دانش و سلامتکسب و کار برتر

عوارض زیاده روی در خوردن برنج سفید

عوارض زیاده روی در خوردن برنج سفید

برنج سرشار از کربوهیدرات است و منبع بسیار خوبی از انرژی می باشد،همچنین در عملکرد صحیح اندام ها، به خصوص مغز کمک می کند. کربوهیدرات ها برای بدن انسان ضروری هستند زیرا توسط بدن متابولیزه شده و به انرژی تبدیل می شوند. جهت اطلاعات بیشتر از مضرات برنج به وبلاگ لوجنک مراجعه کنید.

عوارض زیاده روی در خوردن برنج سفید

 

دو ماده بسیار خطرناک در برنج کم است، یکی کلسترول و دیگری سدیم ، کلسترول بالا می تواند برای رگ ها و شریان ها خطرناک باشد در حالی که مقدار زیاد سدیم می تواند برای کسانی که از رنج می برند، بد باشد.

برنج کامل حاوی فیبر نامحلول است که می تواند از بدن در برابر بسیاری از سرطان ها محافظت کند. همچنین سرشار آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ، ، فنولیک و فلاونوئید است.

مطالعات حاکی از آن است که حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است که رشد و فعالیت انتقال دهنده های عصبی را تحریک می کند و در نتیجه به میزان قابل توجهی از ابتلا به جلوگیری می کند.

مضرات برنج

حاوی کربوهیدرات های ساده است و چنانچه پیش از این هم در بخش سلامت تغذیه در کامل توضیح دادیم برنج ها البته برنج های نامعتبر به شدت فرآوری می شود؛ بارها و بارها، کارشناسان بهداشت در مورد خطرات غذاهای فرآوری شده به مردم هشدار دادند.

مشکلات گوارشی

از آنجا که برنج سفید ، چسبناک است، هضم آن سخت تر می باشد و ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود.

سم غیرآلی

برنج نسبت به سایر محصولات غذایی آرسنیک بیشتری جذب می کند. در حقیقت، برنج تنها بزرگترین منبع غذایی آرسنیک غیرآلی است که شکل سمی تری دارد. در حالی که آرسنیک به طور کلی در مقادیر کم وجود دارد و هیچ علامت فوری مسمومیت ایجاد نمی کند، مصرف طولانی مدت آرسنیک معدنی ممکن است باعث ایجاد مشکلات عصبی مختلف در کودکان و نوجوانان شود، از جمله:ناتوانی در تمرکز، مشکلات یادگیری و حافظه، کاهش هوش و شایستگی اجتماعی.

همچنین مصرف زیاد آن می تواند خطر بروز سرطان را در فرد افزایش دهد. به همین منظور محققان توصیه می کنند، برای از بین بردن آرسنیک موجود در برنج، باید آن را از شب قبل خیس کرد.

برنج حاوی کربوهیدرات است که برابر با می باشد. بنابراین مصرف مکرر برنج در مقادیر زیاد می تواند موجب دیابت شود. تیمی از محققان، این موضوع را تأیید کردند ، آنها دریافتند که خوردن برنج سفید به صورت روزانه می تواند خطر ابتلا به و همچنین چاقی را افزایش دهد. به طور کلی متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند که به جای کربوهیدرات، را در سبد غذایی خود قرار دهیم.

جایی برای رژیم متعادل باقی نمی گذارد

جلوگیری از جذب چندین ویتامین و مواد معدنی

تاثیر بر متابولیسم گلوکز در بدن

به دلیل کمبود کالری و کربوهیدرات زیاد آن، خوردن بیش از حد برنج ممکن است تأثیر منفی بر متابولیسم گلوکز و تولید انسولین در بدن شما بگذارد که می تواند منجر به ، مقاومت به انسولین و حتی دیابت شود.

، غلظت بالای خون، غلظت پایین کلسترول خوب HDL بالا و غلظت بالای قند خون ناشتا از دیگر مضرات مصرف زیاد برنج محسوب می شود.

راه کار مناسب برای دور ماندن از مضرات برنج سفید

مصرف برنج قهوه ای جایگزین بسیار مناسبی برای بدور ماندن از مضرات رنج سفید است. برنج قهوه ای حاوی مواد مغذی فراوانی برای بدن است. برنج سفید از آسیاب شد برنج قهوه ای بدست میآید و در فرآیند آسیاب شدن ، مواد مغذی فراوانی را از دست می دهد.

مهم ترین عامل برای دور ماندن از مضرات برنج سفید ، انجام فعالیت های بدنی کافی می باشد. اگر دارای شغلی هستید که تحرک کافی ندارد و یا در طول شبانه روز نیز از تحرک گریزان هستید به شما پیشنهاد می کنیم در کنار خوردن برنج سفید، تحردر ایران و در اکثر خانواده‌های ایرانی در سراسر جهان، برنج یکی از وعده‌های غذایی اصلی است. بنابراین شاید بد نباشد درباره مضرات برنج سفید بدانید و استفاده از این ماده غذایی را محدود کنید. مصرف طولانی‌مدت برنج عوارض جدی دارد که در این مقاله درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

مضرات برنج سفید و مصرف زیاد آن

برنج انواع مختلفی دارد، اما به طور کلی می توان آن را بر اساس شکل دانه، بلند یا کوتاه بودن و رنگ سفید یا قهوه ای آن طبقه بندی کرد. سبوس بیرونی برنج سفید غنی از فیبر است که همراه با جوانه غنی از مواد مغذی از آن جدا می شود. در نتیجه، ماندگاری طولانی‌تری دارد، سریع پخته می‌شود. از نظر تغذیه ای برنج سفید فیبر و پروتئین کمتری نسبت به غلات سبوس دار دارد. از سوی دیگر، برنج قهوه ای حاوی سبوس و جوانه است که آن را غنی از مواد مغذی و فیبر می کند و طعم آن را حفظ می کند.

برنج منبع کربوهیدارت است که انرژی بدن را تأمین می‌کند. کربوهیدرات غذای اصلی مغز و باعث عملکرد صحیح اندام‌های بدن است. مقدار مشخصی از این ماده برای همه انسان‌ها ضروری است. اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث بروز بیماری‌های بسیاری شود.

چاقی و چربی شکم

اگر نگاهی به اندام ایرانی‌ها و اروپایی‌ها داشته باشید، تأثیر تغذیه در زندگی آن‌ها را به وضوح می‌بینید. اغلب ایرانی‌ها اضافه وزن و به ویژه چربی شکم دارند و متاسفانه باید بگوییم برنج سفید باعث چاقی و چربی شکم می‌شود. برنج سفید به علت اینکه سبوس و پوسته روی آن را جدا می کنند بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی خود را از دست می دهد، همین امر باعث می شود برنج سفید زودتر هضم شود و در نتیجه احساس سیری کمتری را ایجاد می کند و دلیلی برای مصرف بیشتر برنج می شود. اگر روزانه برنج بخورید و تحرک زیادی هم نداشته باشید، کربوهیدارت و گلوکز وارد سلول‌ها می‌شوند و به شکل چربی ذخیره می‌شوند. پس برای اینکه به چاقی و چربی شکم دچار نشوید، مصرف هر روز یا هر شب برنج را متوقف کنید.

برنج قهوه ای حاوی فیبر و پروتئین است که هر دو اثر سیر کنندگی دارند. این بدان معناست که کربوهیدرات های تامین شده توسط برنج قهوه ای به طور پیوسته به انرژی تبدیل می شوند. به همین دلیل است مصرف برنج قهوه ای به جای برنج سفید به کاهش گلوکز خون و سطح انسولین ناشتا کمک می کند. همه اینها سطح انرژی را تثبیت می کند و از هوس ها جلوگیری می کند و این نیز ممکن است به مدیریت وزن شما کمک کند.

بالا رفتن قند خون

محققان طی تحقیقات متوجه شدند که مصرف روزانه برنج خطر ابتلا به دیابت نوع دو و چاقی را افزایش می دهد. از آن‌جایی که برنج سرشار از کربوهیدارت است، خوردن آن باعث افزایش قند خون می‌شود. کسانی که دیابت دارند، باید روزانه مقدار بسیار کم و مشخصی برنج بخورند. برنج زیاد برای بیماران دیابت نوع دو سم است و باید به فکر مصرف متعادل این ماده غذایی باشند. البته برنج قهوه‌ای جایگزین فوق‌العاده‌ای برای برنج سفید است که برای کنترل و کاهش قند خون و هم‌چنین لاغری و کاهش وزن بسیار مناسب است.

افزایش چربی خون و فشار خون

کسانی که روزانه مقدار زیادی برنج می‌خورند و از مضرات خوردن برنج در شب آگاه نیستند، باید بدانند فشار خون و کلسترول آن‌ها در مقایسه با افراد دیگر بالاتر است و همین مسئله می‌تواند باعث بروز انواع بیماری‌های قبلی عروقی شود و در آینده مشکلات و صدمات جبران‌ناپذیری به بدن آن‌ها بزند.

بروز اختلالات عصبی

مصرف زیاد برنج سفید در طب سنتی هم ثابت شده است. از مضرات برنج در طب سنتی می‌توان به اختلالات عصبی اشاره کرد. برای جلوگیری از این مشکل، مقداری شلتوک یا پوسته برنج را در یک کیسه پارچه‌ای کوچک قرار دهید و آن را با برنج بپزید. این کار باعث می‌شود موادی که در برنج باعث اختلالات عصبی می‌شوند، از بین بروند و حداقل مقدار آن‌ها کمتر شود.

حتما بخوانید :

عوارض خوردن برنج در دوران بارداری

مصرف برنج در حالت عادی و برای کسانی که زندگی عادی دارند، چاق‌کننده و مضر است. خانم‌های باردار به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارند باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشند. از عوارض خوردن برنج و مضرات خوردن می‌توان این مورد را یادآور شد که برنج باعث بالا رفتن وزن خانم‌های باردار می‌شود. هم‌چنین به دلیل بالا بودن شاخص قند خونی که در برنج وجود دارد، مصرف زیاد آن باعث ابتلای خانم‌های باردار به دیابت بارداری می‌شود و برای مادر و فرزند بسیار خطرناک است. هم‌چنین برنج‌های بی‌کیفیت خارجی و وارداتی مقدار زیادی آرسنیک دارند که این ماده ممکن است باعث مرگ و تولد زودهنگام کودک شود.

البته برنج به دلیل اینکه حاوی نشاسته مقاوم هست به رشد باکتری های مفید معده کمک می کند که به حرکات طبیعی و صاف روده در دوران بارداری کمک می کند. همچنین به هضم بهتر غذا کمک می کند. برنج فواید دیگری نیز برای خانم های باردار دارد ولی از طرف دیگر به علت مضراتی هم که برنج سفید دارد بهتر است خانم های باردار از برنج قهوه ای استفاده کنند. برنج قهوه ای منبع غنی از مواد مغذی انتقال دهنده عصبی است که به بهبود عملکردهای شناختی کودک و رشد مغز کمک می کند. برنج قهوه ای نیز منبع غنی منیزیم است. این به تنظیم اعصاب و توان ماهیچه ای و به آرام نگه داشتن آنها کمک می کند.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا