دانش و سلامت

یک ترکیب رویایی برای پوست

یک ترکیب رویایی برای پوست

آفتاب‌‌نیوز :

وقتی که این دو ماده به‌درستی با همدیگر ترکیب می‌شوند، قدرت بیشتری برای آبرسانی به پوست، روشن‌سازی پوست و افزایش لطافت آن پیدا می‌کنند. اما هر کدام از این دو ترکیب دقیقا چه مزیت‌هایی دارند و چرا آمیخته شدن آن‌ها با همدیگر باعث افزایش اثربخشی آن‌ها می‌شود؟ 

مزیت‌های اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک در گروه ترکیبات هومکتانت (جذب‌کننده رطوبت) قرار می‌گیرد. درواقع این ماده می‌تواند از دو طریق با خشکی پوست مبارزه کند: اول این‌که رطوبت را از محیط پیرامونی ما بگیرد و به سطح پوست برساند یا این‌که رطوبت را از لایه‌های عمیق‌تر پوستی به لایه‌های بیرونی‌تر پوست بیاورد. 

اسید هیالورونیک، علاوه بر آبرسانی به پوست، حجم پوست را هم افزایش می‌دهد و می‌تواند خیلی زود اثرات مثبتی در جهت بهبودبخشی به خطوط ریز و چین‌وچروک‌های پوستی داشته باشند. 

سازگاری اسید هیالورونیک با دیگر ترکیبات فعال هم بسیار مطلوب است و به همین دلیل هم می‌بینید که از اسید هیالورونیک در فرمولاسیون محصولات مختلف مثل پاک‌کننده‌ها، مرطوب‌کننده‌ها، لایه‌بردارها، سرم‌ها و… استفاده می‌شود. 

مزیت‌های رتینول 

مزیت‌های رتینول هم بسیار متنوع هستند و به اثبات رسیده‌اند. رتینول به ارتقای تقسیم و تکثیر سلولی کمک می‌کند و از همین طریق درخشندگی پوست را افزایش می‌دهد. اثربخشی مثبت آن در جهت افزایش کلاژن‌سازی هم به تقویت چارچوب‌های زیرین پوست کمک می‌کند؛ بنابراین با استفاده درست و استاندارد از رتینول می‌توانید پوست قوی‌تر و سالم‌تری داشته باشید، درحالی که عمق خطوط ریز و چین‌وچروک‌ها را هم کاهش می‌دهید. به همین دلیل هم از رتینول در تولید محصولات ضدپیری و مقابله با نشانه‌های پیری زودرس پوست استفاده می‌شود. 

علاوه بر همه اینها، رتینول می‌تواند برای مبارزه با آکنه هم مناسب باشد. درواقع از آنجایی که رتینول به تنظیم روند‌های تقسیم و تکثیر سلولی کمک می‌کند، نقش مثبتی در لایه‌برداری پوست دارد، روزنه‌های پوستی را پاکیزه نگه می‌دارد و به کنترل ترشحات اضافی چربی پوست هم کمک می‌رساند. البته افراد دارای پوست حساس یا افراد مبتلا به اگزما و روزاسه نباید از رتینول استفاده کنند. 

چرا اسید هیالورونیک و رتینول، عملکرد‌های همدیگر را تقویت می‌کنند؟ 

اسید هیالورونیک و رتینول مثل دو قطب تقویت‌کننده برای همدیگر عمل می‌کنند و همدیگر را به تعادل طلایی می‌رسانند و از همین طریق هم به ارتقای سلامتی و درخشندگی پوست کمک می‌کنند. درحالی که رتینول می‌تواند مشکلاتی مثل خشکی پوست، پوسته‌ریزی، قرمزی یا تحریکات پوستی را به‌وجود بیاورد، اسید هیالورونیک به کاهش این پیامد‌های منفی کمک می‌رساند. 

به‌گفته متخصصان پوست‌ومو، همیشه توصیه می‌شود که هنگام استفاده از رتینول حتما پوست را مرطوب و نمدار نگه دارید تا از این طریق بتوانید احتمال تحریکات پوستی را کاهش بدهید. وقتی که رتینول و اسید هیالورونیک در کنار همدیگر قرار می‌گیرند، مزیت‌های همدیگر را تقویت می‌کنند، یکپارچگی ساختاری همدیگر را خراب نمی‌کنند و مانع از بروز عوارض منفی می‌شوند. 

البته توصیه می‌شود که محصولات دارای رتینول و محصولات دارای اسید هیالورونیک را به‌طور جداگانه با همدیگر ترکیب نکنید، بلکه سراغ محصولات بروید که در فرمولاسیون آن‌ها به‌طور ترکیبی از این مواد فعال استفاده شده است.

نشر مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، هدفم این است که با ارائه محتواهایی مبتنی بر تحقیقات علمی، شما را در مسیر سلامتی بهتر همراهی کنم و بهترین روش‌ها و راهکارها را به شما معرفی کنم.
دکمه بازگشت به بالا