جامعه

همه چیز درباره راه‌های تشخیص و درمان سرطان پستان

همه چیز درباره راه‌های تشخیص و درمان سرطان پستان

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در بین زنان است و علائم هشدار دهنده ای دارد که خانم ها باید به آن توجه کنند.

به گزارش آپارات نیوز، سرطان سینه عملکرد تقسیم سلولی در سلول‌های سینه را مختل می‌کند و سلول‌های سرطانی سینه به طور غیرقابل کنترل و بیش از حد در فرد مبتلا تکثیر می‌شوند، اغلب سرطان سینه از مجاری (مسیر انتقال شیر) یا لوبول‌ها (غدد شیر) پستان شروع می‌شود، سلول‌های سرطانی می‌توانند اگر از رگ های خونی و مجاری لنفاوی پستان عبور کرده و به بقیه بدن سرایت کنند، در آن زمان است که می گوییم متاستاز رخ داده است.

سرطان سینه شایع ترین سرطان زنان در جهان است که تقریباً 25 درصد از کل سرطان های رایج زنان را تشکیل می دهد. شایع ترین سرطان ها در بین زنان به ترتیب سینه، روده بزرگ، ریه و دهانه رحم هستند که روی هم تقریبا 50 درصد از سرطان های زنان را تشکیل می دهند. البته این آمار در کشورهای غربی است و محاسبه سرطان پوست غیر ملانومی را شامل نمی شود، البته در شرق این آمار تفاوت چندانی ندارد.

نقش ژنتیک و جهش ژنی در سرطان پستان

لازم به ذکر است که تقریباً 5 تا 15 درصد و در برخی جوامع حتی درصد بیشتری از سرطان پستان اولیه ارثی است. البته برای افرادی که در معرض چنین خطر ارثی قرار دارند با مراجعه به متخصصین ژنتیک بالینی می توان میزان خطر را برای فرد یا خانواده وی تخمین زد و حتی با دارو یا جراحی خطر بروز آن را کاهش داد. با پیگیری های تخصصی لازم می توان سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد تا درمان موثر و حتی قطعی امکان پذیر باشد. ژن های دخیل در بروز سرطان پستان ارثی از جمله دو ژن بسیار شناخته شده BRCA1 و BRCA2 با فناوری جدید به راحتی قابل شناسایی هستند و خوشبختانه این امکان در کشور ما نیز پیش بینی شده است.

وجود جهش های بیماری زا در این ژن ها می تواند با 70 تا 80 درصد سرطان سینه در زنان و همچنین درصد بالایی از سرطان تخمدان در آنها مرتبط باشد. به طور طبیعی، این جهش ها با افزایش قابل توجهی در خطر ابتلا به سرطان پروستات و سینه در مردان مرتبط است. همچنین جهش در این دو ژن خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان ها مانند روده بزرگ، مری، معده، پانکراس، تیروئید، غدد لنفاوی و غیره را افزایش می دهد. به طور قابل توجهی در هر دو جنس.

جهش در ژن های دیگر مانند ATM، CHEK2، PTEN، TP53، PALB2، CDH1 نیز با افزایش احتمال سرطان سینه مرتبط است. به عنوان مثال، جهش در ژن PALB2 با تقریباً 60 درصد از بروز سرطان سینه تا سن 70 سالگی در صورتی که سابقه خانوادگی سرطان وجود داشته باشد، یا ناقلان جهش در ژن PTEN با سرطان سینه در 25 تا 80 سال مرتبط است. % (در برخی مطالعات).

در جهش TP53، انواع دیگر سرطان ها مانند خون، استخوان و مغز نیز علاوه بر سرطان سینه (تا حدود 55 درصد در ناقلین تا سن 70 سالگی) در فرد یا بستگان ناقل آنها افزایش می یابد. جهش در ژن CDH1 با خطر 52 درصدی سرطان سینه مرتبط است، اگرچه سرطان معده در 80 درصد از این افراد ممکن است.

بنابراین در موارد شک در احتمال ارثی بودن سرطان، بهترین کار ارجاع بیمار به متخصصین ژنتیک است که با روش های ارزیابی خطر و پیگیری آن آشنا هستند. این پزشکان در برخی از دانشگاه های کشور مستقر هستند.

علل سرطان سینه و راه های تشخیص

به طور کلی، مهم ترین عواملی که در گسترش سرطان سینه (اکتسابی و حتی ارثی) تأثیر می گذارد، سبک زندگی، رژیم غذایی، میزان تحرک و ورزش، زمان اولین قاعدگی، تعداد فرزندان، کل مدت شیردهی، سابقه عفونت پستان، استفاده از داروهای هورمونی، زمینه ارثی و برخی عوامل جزئی دیگر. این عوامل می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش یا کاهش دهند. هوشیاری و آگاهی از علائم شایع سرطان سینه و حساسیت به بروز انواع سرطان در خانواده می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان سینه کمک کند و همچنین می تواند امید به درمان را افزایش دهد. باید به یاد داشته باشیم که سن کم در زمان تشخیص (به ویژه زیر 40 سال) یا فراوانی سرطان سینه، تخمدان، پروستات و غیره در یک خانواده از عواملی هستند که در ارجاع بیمار به متخصصین ژنتیک باید مورد توجه قرار گیرند. بدون شک چنین مراجعه به موقع و صحیحی می تواند سرنوشت بیمار یا خانواده او را تغییر دهد.

سرطان سینه در برخی افراد بدون علامت ظاهر می شود و گاهی اوقات علائمی دارد که در افراد مختلف متفاوت است. داشتن علائم زیر لزوماً به معنای ابتلا به این بیماری نیست، بلکه با دیدن این علائم رایج می توان به این بیماری مشکوک شد و به پزشک مراجعه کرد. ایجاد توده یا اجزای توده مانند در سینه یا حفره زیر بغل، تورم قسمتی از سینه یا ضخیم شدن پوست، رنگ نارنجی رنگ پوست سینه، درد در نوک پستان یا کشیدن نوک پستان، پوست قرمز یا پوسته پوسته از نوک پستان، ترشح هر ماده ای غیر از شیر از نوک پستان (مانند خون) و هرگونه تغییر در شکل سینه یا درد.

لازم به ذکر است که تمام توده های سینه سرطانی نیستند. گاهی اوقات این توده ها کیست های کوچک پر از مایع هستند و در بیشتر موارد به دلایلی غیر از سرطان ایجاد می شوند. به عنوان مثال، کیست و وضعیت فیبروکیستیک سینه دو عامل بسیار رایج هستند. بیماری فیبروکیستیک باعث ایجاد تغییراتی در پستان می شود که می تواند با درد، سوزش و تشکیل توده سینه همراه باشد.

برای درمان سرطان سینه چه کنیم؟

وقتی علائم را در خود تشخیص دادیم، باید به پزشک متخصص مراجعه کنیم. اگر پزشک تشخیص دهد که سرطان سینه داریم، دوره درمان را شروع می کند. انتخاب روش درمان بستگی به نوع سرطان و پیشرفت آن دارد. هر چه زودتر این بیماری را تشخیص دهیم (در مراحل اولیه)، درمان آن آسان تر است.

بر اساس اعلام سامانه آموزش آنلاین سازمان نظام پزشکی، روش های مختلفی برای درمان سرطان سینه وجود دارد که عبارتند از:

– جراحی: یکی از راه های درمان سرطان سینه، جراحی برداشتن توده سرطانی است.

– شیمی درمانی: در شیمی درمانی با کمک داروهای خوراکی و تزریقی سعی در کشتن سلول های سرطانی و کوچکتر کردن توده سرطانی دارند.

– هورمون درمانی: روش دیگر جلوگیری از رسیدن هورمون های زنانه لازم برای سلول ها به سلول های سرطانی است.

– بیوتراپی یا درمان بیولوژیکی: در این روش درمانی سعی می شود سیستم ایمنی فرد را تقویت کنند تا بتواند بر سرطان غلبه کند.

– پرتودرمانی: از بین بردن سلول های سرطانی توسط پرتوهایی مانند اشعه ایکس.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا