جامعه

کاهش درد زایمان با طب سوزنی

کاهش درد زایمان با طب سوزنی

در یک مطالعه تحقیقاتی، محققان طی آزمایشی نشان دادند که استفاده از طب سوزنی در زنانی که در مرحله فعال زایمان هستند، می تواند درد آنها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

به گزارش آپارات نیوز، ترس از زایمان طبیعی و همچنین عوارض جانبی مادر و جنین ناشی از روش های بی دردی دارویی باعث افزایش چشمگیر میزان سزارین انتخابی شده است. بنابراین، داشتن منبع قابل دسترس و ایمن تسکین درد برای زنان باردار ضروری و از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر به ویژه برای زنان نخست زا که درد آنها اغلب شدیدتر از زنانی است که سابقه زایمان قبلی یا به اصطلاح چند قلویی دارند، اهمیت دارد. به طور کلی دردهای زایمان به دو گروه طبقه بندی می شوند. دسته اول دردهای حین انقباضات رحم در مراحل انقباضات و در مراحل زایمان تا لحظه قرار گرفتن نوزاد در مجرای زایمان و دسته دوم دردهای حین زایمان و خروج از رحم است. خروج نوزاد از واژن که مرحله نهایی زایمان محسوب می شود.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط محققان، روش های دارویی زیادی وجود دارد که معمولا برای کاهش درد زایمان استفاده می شود. بیهوشی ترکیبی که به عنوان “اسپینال-اپیدورال” یا CSEA شناخته می شود، هم بی حسی نخاعی قابل اعتماد و هم اثر ضد درد طولانی مدتی را ارائه می دهد. این روش می تواند استرس مادر و مصرف اکسیژن را کاهش دهد و ناراحتی جنین را کاهش دهد. با این حال، CSEA می تواند طول مدت زایمان، به ویژه مرحله فعال و دوم را طولانی کند. از این رو، محققان در تلاشند تا روش های دیگری به ویژه روش های غیر دارویی ایمن را در این زمینه معرفی و استفاده کنند.

در همین زمینه، محققان دانشگاه علوم پزشکی ایران مطالعه‌ای انجام دادند که در آن تأثیر طب سوزنی در کاهش درد و طول مدت زایمان طبیعی مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 32 زن باردار در بیمارستان شهید اکبرآبادی تهران شرکت کردند. محققان از طب سوزنی روی گروهی از این زنان که در مرحله فعال زایمان بودند استفاده کردند و وضعیت آنها را با زنان دیگر مقایسه کردند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند درد و طول مرحله زایمان را کاهش دهد و در کاهش نیاز نوزاد به اکسی توسین و آپگار تاثیری نداشته باشد. نمره آپگار وضعیت اولیه سلامت نوزاد را نشان می دهد.

مریم رحیمی، استادیار و محقق گروه زنان و زایمان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و همکارانش در این رابطه می‌گویند: طب سوزنی در نقاط SP6، SP9، St36، LI3 و LI4 می‌تواند تسکین درد زایمان به طور جدی مدت مرحله زایمان را کاهش می دهد و به طور قابل توجهی کاهش می دهد، در حالی که بر سلامت عمومی نوزاد تأثیر نمی گذارد.

به گفته آنها «طب سوزنی یا طب سوزنی یکی از شاخه های مهم طب سنتی چینی است که امروزه در سراسر جهان به عنوان یک روش درمانی طبیعی بدون عارضه شناخته شده و به دلیل اثربخشی خاص آن روز به روز رواج بیشتری پیدا می کند. این دارو با قرار دادن سوزن های مخصوص در نقاط تشریحی خاص بدن و تحریک این نقاط، انواع بیماری ها را درمان می کند.

این شاخه از پزشکی پس از هزاران سال استفاده در چین و کره، از چند دهه پیش در سراسر جهان گسترش یافته و در درمان بسیاری از بیماری ها که گاه در برابر درمان های کلاسیک مقاومت نشان داده اند، موثر بوده است.

با توجه به نتایج این تحقیق، رحیمی و همکارانش ابراز امیدواری کردند در مطالعات آتی با افزایش حجم نمونه و بررسی سایر نقاط طب سوزنی، نتایج بهتری از نظر کاهش میزان درد زایمان و در نتیجه کاهش تعداد سزارین ها

این یافته ها توسط مجله علمی پژوهشی زنان، مامایی و ناباروری ایران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا