جامعه

پیشنهاد سلیمی برای انتقال کارخانجات و دانشگاه‌ها به شهرهای کوچک

پیشنهاد سلیمی برای انتقال کارخانجات و دانشگاه‌ها به شهرهای کوچک

یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ، جابجایی کارخانه ها از سراسر تهران به شهرهای کوچکتر و همچنین جابجایی دانشگاه ها را از راه های کاهش آلودگی هوا در پایتخت عنوان می کند.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در گفت وگو با آپارات نیوز ، با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران گفت: ‘دولت آقای روحانی یکی از شعارهای وی برای حل مشکل آلودگی هوا بود ، اما متأسفانه به این موضوع پرداخته نشد. ‘ ما معتقدیم که راه حل هایی برای این مشکل وجود دارد که می توان با اتخاذ این راه حل ها تا حدی به حل مشکل آلودگی کمک کرد.

وی افزود: پیش از این گفته می شد که بنزین آلوده یکی از عوامل آلودگی هوا است ، در حالی که بعداً واردات بنزین مشکل آلودگی هوا را حل نکرد. یکی از راه حل ها در این زمینه این است که دولت بخشی از اختیارات متمرکز خود را در تهران به شهرهای دیگر منتقل کند تا میزان ترافیک در تهران کاهش یابد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال ، بیشتر بیمارستان ها در حال حاضر در پایتخت هستند یا بسیاری از امور اداری در تهران یا همان دانشگاه های پول متمرکز هستند. متأسفانه ، دولت در تلاش است تا بیش از گسترش دانشگاه های شهری ، سایر دانشگاه ها ، بیشتر در شهرهای بزرگ را متمرکز کند. در حالی که در این طرح چنین چیزی گفته نشده است. در اروپا ، بسیاری از دانشگاه های بزرگ در شهرهای کوچک واقع شده اند. اگر همین دانشگاه ها از تهران خارج شوند ، قسمت عمده ای از تراکم جمعیت کاهش می یابد.

وی ادامه می دهد: “بخشی از موضوع آلودگی به نوع اتومبیل برمی گردد ، به عنوان مثال ، بعضی از اتومبیل ها 10 تا 11 لیتر بنزین مصرف می کنند ، در حالی که ما قانونی داریم که تولیدکنندگان خودرو به سمت خودروهای برقی می روند ، اما این قانون در طول اجرا نمی کند. این می تواند منبع تغییر باشد و اگر دولت آن را بخواهد راهی وجود دارد.

کمیسیون صنایع با اشاره به وجود کارخانه های بزرگ در اطراف تهران افزود: تهران بزرگترین مرکز صنعتی کشور است و متأسفانه ما یک تمرکز قدرتمند در کشور داریم. اگر بتوانیم کارخانه های اطراف تهران را به مدت ده سال به شهرهای کوچک منتقل کنیم ، اوضاع بهتر خواهد شد. اگرچه ما نمی دانیم محیط دقیقاً چه کاری انجام می دهد ، اما متاسفانه فیلتراسیون کارخانه جدی گرفته نمی شود.

سلیمی در پایان با اعلام اینکه برای حل مشکل آلودگی هوا در تهران راه حل هایی وجود دارد ، ابراز امیدواری کرد که دولت به تعهدات خود در زمینه رفع آلودگی هوا عمل کند.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا