دانش و سلامتکسب و کار برتر

قبل از خرید موسلی در جریان باشید که چه می خورید!

برنامه غذایی سالم بخشی از زندگی سالم است و همه به آن نیاز دارند. موسلی یکی از پرطرفدارترین غذاهایی است که در رژیم غذایی بیشتر ورزشکاران، بدنسازان و حتی افراد عادی قرار می‌گیرد. این نوع غذا می‌تواند به‌عنوان وعده اصلی یا میان وعده مصرف شود. روش‌ مصرف موسلی متفاوت است، از طرفی انتخاب روش‌های مصرفی مناسب به شما کمک می‌کند تا این مکمل را به شکل صحیح نوش جان کرده و مواد مغذی آن را به شکل کامل دریافت کنید.

موسلی یا موزلی صبحانه چیست؟

موسلی یک غذای صبحانه یا برانچ است که در سوئیس و آلمان پرطرفدار است و شامل جو دوسر خام و مواد دیگری مانند میوه‌های تازه یا خشک، دانه‌ها و آجیل است. اغلب با شیر، شیر سویا، شیر بادام، ماست یا حتی آب میوه مخلوط می‌شود تا روشی سبک و رضایت‌بخش برای شروع روز باشد. موسلی صبحانه مملو از غلات کامل، فیبر، پروتئین و آنتی اکسیدان است. موسلی صبحانه مغذی و خوشمزه است. از هر نوع میوه خشکی که می خواهید استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید به جای گردو از بادام نیز استفاده کنید. وقتی در کاسه هایی با شیر و انواع توت های تازه یا میوه های تازه خرد شده سرو می شود، فوق العاده است.

قبل از خرید موسلی در جریان باشید که چه می خورید!

ترکیبات موسلی

موسلی‌ها در کشورهای مختلف، انواع و طعم‌‌های مختلفی دارند. اما آنچه در همه آنها یکسان است، هسته اصلی آنها یعنی جو است. فرمول کلی تهیه موسلی به شکل زیر است: جو + عسل یا شیرین کننده + آجیل + میوه خشک تنوع این ترکیبات و سلایق در سراسر دنیا باعث شده است تا صدها نوع موسلی در سراسر دنیا وجود داشته باشد. اما آنچه که در تهیه موسلی بیشتر محبوبیت دارد، ترکیباتی همچون موارد زیر است: جو ، بادام، تخمه کدو، شکلات، توت فرنگی خشک، کرنبری، دانه کتان، دانه چیا، سیب خشک، دارچین، انواع میوه خشک و دیگر انواع آجیل و میوه خشک، بادام زمینی، بادام هندی، گردو، تخمه آفتابگردان،

موسلی مناسب مصرف چه کسانی است؟

موسلی یک غذای کامل و سالم است که برای همه خوب است و به همه توصیه می‌شود. این وعده غذایی با توجه به برخوردار بودن از ارزش غذایی بالا برای همه افرادی که می خواهند رژیم غذایی سالمی داشته باشند و یا اینکه در رژیم گیاهخواری یا رژیم فیبر به سر می برند می تواند انتخابی فوق العاده به حساب آید. خوب است بدانید که موسلی و گرانولا از غذاهای محبوب ورزشکاران است و ورزشکاران بخشی از فیبر و انرژی پایدار مورد نیاز خود را از طریق مصرف این غذای فوق‌العاده به دست می‌آورند.

مصرف موسلی برای کودکان توصیه می‌شود؟

طبق نظر وزارت بهداشت و درمان کشورمان، مصرف هرگونه فرآورده غلات برای کودکان زیر دو سال ممنوع است. به جز این مورد ممنوعیت کلی دیگری در مورد مصرف موسلی که از غذاهای برپایه غلات به حساب می‌آید وجود ندارد. خوب است بدانید که مصرف موسلی برای کودکان بسیار مفید است. چرا که با داشتن فیبر، ویتامین، املاح معدنی و پریبیوتیک‌ها این غذا علاوه بر آنکه از سیرکنندگی و لذت بخشی برای برای کودکان برخوردار است، باعث می‌شود تا مشکلات گوارشی کمتری متوجه کودکان شود. منظم کارکردن شکم کودکان و جلوگیری از یبوست آنها از جمله مهترین کارکردهایی است که موسلی برای این گروه سنی که همواره با مشکل یبوست و بدغذایی در اثر آن روبرو هستند، به همراه دارد.

خواص موسلی

    تقویت دستگاه گوارش

منظم کار نکردن دستگاه گوارش، یبوست و نفخ از جمله شایع‌ترین مشکلات دستگاه گوارش است درصد زیادی از مردم دچار آن هستند. در ایران نیز طبق آمارهای رسمی بیش از سی درصد افراد دچار این مشکل هستند. به گفته پزشکان و متخصصان دستگاه گوارش، بهترین راه درمان این معضل، جلوگیری از آن از طریق استفاده از رژیم‌های غذایی بر پایه فیبر است. متخصصان معتقد هستند که افزایش میزان مصرف فیبر در رژیم غذایی باعث افزایش حرکات روده می‌شود و مشکلات هضم غذا کاهش می‌یابد. به خاطر داشته باشید که جو حاوی عناصر پریبیوتیک است که در بهبود محیط باکتریایی دستگاه گوارش نقش دارند و مشکلات هضم و نفخ را کاهش می‌دهند.

    غذای مناسب کاهش کلسترول

مصرف غذاهای سرشار از فیبر همچون موسلی باعث می‌شود تا میزان کلسترول بد خون کاهش یابد و نسبت کلسترول خوب به کلسترول بد افزایش یابد و از بروز مشکلات عروقی، انسداد شریان‌ها و مشکلات قلبی جلوگیری شود. این مکانیزم باعث تقویت قلب و عروق در بدن می‌شود و به همین علت، پزشکان مصرف غذاهای فیبردار همچون موسلی و گرانولا را توصیه می‌کنند.

    غذای مناسب رژیم لاغری

یکی از رژیم‌های لاغری محبوب در سراسر دنیا استفاده از رژیم فیبر است. در این رژیم فرد در وعده صبحانه و در وعده ناهار از موسلی استفاده می‌کند و وعده شام را سبک و سالم میل می‌کند. بدین ترتیب طی مدت ۲۱ روز می‌توان شاهد کاهش وزن و کاهش سایز بود. خوب است بدانید که در این زمینه برنامه‌های غذایی زیادی وجود دارد که توسط متخصصان تغذیه توصیه می‌شود و در صورتیکه تمایل به کاهش وزن و سایز دارید می‌توانید از متخصصان تغذیه در این مورد درخواست اطلاعات کنید.

 افزایش سطح انرژی

موسلی به ورزشکاران و افرادی که نیاز به انرژی فیزیکی زیاد و مسمتر دارند توصیه می‌شود. علت اصلی آن هم این است که این ماده غذایی، همه مواد معدنی و ریز‌مغذی‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و مثل شکلات و اسنک‌های دیگر حجم زیادی از قند را به بدن فرد وارد نمی‌کند (قند زیاد باعث ترشح انسولین زیاد و نهایتا ایجاد احساس ضعف در فرد می‌شود). بر عکس با آزادسازی تدریجی انرژی، انرژی مصرف کننده را افزایش می دهد. این وعده غذایی با ورود حجم قابل توجهی از منگنز و تقویت عملکرد کبد و کلیه به افزایش سطح انرژی بدن می‌پردازد. توجه داشته باید که برای شروع یک روز پر انرژی، صبحانه شما باید حاوی مقداری کربوهیدرات باشد. موسلی سرشار از کربوهیدرات است و می تواند سطح انرژی شما را در طول روز بالا نگه دارد. برای افزایش سطح انرژی خود می توانید میوه های خشک، آجیل و دانه های بیشتری به موسلی و یا به طور کلی به صبحانه خود اضافه کنید.

تعدیل قند خون، جلوگیری از دیابت نوع دو

مصرف موسلی می‌تواند باعث جلوگیری از ترشح زیاد و ناگهانی انسولین و ایجاد احساس ضعف و کرختی در فرد ‌شود. جالب است بدانید گرسنگی زودهنگام در روزهایی که صبحانه می‌خوریم در مقایسه با روزهایی که صبحانه نمی خوریم نیز همین موضوع است. چراکه مصرف غذاهایی مثل نان سفید، چای شیرین، شکر، عسل، مربا و شکلات صبحانه باعث ترشح زیاد انسولین برای شکستن ناگهانی قند می شود و این اتفاق به معنی کاهش ناگهانی سطح قند خون است. این در حالی است که مصرف موسلی و گرانولا عملکردی برعکس دارد و ترشح انسولین و آزادسازی انرژی تدریجا صورت می‌گیرد و فرد از سطح انرژی متداوم و بالا بهره می‌برد. نتیجه اینکه مصرف موسلی و گرانولا با جلوگیری از افت و خیز انسولین و تغییر حساسیت قندی می تواند در جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دو ایفای نقش کند.

 بهبود سیستم ایمنی بدن

این وعده غذایی به دلیل داشتن میوه‌های خشک و آجیل از آنتی اکسیدان، ویتامین و املاح معدنی زیادی برخوردار است. ارزش غذایی بالای موسلی می تواند باعث افزایش طول عمر سلول‌های بدن شده و علاوه بر افزایش ایمنی بدن باعث جلوگیری از بروز بیماریهایی همچون سرطان شود.

طریقه مصرف موسلی:

این محصول ترکیبی از انواع آجیل ها، دانه ها و میوه ی خشک میباشد.از آنجایی که لازم نیست موسلی پخته شود، برای به هم چسبیدن مواد هم به شیرین‌کننده یا روغن نیز نیاز ندارد. موسلی را میتوان به طرق مختلف مصرف کرد. اگر نیاز به ایده دارید از youtube.com ویدئوهای مرتبط با مصرف موسلی را مشاهده کنید. اما معمولا موسلی را در طول شب در ترکیبی از شیر یا مایعات دیگر مانند آب سیب یا پرتقال خیس کرده تا نرم و حریره مانند شود. موسلی می تواند به عنوان تنقلات یا اسنک با شیر و یا ماست ساده و یا در کنار میوه های تازه مثل توت فرنگی ، بری ها ، موز و آناناس سرو می شود و با هم میل می شود. که معمولاً در وعده صبحانه یا بین وعده های اصلی مصرف می‌شود. موسلی انواع متنوعی دارد،معمولاً از غلاتی مانند جو دو سر یا جو پرک ، عسل رقیق شده، آجیل‌ مغز ها و سایر مواد خوش طعم دیگری مثل شکر قهوه ای ، برنج بوداده ،میوه‌های خشک مانند کشمش و خرما و … و یا شکلات در ترکیبات موسلی استفاده می شود.

موسلی می تواند برای افرادی که دارای رژیم غذایی هستند بسیار مفید باشد معمولاً ورزشکاران از گرانولا استفاده می کنند ، در پیاده روی های طولانی و دویدن ها ، پیک نیک های طولانی و صرف وقت در طبیعت و ورزش مصرف گرانولا به تامین انرژی لازم کمک زیادی می کند و می توان گفت گرانولا از ویتامین های ضروری و مورد نیاز بدن است و در مقایسه با برخی میان وعده های آماده ،کالری بالایی نیز ندارد چون باعث سالم و قوی ماندن جسم می شود. این محصول بدلیل فیبر فراوانی که دارد موجب سیری طولانی مدت نیز می شود .این محصول فاقد گلوتن بوده و برای افراد حساس به این ماده، مناسب می باشد.

دکمه بازگشت به بالا