عمومیکسب و کار برتر

چگونه از گیربکس اتوماتیک نگهداری کنیم؟

امروزه با ورود خودروهای اتوماتیک تعداد بسیاری از خودروها از این نوع گیربکس استفاده می کنند. اگر می خواهید عمر مفید گیربکس اتومات خودرو خودر را افزایش دهید توصیه می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید. همچنین جهت نگهداری طولانی مدت گیربکس و چک آپ به موقع می توانید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مدرن گیربکس مراجعه کنید.

How to maintain automatic transmission

چگونه از گیربکس اتوماتیک خودرو نگهداری کنیم؟

با وجود اینکه به کارگیری گیربکس اتوماتیک رانندگی را راحتر کرده است اما نگهداری از آن کمی سخت تر بوده و عدم استفاده صحیح از دنده اتومات هزینه های گزافی را به همراه می آورد. در ادامه این مطلب به بررسی برخی از مهم ترین نکات جهت استفاده صحیح از دنده اتوماتیک می پردازیم.

روغن گیربکس خودرو را بازرسی کنید.

یکی از بهترین راه ها برای نگهداری گیربکس اتوماتیک  بازرسی سطح روغن آن است. این روغن نشانگر خوبی از سلامت کلی گیربکس می باشد.
بنابراین توصیه می کنیم، سطح روغن را بسنجید و در شرایط ایده آل هر 60 هزار کیلومتر و در شرایط نامطلوب هر 50 هزار کیلومتر روغن گیربکس را تعویض کنید. سطح روغن پایین تر از حد نرمال نشان دهنده نشتی است که می تواند جدی باشد.

 نگاهی به ظاهر واقعی روغن بیندازید.

اگر روغن گیربکس تیره به نظر برسد، احتمالاً مشکلی وجود  دارد. به یاد داشته باشید که روغن خوب باید یک رنگ روشن و شفاف باشد و از نظر ظاهری شیری یا گل آلود نباشد. تولید کنندگان از مایع رنگی متنوعی استفاده می کنند اما متداول ترین آن رنگ قرمز است.
اگر متوجه شدید که روغن  کمی بوی سوختگی میدهند ، آن را در اسرع وقت به یک مرکز تعمیر حرفه ای انتقال دهید تا در صورت بروز مشکلات جدی بتوانید جلوی آن را بگیرید.

مراقب سیستم خنک کننده خود باشید.

سیستم خنک کننده اتومبیل شما در سلامت موتور و گیربکس شما نقش اساسی دارد و معمولاً تصور می شود فقط از داغ شدن موتور جلوگیری می کند.با این حال ، سیستم خنک کننده شما روغن گیربکس شما را نیز خنک می کند به طوری که در هنگام حرکت آن را در دمای ایده آل قرار میدهد.
بنابراین بازرسی و نگهداری سیستم خنک کننده را بخشی از برنامه مراقبت و نگهداری گیربکس اتوماتیک خودرو  قرار دهید.

پیش از قرار دادن خودرو در وضعیت دنده دستی، ترمز بگیرید.

در صورتی که  قصد دارید وضعیت دنده را تغییر داده و روی حالت دستی قرار دهید، حتما ترمز گرفته، وضعیت دنده را تغییر داده سپس پای خود را از روی ترمز بردارید.به هیچ وجه وضعیت دنده را (به استتسنای وضعیت دنده M دستی) حین حرکت تغیر ندهید.

تعویض به موقع دنده

زمانی که خودرو در حال حرکت است دنده را تعویض نکنید. اگر می خواهید دنده را از حالت “درایو یا D” به حالت “دنده عقب یا R” و یا بر عکس تغییر دهید، خودرو باید ایست کامل کرده باشد. اگر این کار را زمانیکه خودرو در حال حرکت است انجام دهید، گیربکس تحت فشار قرار می گیرد و به مرور زمان با مشکلی جدی مواجه خواهد شد.

در ترافیک های کوتاه (زیر 2 دقیقه) خودرو را خلاص نکنید.

خلاص کردن و دوباره درگیر کردن خودرو در بازه زمانی کوتاه باعث آسیب رسیدن به قطعات گیربکس، بالا رفتن دمای روغن و آسیب دیدن باندهای ترمز می شود. بنابراین جهت  در صورتی که ترافیک کوتاه بوده و زمانی کمتر از 2 دقیقه دارد خودرو را خلاص نکنید.
در صورت طولانی بودن ترافیک برای جلوگیری از بالارفتن دمای روغن توصیه می کنیم خودرو را روی حالت خلاص قرار دهید.

از شتاب گیری ناگهانی خودداری کنید.

یکی از موضوعاتی که باعث آسیب رسیدن به گیربکس خودرو می شود شتاب گیری ناگهانی خودرو است. بسیاری از افراد برای حرکت سریع گیربکس اتومات دور موتور تا ردلاین بالا برده سپس دنده را روی وضعیت درایور قرار می دهند. در صورتی که قصد دارید شتاب خودرو را به سرعت افزایش دهید توصیه می کنیم ابتدا خودرو را ضمن فشار دادن پدال ترمز روی وضعیت درایور قرار دهید. سپس روی پدال گاز فشار داده و ترمز را رها کنید.

از دنده P  تنها در حالت توقف کاملا استفاده کنید.

دقت داشته باشید که در صورتی که در حالت P به خودرو نیرویی وارد شود، آسیب جدی به قطعات گیربکس وارد خواهد شد . بنابراین توصیه می کنیم تنها در صورت توقف کاملا خودرو را بر روی این حالت بگذارید. برای این کار خودرو را متوقف کرده، پدال ترمز را فشار دهید، ترمز دستی را بالا کشیده پس از اطمینان از توقف کامل، از حالت P استفاده کنید.

استفاده از حالت دستی در ترافیک های روان

در صورتی که در ترافیک های دنده خودرو روی حالت اتوماتیک باشد واحد کنترل گیربکس به دلیل سرعت پایین خودرو و فشار کم روی پدال گاز به سرعت دنده ها را سبک کرده و دوباره به حالت قبل باز می گرداند، این کار فشار بسیاری بر روی قطعات گیربکس وارد کرده و دمای روغن گیربکس را بالا می برد.  بنابراین برای نگهداری گیربکس اتوماتیک در ترافیک های روان دنده را روی حال دستی قرار دهید.

از حالت خلاص در جاده ها استفاده نکنید.

متاسفانه بسیاری از افراد برای  در جاده خودرو را بر روی حالت خلاص یا N قرار می دهند. انجام این کار آسیب بسیاری به قطعات گیربکس به دلیل از کار افتادن پمپ روغن وارد می کند.

گرم کردن خودرو

پیش از حرکت کمی صبر کنید تا خودرو گرم شود. توصیه می شود همیشه پس از روشن کردن خودرو چند دقیقه صبر کنید تا موتور گرم شود و سپس شروع به حرکت کنید، خصوصا زمانی که هوا سرد باشد.

از روغن گیربکس مناسب استفاده کنید.

غالباً صاحبان خودرو از روغن گیربکس اتوماتیک مناسب استفاده نمی کنند و با این کار آسیب جدی به وسایل نقلیه خود وارد می کنند.
اطلاعات مربوط به نوع روغن گیربکس برای وسیله نقلیه خود را می توانید در کتابچه راهنمای خودرو بیابید. اگر از یک نوع روغن ناسازگار استفاده می کنید ، باید روغن گیربکس را خالی کرده و آن را با نوع مناسب جایگزین کنید.

از یدک کشی خودداری کنید.

از خودرویتان به عنوان یدک کش استفاده نکنید. در صورتی که از خودرویتان به خصوص در هوای گرم برای یدک کشیدنِ وزنی سنگین استفاده کنید، به دلیل اکسید شدن و یا سوختن روغن گیربکس این احتمال وجود دارد که  آسیب جدی به جعبه دنده وارد شود.

 از لاستیک و رینگ استاندارد استفاده کنید.

استفاده از لاستیک و رینگ های غیر استاندارد (کوچکتر یا بزرگتر از اندازه استاندارد) در بلند مدت به گیربکس خودرو آسیب وارد می کند.

بازرسی منظم مهمترین قسمت تعمیر و نگهداری گیربکس است

مهمتر از همه ، به یاد داشته باشید که مهمترین جنبه نگهداری گیربکس اتوماتیک، سرویس و بازرسی منظم آن  است. در دفترچه خودرو در رابطه با این موضوع توضیح دادهپس از گیربکس های دستی، گیربکس های اتوماتیک برای ایجاد راحتی و عملکرد بهتر خودرو طراحی شدند. گیربکس اتوماتیک تحول بزرگی در صنعت خودروسازی به شمار می رود که با استفاده از آن، وضعیت دنده به صورت خودکار و به راحتی تغییر پیدا می کند.

گیربکس اتوماتیک در ایجاد آسایش و راحتی رانندگان، عملکرد بهتر خودرو و افزایش عمر گیربکس نقش بسیاری دارد. اگرچه رانندگی با گیربکس اتوماتیک لذت بخش، راحت و ایمن است اما توجه و نگهداری صحیح آن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه در صورت استفاده نادرست، متحمل هزینه های سنگین برای انجام امور تعمیراتی خواهید شد. در این مقاله به نکاتی اشاره خواهیم کرد که رعایت آن ها برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک ضروری می باشد.

مزایای استفاده از گیربکس اتوماتیک

  • رانندگی راحت: به طور کلی رانندگی با گیربکس اتوماتیک به دلیل نداشتن کلاچ و تعویض دنده بسیار راحت‌ تر بوده و راننده از آسایش و رفاه بیشتری برخوردار است.
  • استهلاک کمتر: در خودروهای گیربکس معمولی، سرعت بیش از حد یا عدم هماهنگی بین تعویض دنده و استفاده از کلاچ، باعث فرسودگی قطعات و استهلاک سریع خودرو می شود.
  • عملکرد مناسب در شیب تند: یکی از مزایای استفاده از سیستم گیربکس اتوماتیک، عملکرد عالی در شیب های سربالایی و سرپایینی می باشد.
  • استفاده آسان تر در ترافیک سنگین: گیربکس اتوماتیک به راننده این امکان را می دهد تا بدون نیاز به تعویض دنده و فشار دادن پدال، در ترافیک سنگین حرکت کند.

خیلی از افراد خسته شدن که با گیر بکس دستی رانندگی کنند و رانندگی واقعا با گیربکس دستی مخصوصا در ترافیک طاقت فرسا است و راننده خسته میشود. اگر شما قصد خرید گیربکس اتوماتیک دارید و میخواهید ماشین خود را از حالت دستی به اتومات تبدیل کنید، ما در کنار شما هستیم.

حالت های دنده در گیربکس اتوماتیک

معمولا خودروهایی که از گیربکس اتوماتیک برخوردار هستند، بر روی دنده آن ها حروف های P، D، N وR نوشته شده که هر یک از این حروف ها معنا و مفهوم خاصی دارند.

حرف D

حرف D به معنی Drive یا رانندگی است که در این حالت دنده برای حرکت رو به جلو فعال می ‌شود. با فشار دادن پدال گاز، دنده، توان موتور را به چرخ ها منتقل کرده و با افزایش سرعت، دنده ها را رو به جلو تعویض می کند.

حرف R

حالت R یا Reverse همانند خودروهای گیربکس معمولی برای دنده عقب است. هنگامی که دنده را از حالت P به R تغییر می ‌دهید،‌ گیربکس از حالت پارک خارج شده و دنده معکوس درگیر می ‌شود.

منبع: تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مدرن گیربکس

دکمه بازگشت به بالا