استانها

لزوم توسعه صادرات محصول و کارگاه‌های صنایع‌دستی در قزوین

لزوم توسعه صادرات محصول و کارگاه‌های صنایع‌دستی در قزوین

به گزارش خبرگزاری آپارات نیوز از قزوین؛ علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین در آیین گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی و تجلیل از هنرمندان فعال در این حوزه که با حضور رضا هادی مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، حصاری معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان و جمعی از صنعتگران و کارشناسان این حوزه در سالن اجتماعات مهندس بهشتی در عمارت تاریخی داعی برگزار شد، با اشاره به لزوم توجه ویژه به موضوع صادرات صنایع‌دستی در سال جاری گفت: سهولت صادرات صنایع‌دستی با تاکیدات، توجهات و مصوبات مقام عالی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی چند سال اخیر برای صنعتگران ایجاد شده ضمن اینکه امکان صادرات محصول به صورت چمدانی و بدون پرداخت عوارض گمرکی در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد که باید از این امتیازات برای توسعه و تقویت این بخش بهره برد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: هزینه های تولید صنایع‌دستی در کشور به ریال ولی صادرات آن به دلار است و در این حوزه می‌توان از مزیت گران بودن نسبی ارز نیز استفاده کرد.

او افزود: برخی از تولیدکنندگان استان به‌صورت سنواتی و سابقه‌ای که در این حوزه دارند محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر می‌کنند و جا دارد که صنعتگران بیشتری به این حوزه ورود پیدا کنند و در این حوزه می‌توانند از فضای تعاملی مناسب اتاق بازرگانی استان نیز بهره‌مند شوند.

خزائلی اظهار کرد: بسیاری از مبالغ تسهیلات که از محل تبصره ۱۶و ۱۸ که بین متقاضیان این حوزه توزیع شده برای کارگاه‌های انفرادی بوده و لازم است که این کارگاه ها در سال جاری توسعه پیدا کنند.

او یادآور شد: با احتساب مشاغل خانگی نزدیک به ۱۰ هزار پروانه در این حوزه صادر شده که تعداد اندکی فعال هستند و امیدواریم بتوانیم این فاصله را با ایجاد کارگاه و فعالیت گروهی و جمعی پر کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خاطرنشان کرد: مزیت ایجاد این کارگاه‌ها نظم و نظام مالی، پرداخت تسهیلات با مبالغ بالاتر و امکان توسعه بیشتر هست که نیاز به حمایت، آموزش و پیگیری از طرف اداره‌کل دارد و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ این دو مهم را به نتیجه رسانده و بهره‌برداری کنیم.

در این مراسم از پیشکسوتان، هنرمندان دارای آنلاین اصالت ملی و هنرمندان دارای نشان فاخر صنایع‌دستی تقدیر شد.

همچنین اولین سری کارت هنرمندی به عنوان هویت ملی و بین‌المللی به هنرمندان دارای درجه هنری، آنلاین اصالت و پیشکسوت فعال اعطا شد.

46

دکمه بازگشت به بالا