دانش و سلامتکسب و کار برتر

علت درد سينه ها بعد از پريود

بسیاری از خانمها سینه درد را قبل از پریودی تجربه می کنند، در حالی که سینه درد می تواند در طول پریودی و یا حتی بعد از آن هم اتفاق بیفتد. درد سینه با اینکه برای بسیاری از خانمها آزاردهنده است اما غالبا خطرناک و نشان دهنده سرطان سینه نیست! در این مقاله می خواهیم در مورد علتهای درد سینه در زنان بعد از پریود صحبت کنیم. برای دسترسی سریع تر به تیترهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علت درد سينه ها بعد از پريود

منظور از درد سینه چیست؟

در طول چرخه قاعدگی هورمون های مختلف باعث تغییر در بافت سینه ها می شوند و با درد و ناراحتی همراه است. سینه دردی که خانمها به آن مبتلا می شوند، در دو دسته چرخه ای و غیر چرخه ای دسته بندی می شود. سینه درد چرخه ای با سیکل پریودی شما در ارتباط است و با شروع پریودی و یا حتی چند روز پس از اتمام پریودی از بین می رود. این سینه درد باعث ورم و سفتی سینه های شما می شود و معمولا هر دو سینه را درگیر می کند.

اما سینه درد غیر چرخه ای به سیکل قاعدگی شما مرتبط نیست. این نوع درد ممکن است به صورت موقت یا ادامه دار باشد و نسبت به سینه درد چرخه ای کمتر رایج است. سینه درد غیرسیکلی در ناحیه مرکزی سینه اتفاق می افتد و ممکن است علتهای مختلفی داشته باشد که باید حتما جدی گرفته شود.

علتهای درد سینه بعد از پریودی

درد سینه بعد از پریودی می تواند علت های مختلفی داشته باشد:

یکی از دلائل درد سینه در خانمها بعد از پریودی نوسانات هورمونی است. این عارضه برای اکثر زنان باعث ایجاد درد در هر دو سینه می شود. بعضی از نشانه های اختلالات هورمونی عبارتند از:

مشکل در خوابیدن و اختلالات الگوی خواب

ایجاد آکنه های پوستی

کاهش وزن

افزایش استرس، اضطراب و ناراحتی

دردها و گرفتگی های شکمی و یا حتی مشکلات گوارشی

تخمک گذاری

با توجه به چرخه قاعدگی تان ممکن است یک یا دو هفته بعد از پریودی، تخمک گذاری داشته باشید. درد سینه در بسیاری از خانمها بعد از تخمک گذاری شایع است. برای بسیاری از زنان ممکن است تخمک گذاری یک هفته بعد از پریودی شروع شود، در حالی که در اکثر خانمها تخمک گذاری حدود ۱۴ روز بعد از اتمام پریودی اتفاق می افتد. اگر درد سینه بعد از پریودی به دلیل تخمک گذاری باشد، شما علائم زیر را دارید:

مشاهده ترشحات سفید رنگ واژن که شبیه سفیده تخم مرغ هستند.

دردهای شکمی حدود یک یا دو هفته قبل از اینکه پریودی تان شروع شود.

مصرف قرص های ضد بارداری

مصرف نوع خاصی از قرص های ضد بارداری باعث افزایش حساسیت و درد سینه ها بعد از پریود می شود. طبق بعضی از تحقیقات انجام شده، خانمهایی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند بیشتر در معرض درد سینه در طول چرخه قاعدگی و یا حتی بعد از آن هستند.

تغییر در بافت فیبروکیستیک سینه

تغییرات فیبروکیستیک سینه یکی از علت های شایع درد سینه بعد از پریودی است. این مشکل می تواند در هر زمان و در هر سنی رخ دهد، اما در زمانهای خاصی مانند قبل از پریود قابل مشخص تر است. این کیست ها که معمولا حاوی مایع هستند، می توانند موجب برآمدگی هایی در سینه و حتی باعث ایجاد درد شوند.

5 علت اصلی درد پستان را بشناسید!

یکی از شایع‌ترین دلایلی که باعث می‌شود خانم‌ها به کلینیک‌های پستان مراجعه کنند، درد پستان است. تقریبا 70 تا 80 درصد خانم‌ها در طول زندگی به درد پستان مبتلا می شوند. اما درد پستان ممکن است طی چندماه به وجود بیاید و از بین برود و یا مشکلی باشد که سال های سال از سنین بلوغ تا قبل از یائسگی یک خانم را درگیر کند. اما آیا درد پستان نشان از سرطان یا بیماری خاصی است؟ چگونه می توان منشاء درد پستان را تشخیص داد؟ در ادامه مطلب علل درد سینه (پستان) و نحوه کنترل آن توضیح داده شده است. با ما همراه باشید.

درد پستان چه زمانی نگران کننده است؟

بسیاری از خانم ها از درد سینه رنج می‌برند و نگران هستند که آیا این درد نشانه سرطان است یا بیماری دیگری؟ باید چه کنند؟ آیا باید به پزشک مراجعه کنند؟ درد سینه نشان دهنده چیست و بسیاری سوالات دیگر در این زمینه. صحبت های جامع خانم دکتر فتانه ضیایی در رابطه با انواع دردهای سینه می تواند به شما کمک کند.

آیا درد پستان نشان از سرطان پستان است؟

یک نکته مهم وجود دارد و آن هم این است که درد پستان ارتباطی به سرطان پستان ندارد، به تعبیری افرادی که درد پستان دارند لزوما نسبت به دیگران احتمال بیشتر برای ابتلا به سرطان ندارند.

بنابراین از علائم سرطان پستان، درد نیست و افرادی که دچار درد پستان هستند الزاما نباید نگران سرطان باشند.

شایع ترین علت درد پستان چیست؟

از رایج ترین علل درد پستان، درد های مربوط به قبل از قائدگی است که جای نگرانی ندارد و در صورت شدید شدن درد پستان، باید به پزشک متخصص پستان مراجعه شود.

علت درد پستان چیست؟

در ابتدای امر باید به صورت دقیق متوجه شویم که دردی که احساس می‌کنیم، درد پستان است. بسیاری از خانم هایی که به کلینیک های پستان به دلیل درد پستان مراجعه می‌کنند، دردهایی دارند که منشا اسکلتی، عضلانی و گوارش دارد که به علت گرفتگی‌های عضلانی، آرتروز گردن، دیسک گردن و مشکلات شانه به وجود آمده است.

بنابراین در درجه‌ی اول باید اطمینان پیدا کنیم که علت دردی که احساس می‌شود، چه ماهیتی دارد و ماهیت آن اسکلتی و عضلانی نیست.

درد نوک سینه نشانه چیست؟ علل و درمان

درد نوک سینه می‌تواند با علائم و نشانه‌های دیگری مانند درد کل سینه، خروج ترشحات از نوک سینه، بروز توده در سینه، خارش یا تغییرات پوستی در ناحیه آرئول (هاله قهوه‌ای رنگ دور نوک پستان) همراه باشد. مثلا عفونت پوست سینه یا خود بافت سینه می‌تواند باعث احساس درد در نوک سینه شود.

فعالیت جنسی یا پوشیدن لباس‌های زیر تنگ یا نامناسب، می‌تواند پوست نوک پستان را تحریک کند و منجر به احساس درد شود. اغلب خانم‌ها در زمان‌های خاصی از چرخه قاعدگی یا در اوایل بارداری در ناحیه نوک پستان احساس حساسیت بیش‌از‌حد می‌کنند. درد نوک سینه یکی از علایم بارداری و بیماری‌هایی مانند بیماری پاژه است.

شیردهی در برخی از موارد می‌تواند منجر به چروک شدن یا ترک خوردن نوک سینه‌ها شود که دردناک است. اگرچه سرطان سینه معمولاً باعث درد نوک پستان نمی‌شود، اما سرطان سینه التهابی می‌تواند با درد، قرمزی، گرمی و تورم سینه همراه باشد.

به جز سرطان سینه، بقیه موارد به‌راحتی قابل کنترل هستند. هرگونه تاخیر در روند تشخیص و درمان سرطان سینه امکان از دست دادن کل بافت سینه را افزایش می‌دهد. به‌همین‌دلیل، نسبت به ساده‌ترین علائم خود مانند درد نوک سینه نیز حساس باشید!

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا