عمومیکسب و کار برتر

مزایای و معایب اجرای سقف شیروانی

مزایا و معایب سقف های شیروانی از موضوعات جذاب در فضای مجازی و فیلد کاری ساخت و ساز است که توجه بسیاری از مهندسین و پیمانکاران را به خود جلب نموده است. از تفاوت مصالح به‌کار رفته تا شیوه‌های ساخت و مکان‌های مناسب برای به‌کارگیری این نوع سقف، مواردی هستند که می‌توان با بررسی‌شان به نتایج جالبی رسید.

Advantages and disadvantages of the implementation of the gable roof

مزایا و معایب سقف های شیروانی را بشناسیم!

در سال‌های اخیر به جهات مختلف مورد توجه قرار گرفته و طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. صرف‌نظر از محبوبیت این نوع سقف در شمال کشور که ریشه در سنت ساخت و ساز در این مناطق دارد، امروزه توجه به مزیت‌های کاربردی این نوع سقف نسبت به انواع تیرچه بلوک و دیگر نمونه‌ها نیز مزید بر علت شده تا افراد بیشتری به استفاده از این نوع سقف روی آورند.اما در کنار این مزایا و محبوبیت، نکاتی نیز وجود دارد که در صورت عدم رعایت آنها، مشکلاتی در استفاده از سقف شیروانی بروز کرده و کار را با دشواری همراه می‌کند.

برای مثال، تناسب با نوع عایق مورد استفاده در آن اهمیت داشته و لازم است درباره آن تحقیق شود. در صورتی که این مورد در نظر گرفته نشود، بدون شک مشکلاتی پدید آورده و سقف را دچار خدشه و ایراد می‌کند.در این بخش به بررسی مزایا و معایب سقف های شیروانی پرداخته و از شرایطی با شما صحبت می‌کنیم که استفاده یا عدم استفاده از این نوع سقف برای کاربران سودمند است.

7 مزیت کاربردی سقف های شیروانی را بشناسیم!

در مرور مزایا و معایب سقف های شیروانی با نکات زیادی روبرو می‌شویم که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • تخلیه سریع برف و باران: بدون شک اصلی‌ترین دلیل استفاده از شقف شیب‌دار در میان مزایا و معایب سقف های شیروانی، مزیت بزرگ تخلیه فوری و سریع برف و باران از روی بام است؛ موردی که فشار وزن این نزولات را در کمترین زمان ممکن از روی سقف برداشته و به دوام بالا و ایمنی سقف کمک زیادی می‌کند.
  • مقاومت در برابر زلزله: یکی دیگر از دلایل کاربرد سقف‌های شیروانی، مقاومت جالبی است که این نوع سقف در برابر زلزله دارد. برخلاف نمونه‌های بتنی و تیرچه بلوک، این سقف در برابر لرزش‌های زلزله از خود انعطاف به‌خرج داده و کمتر دچار آسیب می‌شود. این مزیت به دلیل ساختار خاص این نوع سقف شکل گرفته و در محافظت از ساختمان تاثیرگذار است.
  • کمک به تهویه بهتر: به‌دلیل فضای خالی موجود در سقف‌های شیروانی، امکان گردش هوای بهتری در ساختمان‌هایی با این نوع سقف فراهم شده و تهویه هوا در آنها به آسانی صورت می‌گیرد. بر این اساس با نصب سقف شیروانی و بدون صرف هزینه بالاتر می‌توان از گردش مطلوب هوا در فضای زیرین آن بهره برد.
  • افزودن فضای اضافه به ساختمان: شیروانی با فضای خالی که دارد بر فضای بالایی ساختمان افزوده و محیط را بزرگ‌تر و دلبازتر می‌کند. این نوع سقف، هم‌چنین به دلیل نصب عایق در لایه زیرین شیروانی، آن را در برابر نفوذ سرما و گرما مصون نموده و از اتلاف انرژی در آن جلوگیری می‌کند.
  • نمای زیبا: به‌جرات می‌توان گفت نمای جذاب شیروانی و تنوع رنگی آن، یکی از زیباترین انواع سقف را ایجاد کرده است. در میان مزایا و معایب سقف های شیروانی، این زیبایی به‌عنوان یکی از نقاط قوت مهم آن محسوب می‌شود.
  • وزن کم و آسیب کمتر: سقف‌های شیروانی که از بتن و فولاد چندانی استفاده نمی‌کنند، نسبت به نمونه‌های بتنی و تیرچه بلوک وزن به‌مراتب کمتری دارند. این مورد، هنگام بروز حوادث طبیعی یا ریزش احتمالی سقف، به آسیب و خسارات مالی کمتر منجر می‌شود.
  • ساخت سریع و نصب آسان: ساخت سقف شیروانی نسبت به انواع بتنی و تیرچه بلوک به زمان کمتر و تکنیک ساده‌تری نیازمند است. گرچه تخصص لازم را نیز می‌طلبد و برای ساخت آن باید به مهندسین مربوطه مراجعه نمود. این مورد را می‌توان در میان مزایا و معایب سقف های شیروانی منظور نموده و به‌ آن توجه ویژه داشت.

از معایب سقف‌های شیروانی چه می‌دانیم؟

در کنار مزایا و معایب سقف های شیروانی می‌توان به نکاتی نیز در مورد این نوع سقف‌ها اشاره کرد که پیش از استفاده از آنها باید مورد توجه قرار گیرند. این نکات اگر به‌عنوان معایب این نوع سقف‌ها نیز محسوب نشوند، می‌توانند بخشی از محدودیت‌های کاربردی آن به‌شمار آیند.پیش از هر مورد دیگری، به اقلیم جغرافیایی نامناسب برای کاربرد سقف شیروانی اشاره می‌کنیم. امروزه استفاده از این نوع سقف علاوه بر مناطق بارانی مانند شمال، در دیگر بخش‌های کشور نیز مرسوم شده و به‌عنوان گزینه‌ای زیبا و راحت مورد قبول قرار گرفته است.

اما باید توجه داشت که ساختار مهندسی آن به شکلی است که در صورت اجرای ناقص یا غیراصولی، نمی‌تواند در برابر فشار و عوامل طبیعی نظیر باد و طوفان از خود مقاومت نشان دهد.البته در صورتی که اصول و موازین ساخت در تهیه و نصب این نوع سقف رعایت شده و طبق آیین نامه‌های نظام مهندسی عمل شود، حتی در مناطق بادخیز نیز می‌توان از این نوع سقف شیب‌دار استفاده کرد.

معایب نصب سقف شیروانی

یکی از مشکلاتی که در کاربرد سقف‌های شیروان با آن روبرو هستیم، نصب تخصصی این نوع سقف است. جز در مورد متراژهای کوچک در تراس یا بخش‌های کوچکی از پارکینگ، نصب هر نوع سقف شیروانی نیازمند کمک افراد متخصص و طبعا صرف هزینه‌های بالاتری است. آهن‌کشی حرفه‌ای و ساخت تکیه‌گاه مخصوص برای این کار نیز بخشی از پروسه نصب سقف شیروانی است که برای مشتری به صرف هزینه و زمان بیشتر منجر می‌شود.

قیمت متغیر

اگر بخواهیم قیمت سقف شیبدار یا شیروانی را در میان مزایا و معایب سقف های شیروانی بررسی کنیم، با نوعی تنوع در قیمت روبرو خواهیم شد. استفاده از متریال متنوع از ایرانیت ارزان تا برخی آلیاژهای گران‌قیمت مانند آلومینیوم، تاثیر بالایی در تنوع قیمت تمام‌شده این نوع سقف دارد. به‌علاوه میزان و نوع استفاده از عایق‌های مختلف، (از انواع صوتی و حرارتی و…) نیز بر قیمت سقف شیروانی موثر است؛ اما درمجموع، اگر سقف شیروانی را با جنس مناسب و مقاومی اجرا کنیم، معمولا هزینه بیشتری نسبت به سقف‌های معمول دارد.

البته هزینه اجرای این نوع سقف نسبت به نمونه‌های دیگر کمتر است. دلیل این موضوع را می‌توان مصالح کمتر یا اجرای آسان‌تر مراحل نصب آن دانست. به‌علاوه کاهش ابعاد تیر و ستون‌ها نیز در پایین آوردن قیمت این نوع سقف تاثیر دارد و آن را مدیریت می‌کند.علاوه بر این موارد، متراژ و محل نصب نیز از دیگر عواملی هستند که بر این قیمت‌گذاری تاثیر گذاشته و آن را دستخوش تغییر می‌کنند.در چنین شرایطی نمی‌توان قیمت قطعی برای انواع سقف اعلام نمود و لازم است هر مورد سفارش سقف شیروانی به ‌دقت محاسبه و اعلام قیمت شود.

مزایای اجرای سقف شیروانی

در ابتدا به مزایای اجرای سقف شیروانی می پردازیم. همان گونه که مشخص است اجرای سقف شیروانی مزایای بسیاری دارد. وگرنه دلیل استفاده‌ی گسترده از این نوع سقف در ایران و دیگر نقاط جهان توجیه پذیر نبود. اولین و شاید مهم ترین مزیت اجرای سقف شیروانی این است که ساخت و نصب این نوع سقف به دلیل شکل و طرح ساده‌اش بسیار ساده تر و ارزان تر از انواع دیگر است. هم چنین با استفاده از ، یک فضای تازه و جدید در زیر آن به وجود می آید که می توان از آن استفاده های مختلفی کرد. وگرنه در انواع دیگر سقف چنین فضایی به این شکل به وجود نخواهد آمد یا به این اندازه بزرگ نیست.

مزیت بزرگ دیگر آن که در واقع دلیل اصلی اجرای سقف شیروانی در ایران مaی باشد، این است که به علت شیبدار بودن، آب باران و برف را به صورت خودکار به پایین منتقل می کند. هم چنین در صورت بارش سنگین برف نیز سقف به هیچ وجه دچار مشکل نمی شود. و برف روی آن به راحتی می تواند زدوده شود. هم چنین بد نیست بدانید که سقف های شیروانی به تهویه هوا نیز کمک می کنند و شکل آن ها کمک می کند تا هوا در خانه به صورت بهتری جریان داشته باشد.

احتمالاً یکی از بزرگ ترین معایب سقف شیروانی، ضعف آن ها در برابر بادهای شدید است. این ضعف بیشتر به ساختار سقف برمی گردد و البته برای مناطقی که در آن ها بادهای شدید نمی وزد، جای نگرانی ندارد. مورد بعدی شاید بیشتر نکته باشد تا عیب و آن هم این است که این نوع سقف اگر به صورت مناسب توسط قاب هایش پشتیبانی نشود، احتمالاً فروریختن آن وجود دارد.

چیزی که باید در طراحی و نصب توجه ویژه‌ای به آن بشود. طراحان و کارشناسانی که سقف شیروانی را طراحی و نصب می کنند، اگر طبق آیین نامه های موجود عمل کنند و تمامی موارد ایمنی را به درستی رعایت کنند، هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد. در واقع این مشکلات زمانی به وجود می آید که به آیین نامه های موجود در این زمینه بی توجهی می شود و به دلایل گوناگون آن ها را نادیده می گیرند. هم چنین توصیه می شود که همواره و خصوصاً بعد از وزش بادهای شدید، وضعیت سقف خانه‌ی خود را چک کنید و اگر حتی کوچک ترین مشکلی به وجود آمده بود، با اشخاص ذی صلاح تماس بگیرید تا در اسرع وقت برای رفع عیب یا عیوب آن اقدام نمایند.

تفاده از آن افراد را دچار دردسر نکند.در مورد قیمت‌گذاری انواع سقف های شیروانی نیز لازم است با توجه به نوع و متراژ سقف و نیز عایق‌های به‌کار رفته در آن اقدام شود.در پایان پیشنهاد می‌کنیم در صورت بروز هرگونه مشکل یا آسیب در اثر طوفان و عوامل فیزیکی و طبیعی دیگر در سقف شیروانی، ضمن مراجعه به کارشناس مربوطه و آشنا به فن، نسبت به رفع مشکل و ترمیم بخش آسیب‌دیده اقدام نمایید.

سخن آخر

مزایا و معایب سقف های شیروانی از مواردی هستند که در صورت تصمیم به استفاده از این نوع سقف باید بررسی شده و مورد توجه قرار گیرند. هم‌چنین لازم است مراحل ساخت و نصب این نوع سقف با محاسبات دقیق مهندسی صورت گیرد تا اسسقف شیروانی یکی از محبوب ترین انواع سقف ها است. و مدل نمای خانه محسوب می شود که در کشور ما طرفداران بسیاری دارد . خصوصاً در مناطق شمالی از آن استفاده های فراوانی می شود.

جالب است بدانید این محبوبیت اجرای سقف شیروانی در ایران اختصاصی نیست و در کشورهای خارجی نیز وجود دارد. به طور مثال اجرای سقف شیروانی در کشورهای ایالات متحده و کانادا نیز از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. شرکت های بزرگ و مجهزی نیز برای اجرای سقف شیروانی در این کشورها وجود دارد. از سقف شیروانی که نوعی سقف و نمای سنتی به حساب می آید، بیشتر در خانه های ویلای استفاده می شود.

انواع مختلفی نیز از سقف شیروانی هم از جهت اندازه و شکل و هم از جهت جنس وجود دارد. که البته در این جا قصد و هدف ما پرداختن به آن ها نیست. در این نوشتار قصد داریم تا به بررسی مزایا و معایب مختلف . به این ترتیب شما قادر خواهید بود تا شناخت خوبی از این نوع سقف به دست آورید. و در انتخاب خود تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا