جامعه

گوشت‌خواری چقدر حیات ما را به خطر می‌اندازد؟

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینوقتی مردم در مورد سیستم های غذایی صحبت می کنند، همیشه به فکر گاوهای یک مزرعه هستند. درست است که گاوها منبع اصلی متان هستند که مانند سایر گازهای گلخانه ای گرما را در جو به دام می اندازد. اما متان، دی اکسید کربن و دیگر گازهای گرمایش سیاره از منابع مختلف دیگر در طول زنجیره تولید مواد غذایی آزاد می شوند.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد وزیر ارتباطات به ایلان ماسک و رقیب تجاری اش برای ورود به اینترنت ماهواره ای در ایران!

این حیوانات موذی کوچک در حال نابودی زمین هستند!

قبل از سال 2021، دانشمندان سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد اعلام کردند که کشاورزی و تغییرات کاربری اراضی مربوطه حدود 20 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای سیاره را تشکیل می دهد. چنین تغییرات کاربری زمین شامل پاکسازی جنگل ها برای چرای دام و پمپاژ آب های زیرزمینی به مزارع برای کشاورزی است.

یکی دیگر از عوامل اصلی انتشار گازهای گلخانه ای زنجیره تامین مواد غذایی است.

طبق تحقیقات، تمام مراحلی که غذا را از مزرعه به بشقاب‌ها و سپس به محل دفن زباله می‌برد – حمل و نقل، پردازش، پخت و پز و ضایعات مواد غذایی – انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با مواد غذایی را 20 درصد تا 33 درصد افزایش می‌دهد.

برای کند کردن تغییرات آب و هوایی، غذایی که می خوریم به اندازه سوزاندن سوخت های فسیلی سزاوار توجه است. تصویر کامل‌تر از انتشار مواد غذایی نشان می‌دهد که اگر می‌خواهیم به اهداف بین‌المللی برای کاهش گرمایش زمین برسیم، جهان باید تغییرات اساسی در سیستم غذایی ایجاد کند.

در سال‌های اخیر، دانشمندان از طریق پایگاه‌های داده‌ای مانند EDGAR یا پایگاه داده‌های انتشارات برای تحقیقات جهانی جوی که توسط اتحادیه اروپا توسعه یافته است، درک روشن‌تری از انتشارات جهانی مرتبط با انسان به دست آورده‌اند.

این پایگاه داده فعالیت های انتشاری توسط مردم در هر کشور، از تولید انرژی تا دفع زباله، از سال 1970 تا به امروز را پوشش می دهد. مونیکا کریپا، مسئول علمی مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا می گوید EDGAR از یک روش واحد برای محاسبه انتشار گازهای گلخانه ای برای تمام بخش های اقتصادی استفاده می کند.

محاسبات این تیم که در ماه مارس 2021 در Nature Food گزارش شد، انتشارات سیستم غذایی را به چهار دسته کلی تقسیم کرد. زمین (از جمله کشاورزی و تغییرات کاربری زمین مرتبط)، انرژی (مورد استفاده برای تولید، پردازش، بسته بندی و حمل و نقل کالا)، صنعت (شامل تولید مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی و مواد مورد استفاده برای بسته بندی مواد غذایی) و ضایعات (از مواد غذایی استفاده نشده).

بخش زمین بزرگترین مقصر در انتشار گازهای گلخانه ای است که حدود 70 درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می دهد. اما تصویر در کشورهای مختلف متفاوت به نظر می رسد. ایالات متحده و سایر کشورهای توسعه یافته برای بیشتر تولیدات غذایی خود به مزارع بسیار متمرکز متکی هستند. بنابراین مقوله انرژی، صنعت و پسماند بیش از نیمی از انتشار گازهای گلخانه ای از سیستم غذایی این کشورها را تشکیل می دهد.

در کشورهای در حال توسعه، کشاورزی و تغییر کاربری زمین نقش بسیار بیشتری ایفا می کند. انتشار گازهای گلخانه ای در کشورهای کمتر توسعه یافته تاریخی نیز در 30 سال گذشته افزایش یافته است.

در نتیجه، کشاورزی و تغییرات چشم‌انداز مربوطه باعث افزایش زیادی در انتشار گازهای گلخانه‌ای سیستم غذایی در میان کشورهای در حال توسعه در دهه‌های اخیر شده است، در حالی که انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورهای توسعه‌یافته رشد نکرده است.

به عنوان مثال، طبق پایگاه داده، انتشار مواد غذایی در چین از سال 1990 تا 2018 نزدیک به 50 درصد افزایش یافته است که عمدتا به دلیل افزایش مصرف گوشت است. تای می گوید در سال 1980 یک چینی به طور متوسط ​​حدود 30 گرم گوشت در روز می خورد. در سال 2010، یک فرد متوسط ​​در چین تقریباً پنج برابر بیشتر از 150 گرم گوشت در روز می خورد.

خوردن گوشت چقدر زندگی ما را به خطر می اندازد؟

مصرف گوشت باعث انتشار گازهای گلخانه ای می شود

در سال‌های اخیر، شش اقتصاد که بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای هستند، مسئول بیش از نیمی از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای مواد غذایی در جهان بوده‌اند. این اقتصادها به ترتیب چین، برزیل، ایالات متحده، هند، اندونزی و اتحادیه اروپا هستند. جمعیت زیاد چین و هند به افزایش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند. برزیل و اندونزی در این فهرست قرار دارند زیرا بخش‌های زیادی از جنگل‌های بارانی آنها پاکسازی شده است تا راه را برای کشاورزی باز کنند. وقتی آن درختان پایین می آیند، مقادیر زیادی کربن در جو آزاد می شود.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دلیل مصرف بالای گوشت در این لیست قرار دارند. ریچارد ویت، محقق برنامه غذایی در موسسه منابع جهانی در واشنگتن دی سی می گوید در ایالات متحده، گوشت و سایر محصولات حیوانی بیشترین انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به مواد غذایی را تشکیل می دهند.

زباله همچنین یک مشکل بزرگ در ایالات متحده است. به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، بیش از یک سوم مواد غذایی تولید شده در سال 2021 هرگز خورده نخواهد شد. زمانی که غذا خورده نشود، منابعی که برای تولید، حمل و نقل و بسته بندی آن استفاده می شود هدر می رود. علاوه بر این، غذای نخورده به محل های دفن زباله ختم می شود و با تجزیه مواد غذایی متان، دی اکسید کربن و سایر گازها تولید می کند.

فعالان تغییرات اقلیمی که خواهان کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از مواد غذایی هستند، اغلب بر مصرف گوشت تمرکز می کنند، زیرا محصولات حیوانی منجر به انتشار گازهای گلخانه ای بسیار بالاتری نسبت به گیاهان می شوند.

227227

دکمه بازگشت به بالا