عمومیکسب و کار برتر

نحوه انتخاب درست بالابر بیمار از پله

دستگاه بالابر بیمار یا معلولین چیست؟

افراد بسیاری بنا به مشکلات جسمانی دچار کم توانی، مشکلات نخاعی، معلولیت یا ناتوانی، چاقی مفرط و غیره می شوند، در این شرایط یکی از چالش هایی که فرد و اطرافیان وی با آن درگیر هستند، حرکت کردن و جابجایی شخص از روی زمین، تخت و غیره به نقطه ای دیگر می باشد. بالابر بیمار یکی از پرکاربردترین تجهیزات پزشکی فیزیوتراپی و توانبخشی است که به عنوان ابزاری کمکی و کارآمد در منزل، مراکز درمانی، آسایشگاه های سالمندان و بازتوانی، مراکز توانبخشی، منازل چند طبقه، هتل، آپارتمان، مرکز خرید و غیره به صورت ثابت و قابل جابجایی یا پرتابل مورد استفاده قرار گرفته می شود.

نحوه انتخاب درست بالابر بیمار از پله

بالابر بیمار که به آن لیفت بیمار، بالابر بیمار بر، لیفتر بیمار، بالابر بیمار در منزل و بیمارستان نیز می گویند، برای نگهداری از افراد کم توان و جانباز در منزل استفاده می شوند و طراحی آنها به گونه ای می باشد که جابجایی فرد برای انجام نظافت و مراقبت های گوناگون با کمترین نیاز به صرف انرژی انسانی انجام شود.

جرثقیل بیمار یا بالابر بیمار قابلیت تحمل وزن های بالا تا حدود 150 کیلوگرم را دارد و در صورت سفارش بر اساس میزان وزن دلخواه ساخته می شود، دارای کیفیت، دوام مناسب و کاربری ساده ای است و از آسیب به فرد در حین حرکت جلوگیری می کند و باعث اطمینان خاطر فرد و اطرافیان وی و افزایش سرعت جابجایی می شود. لیفتر بیمار معمولا قابل جمع شدن است و در مواقعی که استفاده نمی شود می توان آن را جمع و در صورت نیاز استفاده کرد.

بالابر بیمار دستی

بالابر بیمار دستی که به آن لیفتر بیمار دستی، بالابر مکانیکی و بالابر بیمار هیدرولیکی نیز می گویند، از تجهیزات پزشکی به شمار می رود که قیمت مناسبی داشته و امکان تنظیم عرض پایه های آن وجود دارد و از حمل و نقل راحتی نیز برخوردار است.

لیفتر بیمار دستی، دارای جک هیدرولیکی می باشد که ممکن است به دلیل روغن ریزی، ایمنی کمتر و عدم تنظیم صحیح، موجب ناراحتی کاربر و اطرافیان وی گردد، از این رو کمتر از بالابر بیمار برقی استفاده می شود، معمولا به عنوان دستگاه بالابر پشتیبان و زمانیکه امکان شارژ منبع تغذیه بالابر برقی وجود ندارد، کاربرد دارد. قیمت پله پیما که دارای صندلی مخصوص هستند و به نوعی اقتصادی به نظر می رسند تا 40 میلیون ارزیابی شده است.

در صورتی که به دنبال معتبرترین برند بازار باشید می بایست پله پیماهایی که بدون صندلی هستند اما کفی مخصوص به خود دارند را تهیه کنید. تعرفه این محصول نیز به 50 میلیون تومان می رسد.

بالابر بیمار برقی

دستگاه های بالابر برقی بیمار که به آنها جرثقیل بیمار برقی، دستگاه لیفت بیمار برقی، لیفتر بیمار برقی و بالابر الکتریکی بیمار نیز می گویند، به صورت الکترونیکی توسط کنترلر ها و بدون صرف نیروی انسانی، جابجایی فرد از یک نقطه به نقطه ای دیگر را انجام می دهند، منبع تغذیه آنها باتری یا برق شهر می باشد، متحرک است و در صورت عدم استفاده قابل جمع شدن هستند، راحتی مناسبی را فراهم می کنند، کیفیت، دوام و وزن مناسبی دارند و برای افراد سالمند، ناتوان و کم توان با وزن های مختلف در مکان های گوناگون استفاده می شوند.

بالابر های الکتریکی برای تنظیم و هدایت دستگاه از یک ریموت کنترل استفاده می کنند و در صورت وجود قابلیت تغییر زاویه پایه های بالابر، یک جک به دستگاه لیفت بیمار وصل می شود.

بالابر بیمار ایستاده

بالابر بیمار ایستاده که به آنها آسانسور ایستاده بیمار، بالابر بیمار ایستا، بالابر ایستا کننده و لیفتر ایستاده نیز می گویند، الکتریکی می باشند و دارای تعدادی تسمه و کمربند هستند تا تعادل و ایمنی فرد حفظ شود، کمی از وزن خود را بر روی پا ها تحمل کنند و موجب بازتوانی فرد شود، برای افرادی که تا حدی امکان تحرک دارند اما برای ایستادن به تنهایی و جابجایی از تخت یا ویلچر، انجام نظافت و غیره نیاز به یاری دارند، مناسب هستند.

لیفتر ایستاده بیمار

بالابر برقی نشیمنگاه توالت فرنگی

بالابر بیمار های برقی نشیمنگاه توالت فرنگی که به آنها بالابر برقی توالت فرنگی، صندلی بالابر سرویس بهداشتی، بالابر بیمار حمام، لیفتر حمام، بالابر بیمار سرویس بهداشتی و چهارچوب نشیمن توالت فرنگی اتوماتیک نیز می گویند، الکتریکی هستند، ایمنی و دوام مناسبی دارند، پایه های آن ضد لغزش و ضد آب می باشد، معمولا ارتفاع بالابر های برقی توالت فرنگی قابل تنظیم است، کاربری ساده ای دارند، در حمام، توالت و کنار تخت در اتاق خواب قابل استفاده هستند و برای افراد مسن، معلول و ناتوانی جسمانی در منزل، آسایشگاه ها، مراکز درمانی و توانبخشی استفاده می شوند و در حفظ استقلال فرد موثرهستند.

بالابر برقی توالت

مانکی بار ها که به آنها مانکی بار بیمار نیز می گویند، به منظور یاری رساندن به بیمار مبتلا به مشکلات جسمانی در منزل و مراکز درمانی جهت بلند شدن از حالت خوابیده روی تخت مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه انتقال بیمار که به آن صندلی بلند کننده از زمین و صندلی انتقال بیمار نیز می گویند، در حالتی برای بلند کردن فرد از روی زمین و حرکت جزئی کاربرد دارند و در بعضی از مدل ها همچون ویلچر برقی به منظور جابجایی فرد از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می شود و مانند بالابر بیمار برای بلند کردن فرد به کار گرفته نمی شوند. چرخ های دستگاه نسبت به بالابر بیمار بزرگ تر است، ایمنی مناسبی دارند، کیفیت و دوام خوبی دارند و در منزل و مراکز درمانی استفاده می شوند.

دستگاه انتقال بیمار

 

لازم است به میزان ناتوانی و حرکات فرد، مکان و میزان فضای مورد استفاده، قد و وزن بیمار، قابلیت تحمل وزن بالابر بیمار، نوع تسمه نگهدارنده بالابر یا اسلینگ (Sling)، محدوده تغییر ارتفاع دستگاه بالابر، ایمنی و راحتی لیفتر توجه شود و جلیقه و بالابر بیمار متناسب با نیاز خریداری شود.

علاوه بر شرایط فعلی فرد، توانایی حرکتی آینده نیز در نظر گرفته شود، برای مثال در شرایطی که شخص مبتلا به بیماری حرکتی پیشرونده می باشد یا دچار کهولت سن شده است، بهتر است دستگاه بالابری انتخاب شود که قابلیت انتقال فرد از نقاط مختلف از جمله زمین را نیز داشته باشد. همچنین در حالتی که فرد مبتلا به بیماری هایی مانند ام اس باشد و پزشک انجام حرکات فیزیوتراپی و توانبخشی را تجویز کند، انتخاب دستگاه بالابر بیمار ایستا انتخاب بسیار مناسبی می باشد.

بررسی های مربوط به کیفیت و قدرت موتور بالابر بیمار، وجود صفحه نمایش دهنده میزان شارژ، امکان تغییر زاویه پایه ها، قابلیت جمع شدن دستگاه به منظور جابجایی، دارا بودن چرخ های قفل شونده و غیره بر اساس مکان و نیاز فرد صورت گیرد.

نوع عملکرد بالابر از لحاظ الکتریکی یا مکانیکی بودن تعیین شود. لازم به ذکر است امروزه بالابر های برقی به دلیل تامین امنیت و راحتی کاربر و سهولت استفاده، بیش از پیش توجه خریداران را نسبت به خود جلب کرده است.

محل استفاده از دستگاه جرثقیل بیمار در نظر گرفته شود، برای مثال در صورتیکه فرد برای انتقال به داخل خودرو نیاز به استفاده از بالابر داشته باشد، لازم است دستگاه بالابری انتخاب شود که این امکان را فراهم کند.

در صورتیکه محدودیت مکانی وجود داشته باشد یا بالابر بیمار در معرض رطوبت زیادی قرار می گیرد، بهتر است از بالابر بیمار سقفی استفاده شود تا محیط کمتری اشغال شود و موتور آن نیز خیس نشود. همچنین بعضی از لیفتر های بیمار، ضد زنگ و ضد آب هستند که برای استفاده حین حمام فرد، بسیار مناسب می باشند، بهتر است حین خرید به ضد آب بودن بالابر بیمار نیز توجه شود.

مجهز بودن دستگاه لیفت بیمار به قابلیت هایی مانند سیستم خاموشی خودکار، مد خواب، پشتیبانی از باتری های قابل شارژ و غیره بررسی شود و متناسب با نیاز فرد خریداری شود.

در لیفتر بیمار های برقی لازم است دکمه ای به عنوان دکمه اضطراری جهت خاموش کردن بالابر بیمار و تغییر حالت لیفتر از برقی به دستی وجود داشته باشد تا اگر شارژ دستگاه به اتمام برسد، فرد دچار مشکل نشود.

چرخ های بالابر بیمار هایی که در منزل استفاده می شوند و به آنها بالابر بیمار خانگی می گویند، باید به گونه ای طراحی شده باشند که روی فرش هایی با ضخامت بالا نیز حرکت کنند.

بررسی شرکت سازنده بالابر بیمار و وجود ضمانت و خدمات پس از فروش اهمیت بالایی دارد. در صورتیکه سیستم ریموت کنترل، جک و سایر بخش های دستگاه بالابر های بیمار دچار مشکل شود، لازم است توسط متخصصین فنی و با استفاده از قطعات اصلی دستگاه، تعمیر یا تعویض صورت گیرد، از این رو خریداری دستگاه از شرکتی که گارانتی و خدمات پس از فروش داشته باشد، بسیار مهم است.

نکات استفاده و نگهداری از بالابر بیمار

افتادن فرد از لیفتر بیمار موجب آسیب های فیزیکی شدید و حتی مرگ می شود، از این رو لازم است از عملکرد درست آن اطمینان حاصل شود.

جهت بهبود عملکرد دستگاه لیفت بیمار، قسمت های متحرک آن به صورت منظم روغن کاری شود، تسمه ها از نظر سالم بودن و عدم خوردگی و فرسودگی بررسی شوند و حداقل سالی یکبار عملکرد دستگاه توسط متخصصین فنی کنترل شود تا در صورت وجود مشکل، رفع شود.

پیشنهاد می شود درز های دوخته شده بالابر برای محکم تر شدن، پرچ شوند. درضمن پرچ ها در نقاطی مانند باسن که فشار وزن فرد به صورت عمده در آن قسمت است، نباید قرار بگیرند.

افرادی که دچار بی اختیاری ادرار هستند، ممکن است باعث کثیف شدن تسمه های بالابر بشوند، در چنین شرایطی شستن آن الزامی است. برای این کار می توان از ماشین لباسشویی استفاده کرد، اما به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب و خراش تسمه ها به ماشین لباسشویی، تسمه باید در داخل کیسه قرار بگیرد. همچنین بنا به میزان استفاده از بالابر های بیمار، تسمه های آن لازم است هر یک تا سه سال یکبار تعویض شوند.

دستگاه های بالابر بیماری که به صورت برقی عمل می کنند، معمولا دارای باتری پشتیبان برای استفاده در مواقع خاص و عدم دسترسی به برق هستند. قبل از استفاده از دستگاه لیفتر بیمار، از محکم بودن جلیقه، بست ها و اتصالات اطمینان حاصل شود.

اجزاء لیفتر بیمار

بالابر های بیمار در حالت کلی که فاقد صندلی هستند، معمولا دارای بدنه، پایه، چرخ، قفل، قلاب نگهدارنده و غیره هستند و در حالت های غیر دستی، منبع تغذیه که برق یا باتری می باشد، موتور و ریموت کنترل نیز اضافه می شود. بالابر بیمار هایی مانند بالابر بیمار های پله رو که دارای صندلی هستند، در حالت کلی دارای صندلی، موتور، پدال و ریموت برای کنترل حرکت و کمربند ایمنی هستند. در تصویر زیر اجزاء یکی از پر کاربرد ترین بالابر های بیمار نشان داده شده است.

بالابر بیمار دست دوم

بالابرهای بیمار دارای جک با برند و قدرت های متنوعی هستند و قدرت موتور بر حسب وزن کاربر انتخاب می شود، از طرفی در صورت وجود مشکل در کارکرد دستگاه، اگر قطعه مشابه جایگزین قطعه اصلی شود، کارکرد دستگاه بالابر بیمار دچار اختلال می گردد. با توجه به این که افراد بیمار و اکثرا دارای ضایعه نخاعی از دستگاه های بالابر بیمار استفاده می کنند، در صورت وجود هرگونه خلل در نحوه عملکرد بالابر، خسارات جانی جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت، در ضمن انتخاب بالابر بر اساس میزان حرکت کاربر صورت می گیرد .

بالابر بیمار ارزان

انتخاب بالابر بیمار ارزان و با کیفیت برای افراد مبتلا به مشکلات جسمانی، افراد سالمند و اطرافیان آنها دغدغه ای بسیار مهم است، از این رو شرکت هایپر صنعت فامکو با در نظر گرفتن نیاز کاربران، اقدام به تامین بالابر های متنوع، ارزان و با کیفیت عالی کرده و با مشاوره مناسب در هنگام خرید، خریدار را در جهت انتخاب دستگاهی با کاربری ساده و متناسب با شرایط جسمانی، میزان حرکت و وزن کاربر سوق می دهد.

تامین کننده بالابر بیمار

شرکت هایپر صنعت فامکو تامین کننده انواع دستگاه بالابر بیمار مورد استفاده در منزل، مراکز درمانی، آسایشگاه سالمندان، بهزیستی ها و غیره از بهترین تولید کنندگان می باشد و تاثیر به سزایی در تامین رفاه کاربران و آرامش خاطر فرد و اطرافیان وی داشته است. بالابرهای بیمار ارائه شده در شرکت فامکو از بهترین و با کیفیت ترین بالابرهای بیمار بوده و با وجود قیمت مناسب، تضمین کیفیت، گارانتی و خدمات پس از فروش، توجه کاربران را نسبت به خود جلب کرده است.

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا