عمومیکسب و کار برتر

نحوه محاسبه زیربنا در پروانه ساختمانی

زمانی که از ضوابط و مقررات پیرامون مشاعات و مفروزات اطلاع کامل داشته باشید، به سادگی می‌توانید این موارد را در ساختمان خود مشخص کرده و زیر بنای آن را به دست آورید. به طور کلی، محاسبه زیر بنا در نقشه شهرداری به این نحو است که ابتدا مشاعات را مشخص کرده و کنار می‌گذارند. سپس تمامی مفروضات به صورت جداگانه مترکشی شده و مساحت آن‌ها به دست می‌آید. در نهایت، مساحت تمام مفروزات ساختمان با هم جمع گردیده و زیر بنای آن محاسبه می‌شود. برای انجام این کار می‌توان از روش محاسبه فرمولی یا متراژ کفپوش‌ها استفاده کرد. همچنین، محاسبه متراژ بالکن‌‌ها و تراس‌ها در به دست آوردن زیر بنای هر واحد اهمیت ویژه‌ای دارد.

سنگ لایم استون یا سنگ آهک نوعی از سنگ رسوبی است که عمدتاً از کربنات کلسیم تشکیل شده است. علاوه بر این کانی هایی مانند آرگونیت، دولومیت، کوارتز، فلدسپار، هماتیت و لیمونیت نیز در ترکیبات این سنگ یافت و همچنین قطعات میکروسکوپی از فسیل در آن دیده می شود.

محاسبه زیر بنای ساختمان با استفاده از فرمول‌ های ریاضی

برای محاسبه زیر بنا از طریق فرمول های ریاضی، ابتدا باید شکل هندسی ساختمان را به صورت دقیق مشخص کنید. و سپس با استفاده از فرمولِ شکل مذکور، مساحت را به دست آورید. هر چه ساختمان شکل هندسی ساده‌‌تری داشته باشد، کار ساده‌تر خواهد شد. بنابراین، محاسبه زیر بنای ساختمان‌هایی که دارای شکل مربع یا مستطیل هستند، راحت‌تر است. اگر شکل هندسی ساختمان پیچیده‌ است، سعی کنید ابتدا آن را به شکل ساده‌تر تبدیل کرده و سپس محاسبات را انجام دهید.

برای مثال، می‌توانید فضای ساختمان را تا حد امکان به شکل‌هایی مانند مستطیل، مربع و مثلث تبدیل کنید. دایره هم از جمله شکل‌هایی است که در بسیاری از ساختمان‌ها برای محاسبه متراژ نهایی کاربرد دارد. برای جداسازی فضای ساختمان و تقسیم بندی آن‌ها می‌توانید از گچ یا سایر موارد استفاده کنید. نحوه محاسبه زیر بنا در این روش به این صورت است که بعد از تقسیم‌بندی فضای ساختمان به شکل‌های ساده‌تر، مساحت تک تک آن‌ها را محاسبه و با هم جمع می‌کنید. به این ترتیب، زیر بنا یا مساحت کل واحد به دست می‌آيد.

چگونه از فرمول های ریاضی استفاده کنیم؟

نحوه محاسبه زیر بنا با فرمول‌های ریاضی بسیار ساده و در عین حال کاربردی است. در صورتیکه این روش‌ را به خوبی یاد بگیرید، خودتان هم می‌توانید متراژ زیر بنای واحد خود را با تقریبی دقیق به دست آورید. چیزی که برای استفاده از این روش اهمیت دارد، دانستن فرمول ریاضی برای محاسبه مساحت هر یک از شکل‌های هندسی است. فرمول ریاضی محاسبه مساحت برخی از مهمترین شکل‌های هندسی، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مساحت مربع با ضلع a: a * a
  • مساحت مسطیل با عرض a و طول b: b * a
  • مساحت مثلث با ارتفاع a و طول قاعده b: (b * a) / ۲
  • مساحت ذوزنقه با ارتفاع a و قاعده بزرگ b و قاعده کوچک c: a * ( ۲/(b + c))
  • مساحت دایره به شعاع r: r * r * ۳.۱۴

گاه قسمت‌هایی از ساختمان شما به شکل نیم‌دایره یا بخش کوچکی از دایره است. در این صورت، می‌توانید پس از به دست آوردن شعاع آن، مساحت دایره کامل را به دست آورید. سپس با تقسیم آن بر دو یا هر عددی دیگر متناسب با بخش موجود از دایره، مساحت آن قسمت محاسبه کنید.

نحوه محاسبه زیربنا در پروانه ساختمانی

محاسبه زیر بنای ساختمان با استفاده از کفپوش‌ها

نحوه محاسبه زیر بنا با استفاده از کفپوش هم به این صورت که ابتدا باید اندازه ضلع کفپوش را به دست آورید. معمولا در اکثر ساختمان‌ها از کاشی، سرامیک یا پارکت برای پوشش کف استفاده می‌شود که دارای اندازه استانداردی هستند. بنابراین، با محاسبه طول ضلع یکی از آن‌ها، می‌توانید این عدد را در تعداد کاشی یا پارکت استفاده شده ضرب کرده و اندازه یک ضلع ساختمان را به دست آورید. به همین ترتیب، اندازه ضلع‌های دیگر را هم محاسبه نموده و با استفاده از فرمول‌های مربوطه، مساحت بخش‌های مختلف یا کل فضا را حساب کنید. به کارگیری این روش به‌خصوص زمان‌هایی که ابزار مناسب اندازه گیری در اختیار ندارید، بسیار مناسب است.

اندازه گیری مساحت بالکن و تراس

بالکن‌ها‌ و تراس‌ها از جمله بخش‌هایی هستند که در محاسبه زیربنا تاثیر داشته و ضوابط مخصوص به خود را دارند. این فضاها معمولاً دو شکل کلی دارند که شامل بالکن‌های سه طرف باز و سه طرف بسته می‌شوند. در صورتی که عمق بالکن تا ۳ متر باشد، 1.2 مساحت بالکن‌های سه طرف باز جزء زیر بنای ساختمان محسوب می‌شود. این میزان برای بالکن‌های سه طرف بسته 2.3 است. اما اگر عمق بالکن بیش از ۳ متر باشد، تمام مساحت آن جزء زیربنا محسوب خواهد شد. به این ترتیب، در هنگام محاسبه مساحت بالکن یا تراس باید به دو نکته توجه داشته باشید:

  1. شکل ساختاری بالکن / تراس
  2. عمق بالکن / تراس

 

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا