جامعه

هرکدام از قهرمانان ورزشی می توانند علمدار یک حوزه محیط زیست باشند

هرکدام از قهرمانان ورزشی می توانند علمدار یک حوزه محیط زیست باشند

معاون آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل آموزش و پرورش به سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هر یک از قهرمانان می توانند در یک حوزه زیست محیطی دانش پژوه باشند و به حفظ محیط مظلوم ما کمک کنند.

به گزارش آپارات نیوز، نورالله مرادی در مراسم افتتاحیه پارک المپیک که همزمان با گرامیداشت هفته ملی هوای پاک با شعار هوای پاک، حقوق عمومی، اراده ملی، ظهر امروز با حضور رضا صالحی امیری – رئیس جمهور برگزار شد. کمیته ملی المپیک، سعید محمودی – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و جمعی از مسئولان، قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور در پارک طبیعت پردیسان برگزار شد، با اشاره به اینکه حدود 12 سال پیش مانند امروز، پردیس مدال آوران که قرار بود قهرمانان به صورت نمادین درخت بکارند، افزود: خوشحالم که امروز این موضوع بیشتر به چشم می خورد.

وی گفت: امروز واقعا احساس می کنیم که حضور ورزشکاران در این رشته و موضوع مهم برای حفظ محیط زیست ضروری است.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در دوره جدید با توجه به این رویکرد که بدون کمک مردم کاری از دست ما برنمی آید و نیروی انسانی کافی برای حفاظت از محیط زیست نداریم، برای تمام توانمندی ها تلاش کنیم، گفت: وی گفت: درهای سازمان حفاظت محیط زیست به روی همه عزیزان باز است و هر کدام از این قهرمانان می توانند در یک عرصه زیست محیطی دانش پژوه باشند و به حفظ محیط مظلوم ما کمک کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه کشور ما هم کشوری محیط زیستی و هم کشوری ورزش دوست است، گفت: معتقدیم محیط زیست سالم می تواند به نشاط جامعه کمک کند.
معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین افزود: در زمینه ترویج و توسعه درختکاری می خواهیم گونه های بومی و دوستدار محیط زیست را در کشور کاشت کنیم.
مرادی با اشاره به اینکه وقتی آخرین دریا مسموم می‌شود، آخرین رودخانه خشک می‌شود و آخرین ماهی صید می‌شود، احساس می‌کنیم که نمی‌توانیم پول نخوریم و امیدوارم بتوانیم به ایجاد یک محیط سالم کمک کنیم، گفت: یک دین بومی در دریای کارائیب.

سعید محمودی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز با اشاره به اینکه امروزه مسائل زیست محیطی برای برنامه ریزان و حتی مردم کشورمان با چالش هایی مواجه شده است، افزود: یکی از مهمترین مسائل امروز جهان گرمایش زمین و اقلیم است. تغییر، به ویژه در منطقه.” خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین تاثیر را بر گرمایش زمین داشته است، گفت: اگر به پارامترهای اصلی اقلیم در کشور نگاه کنیم، کشور ما 3 درجه بالاتر از میانگین جهانی و از نظر بارندگی است. پارامترها ما حدود یک چهارم میانگین بارندگی جهانی را دریافت می کنیم و این مسائل در کنار هم نشان می دهد که کشور ما سریعتر از جهان در حال گرم شدن است و اینها مسائلی است که باید به آنها رسیدگی شود.

محمودی ادامه داد: علاوه بر این برنامه ریزی های اشتباه در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی باعث شده است که امروز در این زمینه با مشکلات عدیده ای مواجه شویم و اگر بخواهیم به آینده امیدوار باشیم باید به مشارکت مردم در این زمینه توجه بیشتری داشته باشیم. حوزه محیط زیست زیرا محیطی که افراد در آن نقشی نداشته باشند ارزشی ندارد و موفق نخواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه اساس آموزش آگاهی است و آگاهی پایه دانش و دانش پایه پیشرفت هر جامعه است، تصریح کرد: باید شهروندان را در این زمینه و بیشتر آموزش دهیم. درگیر مسائل زیست محیطی شوند و چنین برنامه هایی می تواند بسیار موثر باشد.
محمودی در پایان با اشاره به اینکه امسال موفق ترین حضور کشورمان در بازی های المپیک بود و باید از این فرصت استفاده کرد و این موفقیت بزرگ را با مسائل زیست محیطی پیوند زد، گفت: این موضوع اساس کار ما در یک تلاش مشترک قرار گرفته است. اطلاع رسانی به شهروندان برای کاشت درخت برای حفاظت از محیط زیست و این کار مشترک یک اتفاق موفق و ماندگار خواهد بود و امیدواریم برنامه مدون و آینده ای برای حفاظت از محیط زیست وجود داشته باشد.
این گزارش همچنین می افزاید: در پایان این مراسم از یادمان پارک المپیک رونمایی شد و در حالی که معاهده حفاظت از محیط زیست با حضور یکی از ورزشکاران المپیکی برگزار شد، توسط شرکت کنندگان نهال کاشته شد.

سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در این برنامه گفت: وقتی صحبت از المپیک می شود فکر می کنیم المپیک به معنای ورزش قهرمانی، سکو و سکه است، در حالی که معنای واقعی المپیک، فرهنگ، زندگی و ورزش است. . فضیلت، اخلاق و دانش.

وی افزود: برنامه ای که امروز توسط محیط زیست در حال انجام است و باید صمیمانه از این قشر تقدیر شود، کاری نمادین است که در 31 استان در قالب یک برنامه مدون دنبال می شود.

صالحی امیری گفت: از سال 2000 توسعه محیط زیست در همه برنامه های المپیک گنجانده شده است و همه کمیته های المپیک در 206 کشور موظفند با همکاری دولت ها و سازمان های ذیربط برنامه های توسعه زیست محیطی را در بین جامعه ورزش تعریف کنند. : اخیراً یک الزام جدید ایجاد شده است که بر اساس آن هر کشوری که متقاضی یک رویداد ورزشی است باید برنامه توسعه زیست محیطی را نیز ارائه دهد.

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: یکی از معیارهای ارزیابی کمیته بین المللی المپیک در کشورها میزان توجه به محیط زیست است و در کنار هر برنامه ای که برای توسعه ورزش قهرمانی در کشور داریم باید برنامه و نقشه راه زیست محیطی داشته باشید.»

وی با اشاره به اینکه ادامه این کار باعث ایجاد حرکتی در سطح ملی می شود که همان حرکت زیست محیطی از طریق ورزش است، گفت: بر اساس جلساتی که با سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم به این نتیجه رسیدیم، قهرمانان ما به عنوان نمادهای مردمی، مسئولیت پذیری در حوزه محیط زیست و یکی از آنها فرهنگ سازی در این زمینه است.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، رئیس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: متعهد هستیم منابع بودجه ای خاصی را برای توسعه محیط زیست در حوزه ورزش قهرمانی و پیشکسوتان اختصاص دهیم. “
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا