عمومیکسب و کار برتر

نصب سایبان مغازه به عهده مالک است یا مستاجر؟

کدام هزینه با مستاجر است کدام با مالک؟هر خانه‌ای ممکن است نیاز به تعمیر پیدا کند ولی اگر مستاجر باشید همیشه این سوال برایتان پیش می‌آید که هزینه این تعمیرات با چه کسی است؟

صاحب‌خانه یا مستاجر؟

اینکه كدام هزينه‌ها را مستأجر و كداميك را موجر بايد بپردازد؟مسئله و پرسش مهمی است که بسیاری از مستاجرین و صاحبخانه ها درگیر آن هستند و در بسیاری از موارد دچار اختلاف های اساسی می شوند.قدیم‌ها به اجاره‌نشین می‌گفتند خوش‌نشین. البته در روزگار ما تنها نام خوش‌نشین برای اجاره‌نشین باقی مانده و آسایش و آرامش چندانی برایش باقی نمانده است.آمارهاي رسمي‌اي كه از سوي وزارت راه و شهرسازي ارائه مي‌شود نشان مي‌دهد كه تقريبا يك چهارم جمعيت كشور ما در خانه‌هاي استيجاري زندگي مي‌كنند.با توجه به افزایش اجاره نشینی، آشنایی با قوانین اجاره نشینی از اهمیت بالایی برخوردار است.

طابق قانون پرداخت هزينه‌هاي آب، برق، گاز و تلفن مربوط به همان واحد به‌عهده مستأجر است.همچنين پرداخت هزينه تعمير و سرويس آسانسور به‌صورت جزئي و هزينه شارژ ساختمان نيز با مستأجر خواهد بود.جبران هر نوع خرابي‌اي كه مسبب آن مستأجر باشد، (مثلا يك لامپ بسوزد يا يك شيشه بشكند)، رفع مشكل فاضلاب پس از چند‌ماه اقامت مستأجر در محل و همينطور پرداخت عوارض سالانه پسماند شهرداري به‌عهده مستأجر است.در مقابل، هزينه تعميرات عمده آسانسور يا ديگر نقاط خانه، هزينه رفع مشكل فاضلاب در بدو ورود مستأجر به محل و هزينه عوارض نوسازي شهرداري نيز به‌عهده صاحبخانه خواهد بود.همچنين تعميرات تركيدگي لوله يا مشكلاتي از اين دست نيز را صاحبخانه بايد بپردازد و مسئوليتي به‌عهده مستأجر نيست.

به موجب ماده ۴۸۶ قانون مدنی، «تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستأجره برای امکان انتفاع از آن لازم است به عهده مالک است مگر آنکه شرط خلاف شده یا عرف بلد بر خلاف آن جاری باشد و همچنین است آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستأجره لازم می‌باشد».

Is it the responsibility of the owner or the tenant to install the shop canopy?

تعمیرات اساسی یا کلی تعمیرات جزئی با فرعی

همچنین مطابق قانون موجر و مستاجر: «در صورتی که در ملک اجاره داده شده عیبی به وجود آید قانون مدنی پرداخت هزینه‌های تعمیرات را به دو قسمت تقسیم کرده است که شامل تعمیرات جزیی یا فرعی و تعمیرات کلی یا اساسی می‌شود.تعمیرات کلی یا اساسی ساختمان و تعمیرات جزئی یا فرعی ساختمان شامل چه مواردی می شود.

به عنوان مثال تعمیرات کلی یا اساسی ساختمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تعمیرات عمرانی (دیوار، در و پنجره، سقف، حیاط، پشت‌بام و…)
  • تعمیرات مربوط به تاسیسات و تجهیرات اصلی (کولر، شوفاژ، آبگرمکن، موتورخانه، پکیج، تهویه و…)
  • تعمیر لوله‌کشی آب، گاز، فاضلاب
  • تعمیر نشتی سرویس‌ها
  • سیم‌کشی برق
  • تعمیر آسانسور
  • تعمیر در برقی پارکینگ
  • رنگ‌آمیزی ساختمان

و تعمیرات جزئی یا فرعی ساختمان می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • رفع مشکل چکه کردن شیر های آب تعویض واشر آنها
  • تعویض لامپ ها و روشنایی های سوخته
  • رفع مشکل فاضلاب بعد از گذشت چند ماه اقامت مستاجر
  • تعمیر موردی قفل در
  • نصب توری در و پنجره
  • تعویض پوشال کولر آبی
  • تعمیر تهویه سرویس‌ها
  • تعمیر موردی کلید و پریز برق
  • سرویس آسانسور یا موتورخانه

هزینه تعمیرات جزیی یا فرعی به عهده مستاجر است و هزینه تعمیرات کلی و اساسی به عهده موجر است. تشخیص هزینه‌های جزیی یا فرعی از هزینه‌های کلی و اساسی، تابع عرف است؛ بنابراین با در نظر گرفتن مکان و زمان قابل تشخیص است.به عنوان مثال هزینه‌های مرتبط با سرویس سالیانه شوفاژ و تعمیرات جزیی آن به عهده مستاجر است و هزینه‌های مرتبط با مشکلات جدی در موتورخانه قطعا بر عهده مالک قرار دارد.»

همچنین توجه داشته باشید که مستأجر در صورتی می‌تواند هزینه تعمیرات و تغییرات انجام شده در مورد اجاره را از موجر مطالبه کند که این تعمیرات با اجازه موجر انجام شده باشد.بنابراین قبل از هر اقدامی برای تعمیر باید با صاحبخانه تماس بگیرید. صاحب خانه موظف است که در زمان مشخص به شما پاسخ دهد.

با مالک درباره فوریت تعمیرات صحبت کنید و سعی کنید برای زودتر تعمیر شدن خرابی‌ها با او همکاری کنید. امّا اگر مالک در زمان مناسب پاسخگو نبود و به نظر شما این کار غیر منطقی است، می‌توانید برای تعمیرات با هزینه شخصی اقدام کنید اما زمان تماس با صاحب‌خانه و پاسخی که دریافت کرده‌اید و دلیل اینکه چرا زمان پاسخگویی طولانی شده را مستند کنید. همچنین تمام فاکتورهای مخارج را نگه‌داری کنید تا مدرک مستدلی برای ارایه داشته باشید.

آیا مالک ضامن پرداخت هزینه های شارژ ساختمان است ؟

اهميت موضوع پرداخت سهم شارژ ساختمان به قدری حاد است كه قانونگذار در مواردي مالك و مستأجر را به صورت تضامني مسئول پرداخت شارژ و هزينه مشترك ساختمان قلمداد كرده است. بنا بر نظر قانونگذار در صورتي كه پرداخت هزينه‌هاي مشترك ساختمان بر عهده مستأجر باشد ولي او از پرداخت چنين هزينه‌هايي امتناع كند، ، هیأت مدیره می تواند علاوه بر مراجعه به مستأجر به مالک نیز مراجعه و اعلام بدهی نماید.
همچنین اگر به موجب قرارداد نامه ، پرداخت هزینه های مشترک به عهده مالک باشد و مالک از پرداخت آن خودداری نماید، مستأجر می تواند از محل مال الاجاره هزینه های مزبور را پرداخت کند.

اگر  شما  مستاجر یا مالک هستید  و  تجربه ای در خصوص نحوه ی پذیرش هزینه ها دارید و یا اگر مشکلاتی در این خصوص برای شما بوجود آمده است ،لطفا آنرا در بخش دیدگاه ( پایین همین مقاله ) با دیگران در میان بگذارید. بدون شک این اشتراک گذاری تجربه ، از بروز مشکلات مشابه  برای دیگر افراد،  جلوگیری خواهدسایبان یکی از تجهیزاتی است که می‌تواند تاثیر زیادی در خنک شدن هوای درون مغازه داشته باشد. همچنین استفاده از انواع سایبان مغازه نظیر و دیگر نمونه‌های آن می‌تواند روی زیباتر شدن دکوراسیون مغازه نیز تاثیر بگذارد.

به همین دلیل امروزه بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌های مختلف برای جلوگیری از خراب شدن برخی مواد و همچنین زیباتر کردن و خنک کردن مغازه خود این تجهیزات را خریداری می‌کنند.سایبان‌ها را می‌توان برای انواع مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار داد. اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید و قصد اجاره کردن مغازه‌ای را دارید، حتماً با این سؤال مواجه می‌شوید که آیا نصب سایبان بر عهده شما است یا مالک ملک؟ ما در این مطلب قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم تا بدانیم بین مالک و مستاجر کدام یک وظیفه نصب سایبان را بر عهده دارند.

نصب سایبان برقی مغازه

مزایا سایبان مغازه

قبل از این که بخواهیم به موضوع نصب سایبان مغازه توسط مالک و مستاجر بپردازیم، بهتر است با مزایای مهمی که سایبان می‌تواند برای مغازه شما به همراه داشته باشد، آشنا شوید. از مهم‌ترین مزایای استفاده از سایبان مغازه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بازدید بیشتر از مغازه

یکی از مزایای مهمی که می‌توان برای استفاده از سایبان مغازه بیان کرد، افزایش بازدید مغازه است. زمانی که مشتریان احساس کنند مغازه شما نسبت به سایر مغازه‌ها خنک‌تر است، قطعاً وارد مغازه شده و از محصولات شما بازدید می‌کنند. از طرفی در فصول سرد و در زمان بارش برف و باران نیز افراد به دنبال محلی هستند که از خیس شدن دور بمانند. این امر موجب می‌شود تا آن‌ها مجبور به بازدید از مغازه شما باشند.

تمیز بودن شیشه‌های مغازه

خرید سایبان مغازه در نوع برقی و دستی باعث می‌شود تا قطرات برف و باران به صورت مستقیم روی شیشه‌های مغازه قرار نگیرد. بدین ترتیب در زمان بارش باران و برف گرد و غبار حاصل از آن راهی برای قرار گرفتن روی شیشه‌های مغازه شما نخواهند داشت. بدین ترتیب در تمام فصول سال شیشه‌های مغازه شما تمیز می‌مانند. این امر باعث می‌شود تا مشتریان بتوانند به خوبی محصولات و خدمات شما را در ویترین ببینند.

نصب راحت

یکی دیگر از مواردی که به عنوان یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از سایبان مغازه در نظر گرفته می‌شود، نصب آسان و راحت این تجهیزات است. سایبان‌ها در مقایسه با دیگر دکور‌های موجود راحت‌تر نصب می‌شوند و استفاده از آن‌ها به تخصص و مهارت خاصی نیاز ندارد.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

از دیگر مزیت‌های مهم خرید سایبان برای مغازه می‌توان به صرفه‌جویی در هزینه‌ها اشاره کرد. استفاده از سایبان برای مغازه موجب می‌شود هدر رفت انرژی سرمایشی کاهش یابد. این امر برای مغازه‌هایی که دارای یخچال هستند هم بسیار مناسب است، زیرا باعث شده تا یخچال‌ها در دمای مناسب کار کنند و به طور کلی هزینه‌های برقی شما با کاهش مواجه می‌شوند.به علاوه سایبان‌ها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید لوگو و برند خود را روی آن‌ها چاپ کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا دیگر هزینه‌های اضافه برای تبلیغات پرداخت نکنید و در هزینه‌های شما صرفه‌جویی خواهد شد.

افزایش فروش

علاوه بر موارد ذکر شده به عنوان مزیت ، این تجهیزات می‌توانند تاثیر زیادی روی افزایش میزان فروش شما داشته باشند، مخصوصاً اگر شما کسب و کاری مانند فست فود، کافه، بستنی فروشی و غیره دارید. بدین صورت شما می‌توانید در فضای بیرونی مغازه و زیر سایه سایبان صندلی‌هایی را برای مشتریان قرار داده و به آن‌ها خدمات ارائه دهید.این قابلیت به خصوص در فصل تابستان بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، چراکه مشتریان ترجیح می‌دهند در فضای باز و زیر سایه قرار گرفته و از هوای آزاد لذت ببرند. در نهایت افراد زیادی برای استفاده از این ویژگی مغازه به شما مراجعه خواهند کرد و میزان فروش شما بالا می‌رود.

انواع سایبان مغازه

سایبان‌های تولید شده برای مغازه‌ها در انواع مدل‌های مختلفی ارائه می‌شوند. ما در این بخش قصد داریم برخی از مدل‌های این تجهیزات را به شما معرفی کنیم.

سایبان بازویی

را می‌توان یکی از رایج‌ترین سایبان‌های مغازه معرفی کرد. این سایبان خود در دو نوع دستی و برقی ارائه می‌شود. این نوع سایبان در طرح‌ها و با قابلیت‌های خاصی در بازار موجود است و می‌تواند یک گزینه مناسب برای مغازه باشد.

سایبان کالسکه‌ای

از دیگر سایبان‌های کاربردی برای مغازه می‌توان به این نوع اشاره کرد. قابلیت‌های خاص این سایبان آن را به یکی از سایبان‌های محبوب برای مغازه‌ها تبدیل کرده است. یکی از قابلیت‌های مهم این نوع سایبان حالت آیرودینامیکی آن است. همین امر باعث شده تا این مدل در برابر عواملی همچون وزش باد مقاومت بالایی داشته باشد.

سایبان پوششی

سایبان پوششی یکی از سایبان‌هایی است که معمولاً برای کافه‌ها ورستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت چادر پوششی ثابت است. این سایبان را می‌توان در انواع طرح‌های مختلف برای محیط‌های متفاوت سفارش داد.

عوامل موثر بر قیمت سایبان مغازه

با توجه به این که این روز‌ها کشور عزیزمان شرایط اقتصادی خوبی را پشت سر نمی‌گذارد، بنابراین نمی‌توان برای قیمت انواع سایبان نظیر ، قیمت سایبان مغازه و دیگر سایبان‌ها مبلغ مشخصی را بیان کرد. اما عوامل مختلفی می‌توانند روی قیمت این تجهیزات تأثیر داشته باشند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

نوع سایبان مغازه

یکی از اصلی‌ترین عواملی که می‌تواند روی قیمت سایبان مغازه تأثیر بگذارد، نوع سایبان است. سایبان‌های مغازه مانند بسیاری از تجهیزات دیگر در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. بنابراین این که کدام سایبان می‌تواند برای مغازه شما مناسب باشد، به شرایط و موقعیت مغازه شما بستگی دارد. به همین علت بهتر است بدانید هر یک از نمونه‌ها و مدل‌های سایبان‌ها در قیمت‌های مختلفی ارائه می‌شوند.

جنس به کار رفته برای تولید آن

از دیگر پارامتر‌های مهم که نقش زیادی در تعیین قیمت سایبان دارد، جنس مواد اولیه برای تولید آن است. هر چقدر مواد به کار رفته برای تولید این محصولات بهتر و باکیفیت‌تر باشند، قیمت آن‌ها نیز بالاتر خواهد بود.

برند تولید کننده سایبان

این روزها تولیدکنندگان زیادی در زمینه تولید سایبان مغازه فعالیت می‌کنند. برندهایی که برای تولید محصولات خود بهترین و با کیفیت‌ترین مواد را به کار برده باشند، قطعا محصولات خود را با قیمت بالاتری ارائه می‌دهند. برندهای شناخته شده این ویژگی را دارا هستند و همین امر باعث بالا بودن قیمت محصولات آن‌ها شده است.

دکمه بازگشت به بالا