جامعه

کشف و ضبط ۳۵۰۰ متر مکعب چوب از قاچاقچیان

کشف و ضبط ۳۵۰۰ متر مکعب چوب از قاچاقچیان

به گزارش شفاف، سرهنگ رضا اکبری وی به مناسبت هفته فرجه که با شعار «پلیس در خدمت مردم، مردم حامی پلیس» نامگذاری شده است، اعلام کرد: در این مدت شش ماه اقشار مختلف مردم 45 هزار و 838 بار سامانه 139 و 1504 را در اختیار دارند. تماس گرفته شد و تمامی این تماس ها توسط نیروهای امنیتی رسیدگی شد و یگان حفاظت اجرا شد.

وی افزود: در این راستا 21 هزار و 95 پرونده قضایی تشکیل و سه هزار و 489 مجرم و متصرف اراضی دولتی و ملی دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

اکبری همچنین از خلع ید حدود 12 هزار هکتار از اراضی ملی و بازگشت آن به بیت المال خبر داد و افزود: در این مدت از تصرف بیش از 3 هزار هکتار از اراضی دولتی جلوگیری و خلع ید رفع شد.

وی در ادامه درباره میزان آتش سوزی جنگل ها و مراتع بیان کرد: با اقدامات و پیشگیری های لازم توسط نیروهای حفاظتی در سراسر کشور، میزان آتش سوزی در شش ماهه امسال 62 درصد و مساحت 92 درصد کاهش داشته است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور به مقایسه آتش سوزی های سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال جاری پرداخت و گفت: در سال 1400 تعداد آتش سوزی ها 1541 مورد و مساحت آن 24 هزار و 306 هکتار بوده است در حالی که در سال 1401 این میزان بوده است. از نظر تعداد به 581 و از نظر مساحت به 29 هزار و 47 هکتار کاهش یافته بود.

اکبری کار حفاظت از منابع طبیعی کشور را امری سخت و پرخطر دانست و افزود: در شش ماهه امسال متأسفانه یکی از نیروهای امنیتی در حین نگهبانی از مناطق دارای منابع طبیعی جان خود را از دست داد و 39 نیروی انتظامی و دو نفر. از نیروهای مردمی نیز برای مبارزه با قاچاق چوب و تصرف اراضی ملی مجروح شدند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور موضوع قاچاق چوب از جنگل را یکی از مهمترین چالش های حوزه حفاظتی برشمرد و یادآور شد: در راستای برخورد با قاچاق الوار 3 هزار و 724 پرونده قضایی تشکیل شده است. و در همین راستا حدود 3500 متر مکعب چوب از قاچاقچیان کشف شده است. ضبط شده بود.

اکبری با بیان اینکه یگان حفاظت در حوزه منابع طبیعی با چالش های زیادی مواجه است، به موضوع کوره های غیرمجاز زغال سنگ در جنگل اشاره کرد و گفت: در هفت ماهه امسال 405 پرونده قضایی فقط برای تعطیلی زغال سنگ تشکیل شده است. کوره برای شکستن و 1106 کوره زغال سنگ با دستور قضایی جمع آوری شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی، تشکیل 5 هزار پرونده چرای غیرمجاز دام و تشکیل 2 هزار و 266 پرونده قضایی برای قطع درختان و درختچه ها از دیگر آمار اعلام شده از سوی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور بود. مركز اطلاع رساني اين سازمان نيز مانند عملكرد اين بخش انجام شد

دکمه بازگشت به بالا