فرهنگ و هنر

نکوداشت کتاب‌شناس برجسته‌ خوی – آپارات نیوز

نکوداشت کتاب‌شناس برجسته‌ خوی - آپارات نیوز

آپارات نیوز/آذربایجان غربی آئین نکوداشت حجت الاسلام علی صدرایی خویی نسخه پژوه و کتاب‌شناس برجسته کشور در زادگاهش خوی برگزار شد.

آئین نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین علی صدرایی خویی کتاب‌شناس و نسخه پژوه برجسته کشور سوم تیرماه در زادگاهش شهر خوی توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر خوی برگزار و از خدمات علمی و فرهنگی ایشان در حوزه نسخه پژوهی و تحقیق در متون دینی در قالب برنامه “فرزند خوی” تجلیل و از دو کتاب ریاض‌الجنه و احوالات آخوند نوایی که به همت ایشان چاپ شده رونمایی شد.

منوچهر صدوقی سها فیلسوف، عرفان پژوه و محقق در این آیین با اشاره به خصوصیات اخلاقی استاد صدرایی خویی گفت: کمالات انسان به علم نافع و عمل صالح است که صدرایی خویی هر دو جنبه را دارا می‌باشد.

صدوقی سها استاد صدرایی خویی را نسخه‌شناسی ماهر و فهرست نگار برجسته در جهان  دانست و افزود: شان آقای صدرایی خویی اجل از فهرست نگاری و نسخه پژوهی است.

وی، رجال نگاری را از زمره کارهای علمی و پژوهشی برتر دکتر صدرایی خویی عنوان کرد و گفت: ایشان با این وسعت از خدمات علمی به عالم و آدم خدمت کرده است.

صدوقی سها، استاد صدرایی خویی را انسان اخلاق مدار و عارف معرفی کرد و گفت: صدرایی خویی همچنان که از آثارش پیداست حقایق عالم را بر مبنای شهود درک و به شرط تطابق با معرفت دینی عمل می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی یزدی استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر متون دینی هم در این رویداد دکتر صدرایی خویی را شخصیتی معنوی و علمی معرفی کرد و گفت: پرکاری و سختکوشی، علاقه‌مند به تعالی جوانان، دل سوزی و اهل خیر بودن از مهمترین شاخصه‌های اخلاقی ایشان است.

وی، ابداع و نوآوری در تحقیق و تصحیح متون دینی را از بارزترین وجوه شخصیت علمی استاد صدرایی خویی عنوان کرد و افزود: سری کتاب‌های میراث حدیثی شیعه در ۲۱ جلد جزئی از تحقیقات ایشان است که سهم بزرگی در شناساندن میراث حدیثی شیعه به دنیا دارد.

ابوالفضل مرادی رستا، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قم نیز در این رویداد از اشراف کامل ایشان به کتاب‌ و تسلط حافظه حیرت‌آور ایشان به  مباحث و محتوای کتاب‌های حوزه فعالیت‌شان اشاره کرد و گفت: تمرکز استاد صدرایی خویی به رویکردهای نوین آموزشی و گذر از آموزش‌های یکسان برای استعدادهای مختلف و توجه به آموزش و پرورش بر اساس استعدادهای افراد و توجه ویژه به آموزش‌های خرد و مستمر و مداوم از سلیقه‌های علمی برجسته ایشان است.

در ادامه  آئین بزرگداشت حجت الاسلام علی صدرایی خویی با اهدا نشان عالی برنامه “فرزند خوی” از کتاب  نفیس و ارزشمند ریاض الجنه اثر علامه سید محمد حسن بن عبدالرسول بن حسن حسینی فانی خوی زنوزی و کتاب احوالات آخوند زین العابدین نوایی خویی رونمایی شد.

به گزارش آپارات نیوز، کتاب ریاض الجنه دایره المعارفی است در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی که اواخر قرن دوازده و اوایل قرن سیزده هجری در شهرستان خوی توسط علامه زنوزی خویی نگاشته شده و در زمستان سال ۱۴۰۲ به صورت چاپ عکس برگردان زیر نظر آیت‌الله سبحانی و با مقدمه ایشان در قطع رحلی تمام رنگی در ۹۶۹ صفحه به چاپ رسیده است.

این اثر سترگ به مقدمه‌ای از استاد رسول جعفریان و استاد صدرایی خویی مزین شده و نگارش احوال و آثار علامه سید محمد حسن خویی زنوزی نیز در مقدمه کتاب بر عهده علی صدرایی خویی بوده است.

در این آیین یک جلد از  کتاب ریاض الجنه از طرف حضرت آیت الله سبحانی به کتابخانه حوزه علمیه خوی اهدا شد.

انتهای پیام

یاد آوری می‌شود حجت الاسلام علی صدرای خویی از نسخه پژوهان برجسته جهان است که در سال ۱۳۴۲در شهر خوی متولد شده که ۳۵ عنوان کتاب در ۵۸ جلد، صدها عنوان مقاله و رساله پژوهشی در حوزه متون دینی، معرفی بیش از ۸۰۰ نسخه خطی ترجمه فارسی قرآن کریم، معرفی بیش از ۱۸۰۰ نسخه خطی فارسی و عربی در موضوعات مختلف و شرح حال ۱۳۰۰ دانشمند و عالم شیعه و کتاب شناسی در موضوعات مختلف در کارنامه ایشان است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا