جامعهکسب و کار برتر

مفهوم روابط نامشروع و تفاوت آن با زنا

آیا درباره رابطه نامشروع و گستره مصادیق این جرم در قانون ایران چیزی می‌دانید؟ در این مطلب از مجله فاطمه یعقوبی شما را با انواع روابط از نوع نامشروع، حکم زنای بدون دخول و مجازات این روابط آشنا می‌کنیم.

مفهوم روابط نامشروع و تفاوت آن با زنا

ارتباط نامشروع چیست؟

از عناوین مجرمانه در قانون مجازات اسلامی و نیز در قانون کشور ما که آشنایی با آن ضرورت دارد، رابطه نا مشروع است. ارتباط نامشروع جرمی است که زیرمجموعه جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی قرار می‌گیرد و جرم منافی عفت نام‌گذاری می‌شود.

رفتارهای زیرمجموعه روابط نامشروع

در توضیح واضح تر باید بگوییم که روابط نامشروع به ارتباط زن و مرد نامحرم بدون وجود رابطه ازدواج بین آنها تا زمانی که منجر به زنا نشده، اشاره دارد. دامنه مصادیق روابط نامشروع در قانون، گسترده است و مواردی از قبیل خلوت ‌نمودن، سینما رفتن، مسافرت ‌رفتن، مکالمه تلفنی زن شوهردار با مرد نامحرم، تماس‌های پیامکی و ارتباط در فضای مجازی و صدها مثال دیگر را نیز شامل می‌شود.

رابطه نامشروع در قانون

بر اساس ، «اگر زن و مردی بدون عقد و ازدواج مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل به معنای بوسیدن یا مضاجعه به معنای با هم خوابیدن و هم ‌بستر شدن بدون دخول شوند، به مجازاتی تا ۹۹ ضربه شلاق محکوم خواهند شد و در صورتی که عمل با عنف و اکراه باشد، یعنی رابطه نا مشروع به زور و با اعمال خشونت از سوی یکی از طرفین انجام شده باشد فقط اکراه کننده مجازات خواهد شد.»

تفاوت روابط نامشروع با زنا

رابطه نا مشروع با زنا متفاوت است. در ‌واقع زنا یک جرم حدی است و در آن زن و مرد نامحرم با یکدیگر از مهبل یا مقعد نزدیکی دارند، اما روابط از نوع نامشروع شامل روابط فیزیکی مانند بوسه، بغل، دست دادن، هم آغوش شدن و مواردی نظیر اینهاست که به منجر نشود. همچنین رفتارهایی مانند دوستی دختر و پسر نامحرم با‌هم، ارتباط تلفنی، اینترنتی یا مجازی زن و مرد نامحرم، قرار ملاقات‌های نامتعارف و خارج از عرف جامعه در کافی شاپ، پارک و سایر مکان‌ها و اعمالی شبیه اینها می‌تواند در زمره روابط از نوع نامشروع قرار بگیرند. در واقع هر گونه روابط متعارض و مخالف با عرف که از سوی زن و مرد نامحرم سر ‌بزند، در صورت اثبات می‌تواند در دایره روابط نامشروع قرار بگیرند.

مجازات جرم رابطه نامشروع

مجازاتی که به موجب ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی برای جرم روابط نامشروع تعیین کرده، ۹۹ ضربه شلاق تعزیری است و هرگاه عمل رابطه نامشروع در ملاء عام و اماکن عمومی انجام شود علاوه بر ۹۹ ضربه شلاق، مجازات حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق بیشتر نیز در انتظار مجرم است. البته محکومیت به جرم روابط از نوع نامشروع هیچ گونه سابقه کیفری برای شخص ندارد.

مدارک لازم برای اثبات رابطه نامشروع

اقرار متهم نزد قاضی یا شهادت دو مرد عادل یا علم قاضی مطابق با گزارش ضابطان از ادله اثبات جرم روابط نامشروع به شمار می‌رود.

«اگر ادله و مدارک اثبات برای وقوع جرائم منافی عفت موجود نباشد و متهم انکار نماید، هر گونه تحقیق و بازجویی به منظور کشف امور پنهان و پوشیده از انظار، ممنوع است. مگر در مواردی که احتمال ارتکاب جرم از طریق عنف، اکراه، آزار، ربودن و اغفال داده شود. هرچند اگر جرم رابطه نا مشروع دارای شاکی خصوصی باشد دادگاه موظف است به شکایت شاکی با مدارکی که ارائه می نماید رسیدگی کند.»

مراحل اثبات روابط نامشروع مجازی

اثبات روابط از نوع نامشروع در فضای مجازی و مدارک لازم برای اثبات رابطه نامشروع پیامکی و تلفنی به شرح زیر است.

روابط نامشروع، روابطی فراتر از ارتباط فیزیکی زن و مرد نامحرم را دربرمی‌گیرد و ارتباطات نامتعارف با محتواهای مخالف با عرف جامعه از طریق شبکه‌های اجتماعی از قبیل اینستاگرام، تلگرام و ارسال پیامک و ارتباط تلفنی را هم شامل می‌شود.

در مورد جرائمی از قبیل رابطه نامشروع پیامکی، تماس تصویری یا مکالمات نامشروع تلفنی، شاکی باید به دادسرا مراجعه نموده و با طرح شکایت، درخواست تعقیب مرتکب یا مرتکبین را داشته باشد.

در رابطه با مدارک و ادله اثبات این نوع جرائم می‌توان به اسکرین شات از صفحه‌های چت، پرینت تماس‌های تلفنی و پیامک‌های افراد استناد کرد. البته با توجه به این که این داده‌ها در زمره‌ داده‌های شخصی افراد جای می‌گیرد، دسترسی به آن‌ها با دستور مقام قضایی میسر خواهد بود. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که این مدارک به تنهایی کافی نیستند و ضروری است که ادله دیگری موجود باشد.

اثبات روابط نامشروع بعد از چند‌سال

مجازات جرم روابط از نوع نامشروع در زمره مجازات تعزیری درجه شش قرار دارد. بنابراین با گذشت پنج سال از تاریخ ارتکاب جرم یا آخرین اقدام تعقیبی و تحقیقی و نیز گذشت هفت سال از زمان قطعیت حکم، اگر پیگیری صورت نگیرد و مجازات انجام نشود، مشمول مرور زمان می‌شود و مجازات لغو می‌گردد.

حکم رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل

برای بسیاری این سؤال مطرح است که مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که زن شوهردار و مرد متاهل اگر مرتکب جرم روابط نامشروع شوند براساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی به تحمل ۹۹ ضربه شلاق محکوم خواهند شد و درصورتی که جرم زن اثبات گردد نشوز به شمار می‌رود و به او تعلق نمی‌گیرد. ولی باید به او پرداخت شود.

در مورد مردی که جرم رابطه نامشروع مرتکب شده و همسر او بتواند اثبات کند که این امر موجب عسر و حرج او شده و با تشخیص قاضی می‌تواند از دلایل از طرف زوجه باشد.

سؤالات متداول

  • حکم روابط نامشروع با رضایت طرفین چیست؟

حکم روابط از نوع نامشروع با رضایت طرفین، به موجب ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، از یک تا نود و نه ضربه شلاق خواهد بود.

  • آیا محکومیت شخص به جرم روابط نامشروع برای او سابقه کیفری به دنبال دارد؟

محکومیت به جرم روابط نامشروع برای شخص سابقه کیفری نخواهد داشت.

  • آیا زن شوهردار محکوم به جرم روابط نامشروع از دریافت نفقه و مهریه محروم خواهد شد؟

به او نفقه تعلق نمی‌گیرد. ولی مهریه باید به او پرداخت شود.

  • آیا با گذشت چند سال از وقوع جرم ر.وابطه نامشروع، امکان اثبات آن وجود دارد؟

در صورت گذشت پنج سال از تاریخ ارتکاب جرم یا آخرین اقدام تعقیبی و تحقیقی و نیز گذشت هفت سال از زمان قطعیت حکم، مشمول مرور زمان می‌شود و مجازات لغو می‌گردد.

  • آیا اثبات رابطه نامشروع پیامکی و اثبات روابط نامشروع با پرینت مکالمات امکان‌پذیر است؟

پرینت تماس‌های تلفنی و پیامک‌های افراد می تواند برای اثبات جرم مورد استفاده قرار بگیرد اما این مدارک بزنا یک جرم حدی است و مجازات حدی به مجازات هایی گفته می شود که به دلیل سختی و مشقتی که دارند ، باعث می شوند مردم از انجام کارهای خلاف منع و محدود شوند که این موضوع  نوعی بازدارندگی از جرم را سبب می شود و روابط نامشروع را می توان به روابطی که میان زن و مرد بوده و روابط میان آن‌ها ، از رابطه عادی میان افراد فراتر رفته است و مرزهای شرعی، حقوقی و قانونی را رد کرده است.

امروز با گسترش روابط افراد و به خصوص رابطه زن و مرد نامحرم با یکدیگر یکی از پر چالش ترین موضوعاتی است که همیشه در جامعه مطرح می شود.

در جوامع امروز وجود رابطه آزاد میان زن و مرد بسیار بیش از گذشته می باشد و به نوعی همین روابط آزاد باعث از هم گسستن روابط خانوادگی اشخاص می شود و همچنین باعث تشکیل اعم از زنا، روابط نامشروع میان زن و مرد نامحرم و … می شود.

روابط نامشروع را می‌توان به روابطی که میان زن و مرد بوده و روابط میان آن‌ها ، از رابطه عادی میان افراد فراتر رفته است و مرزهای شرعی، حقوقی و قانونی را رد کرده است.

درماده ۶۳۷ چنین اذعان می دارد :

” ‌هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب یا عمل غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.”

تقبیل و مضاجعه

کلمه تقبیل جز کلمات عربی محسوب می شود به معنی بوسیدن  بغل کردن می باشد پس بوسیدن زن و مرد نامحرم اگر تحت شرایطی قرار بگیرد مصادق رابطه نامشروع به خود می گیرد و جزء جرایم قانون مجازات است.

کلمه مضاجعه نیز جز کلمات عربی بشمار می رود به معنی خوابیدن زن و مرد دررختخواب در کنار یکدیگر است.

رابطه نامشروع را می توان به هرگونه ارتباط دوطرفه میان زن و مرد نامحرم به قصد لذت جنسی بدون هرگونه تماس جنسی است.

خیانت یکی از موضوعاتی است که در جامعه ی ما وجود دارد و بایستی به صورت بی پروا در مورد آن صحبت نمود و بدون شک جزء آسیب رسانده ترین مواردی است که باعث انحلال و از هم گسستن بنیان خانواده می گردد.

“معمولا” زمانی که در مورد روابط این چنینی با افراد صحبت می کنیم برای تسکین درد های خویش از آن یاد می نمایند که تبعات بسیار بدی به همراه دارد.

از پیامدهای رابطه با زن متاهل و رابطه با مرد متاهل این است که “معمولا” رابطه ی شما به صورت مخفیانه است. این رابطه شاید در ابتدای امر برایتان جذاب باشد ولی در بلند مدت در شما ایجاد تنش می کند. تا جایی که ممکن است این روابط باعث بروز رفتارهایی در شما شود که حتی از طرف خود شما نیز قابل قبول نباشد. فشارهای اخلاقی، اجتماعی و روانی این ماجرا همواره باعث آزار شما خواهد شد.

از دیگر عوامل می تواند بی اعتمادی باشد که یکی از بدترین پیامدهای رابطه با فرد متاهل است. و عوامل بسیاری دیگر نیز می توان از آن ها یاد کرد.

مجازات رابطه ی مرد مجرد با زن متاهل

خیانت در هر شکل و هر لباسی از سوی هیچ فردی قابل قبول نیست. اما شاید یکی از غیرقابل تحمل ترین اشکال آن خیانت زنان متاهل باشد که در جامعه ایران به هیچ وجه پذیرفته نیست.

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا