جامعه

۶۷ درصد «طلاق‌ها» در خانواده‌های بدون فرزند رخ می‌دهد

۶۷ درصد «طلاق‌ها» در خانواده‌های بدون فرزند رخ می‌دهد

دبیر مرکز مطالعات جمعیتی با بیان اینکه بر اساس آمارهای رسمی بیش از 47 درصد طلاق ها در 5 سال اول زندگی زناشویی اتفاق می افتد، گفت: 67 درصد طلاق ها در خانواده های بدون فرزند اتفاق می افتد.

صالح قاسمی در گفت وگو با آپارات نیوز، وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار رسمی کشور بیش از 47 درصد طلاق ها با هم در 5 سال اول زندگی مشترک اتفاق می افتد، گفت: اما در این بین وجود یا عدم وجود فرزند در خانواده یک تغییر قابل توجهی در نرخ طلاق

دبیر مرکز مطالعات جمعیتی با اشاره به اینکه بین نرخ طلاق و نرخ باروری رابطه معکوس معنادار وجود دارد، خاطرنشان کرد: وی یادآور شد: زمانی که نرخ باروری کمتر باشد، میزان طلاق بیشتر و زمانی که نرخ زایمان بیشتر باشد، میزان طلاق کمتر می شود.

وی با اشاره به نتایج پژوهشی درباره رابطه طلاق و زایمان گفت: 67 درصد طلاق ها در خانواده های بدون فرزند اتفاق می افتد. 22 درصد طلاق ها در خانواده های دارای یک فرزند، 9 درصد طلاق ها در خانواده های دارای دو فرزند و 3 درصد طلاق ها در خانواده های دارای سه فرزند یا بیشتر اتفاق می افتد. در واقع تعداد فرزندان و نرخ باروری در خانواده با خطر طلاق رابطه معکوس دارد.

قاسمی ادامه داد: به عبارت دیگر آیا فرزند باعث تقویت خانواده و کاهش خطر طلاق قانونی و رسمی می شود اما سوالی که مطرح می شود این است که اگر زایمان مانع طلاق رسمی و قانونی شود آیا می تواند از طلاق عاطفی نیز جلوگیری کند؟ ما در این تحقیق به سراغ زوج هایی رفتیم که به دلایل بسیار قوی به دادگاه مراجعه کردند و حتی طلاق گرفتند. در این تحقیق متوجه شدیم که برخی از این زوج‌ها به دلیل داشتن فرزند با یکدیگر توافق می‌کنند که به دلیل سن فرزندشان چند سال به طلاق رای ندهند و طلاق خود را به تعویق بیندازند.

این پژوهشگر جمعیت ادامه داد: پس از سه سال مجدداً این خانواده ها تحت پایش قرار گرفتند و آمارهای گویایی زیادی به دست آمد که نشان می داد پس از سه سال 81 درصد آنها مشکل و معضلی را اعلام کردند که برای آن به دادگاه مراجعه کردند. کاملا حل شده است. و دیگر تصمیمی برای طلاق ندارد. حدود 7 درصد هم گفتند که مشکلشان حل نشده اما کم شده اما اصلا تصمیمی برای طلاق نداشته اند و با جدایی منصرف شده اند. 12 درصد نیز گفتند که مشکلشان حل نشده و تصمیمشان برای طلاق همچنان معتبر است. این سومین گروه از افرادی بود که از عدم رعایت اخلاق یا آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد رنج می بردند.

وی افزود: در این بررسی متوجه شدیم که این خانواده ها به این نتیجه رسیده اند که در سه سالی که طلاق خود را به دلیل فرزندشان به تعویق انداختند، گذشت زمان مشکل آنها را حل کرد.

قاسمی معتقد است بسیاری از زوج هایی که سال ها با هم زندگی کرده اند به وضوح می دانند که بیشتر تنش های زوج ها در سال های اول زندگی مشترک راه حل کوتاه مدتی ندارد و تنها راه حل آن زمان و تمرین مهارت های زندگی در طول زمان است. است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا