اقتصادیعمومیکسب و کار برتر

علائم خرابی باتری موتور سیکلت

بهترین برند باتری موتور سیکلت


باتری موتورسیکلت استارتی با برندهای مختلفی در بازار وجود دارد و می توان این وسیله را از برندهای ایرانی و یا خارجی تهیه کرد. بعضی از برندهای خارجی موجود در بازار نسبت به بعضی از برندهای ایرانی دارای کیفیت پایین تری هستند و به همین دلیل نباید در هنگام خرید به ایرانی یا خارجی بودن باتری ها توجه کرد.

از جمله مهمترین مواردی که در خرید باتری موتورسیکلت باید به آن توجه داشت می توان موارد زیر را ابعاد باتری، برندهای معتبر، کیفیت بدنه، میزان ولتاژ، تاریخ تولید، ضمانت نامه و غیره توجه کرد.

از جمله برندهای ایرانی می توان به باطری موتور سیکلت صبا باتری و باطری موتور سیکلت سپاهان باتری اشاره کرد.

باطری موتور سیکلت چیست ؟

باتری از اجزای اصلی یک موتور سیکلت است هرچند که برخی موتور سیکلت ها بدون باطری کار میکنند. در صورت وجود سیستم های سوخت رسانی پیشرفته مانند انژکتور و یا پمپ بنزین الکتریکی بسته به نوع موتور ممکن است سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی با استفاده از برق باتری وارد مدار شود و بدون وجود باتری وظیفه خود را انجام نمی دهد.

اما در موتور سیکلت های قدیمی خصوصا با حجم موتور پایین که به هندل مجهز می باشند مانند هوندا سی جی فقدان باطری بر روی موتورسیکلت تاثیری بر کارکرد آن نخواهد داشت زیرا برق مورد نیاز برای بخش جرقه زنی مانند پلاتین و یا دستگاه CDI مستقیما از آلترناتور (بوبین برق) تامین میگردد.

باطری موتورسیکلت یکی از اجزای مهم در موتورسیکلت می باشد موقعی که خراب شود توان چرخاندن استارت موتورسیکلت را ندارد و موتورسیکلت روشن نمی شود  و باید آن را تعویض کنید.

در موتورسیکلت های کاربراتوری بیشتر از باطری برای بوق، راهنما، چراغ و استارت استفاده می شود.البته برخی از موتورسیکلت های کاربرتوری به باطری برای روشن شدن احتیاج دارند ولی اکثر آنها را بدون باطری می توان روشن کرد.

اما موتورسیکلت های انژکتوری که از سال 95 به بعد وارد بازار شدند تمام تغذیه برق خود را از باطری می گیرند و چنانچه باطری موتور ولتاژ پایین داشته باشد موتورسیکلت به سختی استارت می خورد و روشن نمی شود و به ریپ می افتد.

باتری های مورد استفاده در موتور سیکلت از نوع کوچک باتری های12 ولت اسیدی و باتری UPS هستند ,که از 2 آمپر تا 12 آمپر بسته به نوع موتور سیکلت مورد استفاده قرار می گیرد.

 نشانه های خرابی باطری موتورسیکلت چیست ؟

روشن نشدن موتور

استارت نخوردن موتور

استارت خوردن و روشن نشدن.

نیامدن برق پشت آمپر

پر نور و کم نور شدن چراغ ها.

شارژ نگرفتن یا شارژ نگه نداشتن باتری.

افت ولتاژ بیش از حد هنگام استارت زدن و جریان کشیدن از باتری.

باد کردن، ترکیدن، نشتی آب اسید و ایجاد بوی بد باتری.

آمدن خطا در کامپیوتر

ریپ زدن موتورسیکلت

ناپایداری دور موتورسیکلت( کم و زیاد شدن گاز موتور)

دستور ندادن به کامپیوتر جهت روشن شدن موتور

نیامدن صدای پمپ بنزین جهت روشن شدن

کاهش قدرت موتورسیکلت

در برخی موارد موتورسیکلت شما به ناگهان خاموش شود

اگر صدای ناهنجاری از طرف موتور می‌شنوید، دلیل این است که موتورسیکلت در تلاش است تا از باتری نیرو بگیرد اما ناموفق است

 دلایل خالی شدن باتری موتورسیکلت

عوامل زیادی می‌توانند در خالی شدن باتری موتورسیکلت موثر باشند. در زیر به تعدادی از این عوامل اشاره شده است:

روشن ماندن چراغ‌ها
روشن ماندن چراغ‌ها یکی از این عوامل است. در صورتی که فراموش کنید چراغ‌های اصلی موتورسیکلت را خاموش کنید باتری موتورسیکلت شما ممکن است خالی شود‌.

باتری‌های فرسوده و قدیمی
باتری‌های ضعیف و قدیمی نمی‌توانند ولتاژ را در خود نگه دارند و زود خالی می شوند. در استفاده از باتری‌های قدیمی باید نهایت دقت را به خرج دهید. چون در صورت خاموش بودن موتورسیکلت اگر از ابزارهای مربوط به باتری استفاده کنید ممکن است موتور روشن نشود.

اتصالات باتری
اتصالات باتری از عواملی هستند که باید همیشه حواستان به آنها باشد. فرسوده شدن سرباتری می‌تواند عاملی مهم در خالی شدن باتری باشد.

اتصال سیستم برق موتورسیکلت
اگر در سیستم برق موتورسیکلت شما ایرادی وجود داشته باشد، موردی به نام برق دزدی پیش می‌آید.

برای پیدا کردن این مشکل بهتر است موتورسیکلت خود را به یک تعمیرکار بسپارید.

دمای هوا
هرگز موتور خود را در مقابل آفتاب قرار ندهید. اگر به جایی رفتید که مجبور هستید موتور را زیر آفتاب قرار دهید روی آن را حتما بپوشانید. دمای هوا به خصوص برای باتری‌های قدیمی بسیار مضر است و به آن آسیب می‌زند.

سیستم شارژ باتری موتورسیکلت
تمامی مواردی که در بالا ذکر شد، در صورت خاموش بودن موتورسیکلت رخ می‌دهند. این در حالی است که اگر سیستم شارژ باتری دچار اختلال شود، ممکن است در هنگام روشن بودن موتورسیکلت نیز تخلیه باتری اتفاق بیفتد. در این صورت باید دینام و تسمه آن را چک کنید. اگر مشکل از تسمه باشد به راحتی حل می‌شود.

 دلایل خرابی باتری موتورسیکلت


موارد دیگری نیز وجود دارد که باعث خراب شدن باتری وسیله نقلیه شما می‌شود. به همین دلیل بهتر است با توجه به این نکات از بروز این مشکل جلوگیری نمایید.

شارژ بیش از حد باتری

خواب بودن موتورسیکلت به مدت چند ماه و استارت نزدن آن در این مدت

اشکال در تنظیم کننده ولتاژ( خراب بودن شارژر و بوبین موتورسیکلت)

نشتی در مدار(اتصالی در مدار)

گرما و لرزش

تست باتری با ایجاد اتصال کوتاه توسظ یک سیم که قطب منفی و مثبت باطری به هم متصل می شود و جرقه به وجود می آید ، این اتصال کوتاه باعث می شود عمر باطری کم شود. بهتر است جهت تست باطری از دستگاه تستر باطری استفاده شود تا آسیبی به باطری وارد نشود.

 

علائم خرابی باتری موتور سیکلت

 حل مشکل خالی شدن باطری موتور سیکلت

اگر در هنگام تردد با موتورسیکلت خود متوجه شدید که باتری مشکل شده است به خصوص زمانی که دور از یک تعمیرگاه اختصاصی هستید می‌توانید چندین کار برای برطرف کردن این مشکل انجام دهید.

ابتدا تمامی اتصالات مربوط به باتری را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که در مدار به درستی متصل شده‌اند.
برای شارژ مجدد باتری و آزمایش کردن آن می‌توانید از عمل باتری به باتری استفاده کنید. هر چند مهم است این کار را با احتیاط انجام دهید، زیرا ریسک از بین رفتن باتری موتورسیکلت شما وجود دارد.
یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که به باتری موتورسیکلت شوک وارد کنید. برای این کار لازم است به سرعت آن را روشن کنید و موتورسیکلت را در دنده دوم قرار دهید. کلید را بچرخانید و اهرم کلاچ را فشار دهید و پس از آن با سرعت صحیح چرخش اهرم کلاچ را رها کنید تا موتور شروع به حرکت کند.
هرچند این موارد به طور قطعی و صددرصد نمی‌تواند باعث شارژ مجدد باتری وسیله نقلیه شما شود، با این حال این احتمال وجود دارد که تا رسیدن به یک تعمیرگاه برای بررسی باتری موتورسیکلت بتوانید آن را روشن نگه دارید. بررسی دوره‌ای و منظم باتری موتورسیکلت باعث می‌شود که این مشکلات با احتمال کمتری به وجود بیاید و در نتیجه به صورت ناگهانی با آن مواجه نشوید.

 انواع باتری موتور سیکلت

باتری موتور سیکلت را می توان بر اساس نوع به سه دسته باتری های اسیدی و اتمی و ژلی دسته بندی کرد. باتری های اسیدی به دلیل اینکه به طور مستقیم از اسید برای شارژ کردن آنها استفاده می شوند نیاز به نگهداری زیادی دارند، اما این مساله در مورد باتری های اتمی نیاز نیست و این باتری ها نیاز به سرویس و یا نگهداری خاصی ندارند.

در اصلاح معمولا به باتری های اسیدی باتری تر، و به باتری های اتمی باتری خشک گفته می شود.

باتری ژلی موتور سیکلت
در باتری های ژل اسید یا ژل پر شده، تعداد باتری معمولاً با پیشوند YT، CT، GT یا YTZ، CTZ یا GTZ شروع می شود (به عنوان مثال YT9B-4 یا YTZ10-S).

این باتری ها به طور معمول دارای روکش مشکی، آبی یا خاکستری و یک قسمت رویه مشکی، آبی یا خاکستری هستند. این نوع باتری ها با اسید حالت ژل پر می شوند و در هنگام ساخت مهر و موم می شوند و به هیچ گونه افزایشی نیاز ندارند.

از باتری های ژل اسید اغلب در دوچرخه هایی استفاده می شود که باتری باید در یک زاویه یا در کنار آن قرار بگیرد (به دلیل عدم حرکت اسید ژل به اطراف).

الکترولیت های باتری ژل در یک ماده ژل کننده (به عنوان مثال سیلیس بخار) قرار دارد که اسید را در حالت “ژل” نگه می دارد. باتری های پر از ژل مهر و موم شده و قابل شارژ نیستند بنابراین قسمت بالایی نیازی به برداشته شدن یا بررسی سطح اسید ندارد.

باتری های ژل تحت فشار کار می کنند تا اکسیژن و هیدروژن حاصل از شارژ دوباره در آب تولید شود. جهت آشنایی بیشتر با این گونه باتری های مقاله ی ” باتری ژله ای چیست؟ ” را مطالعه نمایید.

قیمت باطری موتور سیکلت


قیمت باطری موتور سیکلت برای موتور سیکلت های مختلف متفاوت است. مثلا قیمت باطری موتور سیکلت راپیدو با قیمت باطری اتمی موتور سیکلت 150 و قیمت باطری موتور سیکلت پالس و همچنین قیمت باطری موتور سیکلت باکسر فرق می کند.

همچنین آمپر باطری موتور نیز متفاوت است. مثلا قیمت باطری موتور سیکلت 12 آمپر با قیمت باطری 7 آمپر موتور سیکلت و قیمت باطری 9 آمپر موتور سیکلت فرق دارد

 

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا