دانش و سلامتکسب و کار برتر

پرسش دربارۀ صحت داروی تجویز شده

آیا شما هم تجربۀ برخورد سرد مسئولان داروخانه را با خود داشته‌اید؟ بسیاری از ما هنگام پرسیدن سوال دربارۀ داروهای مصرفی‌مان معذب می‌شویم و فکر می‌کنیم که این کار باعث ایجاد مزاحمت می‌شود. در این مطلب قصد داریم دربارۀ حق و حقوق شما در داروخانه صحبت کنیم.

در وب سایت دکترمجازی مطلبی در خصوص مقایسه بهترین داروخانه آنلاین ایران موجود است که پیشنهاد می کنیم این مطلب رو مطالعه کنید.

منشور حقوق بیمار در داروخانه در 15 بند تدوین و سال‌هاست که به عنوان قانون تصویب و اجرایی شده است. در صورتی که دکتر داروساز یا سایر شاغلین حاضر در یک داروخانه از بندهای این منشور سرپیچی کنند، بیمار می‌تواند تخلف را گزارش کرده و منتظر اعمال جریمه برای آن‌ها باشد.

مفاد منشور حقوق بیمار در داروخانه

در ادامۀ این مطلب قصد داریم تا مفاد این منشور را با زبان ساده به شما توضیح دهیم؛ از خاطر نبرید ابتدایی‌ترین اصل برای اینکه حقوق فردی شما غصب نشود در درجه‌ اول آگاهی از آن حقوق و سپس مطالبه‌گری آن است. توصیه اکید می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید و همی حالا روی کسب آگاهی از حقوق خود در جایگاه یک بیمار سرمایه‌گذاری کنید تا به وقتش چیزی برای مطالبه کردن در چنته داشته باشید.

دریافت اطلاعات درست

طبق بند اول منشور، دکتر داروساز باید به تمامی سوالات مراجعه‌کنندگان به زبان ساده پاسخ کامل و جامع دهد؛ همچنین در این بند به تفهیم کامل بیمار تاکید ویژه‌ای شده است، یعنی اگر شما توضیحات دکتر را متوجه نشدید می‌توانید از او درخواست توضیح مجدد داشته باشید.

همچنین دکتر داروساز موظف است که هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی نحوۀ مصرف داروها را به مراجعه‌کننده توضیح دهد.

همان‌طور که دیدید در این بند از «تفهیم کامل» صحبت به میان آمده است، این خود موید اهمیت این نکته است که درخواست شما برای توضیح پیرامون محصولی که از داروخانه خریداری می‌کنید، از حقوق تعریف‌شده شماست؛ چراکه در صورت عدم رعایت آن مصرف اشتباه محصول مورد نظر می‌تواند برای سلامت شما تهدید جدی به شمار برود. حالا که این آگاهی را به دست آوردید امیدوارم دفعه‌ بعدی که صدای همهمه موجود در داروخانه مانع از شنیدن توضیحات مسئول مربوطه شد، خجالت باعث نشود که از درخواست مجدد برای توضیح دادن بپرهیزید. اگر چنین شد نقش آگاهی از حقوق را به خاطر بیاورید که چگونه از شما یک مطالبه‌گر ساخته است.

پرسش دربارۀ صحت داروی تجویز شده

شاید برایتان جالب باشد که بدانید شما می‌توانید از دکتر داروساز بخواهید که صحت داروی تجویز شده را بررسی کند. فرض کنید علائم کرونا دارید اما پزشک‌تان تشخیص بیماری آنفولانزا را داده و داروهای مرتبط با آن را برایتان تجویز کرده است. این حق برای شما وجود دارد که علائم خود را مجددا به دکتر داروساز بگویید و دربارۀ داروی تجویز شده شک و شبۀ خود را برطرف کنید.

حتی در مواردی دکتر داروساز می‌تواند با پزشک شما ارتباط برقرار کرده و علت تجویز دارو را بپرسد و حتی آن را زیر سوال ببرد.

تمامی مراجعه‌کنندگان این حق را دارند تا اطلاعات کاملا جزئی را دربارۀ داروهایشان دریافت کنند. به عنوان مثال به سوالات زیر دقت کنید:

  • اگر فراموش کنید دارویتان را سر وقت بخورید چه اتفاقی می‌افتد و در آن لحظه باید چه کاری انجام دهید؟
  • داروی شما چه عوارضی ممکن است برای شما ایجاد کند؟
  • در صورت ایجاد عوارض شما باید چه اقداماتی انجام دهید؟
  • چه توصیه‌هایی برای شما در حین مصرف این دارو وجود دارد؟

نکتۀ مهم: عواقب و مسئولیت تمام توصیه‌های دکتر داروساز بر عهدۀ اوست و در صورت بروز آسیب می‌توانید پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

یکی از جالب‌ترین بندهای این منشور که مطمئنا بسیاری از افراد از آن بی‌خبر هستند این است که شما می‌توانید دربارۀ نشانه‌های بهبودی ناشی از اثر دارو از دکتر داروساز سوال کنید. برخی از داروها اثر درمانی‌شان در بلند مدت و بسیار آهسته اتفاق می‌افتد، شما می‌توانید دربارۀ نشانه‌های بهبودی از پزشک داروساز سوال بپرسید و او نیز موظف است به صورت کامل به سوال شما پاسخ دهد.

قطعا تا پیش از این فکر می‌کردید که دربارۀ این موضوع فقط می‌توانید از پزشک‌تان سوال کنید.

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما دربارۀ تداخلات دارویی از دکتر داروساز سوال کنید. طبق مفاد منشور حقوق بیمار، پزشک داروساز موظف است تا دربارۀ تداخلات دارویی به صورت کامل به شما توضیح داده و هشدارهای لازم را بدهد. حتی در بعضی مواقع او باید برای این توضیح پیش‌قدم شود؛ به عنوان مثال اگر شما در دورۀ بارداری یا شیردهی هستید، پزشک موظف است تا هشدارهای لازم را دربارۀ عوارض داروی خریداری شده به شما بدهد.

هرگز فراموش نکنید که طبق مفاد این منشور دکتر داروساز و سایر مسئولین داروخانه تحت هیچ شرایطی حق توهین، تحقیر و سرزنش شما را ندارند. حتی این امکان وجود دارد که از پزشک‌تان بخواهید تا دربارۀ داروی ارزان‌قیمت‌تر شما را راهنمایی کند.

سخن آخر

شما این حق را دارید تا هنگام خرید دارو از داروخانه آنلاین نیز از دکتر داروساز اطلاعات کامل دریافت کنید؛ این موارد می‌تواند شامل عوارض، تداخلات دارویی، نحوۀ مصرف، نحوۀ مصرف در صورت فراموشی، درخواست داروی ارزان‌قیمت‌تر و… باشد. امیدواریم بعد از خواندن این مطلب اعتماد به نفس کافی در زمینه اشراف به حقوق فردی خود هنگام خرید از داروخانه‌ها را به دست آورده باشید و در یک فضای تعاملیِ توام با احترام مطالبه‌گر حقوقتان باشید.

دکمه بازگشت به بالا