 90٪ از آنتی بادی های خنثی کننده، به ویژه گروه دوم را هدف قرار می دهد. مطالعات جهش E484T را در گونه‌های آزاردهنده کروناویروس، از جمله زیرواحدهای بتا، گاما و آمیکرون B.1.617.1 و P.2 شناسایی کرده‌اند که همه آنها تا سال 2020 در گردش بودند.

گسترش گسترده این جهش، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را بر آن داشت تا استفاده اضطراری از باملانیویماب را در سال 2021 لغو کند. مطالعات جهش E484T را به طور گسترده مورد بررسی قرار داده و نشان داده است که حساسیت باملانیویماب را کاهش می دهد.

سیستم ایمنی میزبان معمولاً طی 15 تا 25 روز عفونت کروناویروس را از بین می برد. با این حال، این عفونت اغلب در افراد مبتلا به نقص ایمنی طولانی مدت است. قابل ذکر است که در موارد عفونت طولانی مدت ویروس کرونا ویروس با میزبان سازگار شده و مقاومت قابل توجهی ایجاد می کند و توانایی فرار از مصونیت را ایجاد می کند.

وضعیت بالینی بیمار

محققان در این پروژه یک بیمار مبتلا به نقص ایمنی را توصیف کردند که در دهه 50 زندگی خود است و اولین بار در بهار 2020 به ویروس کرونا مبتلا شد. حدود چهار ماه پس از تشخیص، بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شد و دو دوره درمان، پلاسما و استروئید درمانی دریافت کرد. با این وجود، تست “واکنش زنجیره ای پلیمراز رونویسی معکوس” (RT-PCR) آن مثبت بود.

بیمار حدود 6 ماه پس از تشخیص اولیه 700 میلی گرم بالامیویماب به صورت داخل وریدی دریافت کرد. یک ماه بعد، بیمار بدتر شدن علائم از جمله مشکل در تنفس و تب را گزارش کرد. سی تی اسکن قفسه سینه پهلوها را نیز نشان داد. در همان زمان، مجدداً آزمایش کووید-19 بیمار مثبت شد.

با وجود بهترین مراقبت، تست بیمار تا 16 ماه پس از تشخیص مثبت بود. بیمار یک دوره پنج روزه دیگر رامسویر و پلاسما دریافت کرد. علاوه بر این، مقادیر «آستانه چرخه» (Ct) آن در اکثر آزمایش‌های PCR زیر 27 باقی مانده است که نشان‌دهنده تکثیر فعال ویروس کرونا و بار بالای ویروس است.

مشخص نیست که آیا بیمار علائم عفونت مداوم کروناویروس را تجربه می کند و به دلیل حضور مداوم ویروس در دستگاه تنفسی، از آسیب ریه پس از کووید-19 رنج می برد.

از نمونه ای که حدود چهار ماه پس از تشخیص گرفته شد، 24 جهش در ویروس بیمار شناسایی شد که با سویه اصلی کروناویروس متفاوت بود. یکی از جهش ها به نام Envelope T30I معمولا در افراد مبتلا به نقص ایمنی یافت می شود. با این حال، جهش تقریباً پنج ماه پس از تشخیص ناپدید شد. تعداد جهش ها به تدریج به 40 افزایش یافت.

یکی از جهش ها تا هشت ماه پس از تشخیص باقی ماند. با این حال، ویروس کرونا بیش از سه ماه پس از دریافت باملانیویماب توسط بیمار تعیین توالی نشد. هنگامی که ویروس دوباره توزیع شد، محققان ویروس‌های عفونی منتقل شده از آزمایشگاه را که از سواب‌ها به دست می‌آمدند کشت داده و 37 جهش را مشاهده کردند که 11 مورد از آنها نسبت به دوره‌های قبلی افزایش یافته بود.

نوع E484T برای بیماری مورد مطالعه در این مطالعه منحصر به فرد باقی ماند و بیشتر منتقل نشد. مقامات بهداشت عمومی این مرد را نزدیک به 16 ماه در خانه قرنطینه کردند و با موفقیت از شیوع این بیماری جلوگیری کردند.

این مطالعه اولین مورد عفونت با جهش E4484T را توصیف می کند و نقش بالقوه افراد سرکوب شده سیستم ایمنی را در فراهم کردن یک محیط مساعد برای تولید و انتشار انواع جدید کروناویروس برجسته می کند.

در واقع، E484T تنها در فوریه 2022 در هر نمونه دیگری ثبت شد. بنابراین، این مطالعه نیاز به آزمایش‌های مکرر واکنش زنجیره‌ای رونویسی-پلیمراز معکوس، توالی‌یابی ژنوم کرونا و درمان پیشگیرانه برای عفونت طولانی‌مدت کرونا را که در افراد دچار نقص ایمنی رخ می‌دهد، برجسته می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا