عمومیکسب و کار برتر

علت روشن شدن چراغ قرمز کنتور برق

علت چشمک زدن کنتور برق چیست؟ کنتور برق به عنوان مهم‌ترین وسیله‌ای است که میزان انرژی الکتریکی را اندازه‌گیری کرده و به تناسب کیلووات ساعت آن را نمایش خواهد داد. قطعاً همه شما در ورودی منزل خود یک کنتور برق دارید. این دستگاه بر حسب کیلووات ساعت ازه‌گیری می‌کند و این کیلووات در هر یک بار و در یک ساعت ۳۶۰۰۰۰۰  ژول است.

علت روشن شدن چراغ قرمز کنتور برق

البته کنتورها نیز خود در دو نوع طراحی شده‌اند. به تناسب نوع ساختمان و یا کارایی کنتور بایستی یکی از مدل‌های مناسب را انتخاب کنید. اما گاهی کنتور دچار مشکلاتی نظیر چشمک زدن می‌شود.‌ برای آشنایی با دلایل چشمک زدن کنترل برق با ما همراه شود.

انواع کنتور برق

قبل از اینکه بدانیم علت چشمک زدن کنتور برق چیست، ابتدا با انواع کنتور آشنایی پیدا کنیم. برای مصارف مختلف از دو نوع کنتور برق تک فاز و سه فاز استفاده می‌شود اما این کنتورهای تک فاز و سه فاز برای مصارف خانگی هستند.

اما برای مصارف صنعتی از کنتورهای رکتیو و دو طرفه استفاده می‌شود. اما بد نیست بدانید کنتورها از نظر دسته‌بندی دو نوع هستند که شامل:

کنتور برق مکانیکی

کنتور برق مکانیکی به عنوان یکی از کنتورهای بسیار پرکاربرد نسل قدیمی است. این کنتورها نیز خود در دو نوع تک فاز مکانیکی، سه فاز غیر دیماندی مکانیکی و سه فاز دیموندی مکانیکی هستند.

  • کنتور تک فاز مکانیکی پرکاربردترین مدل است. این کنتورها با ولتاژ ۲۲۰ ولت به کار می‌روند.‌ کنتورهای مکانیکی از نظر جریان اسمی در مدل‌های کنتور ۵ آمپر، کنتور ۱۵ آمپر و کنتور ۲۵ آمپر طراحی شده‌اند.
  • کنتورهای سه فاز غیردیماندی مکانیکی مدل دیگری از کنتورهای مکانیکی محسوب می‌شوند. چنین کنتورهایی با ولتاژ ۲۲۰ و ۳۸۰ ولت قابل استفاده هستند. اما از نظر جریان اسمی به انواع مختلف کنتورهای ۱۰ آمپر و ۲۵ آمپر تقسیم می‌شوند.
  • کنترل سه فاز دیماندی مکانیکی یکی دیگر از کنتورهای مکانیکی است که با ولتاژ ۲۲۰ و ۳۸۰ ولت از آن استفاده می‌کنند. این کنتورها تنها با آمپرانژ ۵ آمپر هستند.

چشمک زدن کنتور برق

کنتور برق دیجیتالی

کنتورهای برق دیجیتالی به عنوان پیشرفته‌ترین کنتورهای نسل جدید در بازار هستند. این کنتورها نیز امروزه در ساختمان‌های مدرن به کار می‌روند. کنتورهای دیجیتالی نیز همانند کنتورهای مکانیکی در مدل‌های تک فاز و سه فاز طراحی شده‌اند.

  • کنتور دیجیتالی تک فاز به عنوان یکی از مدل‌های پرکاربردی است که با ولتاژ ۲۲۰ و ۳۲۰ ولت از آن استفاده می‌شود. این مدل‌ها نیز جریان اسمی ۵ تا ۱۰۰ آمپر دارند و به صورت پالسی می توان آن‌ها را به کار برد.
  • کنتور دیجیتالی سه فاز، کنتورهای مخصوصی است که می‌تواند همزمان انرژی مصرفی رکتیو و اکتیو را بسنجد.

یکی از دستگاه‌های مهم و کاربردی برای تمامی انواع ساختمان‌ها کنترل برق است. برای هر ساختمان مسکونی، اداری، تجاری یا صنعتی کنتور بر اساس نوع برق مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کنتور برق دارای انواع مختلفی است اما هر یک از انواع این کنتورها می‌توانند طی بازه زمانی طولانی مدت و تحت تاثیر شرایط مختلف آسیب ببینند.‌

چشمک زدن کنتور برقی یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که همه شما دغدغه برطرف کردن آن را دارید. اما علت چشمک زدن کنتور برق چیست؟ وقتی صحبت از چشمک زدن کنتور برق می‌شود یعنی چراغ روی کنتور برق در حالت چشمک زدن است.

  • علت چشمک زدن کنتور برق می‌تواند به دلیل افت ولتاژ و نوسانات باشد. قطعاً که نوسانات و ولتاژ‌ به عنوان اصلی‌ترین عامل چشمک زدن چراغ لامپ کنتور خواهند بود. برای پیشگیری از این مشکل می‌توانید از یک محافظ کنتور مخصوص استفاده کنید.
  • سیم کشی شل یا فرسوده عامل دیگری است که باعث چشمک زدن کنتور برق می‌شود. پس به همین منظور رعایت نکات مهم به هنگام تحت نظر متخصصین اهمیت بسیار زیادی دارد.‌ همچنین اینکه سیم‌کشی‌های فرسوده  و معیوب برای جلوگیری از خطرات اتصال کوتاه و آتش سوزی بایستی حتماً تعویض شوند.
  • مشکلات مربوط به کابل اصلی نیز می‌تواند از دلایل چشمک زدن چراغ کنتور باشد.
  • خرابی نیز می‌تواند عامل اصلی چشمک زدن چراغ کنتور باشد. چنانچه از تجهیزات غیر استاندارد و تقلبی استفاده کرده‌اید می‌توان شاهد چنین حالتی در کنتور برق شد.

نکات مهم در رابطه با کنترل برق

کنتور برق به عنوان اصلی‌ترین وسیله الکترونیکی در تمامی خانه‌ها، کارگاه‌ها و غیره محسوب می‌شود. این کنتورها برای مصارف خانگی و صنعتی به صورت جداگانه طراحی شده‌اند. کنتور دارای قسمت‌های بسیار مختلفی است که هر یک نقش مهمی ایفا می‌کنند. مشکلاتی نظیر چشمک زدن کنترل برق گاهی تحت تاثیر شرایط مختلفی به وجود می‌آید.

قطعا در چنین مواقعی شما به دنبال بررسی علت چشمک زدن کنتور برق هستید؟ آیا شما تخصص کافی در زمینه نصب کنتور و یا تعمیر آن دارید؟ پس چگونه می‌خواهید اقدام به تعمیر کنتور کنید؟ اگرچه بررسی علت چشمک زدن کنتور برق می‌تواند به عهده شما باشد؛ اما جهت تعمیر آن باید حتماً از افراد متخصص و حرفه‌ای کمک بگیرید. ممکن است به دلیل ناوارد بودن شما هنگام تعمیر مشکلات بزرگتری به وجود بیاید که همین مسئله باعث ایجاد اتصالی، جرقه و یا شود.

هنگام خرید، بهترین و با کیفیت‌ترین کنتور بازار را انتخاب کنید. همچنین کنتور برق شما باید توسط تیم حرفه‌ای و کاربلد نصب شود و شما تنها وظیفه دارید تا به خوبی از آن در برابر شرایط مختلف محافظت داشته باشید. اما جهت تعمیر نیز باید حتماً از افراد کاربلد کمک بگیرید.

نتیجه

یکی از مهمترین دستگاه‌هایی که در ورودی ساختمان قرار دارد، کنتور برق است. این دستگاه توان مصرف شده را طی یک بازه زمانی اندازه‌گیری خواهد کرد. در واقع محاسبه میزان برق مصرفی نیز از طریق اداره برق توسط اعداد و ارقامی که روی صفحه نمایش کنتور درج شده انجام می‌شود. کنتورها در مدل‌های مختلفی هستند.

برای اندازه‌گیری مداوم ولتاژ لحظه‌ای و جریان به منظور تولید انرژی مورد نیاز کار برای هر ساختمان یا هر ارگانی بایستی از یک کنتور مناسب استفاده کرد. گاهی ممکن است تحت شرایط مختلف، کنترل نیز آسیب ببیند. به عنوان مثال، چشمک زدن کنتور برق یکی از مشکلات رایج در آن خواهد بود که تحت تاثیر شرایط بسیار زیادی قرار می‌گیرد. اما با شناخت این مشکلات می‌توانید علت مشکل ساز را شناسایی کرده و جهت برطرف نمودن این مشکل اقدامات لازمه را انجام دهید.

اما چنانچه از یک کنتور با کیفیتی استفاده کرده باشید و نصب آن نیز به درستی انجام شود، هیچ جای نگرانی وجود ندارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید همین حالا با کارشناسان مجموعه برقیجات تماس بگیرید.

 

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا