اقتصادیکسب و کار برتر

نکات ایمنی پارک خودرو ها برای جلوگیری از سرقت

سرهنگ داوود فرد اظهارکرد:‌ برای پیشگیری از سرقت خودرو یا حتی سرقت از داخل آن نکاتی وجود دارد که بسیار ساده هم به نظر می‌رسند اما متاسفانه از سوی بسیاری از مردم رعایت نمی‌شود و همین امر فرصت مناسبی را در اختیار سارقان قرار می‌دهد.

نکات ایمنی پارک خودرو ها برای جلوگیری از سرقت

 

وی با بیان اینکه در بسیاری از پرونده‌های سرقت خودرو ما شاهد سوءاستفاده سارقان از غفلت راننده یا عدم رعایت نکات ایمنی هستیم، گفت:‌ در این شرایط لازم است که خودرو حتما به دزدگیر، سوئیچ مخفی، قفل فرمان، قفل سوئیچی، قفل پدال، قفل و زنجیر تجهیز شود و رانندگان هنگام دور شدن از خودرو، سیستم ایمنی آن را فعال کنند.

فرد با بیان اینکه بهتر است رانندگان ترتیبی اتخاذ کنند تا کلید درها و سوئیچ استارت با هم متفاوت باشد، تاکیدکرد: لازم است رانندگان هنگام حضور در اماکن شلوغ یا محل کار و …  سوئیچ اتومبیل خود را در جایی مطمئن که در معرض دید و دسترس دیگران نباشد، قراردهند.

جانشین رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه پارک خودرو در محل‌های خلوت، تاریک و کم تردد اشتباه است، گفت:‌ در صورت نبود جای پارک مناسب بهتر است از پارکینگ‌های عمومی برای پارک خودرو استفاده و در صورت عدم دسترسی به پارکینگ، تا حد امکان اتومبیل در معرض دید مالک خودرو پارک شود.

وی با بیان اینکه هنگام ترک خودرو نباید اسناد معتبر را در آن قرار داد، گفت:‌ رانندگان باید توجه داشته باشند که هنگام ترک اتومبیل شیشه‌های خودرو را کاملاً ببندند و از جا گذاشتن اشیای قابل توجه و قیمتی داخل خودرو خودداری کنند.

فرد ادامه داد:‌ رانندگان توجه کنند که اگر اتومبیلشان دچار نقص فنی شد و مجبور شدند که آن را هل دهند به هیچ وجه اجازه ندهند افراد ناشناس پشت فرمان بنشینند همچنین اتومبیل را در حالت روشن رها نکنند.

جانشین رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد:‌ هنگام وقوع حادثه درصورت مراجعه به مراکز درمانی، رانندگان باید خونسردی خود را حفظ و در صورت ترک اتومبیل نکات ایمنی گفته شده را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه رانندگان باید هنگام سوارکردن مسافر به مقصد خارج از شهر بخصوص در شب ها دقت بیشتری داشته باشند، گفت:‌ هنگام تعویض چرخ پنچر شده یا برطرف کردن نقص فنی اتومبیل هم لازم است که رانندگان از قفل بودن درها اطمینان حاصل کنند.

فرد ادامه داد:‌لازم است تا حدامکان از رادیو پخش‌های کشویی استفاده شود تا هنگام ترک اتومبیل امکان برداشتن آن وجود داشته باشد همچنین رانندگان باید دقت کنند که هنگام سوار کردن مسافران از مقصد آنان مطلع شوند و  تا حد امکان به جایی که شناختی از آن ندارند، نروند. در طول مسیر نیز  به افراد ناآشنا اطمینان نکنند و اتومبیل خود را حتی برای چند لحظه نیز ترک نکنند.

جانشین رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه یکی از شگردهای سارقان به عنوان مسافر بین راهی، پیشنهاد کرایه بالا برای  مسافت های کوتاه است، گفت: لذا رانندگان باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. از پذیرفتن انواع خوراکی و آبمیوه از مسافران ناشناس نیز پرهیز کنند.

وی از رانندگان خواست که برای برای کاهش آسیب پذیری از نصب تزئینات اضافی در خارج یا داخل اتومبیل خودداری کنند و در صورت بروز تصادف یا مشاهده نزاع‌هایی که احتمال ساختگی بودن آن وجود دارد، مراقب باشند که  اتومبیل خود را رها نکنند.

فرد به رانندگان توصیه کرد که در صورت مشکوک شدن به حرکات، رفتار و برخورد سرنشینان خودرو ابتدا سعی کنید مشخصات دقیق فیزیکی، سن و سال، لهجه، علائم خاص و … مسافران را دقیقاً به خاطر بسپارید تا در صورت نیاز در  کشف و شناسایی مجرمان مؤثر باشد.

جانشین رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه در در صورت خرید اتومبیل دست دوم بهتر است قفل‌های آن تعویض شود، گفت:‌ شهروندان هنگام مواجه شدن با تهدیدهای سارقان یا درگیری با آنان، ابتدا سوئیچ را به خارج از اتومبیل پرتاب کنند سپس سوئیچ مخفی را خارج  از دید سارقان به کار بیندازند.

وی ادامه داد:‌شهروندان باید از گذاشتن کارتن‌های خالی لوازم روی صندلی ماشین خودداری کنند. در انتقال مسافران از مسیرهای فرعی که آشنایی با آن ندارند و صرفاً از سوی مسافران و به بهانه خلوت بودن  پیشنهاد می‌شود، تردد نکنند و هرگز به صرف این که مسافر یک خانم است، جانب احتیاط را رها نکنند.

فرد در پایان گفت:‌ رانندگان توجه داشته باشند که در مناطق خلوت برای کمک کردن به افراد ناشناسی که در ظاهر اتومبیل‌شان دچار نقص فنی شده  یا تقاضای بنزین دارند، توقف نکنند. برای کمک به این افراد بهتر است با مجموعه امداد جاده ای khodromahal یا پلیس تماس گرفته شود.

حتماً داستان سرقت ماشین‌ها در چند ثانیه را شنیده‌اید. فرض کنید ماشین‌تان را با خیال راحت پارک می‌کنید تا به کارتان برسید، غافل از اینکه سارقان برای دزدیدن آن کمین کرده‌اند، شوکه می‌شوید و با پلیس تماس می‌گیرید. اما درنهایت، ماشین‌تان در چشم برهم زدنی به سرقت می‌رود.

طبق آخرین آمار رسمی فقط در سال نودوچهار، 76 هزار ماشین به سرقت رفته، آمار تکان‌دهنده‌تر اینکه 233 هزار لوازم ماشین هم به سرقت رفته. چه راه‌کارهایی برای کاهش سرقت ماشین وجود دارد؟

emdadkhodro1593 آماده ارائه خدمات می باشد.

 

تجهیزات ایمنی خودرو

یکی از عاقلانه‌ترین کارها، خریدن تجهیزات ایمنی خودرو هست که تا حد زیادی احتمال سرقت را کاهش می‌دهد؛ ولی خیلی از راننده‌ها به خرید آن توجهی نمی‌کنند. اگر می‌دانستید داشتن یه قفل فرمان و قفل پدال چقدر می‌تواند یک سارق را به دردسر بیندازد تا در نهایت او را از دزدیدن ماشین‌تان منصرف کند؛ زودتر برای خرید این تجهیزات اقدام می‌کردید.

در ادامه با برخی از تجهیزاتی که داشتن‌اش برای به سرقت نرفتن خودرو لامز است ‌آشنا می‌شوید:

قفل فرمان

با داشتن قفل فرمان می‌توانید حسابی سارقان را دردسر بیندازید، این قفل باعث می‌شود فرمان حرکت نکند. البته بهتر است همراه با قفل پدال استفاده شود، چرا که سارقان حرفه‌ای این قفل را به‌راحتی باز می‌کنند.

قفل پدال

قفل پدال به دلیل دسترسی سخت، ریسک دزدی را برای سارق بالا می‌برد؛ چراکه سارق باید برای باز کردن این قفل به زیر برود برای همین دید بالا و اطراف را از دست می‌دهد و همین باعث می‌شود خیلی از سارقان قفل پدال را که می‌بینند از سرقت منصرف شوند.

قفل چرخ

یکی از تجهیزات مؤثر ایمنی خودرو هست که باعث می‌شود ماشین‌تان حرکت نکند.

آژیر دزدگیر

سیستم امنیتی پرطرفدار دیگر دزدگیر است. این وسیله زمانی که درها، کاپوت و صندوق‌عقب باز می‌شود با صدای بلند آژیر می‌کشد. یکی از مدل‌های پرطرفدارِ دزدگیر مدلی هست که روی ریموتش یک نمایشگر کوچک طراحی‌شده و به‌غیراز به صدا درآمدن دزدگیر، آژیر و ویبره ریموت هم فعال می‌شود و حتی بر روی همین نمایشگر باز بودن درها هم نشان داده می‌شود که امنیت خودرو را بالاتر می‌برد.

ردیاب GPRS

این دستگاه باعث می‌شود بتوانید موقعیت خودروی خود را روی نقشه ردیابی کنید. برای همین در صورت سرقت می‌توانید به‌راحتی مسیر حرکت را دنبال کنید و ماشین‌تان را سریع پیدا کنید.

ماشین‌تان را جای مناسب پارک کنید

سعی کنید زیر نور چراغ خیابان‌ها و یا جاهای شلوغ‌تر و روشن‌تر پارک کنید. زیر دوربین فروشگاه‌ها هم جای مناسبی برای پارک است. سارقان رغبت زیادی برای دزدی در مکان‌های شلوغ و روشن را ندارند. بیشترین آمار سرقت خودرو‌، شامل اتومبیل‌هایی می‌شود که در جای نامناسب و دور از دید عموم پارک شدند. پس اگر به پارکینگ دسترسی ندارید، حتماً ماشین‌تان را درجاهای شلوغ و پر رفت‌وآمد پارک کنید.

پراید، پژو، سمند و نیسان بیشترین سرقت

طبق آمار بیش از 80% خودروهای سرقت شده مربوط به ماشین‌های پراید، پژو 405، پرشیا، سمند و نیسان هست که بیشتر به دلیل نقض سیستم ایمنی این خودروهاست. پس اگر صاحب این خودروها هستید، حتماً داشتن تجهیزات ایمنی خودرو را جدی بگیرید. با رعایت نکات ایمنی تا حد زیادی می‌توانید از سرقت خودروی خود جلوگیری کنید.

در صورت سرقت سریعاً با پلیس 110 تماس بگیرید

اگر ماشین‌تان به سرقت رفت، در نخستین قدم باید خونسردی خود را حفظ کنید و سریعاً با پلیس 110 تماس بگیرید و اطلاعات دقیق از زمان، مکان و مشخصات خودروی خود را بدهید. حتماً می‌دانید بسیاری از ماشین‌ها بعد از سرقت توسط نیروی انتظامی پیدا می‌شوند؛ ولی خودروی سرقت رفته هیچ‌وقت مانند قبل نمی‌شود چراکه قطعاً بسیاری از قطعاتش به سرقت می‌رود.

خرید با پوشش سرقت کلی و جزئی

رعایت کردن نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمنی هم گاها نتوانسته جلوی سارقان را بگیرد، چرا که همیشه راهی پیدا می‌کنند. شما می‌توانید در کنار استفاده از تجهیزات ایمنی و رعایت نکات ایمنی با خرید بیمه بدنه با پوشش سرقت کلی و جزئی خیال خود را بابت سرقت ماشین‌تان راحت کنید.

با داشتن بیمه بدنه با پوشش سرقت کلی اگر ماشین‌تان به سرقت رفت در صورت پیدا نشدن، شرکت بیمه به‌اندازه ارزش خودروی‌تان به شما خسارت پرداخت می‌کنند.

در صورت داشتن پوشش سرقت جزئی، اگر لوازم ماشین‌تان مانند ضبط، لاستیک و… به سرقت رفت؛ خسارت آن قطعه توسط شرکت بیمه به شما پرداخت می‌شود. پس داشتن بیمه بدنه می‌تواند خیال‌تان را بابت سرقت راحت کند.

می‌توانید در سایت نرخ تمامی شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه بدنه را مشاهده و مقایسه کنید، مناسب‌ترینش را انتخاب کنید و آنلاین بخرید و با ارسال رایگان تحویل بگیرید. خودرو یکی از ملزومات مورد استفاده افراد است. طبق آمارهای مختلف، سرقت خودرو به صورت میانگین فقط 2 دقیقه زمان می‌برد. خب این مسئله نیاز به تفکر و اندیشه دارد. شیوه‌های زیادی برای سرقت ماشین وجود دارد مانند: شکستن شیشه و باز کردن قفل درب که می‌توان گفت، ساده‌ترین روش برای سرقت خودرو است. راه های جلوگیری از سرقت خودرو مختلف است و افراد با توجه به شرایط خود، می‌توانند راه‌های گوناگونی را استفاده کنند. با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر برای شما بگوییم.

آمار سرقت خودرو در کشور

سرقت خودرو، روش‌های گوناگون و پیشرفته‌ای دارد که صاحبین خودرو را روز به روز نگران‌تر می‌کند. دغدغه مالکین خودرو همیشگی است؛ زیرا با شرایط اقتصادی، خرید خودرو و لوازم خودرو سخت می‌باشد و این نگرانی به جا است.

استان‌های تهران، خراسان، البرز، اصفهان و خوزستان بیشترین سرقت‌های خودرو را ثبت کرده است. مشخص است که طبق آمار، بیشترین خودروهای سرقتی هم از نوع پراید و پژو بوده است. برای اینکه از این اتفاقات جلوگیری شود، باید راهکارهای منطقی و صحیحی را انتخاب کرد تا آرامش و امنیت برای مالکین خودرو ایجاد شود.

خودرو چگونه به سرقت می‌رود؟

روش های مختلفی برای سرقت خودرو وجود دارد که شاید راحت‌ترین آن شکستن شیشه باشد. این روش با ابزار مخصوصی انجام می‌شود که حتی صدای شکستن شیشه هم احساس نخواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرقت با شکست حرز به مراجعه کنید. البته در حال حاضر، سارقان علاقه دارند تا لوازم خودرو را از جمله موتور را سرقت کنند که البته برای جبران خسارت، می‌توانید اقدام به خرید کنید.

از کار انداختن دزدگیر ماشین یکی دیگر از روش‌های بسیار ساده برای سرقت خودرو است. در ادامه نکاتی درباره راه های جلوگیری از سرقت خودرو توضیح خواهیم داد.

خودرو را در مکان‌های چراغ دار و روشن پارک کنید

همان‌طور که می‌دانید، اکثر دزدی‌ها از خودرو در شب اتفاق می‌افتد؛ زیرا در تاریکی دید خوبی برای افراد وجود ندارد و فرد سارق می‌تواند با خاطر آسوده سرقت را انجام دهد. بهتر است که خودرو را در جایی پارک کنید که همواره مکان روشنی باشد تا میزان ریسک سارق افزایش پیدا کند.

برای جلوگیری از دزدیده شدن خودرو، آن در جای امن قرار دهید

بهترین مکان‌ها بعد از پارکینگ، کوچه یا خیابانی است که چراغ‌های آن روشن باشد. دقت کنید اگر قرار است در محله‌ای خودرو خود را پارک کنید که برای اولین بار در آن منطقه هستید، بهتر است جلوی بانک و یا مکان‌هایی خودرو را پارک کنید که از مدار دوربین بسته استفاده می‌کنند. این روش یکی از بهترین راه های جلوگیری از سرقت خودرو است.

خودرو را در کنار خروجی‌ها پارک نکنید

با قرادادن خودرو‌ها در کنار خروجی‌ها، بهترین فرصت را برای سارقین مهیا می‌کنید تا در زمان کوتاهی، عملیات سرقت خودرو را انجام دهند. یکی از راه های جلوگیری از سرقت خودرو را می‌توان این موضوع گفت اتومبیلی که در پارکینگ است، سخت‌تر سرقت می‌شود؛ چون تراکم ماشین‌ها بیشتر بوده و سارق بدون جلب توجه نمی‌تواند این کار را انجام دهد، اما خروجی‌ها می‌تواند بهترین گزینه برای سرقت باشند.

برای امنیت خودرو هزینه کنید

با توجه به اینکه راه‌های دزدیده شدن ماشین زیاد است، باید راه های جلوگیری از دزدیده شدن ماشین هم افزایش پیدا کند. بهتر است که امنیت خودرو را افزایش داد تا علاوه بر بالا بردن میزان ریسک دزدی، از پیگیری و رفت و آمد برای پیدا کردن خودرو هم جلوگیری کرد.

ابزارهای گوناگونی طراحی شد تا در این امر مالکین خودرو را یاری کند. انواع دزدگیرها، قفل‌های پیشرفته و شیشه‌های با کیفیت روش‌های خوبی برای جلوگیری از سرقت خودرو می‌باشند. همچنین اتومبیل‌هایی با قیمت‌های بالاتر از ردیاب برای خودرو استفاده می‌کنند که یکی از جدیدترین دزدگیرها محسوب می‌شود. این دزدگیر برای اکثر خودروها قابل نصب بوده و می‌توان یکی از بهترین راه های جلوگیری از سرقت خودرو را افزایش امنیت خودرو دانست.

مطمئن شوید که درب‌های خودرو قفل شده‌است

خیلی وقت‌ها با توجه به اینکه ماشین را پارک می‌کنید و عجله برای کار اداری یا رفتن به محل کار خود دارید، فراموش می‌کنید که درب اتومبیل را قفل کنید.  این یکی از روش‌های ساده برای سرقت خودرو است، پس دقت کنید که قفل کردن درب خودرو یکی از مهم‌ترین راه های جلوگیری از دزدیده شدن ماشین است.

از کیفیت دزدگیر خود مطئن شوید

به طور حتم دزدگیرها یکی از مناسب‌ترین ابزارهای خودرو هستند. نکته مهم این است که دزدگیری را انتخاب کنید که علاوه بر کیفیت بالا، امنیت خودرو شما را هم تضمین کند. دزدگیر ماهواره‌ای بهترین نمونه از دزدگیرها و راه های جلوگیری از سرقت ماشین است.

با پیشرفت صنعت خودرو سازی و لوازم امنیتی، دزدگیرهایی طراحی و تولید شده‌اند که در صورت سرقت خودرو می‌توان با پیامک خودرو را خاموش کرد و با پلیس تماس گرفت.

البته می‌توانید از وسایل دیگری از جمله یا قفل فرمان هم استفاده کنید.

کلیدهای یدک را در جای مطمئن قرار دهید

اینکه کلیدهای خودرو را فراموش کنید، ممکن است که باعث شود کلیدهای یدک را در دسترس قرار دهید. ممکن است کلید درون ماشین جا بماند و درب خودرو قفل شود، وجود کلید یدکی و زاپاس برای این مواقع ضرورری است، اما توجه کنید که کلید زاپاس را باید در جای مطمئن قرار دهید و به هیچ وجه در خودرو جا ساز نکنید.

سارق خودرو با تمام جاهای ممکن جاساز ماشین آشنا است. حتی صندوق عقب ماشین هم برای نگهداری کلید یدک مناسب نیست.

بعد از پیاده شدن درب خودرو را قفل کنید

در برخی از مواقع ممکن است راننده برای چند لحظه از اتومبیل پیاده شود و درب خودرو را قفل نکند. در همین مدت کوتاه ممکن است سارق در کمین باشد و در لحظه‌ای که شما از ماشین پیاده شده‌اید(حتی درب پارکینگ را ببندید)، خودرو شما سرقت شود.

بعد از خرید خودرو کارکرده قفل را عوض کنید

دیده شده است که افراد خودرو کارکرده تهیه کنند. دقت کنید که برخی اوقات این خریدها از طریق واسطه انجام می‌شود و ممکن است که برخی از افراد سارق باشند.

برای اینکه از ضرر مالی خود جلوگیری کنید، بعد از تحویل خودرو، قفل درب‌ها و صندوق عقب را تعویض کنید تا امنیت ماشین خود را افزایش دهید.

بکسل کردن خودرو را از مراکز معتبر درخواست کنید

بکسل کردن، یکی از رایج‌ترین روش‌های سرقت خودرو است. به این صورت که خودرویی که در خیابان خراب می‌شود را نباید با ماشین‌های شخصی بکسل کرد و بهتر است که با امداد خودرو تماس گرفت.

تصادفات ساختگی را جدی بگیرید

گاهی افرادی خودشان را جلوی ماشین می‌اندازند و بعد از پیاده شدن راننده، فرد همراه آن شخص سوار خودرو می‌شود و ماشین را سرقت می‌کند. در برخی از مواقع هم از پشت ضربه‌ای به ماشن می‌زنند و در حین بحث و گفتگو بین دو راننده، سارق دوم ماشین را سرقت می‌کند. در این مواقع باید ماشین را خاموش کرده و هنگام پیدا شدن از خودرو، سوئیچ را برداشت. با این کار احتمال سرقت کاهش پیدا می‌کند.

پارکینگ و کارواش معتبر انتخاب کنید

در مواقعی ممکن است است که پارکینگ یا کارواش‌های نا معتبر، افراد را به صورت موقت استخدام می‌کنند و احتمال اینکه این افراد از کلیدهای شما یدکی بزنند، بسیار زیاد است. توصیه می‌شود که از مکان‌های مجوز دار و معتبر استفاده کنید.

کارت شناسایی مامور را بررسی کنید

در برخی از موارد افرادی با عنوان پلیس راهنمایی و رانندگی یا گشت، جلوی خودروی شما را می‌گیرند. قبل از اینکه از خودرو پیاده شوید حتما کارت شناسایی فرد را چک کنید.

وسایل با ارزش خود را در خودرو قرار ندهید

وسایل ارزشمندی مانند: کیف، لپ تاپ، موبایل و موارد مشابه، شرایط سرقت را افزایش می‌دهد و انگیزه سارق افزایش پیدا می‌کند. ممکن است بگویید کیف داخل ماشین، خیلی بی ارزش بوده و وسایل با ارزشی در کیف قرار نداشت! خب فرد سارق این موضوع را نمی‌داند و باعث خسارت به ماشین شما می‌شود.

با قرار دادن وسایل در ماشین، سارقان را برای دزدیدن خودرو وسوسه نکنید.

بهتر است اگر وسایلی دارید که امکان جابه جایی را برای شما سخت می‌کند، حداقل آن‌ها را در صندوق عقب خودرو قرار دهید.

خوراکی و نوشیدنی از فرد غریبه قبول نکنید

نوشیدنی یا خوراکی که مسافرین به راننده تعارف می‌کنند، می‌تواند علاوه بر خسارت مالی، جان آن‌ها را هم به خطر بیاندازد. سارق با تعارف یک شکلات می‌تواند شما را بیهوش کند و به راحتی تمام اموال شخصی مانند: پول، طلا، ساعت و مدارک را سرقت کند. البته که هدف اصلی این نوع سرقت، خودرو می‌باشد.

این مورد از راه های جلوگیری از سرقت خودرو برای افراد زحمت کش مسافرکش بسیار مهم است، لطفا به غریبه‌ها اعتماد نکنید.

احتمالا شما هم شنیده‌اید که برخی با دزدیدن پلاک ماشین از آن سو استفاده می‌کنند. اگر پلاک خودرو شما دزدیده‌شد، چه اقداماتی باید انجام دهید؟ برای کسب اطلاعات جامع مقاله را مطالعه نمایید.

همانطور که اشاره شد، برای حفظ جان و مال باید نکات مهمی را رعایت کرد. راه های جلوگیری از سرقت ماشین کم نیست، فقط باید با توجه به شرایط شما انتخاب شود. بهتر است که تمام موارد  را انجام دهید تا احتمال سرقت کاهش پیدا کند.

بهتر است برای جلوگیری از خسارات مالی از بیمه بدنه استفاده کنید. تهیه بیمه بدنه و انتخاب می‌تواند بهترین گزینه برای جبران خسارات باشد.

اگر خودرو به سرقت رفت چه کار کنیم؟

اگر با وجود رعایت تمامی نکات بالا باز هم سارقان از شما موفق‌تر بودند و توانستند خودروی شما را بربایند، باید یک سری مراحل را برای پیگیری ماشین ربوده شده انجام دهید. اولین مرحله، تماس به پلیس و ارائه گزارش سرقت ماشین است؛ برای اینکه بتوانید پیگیری‌های لازم در مورد خودروی به سرقت رفته را انجام دهید، باید در گام اول تنظیم شکایت کنید. اگر فرصت کافی برای مراجعه حضوری به کلانتری را ندارید، می‌توانید از طریق اپلیکیشن پلیس من، ثبت سرقت را انجام دهید. ادامه فرآیند پیدا کردن خودرو، دیگر بر عهده پلیس ناجا خواهد بود و شما باید تا زمان رسیدن خبر از این ارگان منتظر بمانید.

اهمیت داشتن بیمه بدنه اینجا مشخص می‌شود؛ اگر خودروی دزدیده شده دارای بیمه بدنه باشد و بعد از گذشت 60 روز وسیله نقلیه پیدا نشود، بیمه بدنه موظف است هزینه‌ی خودروی دزدیده شده را با کسر (در پوشش سرقت، معادل 20% ارزش خودرو) به بیمه‌گزار پرداخت کند. اما در صورتی که در این مدت ماشین پیدا شود، پلیس ناجا به شما اطلاع می‌دهد و آن زمان باید به فکر انجام مراحل باشید.

پوشش سرقت بیمه بدنه

در بیمه‌‌بدنه، بیمه‌‌گزار با پرداخت حق‌‌‌بیمه می‌تواند هنگام آسیب به اتومبیل خود، خسارت دریافت کند. پوشش سرقت یکی از مزیت‌‌های بیمه بدنه است که سرقت جزئی را تحت پوشش قرار می‌‌دهد. سرقت رادیو پخش، رینگ، لاستیک و سیستم صوتی جزو پوشش سرقت بیمه بدنه  قرار می‌گیرد. اگر خودرو  به صورت کامل از محل خود، جابه جا  شود، اما وسایل جزئی به سرقت رفته باشد باز هم جزو پوشش سرقت بیمه بدنه  قرار می‌‌گیرد. پس علاوه بر اینکه باید راه های جلوگیری از سرقت خودرو را بدانید بهتر است که بیمه بدنه را نیز تهیه کنید تا بتوانید از پوشش سرقت آن استفاده کنید. برای اطلاع تکمیلی این بیمه، را مطالعه کنید.

خرید بیمه بدنه

بیمه دات کام، وب سایت مقایسه انواع بیمه‌نامه‌ها است که با قدمت طولانی، شما عزیزان را در برابر خطرهای احتمالی بیمه می‌کند. شما می‌توانید برای به این وب سایت مراجعه کنید و بهترین بیمه را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید. همچنین اگر همچنان با خواندن این مقاله در مورد راه های جلوگیری از سرقت خودرو سوالی دارید، می‌توانید در انتهای همین مطلب، سوالات خود را مطرح کنید تا کارشناسان و متخصصان این مجموعه پاسخگوی شما باشند.

احتمالا شما هم فیلم‌های مختلفی از توصیه سارقان خودرو دیده‌اید. سارقانی که از راحت بودن باز کردن هر قفل و سیستم امنیتی ماشین می‌گویند. در یکی از این فیلم‌ها سارق با خنده به مالکان می‌گوید شاید تنها مزیت نصب دزدگیر برایتان این باشد که بتوانید زمانی که من کارم تمام شده سربرسید و رفتن من و ماشین‌تان را تماشا کنید. آیا واقعا امکان جلوگیری از سرقت ماشین وجود ندارد؟  چه کاری می‌توانیم برای سخت‌تر کردن کار سارقان انجام بدهیم؟ اصلا چگونه می‌توانیم بهترین روش قفل خودرو و سیستم‌های امنیتی را روی ماشین‌مان سوار کنیم؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو را به شما بگوییم.

جلوگیری از سرقت خودرو ، چگونه می‌توانیم جلوی سارق‌ها را بگیریم؟

درست است که فناوری ماشین‌ها و انواع سیستم‌های ضد سرقت خودرو مدام در حال پیشرفت هستند. اما همان‌طور که ماشین‌ها و دزدگیرها پیشرفته‌تر می‌شوند، دزدها هم راه‌های خودشان را پیدا می‌کنند. پس مهم است که بتوانیم با رعایت نکاتی جلوی تکنیک‌های پیچیده سارقان برای دور زدن دستگاه‌های ضد سرقت ماشین‌ها را بگیریم.

۱- هرگز در قفل‌کردن درست خودرو، تنبلی نکنید

بعد از پیاده شدن درب خودرو را قفل کنید. هر زمان که اتومبیل خود را پارک می‌کنید، حتماً فرمان و پدال را قفل کنید و به هیچ عنوان در این مورد تنبلی نکنید. حتما هم حواستان باشد که کلیدهای یدک داخل ماشین نباشد!

۲- ماشین را در جای امن پارک کنید

در پارک‌کردن ماشین دقت کنید. بهتر است ماشین را در مکان‌های چراغ دار و روشن پارک کنید. پارکینگ‌های عمومی و امن را انتخاب کنید. برای امنیت بیشتر بهتر است که خودرو را در قسمت خروجی پارکینگ پارک نکنید چون دزدی برای سارقان راحت‌تر می‌شود! جلوی بانک‌ها یا ساختمان‌هایی که دوربین مداربسته دارند، بهترین جا برای پارک کردن ماشین است.

۳- ماشین خود را رها نکنید

ممکن است برای باز کردن درب پارکینگ یا گرفتن پول از عابر بانک و یا برداشتن چیزی از صندوق‌عقب و … با این تصور که ماشین جلوی چشم‌تان است و زود برمی‌گردید، ماشین را در حالی‌که روشن است، رها کنید، اما دزدها سریع‌تر از شما هستند و تا شما بخواهید به خودتان بجنبید، سوار ماشینتان شده و رفته‌اند. یادتان باشد که هیچوقت خودرو را روشن، رها نکنید.  وسایل گران‌بها و قیمتی را در ماشین نگذارید. هر کیف یا بسته‌ای می‌تواند باعث جلب توجه سارقان به ماشین شما شود.

۴- تجهیزات ایمنی مناسب برای خودرو تهیه کنید

اگر دزدها از قبل بدانند که ماشین‌ دزدگیر و تجهیزات ضد دزد دارد، ممکن است قبل از تلاش برای سرقت از این کار منصرف شوند. ابزارهای امنیتی این روزها بسیار پیشرفته شده‌اند و بهترین راه برای جلوگیری از سرقت خودرو هستند. دزدگیرها و حتی قفل‌هایی با کیفیت و امنیت بیشتر، می‌تواند خیالتان را بابت امنیت ماشینتان راحت کند. البته مهم است که در انتخاب دزدگیر حتما با مشورت کارشناس، دزدگیر مناسب برای ماشین‌تان بخرید. مثلا دزدگیرهایی که هنگام اعلام خطر، روی ریموت کنترل هم اعلام خطر می‌کنند، نسبت به دزدگیرهای معمولی کارآیی بیشتری دارند. همچنین دزدگیرهای ماهواره‌ای انتخابی واقعا امن هستند. می‌توانید حتی ردیاب یا GPS روی ماشینتان نصب کنید. با نصب ردیاب اگر ماشین دزدیده شود احتمال پیدا شدنش بیشتر می‌شود. تجهیزات زیر اصلی‌ترین ابزارهای ایمنی ماشین‌ هستند:

  • قفل پدال
  • قفل فرمان
  • قفل در کاپوت
  • قفل چرخ
  • قفل لاستیک زاپاس
  • ردیاب جی‌پی‌اس

۵- برای بکسل کردن خودرو با مراکز امن و معتبر تماس بگیرید

اگر به خاطر خرابی یا تصادف، بخواهید ماشین خود را بکسل کنید، حتما با مراکز معتبر و شناخته‌شده تماس بگیرید. بهتر است همیشه شماره یکی دو نمایندگی معتبر حمل ماشین را در گوشی خود ذخیره داشته باشید تا این‌گونه جلوگیری از سرقت خودرو را انجام دهید.

۶- گوش به زنگ تصادفات ساختگی باشید!

گاهی دزدها تصادف نمایشی ایجاد می‌کنند و درست زمانی که شما سرگرم تبادل مدارک و بیمه‌نامه یا درگیر کشیدن کروکی شده‌اید، ماشینتان را سرقت می‌کنند. اگر بعد از تصادف لازم شد تا از ماشین خود پیاده شوید حتما درها و پنجره‌های ماشین را قفل کنید. هیچوقت ماشین روشن را همراه سوییچ وسط خیابان خالی رها نکنید. حتی اگر کنار آن ایستاده‌اید.

بعد از دزیده‌شدن خودرو چه باید کرد؟

سارقان معمولا به‌دنبال ماشین‌هایی هستند که به‌راحتی بتوانند  قطعات آن‌ها را در بازارهای خرده‌فروشی آب کنند. پس با توجه به افزایش قیمت ماشین‌های داخل بازار و قطعات یدکی آن‌ها، تقریبا هرماشینی ممکن است مورد هدف آن‌ها باشد. اگر ماشینی دزدیده شد، دستپاچه نشوید. خیلی سریع با پلیس 110 تماس بگیرید و دزدی را گزارش کنید. مهم است که خیلی سریع این کار را انجام بدهید. چون اگر سارق با ماشین شما تصادف کند یا از آن برای کارهای غیرقانونی استفاده کنید، به دردسر خواهید افتاد.  افسر پلیس با حضور در محل سرقت یک گزارش تهیه می‌کند و یک رونوشت از آن را هم به شما یا فرد خسارت‌دیده می‌دهد. مال‌باخته باید با همراه داشتن گزارش باید به اولین کلانتری نزدیک محل سرقت ماشین برود و گزارش سرقت را آنجا ثبت کند و پرونده تشکیل بدهد. برای تشکیل پرونده در کلانتری به مدارک زیر نیاز می‌شود:

  • مدارک ماشین شامل کارت ماشین و سند
  • مدارک شناسایی مالک
  • اطلاعات مربوطه به سرقت

حواستان باشد همراه تشکیل پرونده حتما تقاضای ثبت شماره پلاک خودرو در لیست سیاه پلیس آگاهی برای جلوگیری از ثبت تخلفات هم بدهید. اگر بیمه بدنه با پوشش سرقت کلی و جزئی دارید باید بعد از گزارش به پلیس و تشکیل پرونده، سرقت ماشین را به شرکت بیمه هم اطلاع بدهید  برای دریافت خسارت برایتان پرونده بیمه‌ای هم تشکیل شود.

برای اعلام سرقت به شرکت بیمه و استفاده از پوشش سرقت بیمه بدنه به چه مدارکی نیاز داریم؟

برای اعلام خسارت به شرکت بیمه باید صورت جلسه پلیس، مبنی بر سرقت کلی خودرو یا سرقت لوازم، کارت و سند ماشین، گواهینامه و بیمه‌نامه بدنه و ماشین را همراه داشته باشید. اگر مدارک ماشین همراه آن به سرقت رفته هم نگران نباشید. در این‌صورت فقط کمی روند دریاقت خسارت طولانی‌تر می‌شود، اما ناممکن نیست. می‌توانید با مراجعه به پلیس +10 درخواست صدور کارت المثنی برای ماشین بدهید. برای دریافت بیمه‌نامه هم فرد زیان‌دیده باید با به همراه مدارک شناسایی خود به مرکز اصلی شرکت بیمه‌گذار برود و الحاقیه خود را دریافت کند.

با تشکیل پرونده خسارت سرقت در شرکت بیمه، در صورت سرقت کلی ارزش خودرو توسط کارشناس بیمه، با حضور خود بیمه‌گذار تعیین و سوئیچ‌های ماشین به شرکت بیمه تحویل داده می‌شود. اگر هم سرقت جزئی بوده باید فاکتور لوازم به سرقت رفته را به شرکت بیمه بدهید. اگر هم ضبط ماشین سرقت شده باید پنل ضبط را برای دریافت خسارت تحویل بدهید.

درنهایت شرکت بیمه، بعد از کسر فرانشیز و سایر کسورات قانونی تا 80 % ارزش ماشین بیمه‌شده را به مال‌باخته پرداخت می‌کند. معمولا پرداخت خسارت بیمه بدنه در شرایط سرقت کلی حدود 3 ماه طول می‌کشد که آن هم به این دلیل است که ممکن است خودرو سرقت شده پیدا شود. درنهایت هم سند مالکیت ماشین دزیده‌شده به نام شرکت بیمه می‌شود و درصورت پیدا شدن دیگر متعلق به شرکت خواهد بود.

 

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا