اقتصادیعمومیکسب و کار برتر

کمبود خواب و پیری پوست؛ راهکارهایی برای بهبود کیفیت خواب

تأثیرات کم خوابی بر پوست و مو

خرید کرم لاکچری کوین: حالا که کمی در رابطه با تأثیرات کم خوابی بر پوست و مو صحبت کردیم، بیایید در اینجا تمرکز خود را بر تأثیرات کم خوابی بر پوست بگذاریم. عوارض کم خوابی بر بدن بسیار است و به همین دلیل داشتن اطلاعات کافی در این زمینه باعث می‌شود که بتوانید عادات اشتباه خود را کنار بگذارید و با داشتن برنامه‌ای منظم در عین حال که خوابی آسوده دارید، سلامت پوست و مو خود را نیز تضمین کنید. برای کمک به شما سعی کرده‌ایم تا در ادامه به عوارض ناشی از کم خوابی که می‌توانند بر پوست اثر بگذارند بپردازیم:

۱) پیری زودرس

قیمت کرم روز لاکچری کوین: بر اساس تحقیقات علمی مختلف اثبات شده که ارتباط قابل توجهی بین خواب ناکافی و پیری زودرس وجود دارد. همچنین گفته شده است که کاهش سد پوستی، خشک شدن پوست، ایجاد خطوط ریز و از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست برخی از تأثیرات اصلی نداشتن خواب کافی هستند. همچنین کاهش کلاژن باعث کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و در نتیجه ایجاد چین ‌و چروک‌های قابل ‌مشاهده، افتادگی پوست و… خواهد شد.

 2) خشکی پوست

قیمت کرم شب لاکچری کوین بیز: کمبود خواب سطح رطوبت پوست شما و نیز سطح pH را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد، که به دنبال آن کدر شدن، کم ‌آبی و نیز خشکی پوست را مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این، سطح pH نامتعادل نیز پوست شما را در برابر قرمزی، حساسیت‌ها و نیز آسیب‌های طولانی‌مدت آسیب‌پذیر می‌کند.

۳) ایجاد جوش

بسیاری از مردم بخش قابل توجهی از زندگی خود را درگیر مبارزه با مشکلات پوستی هستند. به همین دلیل اگر می‌خواهید این جوش‌های مزاحم را از بین ببرید، داشتن خواب کافی مهم‌ترین قسمت روتین مراقبت از پوست شماست. خواب ناکافی با اختلالات سیستم ایمنی و التهاب در پوست مرتبط است که منجر به خشکی، قرمزی و ایجاد جوش روی پوست می‌شود. همچنین هرچه التهاب پوست بیشتر باشد، صورت شما درخشش کمتری خواهد داشت.

۴) تشدید مشکلات پوستی

اگر شما فردی هستید که با آکنه، پسوریازیس، روزاسه، اگزما و سایر اختلالات التهابی مواجه هستید، باید گفت که هشت ساعت خواب شبانه بیشتر از سایر افراد برای شما ضروری است. کمبود خواب معمولاً می‌تواند سطح اضطراب فرد را افزایش داده و جوش‌ها را نمایان کند. داشتن خواب کافی، ورزش و عادات غذایی مناسب در کنار درمان‌های پزشکی در این شرایط از اهمیت زیادی برخودار است.

۵) افزایش سیاهی و پف زیر چشم

مطمئناً یافتن داروهای مؤثر برای درمان سیاهی و پف زیر چشم کار آسانی نیست. مطالعات نشان می‌دهد که پف و واضح‌ترین نشانه‌های کمبود خواب هستند. چشم پزشکان نیز توضیح می‌دهند که خواب ناکافی باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و در نتیجه منجر به ایجاد حلقه‌های تیره و پف زیر چشم خواهد شد.

کم خوابی و تأثیر آن در به وجود آمدن چین و چروک

ایجاد چین و چروک در پوست می‌تواند از دیگر موارد تأثیر خواب بر پوست باشد. کلاژن یعنی پروتئینی که به نرم و صاف شدن پوست کمک می‌کند، زمانی که بدن در مرحله خواب عمیق است آزاد می‌شود. در صورتی که بدن در رسیدن به میزان کلاژن ناموفق باشد، باعث افزایش سطح کورتیزول در خون خواهد شد که به کلاژن آسیب می‌رساند و تولید آن را متوقف می‌کند. از جمله تأثیرات کم خوابی بر پوست و مو می‌تواند توقف تولید کلاژن باشد.

کمبود خواب و پیری پوست؛ راهکارهایی برای بهبود کیفیت خواب

اگر به پوست استراحت لازم را ندهید، به طور بالقوه روند پیری خود را تسریع می‌کنید. حلقه‌های تیره اطراف چشم و همچنین پف زیر چشم نیز می‌توانند از اثرات کم خوابی باشند. کم خوابی همچنین منجر به اختلال در جریان خون شده و باعث تجمع مایع در پلک‌ها و چشم خواهد شد.

ایجاد چین و چروک در اثر کم خوابی

تأثیر کم خوابی بر سلامت مو

بسیاری از مردم که به دلیل شغل و سایر مسئولیت‌های خود نمی‌توانند به خواب خود برسند و به طور مداوم کمتر از هفت ساعت توصیه شده در شب را برای خواب خود زمان می‌گذارند، به مرور زمان متوجه اثرات منفی این کم خوابی‌ها بر موهای خود خواهند شد. داشتن موهای سالم به هورمون‌های رشد نیز بستگی دارد. اگر فکر می‌کنید زمانی که  به‌اندازه کافی نمی‌خوابید موهایتان کدرتر به نظر می‌رسند، خیالاتی نشده‌اید. درست است که یک شب استراحت ناکافی تأثیر قابل‌توجهی بر روی موهای شما نخواهد داشت، اما کمبود خواب مزمن و طولانی مدت این کار را خواهد کرد. بدون استراحت مناسب، بدن شما نمی‌تواند به‌اندازه کافی پروتئین کراتین را سنتز کند و این همان چیزی است که در نهایت تأثیری مستقیم بر سلامت و رشد موهای شما خواهد گذاشت.

ملاتونین برای سلامت مو و حتی پوست به ‌شدت مهم است. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از ملاتونین موضعی می‌تواند برای درمان ریزش مو استفاده شود. این مسئله می‌تواند منجر به افزایش تولید هورمون کورتیزول در بدن شود که این اتفاق با افزایش تولید روغن چربی مرتبط است. این افزایش چربی نیز می‌تواند باعث آکنه، چرب شدن مو و نیز آسیب پذیری پوست شود.

در پایان باید گفت که اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که تصور می‌کنید مبارزه با مشکل بی خوابی کاری دشوار است، خبر خوب این است که تنظیمات رفتاری کوچکی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها، عادات خواب خود را به راحتی تغییر داد. این فعالیت‌ها شامل مدیتیشن، تمرینات تنفسی و… است که می‌توانند منجر به خواب بهتر شده و اثرات کم خوابی بر پوست و مو را به کمترین حد خود رسانند.

تأثیر خواب بر رشد، ریزش و نازک شدن مو

تأثیرات کم خوابی بر مو را می‌توان به سه جز تأثیر کم خوابی بر ریزش، رشد و نازک شدن مو دسته بندی کرد و در رابطه با هر یک صحبت کرد. ما نیز در ادامه به بررسی هر یک از این موارد به صورت مجزا پرداخته‌ایم:

۱) تأثیر کم خوابی بر رشد مو

نتیجه تحقیقات آسیب‌شناسی انجام شده، اثرات فاجعه باری را که خواب ناکافی روی پوست سر شما می‌گذارد، توضیح می‌دهد. این مطالعه متوجه رابطه عجیبی بین استرس ناشی از کمبود خواب و روند رشد مو شد. عادات سبک زندگی ما می‌توانند بر کیفیت و کمیت موهای ما تأثیر گذاشته و رشد موها را کند و تا حدودی نیز متوقف کند.

۲) کم خوابی و افزایش ریزش مو

استرس طولانی‌مدت ناشی از خواب ناکافی، به طور عمده بر فولیکول‌های مو تأثیر گذاشته که به دنبال آن منجر به افزایش ریزش مو نیز خواهد شد. یک مطالعه تحقیقاتی دیگر نشان داد که خواب ناکافی همچنین باعث شروع آلوپسی تحت ‌تأثیر ژنتیکی مانند طاسی مردانه یا زنانه می‌شود. طاسی یکی دیگر از تأثیرات کم خوابی بر پوست و مو است. همچنین از آنجایی که کمبود خواب می‌تواند پاسخ بدن ما به استرس را کاهش دهد، می‌تواند منجر به تلوژن افلوویوم (نوعی ریزش موی غیر دائمی که می‌تواند پس از رویدادی که به بدن استرس وارد می‌کند، از جمله بارداری، بیماری یا یک اتفاق استرس‌زا در زندگی رخ دهد.) شود.

برای آشنایی بیشتر با محصولات ضد ریزش مو کافیست روی لینک زیر کلیک کنید:

۳) نازک شدن مو در اثر کم خوابی

نازک شدن مو یکی دیگر از چند تأثیر منفی کم خوابی مو است. کم خوابی مطمئناً می‌تواند روی موها و پوست سر شما تأثیر بگذارد. کاهش سطح رشد مو انسان اغلب مستقیماً با کاهش کیفیت و گاهی کمیت موهای شما همراه است. یک مطالعه نشان می‌دهد افرادی که الگوهای خواب نامنظم دارند، معمولاً سطوح پایین‌تری از هورمون‌های رشد انسانی را داشته که نتیجه‌ی آن نازک شدن موها نیز خواهد بود.

ما در این مطلب از لیامگ به بررسی تأثیرات کم خوابی بر پوست و مو پرداختیم و یاد گرفتیم که چگونه کم خوابی می‌تواند پوست و موی ما را تحت تأثیر قرار دهد. پیشنهاد ما به شما این است که اگر توانایی تنظیم ساعات خواب خود را ندارید، از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا