دانش و سلامتکسب و کار برتر

ماندگاری پروتز سینه به چی بستگی دارد

طول عمر و ماندگاری یک پروتز سینه چقدر است؟

دوام و ماندگاری پروتز سینه به طور میانگین بین 12 تا 25 سال است که در اکثر موارد این مدت بیشتر هم می شود. طول عمر و دوام پروتز سینه دقیقا مشخص نیست؛ اما معمولا از ماندگاری بالای ایمپلنت های سینه یاد می شود و این موضوع صحت دارد. همانند هر وسیله دیگری این ایمپلنت ها طول عمر مشخصی دارند؛ اما نمی توان تاریخ انقضای پروتز سینه را به طور دقیق مشخص کرد.

در مواقعی که پروتز با مشکل جدی روبرو شود مجبور به تعویض آن می شویم و در غیر این صورت ممکن است فرد به صورت مادام العمر هم از پروتز خود به خوبی استفاده کند. در واقع شانس پاره شدن و آسیب رسیدن به پروتز های باکیفیت امروزی هر سال به میزان یک درصد بیشتر می شود و این یعنی بعد از ده سال هنوز 90 درصد شانس پاره نشدن برای پروتز وجود دارد.

طول عمر پروتز سیلیکونی و آب نمکی و مقاومت آن ها چه تفاوتی دارد؟

اکثر پزشکان توصیه دارند که بیماران از پروتزهای سیلیکونی استفاده کرده و این مدل ها را نسبت به پروتز های آب نمکی بهتر می دانند. هزینه پروتز سینه سیلیکونی بیشتر از  پروتز های آب نمکی است. معایب و عوارض عمل پروتز سینه در ایمپلنت های آب نمکی بیشتر است. پروتزهای سیلیکونی پس از انجام عمل فرم طبیعی تری داشته و طول عمر آن ها بیشتر از ایمپلنت های آب نمکی است. به طور کلی استحکام و مقاومت پروتزهای سیلیکونی نیز بیشتر استو در صورت پارگی قوام خود را حفظ کرده و به بهیرون نشت نمی کند. البته نکته قوت پروتز آب نمکی یا سالین این است که در صورت پارگی محتویات سرم به راحتی توسط بدن جذب می شود و مشکل ساز نخواهد بود.

سایز پروتز سینه چه تاثیری در ماندگاری طول عمر آن دارد؟

هیچگونه شواهدی وجود ندارد که بتواند ثابت کند که طول عمر و ماندگاری پروتز سینه به سایز پروتز وابسته است. معمولاً پروتز های یک برند در سایز های مختلف دارای مقاومت یکسانی هستند و در شرایط ایده آل همه آن ها عمر یکسانی دارند. این شرایط دیگر هستند که بر طول عمر سایز های مختلف پروتز تاثیر می گذارند. سایز مناسب پروتز سینه برای فرد با توجه به ابعاد قفسه سینه و اندازه گیری های دیگر مشخص می شود و اگر سایزی بزرگتر از میزان مناسب انتخاب شود احتمال آسیب به پروتز هم بیشتر می شود و باید این نکته را مد نظر قرار داد. در صورتی که عمل در شرایط خوبی انجام شود و بیمار به توصیه‌ های جراح توجه کند طول عمر سایزهای مختلف پروتز طولانی خواهد بود.

چه مواردی باعث نیاز به عمل تعویض پروتز سینه می شود؟

مواردی وجود دارند که در صورت رخ دادن هر کدام از آن ها ممکن است لازم باشد تعویض پروتز سینه انجام شود. در این موارد جراحی سینه مجدد انجام شده و پروتز خارج و تعویض می شود.

پارگی پروتز

ممکن است پروتز سینه به دلایل مختلف مانند وارد شدن فشار دچار پارگی شود. همچنین پارگی در پروتز ممکن است به دلیل به پایان رسیدن طول عمر آن رخ دهد. در چنین شرایطی پروتز باید تعویض شود.

انقباض کپسولی

زمانی که پروتز که یک ماده خارجی است وارد بدن می شود در اطراف آن لایه ای نازک ایجاد می شود. این شرایط کاملاً طبیعی بوده و در همه افراد به وجود می ‌آید. اما در مواردی که این انقباض زیاد بوده و به سینه فشار زیادی وارد شود لازم است سینه مجددا عمل شده، مشکل رفع و پروتز تعویض شود.

درد قفسه سینه

به دلایل مختلفی ممکن است پس از انجام پروتز سینه فرد در ناحیه سینه ها احساس درد داشته باشد. در صورتی که این درد ها به صورت طولانی مدت باشد باید تست های لازم انجام شده و در صورت نیاز عمل ترمیمی پروتز سینه و یا تعویض آن انجام شود. درد مداوم در ناحیه سینه ممکن است به دلیل جاگذاری بد پروتز، پارگی پروتز و… رخ دهد.

تغییر فرم پروتز سینه

معمولاً زمانی که عمر پروتز رو به اتمام باشد این مشکل رخ می دهد. در مواردی هم که پروتز دچار جابجایی شده باشد و یا فشار به سینه ها وارد شود ممکن است سینه ها تغییر شکل داشته باشند.

ماندگاری انواع برند های پروتز سینه

مارک های مختلف پروتز سینه با کیفیت های مختلفی تولید می شوند. این موضوع باعث می ‌شود که برند های مختلف تولید پروتز با هم تفاوت داشته باشند. یکی از این تفاوت ها در طول عمر و ماندگاری پروتز سینه است و همین امر باعث تفاوت در قیمت و هزینه خرید پروتز سینه برند های مختلف می شود.

ماندگاری پروتز سینه منتور

ماندگاری پروتز سینه منتور علاوه بر برند تولید کننده به عوامل دیگر هم بستگی دارد. این کمپانی تمام سعی خود را به کار گرفته تا بتواند بهترین محصولات را تولید کند و پوشش سیلیکونی چندلایه اطراف پروتز باعث مقاومت بیبشتر آن ها می شود. کمپانی منتور ادعا دارد که محصولات آن در شرایط ایده‌ آل حتی در مواردی ماندگاری مادام العمر دارند.

ماندگاری پروتز سینه به چی بستگی دارد

ماندگاری پروتز سینه به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل زیادی می توانند در افزایش طول عمر پروتز سینه تاثیر گذار باشند. یکی از فاکتورهای مهم در تعیین مدت زمان استفاده از ایمپلنت یا مدت ماندگاری پروتز سینه، تمایل بیمار به استفاده از آن است. در واقع، رایج ترین عاملی که زمان تعویض پروتز سینه را مشخص می کند، احساس نارضایتی فرد از اندازه و شکل ایمپلنت خواهد بود. در چنین مواردی، فرد پس از مراجعه به پزشک، تمایل خود را برای برداشتن پروتز اعلام خواهد کرد.

طول عمر پروتز سینه به طور معمول بین ۱۰ تا ۲۰ سال است. البته لازم است بدانید که مدت ماندگاری پروتز سینه به کیفیت پروتز و برند سازنده آن بستگی زیادی دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که برای افزایش طول عمر پروتز سینه و یا بهبود مدت ماندگاری پروتز سینه، لازم است در انتخاب اندازه و شکل ایمپلنت دقت کنید. زیرا هر چه از نظر جسمی و روحی با ایمپلنت های انتخاب شده سازگاری بیشتری داشته باشید، مدت ماندگاری پروتز سینه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

برخی از مهم ترین فاکتورهایی که می توانند به عنوان عوامل جانبی کاهش طول عمر پروتز سینه به حساب آیند، عبارتند از:

  • پارگی پروتز در اثر ضربه یا آسیب
  • وجود خطای جراحی
  • کاهش حجم پروتز در اثر سوراخ شدن و نشت مواد داخل آن

برای افزایش طول عمر پروتز سینه و به تعویق انداختن زمان تعویض پروتز سینه، بهتر است در انتخاب جراح خود دقت کافی را به خرج دهید. مسلما هر چه دقت و مهارت جراح در هنگام انجام عمل بیشتر باشد، امکان خطا به حداقل خواهد رسید. همچنین، رعایت مراقبت های بعد از عمل پروتز می تواند تاریخ انقضای پروتز سینه را به تعویق اندازد.

یکی از اقداماتی که می تواند آسیب هایی مانند پارگی یا سوراخ شدن ایمپلنت سینه را مشخص کند، انجام ام آر آی (MRI) به صورت دوره ای و منظم است. در مورد انواع برندهای پروتز سینه نیز می توانید به مقاله بهترین برند پروتز سینه در سایت دکتر موسی زاده و دکتر سعید ساعدی مراجعه نمایید.

زمان تعویض پروتز سینه

مدت زمان سالم ماندن پروتز به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. دور ماندن از ضربه و آسیب، اصلی ترین مورد در افزایش مدت زمان سالم ماندن پروتز خواهد بود. با این حال، ممکن است عواملی مانند خطای جراحی و یا نارضایتی بیمار از شکل و اندازه ایمپلنت، در انتخاب زمان تعویض پروتز سینه تاثیر گذار باشند.

در هر حال، اگر می خواهید مدت زمان سالم ماندن پروتز سینه خود را افزایش دهید، لازم است مراقبت های بعد از عمل را جدی بگیرید. از نظر دکتر فرهاد موسی زاده و بسیاری از پزشکان متخصص و باتجربه، انتخاب بهترین برند پروتز سینه نیز نقش بسزایی در افزایش طول عمر پروتز سینه خواهد داشت.

این نکته را در نظر داشته باشید که معمولا معرفی بهترین برندهای پروتز سینه به عهده پزشک جراح است تا بیمار با آگاهی کامل آن ها را انتخاب نماید. بنابراین تنها پزشکی می تواند بهترین مشاوره را به بیمار ارائه دهد که بیشترین تجربه را در زمینه انواع جراحی پروتز سینه داشته باشد. به این ترتیب، لازم است قبل از اقدام برای انجام جراحی پروتز سینه یا تعویض آن، حتما به دنبال بهترین جراح پروتز سینه در تهران یا شهر خود باشید.

مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه

نگهداری و مراقبت از پروتز سینه به ماندگاری و حفظ کیفیت آن کمک میکند. برخی از مهم ترین مراقبتهایی که افراد بعد از عمل پروتز سینه باید انجام دهند عبارتند از:

  • طی کردن دوره نقاهت و استراحت کردن تا زمان بهبودی نسبی (7 تا 10 روز)
  • پرهیز از انجام فعالیتهای شدید و ورزشهای سنگین به مدت 4 تا 6 هفته
  • پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین
  • پوشیدن سوتین مناسب
  • ماساژ دادن پروتز سینه
  • انجام ماموگرافیهای دوره ای برای حفظ سلامتی

دقت کنید که پوشیدن سوتین مناسب و بدون سیم و فنر به بهبود زخمهای جراحی نیز کمک میکند.

همچنین، ممکن است در روزهای ابتدایی بعد از عمل پروتز سینه ، اندازه سینه های پروتز شده، غیرطبیعی به نظر برسند. لازم است با این مساله کنار آمده و رفته رفته به حضور آنها عادت کنید. لمس پروتز و بافتهای مجاور آن به شما کمک میکند تا این عادت زودتر ایجاد گردد.

نکته مهم دیگری که در مراقبت از پروتز سینه اهمیت دارد، ماساژ دادن اصولی پروتز است. پزشک جراح به شما نحوه ماساژ دادن را آموزش می دهد. ماساژ سینه پروتز شده به حفظ انعطاف پذیری ایمپلنت سینه کمک خواهد کرد.

تجربه تعویض پروتز سینه

از موارد جالب و نسبتا شایع در بین علل تعویض پروتز پستان ها و حتی خارج کردن کامل پروتز آسیب دیدگی و مشکلات ایجاد شده در خود پروتز نیست بلکه تغییرات سلیقه شخصی فرد است که می تواند در جهت داشتن پستان های بزرگتر و جایگزینی پروتز کنونی با پروتز بزرگتر و یا داشتن پستان های کوچک تر باشد که معمولا در مورد دوم  پروتز خارج و با عمل ماستوپکسی زیبایی و فرم پستان حفظ می شود.

برای مشاوره و دیدن فیلم پروتز سینه با  کافیست از طریق صفحه  ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده  است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

ماندگاری پروتز سینه پلی تک

طول عمر پروتز سینه پلی تک طولانی و در بیشتر موارد مادام العمر است. برند پلی تک یکی از اولین برند های تولید ایمپلنت سینه بوده و همواره در زمینه کیفیت بهترین محصولات را تولید کرده است. استفاده از پوشش میکروپلی اورتان در پروتز های برند پلی تک باعث شده است تا طبق تحقیقات احتمال ایجاد انقباض کپسولی تا 30 درصد کاهش پیدا کند.

دکمه بازگشت به بالا