عمومیکسب و کار برتر

کولینگ تاور مدار باز

برج خنک کننده مدار باز  سیستم کاهش دهنده دمای آب صنعتی میباشد که بر اساس مهندس تبخیری یا همان کانتر فلو به اصلاح مدار باز  نوعی خنک کننده آب است. برج یا کولینگ تاور ابتدا از طراحی مدور برخوردار بود که از موادی تحت عنوان فایبرگلاس تولید میگردید. اما امروزه با رشد فناوری و توسعه علم مهندسین از دهه گذشته نوعی دیگر از سیستم خنک کاری مدار باز طراحی شده است که به آن برج خنک کننده مکعبی میگویند.. راندمان خنک کاری بهتر و  در عین حال تعمیر و نگهداری آسانتر از جمله ویژگی های این تیپ کولینگ تاور محسوب میشود.

برج خنک کننده مدار بسته - گروه کارخانجات دماگستر

اگر بخواهیم نگاهی کلی به مکانیزم عملکردی برج داشته باشیم متوجه سادگی فرایند خنک کاری آب توسط آن خواهیم شد. اما این بدان معنا نیست که طراحی و محاسبات ضریب انتقال حرارت اهمیتی ندارد و میتواند هر فردی در هر مکانی شروع به ساخت و تولید برج مدار باز کند. در صورت نیاز به مشاوره تخصصی رایگان برای خرید برج خنک کننده فایبرگلاس، با متخصصان ما تماس حاصل فرمایید.

شرکت تهویه دی ایکس به عنوان طراح و سازنده انواع سیستم‌های انتقال حرارت صنعتی توانسته مدل‌های گوناگونی از را به مرحله تولید برساند که جهت بازدید از محل کارخانه و محصولات آن میتوانید با کارشناسان ما درتماس باشید.

نحوه عملکرد برج خنک کننده مدار باز

نحوه عملکرد برج بسیار ساده بوده و از پیچیدگی خواصی بهره نمیگیرد . مکانیزم توزیع آب به روش آدیاباتیک طراحی شده که در برج مکعبی از نازل ثابت و نوع مخروطی توسط آب گرم برروی پکینگ مدیا اسپری میگردد.جهت انتقال آب داغ به داخل کولینگ تاور مدار باز  از تعداد فلنج آلومینیومی استفاده میشود که بتوان لوله هدر اصلی انتقال سیال را به آنها متصل نمود.

سپس تعدادی نازل بواسطه بست کمربندی به لوله وصل میشوند تا به راحتی حجم آب ورودی از طریق این افشانک ها بروی سطوح خنک کاری یا همان پکینگ نت اسپلش اسپری شوند. جریان هوا بوسیله فن محوری از قسمت پایین برج وارد شده و بعد از عبور در سطح انتقال حرارت گرمای سیال خنک شونده به سیال خنک کننده منتقل و بخار اشباع از دهانه کولینگ تاور مدار باز خارج میشود.آبسرد تولید شده در بخشی به عنوان تشتک یا مخزن ذخیره جمع و به سمت سیکل حرارتی مورد نیاز ساکشن خواهد شد.

انواع برج خنک کننده مدار باز

  • مکعبی : خنک کننده آب صنعتی با استراکچر مکعب
  • مخروطی : سازه‌ای مدور با بدنه فایبرگلاس
  • سلولی : از ادغام دو یا چند کولینگ تاور مکعبی ساخته میشود
  • بتنی : ساختمانی بزرگ که عموما در صنایع پتروشیمی کاربرد دارد

برج خنک کننده مدار باز فلزی

این تیپ خنک کننده عموما از کیفیت پایینی برخوردار میباشد و در مدت زمانی کوتاه دچار رسوب گرفتگی شدید و در نهایت از رده خارج میشود. همچنین باید گفت کولینگ مدار باز فلزی از لحاظ قیمتی هم نسبت به نوع فایبرگلاس دارای هزینه ساخت و تولید بیشتری میباشد که به هیچ عنوان به مشتریان توصیه نمیگردد. یکی دیگر از معایب برج مدار باز گالوانیزه ناپایداری سازه در دراز مدت است که احتمال آسیب دیدگی در حین حمل یا جابه‌جایی وجود دارد.

برج خنک کننده مدار باز فایبرگلاس

فایبرگلاس از ترکیب چند مواد شیمیایی به همراه الیافی مخصوص تولید میشود که تحمل وزن بسیارکولینگ تاور چیست ؟

کولینگ تاور Cooling Tower یا برج خنک کننده دستگاهی است که حرارت غیر قابل استفاده و مازاد آب موجود در سیستم های تهویه مطبوع برودتی و یا دستگاه های صنعتی را گرفته و آن را به هوای اتمسفر منتقل می کند. انواع پکینگ برج خنک کننده نیز به طور کلی به 2 گروه عمده مدار باز و مدار بسته (که نام دیگر آن خشک یا هوا خنک است) تقسیم می شود که در ادامه طرز کار ، اجزا ، ساختار و مزایا و معایب هر یک را بررسی می کنیم و آنها را از نظر کارایی و قیمت مقایسه می کنیم.

انواع آن کدام اند و هر یک از آنها چه ویژگی هایی دارد ؟

1 . کولینگ تاور مدار باز و طرز کار آن

در شکل زیر طرز کار این سیستم و نحوه ورود آب داغ به دستگاه ، تماس هوا با آب و خروج آب خنک شده از پایین دستگاه نشان داده شده است. آبی که در دستگاهی صنعتی مانند یک چیلر و یا هر فرآیند و سیستم صنعتی دیگر داغ می شود از قسمت بالای برج بر روی بستری به نام پکینگ افشانده می شود و بر روی این بستر، هوا با آب داغ تماس مستقیم پیدا می کند تا حرارت آب داغ به هوا منتقل شود.

اجزای اصلی دستگاه کولینگ تاور مدار باز عبارت اند از :

1 . فن و موتور الکتریکی آن (نوع محوری و گریز از مرکز)

3 . حوضچه یا تشتک که محل جمع آوری آب خنک شده در پایین برج است.

5 . سیستم توزیع کننده آب داغ از قسمت بالای برج شامل لوله ها و نازل های پاشش آب

کولینگ تاور مدار باز (برج خنک کننده مدار باز) با اسامی دیگری چون کولینگ تاور مرطوب یا تبخیری یا تر نیز نامگذاری می شود و همگی به یک نوع اشاره دارند. در واقع علت اینکه به آن مدار باز گفته می شود این است که آب داغ که برای خنک کاری به برج پمپاژ می شود در فضایی باز درون برج جریان پیدا کرده و با هوای اتمسفر تماس مستقیم پیدا می کند تا گرمای خود را به هوای اتمسفر دهد و چون با برخورد آب داغ با هوا ، قسمتی از آب تبخیر می شود به آن برج تبخیری یا مرطوب نیز گفته می شود.

بررسی مزایا و معایب آن در مقایسه با نوع مدار بسته :

بدیهی است که در این سیستم راندمان خنک کاری به خاطر تماس مستقیم آب با هوا بالاست و این مورد از جمله مزایا و برتری های آن نسبت به نوع مدار بسته (که در ادامه طرز کار آن را شرح می دهیم) است ولی چون بخشی از آب تبخیر می شود باید آب جایگزین به مدار سیستم تزریق شود و در این نوع از کولینگ تاور ها مصرف آب وجود دارد.

در ضمن چون آب دارای املاح است ، این املاح در دستگاه رسوب کرده و هم به تجهیزاتی برای تصفیه آب و جداسازی املاح آن (با سختی گیر) نیاز دارد (مگر اینکه کیفیت آب بسیار بالا باشد) و هم اینکه به سرویس دوره ای مرتب نیاز دارد و این موارد از معایب آن محسوب می شود و هر گاه بخواهیم قیمت این سیستم را برآورد کنیم باید هم قیمت دستگاه کولینگ تاور را در نظر بگیریم و هم قیمت سختی گیر.

این نوع از کولینگ تاور ها از نظر فرم بدنه به دو دسته مکعبی و گرد (مدور) و از نظر جنس بدنه نیز به انواع فایبرگلاس و گالوانیزه تقسیم بندی می شوند که نمونه هایی از آنها را که در شرکت ما طراحی و ساخته شده اند را در شکل زیر مشاهده می کنید.

2 . کولینگ تاور مدار بسته یا خشک یا همان هوا خنک

کولینگ تاور مدار بسته (برج خنک کننده مدار بسته) با اسامی دیگری چون کولینگ تاور هوا خنک یا خشک یا درای کولر نیز شناخته می شود. علت نامگذاری این نوع از کولینگ تاور ها به مدار بسته این است که آب داغ در مسیری بسته و بدون تماس مستقیم با هوا ، حرارت خود را به هوای اتمسفر می دهد و طرز کار آن دقیقا مثل یک رادیاتور خودرو است

و چون در آن هیچ بخشی از آب داغ تبخیر نمی شود به آن برج خشک یا همان درای کولر نیز گفته می شود. حرارت مازاد آب داغ (یا هر سیال داغ دیگری) که در لوله های (کویل) این دستگاه جریان می یابد ، گرمای خود را از جداره لوله ها به هوایی که توسط فن دمیده می شود ، منتقل می کند.

اجزای اصلی کولینگ تاور مدار بسته عبارتند از :

1 . ورودی آب داغ یا هر سیال داغ دیگر به لوله های کویل

2 . کویل (لوله های خم خورده پره دار)

3 . فن

4 . ورودی هوای اتمسفر جهت خنک کاری

5 . خروجی آب یا هر سیال دیگر خنک شده از دستگاه

بررسی مزایا و معایب آن در مقایسه با نوع مدار باز :

1 . چون در این نوع از کولینگ تاور ها ، سیال در مسیری کاملا بسته حرکت می کند و با هوا یا هر سیال دیگری برخورد مستقیم ندارد ، به جای آب داغ هر نوع سیال داغ دیگری را می توان در آن جاری و خنک نمود.

2 . همانطور که توضیح دادیم در کولینگ تاور مدار بسته تماسی بین هوا و آب وجود ندارد و بنابرین در این نوع از کولینگ تاور ها هیچ مصرف آبی را شاهد نخواهیم بود و نیازی به تزریق آب جایگزین در مدار این دستگاه نیست.

3 . بر خلاف نوع مدار باز که به سختی گیر و سرویس های دوره ای نیاز داشت در این نوع چون مصرف آب نداریم و آب در مداری بسته قرار دارد بنابرین نه به سختی گیر نیاز است و نه به سرویس های دوره ای مرتب و پرهزینه و فقط کافیست گرد و غبار سطح کویل پاکسازی شود. بنابرین قیمت کولینگ تاور خشک فقط شامل خود دستگاه می شود و این در حالیست که برای نوع مدار باز باید سختی گیر نیز خریداری شود.

4 . بر خلاف نوع مدار باز که نمی توان در آب و هوای شرجی از آن استفاده کرد از نوع هوا خنک یا همان مدار بسته در آب و هوای شرجی هم می توان استفاده نمود.

5 . در کنار این مزایا و برتری هایی که توضیح دادیم این دستگاه نسبت به نوع مدار باز راندمان کمتری دارد. پکینگ برج خنک کننده اسپلش برای واحدهای صنعتی که آب بی کیفیت با سختی بالا دارند نیز مناسب می‌ باشد

 

 

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا