تشکیل پرونده ورزشی برای دانش آموزان / استعداد های ورزشی کشور در مدارس شناسایی می شود + فیلم

محمد جعفری معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش ضمن بازدید از خبرگزاری آپارات نیوز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی درباره عملکرد دانش آموزان ایرانی در المپیک صربستان اظهار کرد:دانش آموزان ما موفق شدند ۸۶ مدال رنگارنگ شامل ۲۹ طلا ۲۸ نقره و ۲۹ برنز در این المپیک کسب کنند. البته دانش آموزانی هم بودند که شایستگی دریافت مدال را داشتند اما شرایط مسابقه این اجازه را نداد.
وی با بیان اینکه آموزش وپرورش در همکاری با وزارت ورزش و فدراسیون ها برنامه هایی برای حمایت از این دانش آموزان دارد افزود:در گام نخست در حال برنامه ریزی برای برگزاری جشن تجلیل درخور شأن این قهرمانان هستیم. همچنین این دانش آموزان اکنون دارای شناسنامه ورزشی هستند و فدراسیون ها باید از ظرفیت فدراسیون ورزش دانش آموزی برای استفاده از این استعدادها بهره ببرند. ما این افراد را در رشته های مختلف شناسایی و به فدراسیون ها معرفی کرده ایم و باید از آن ها در رده های سنی نوجوانان و جوانان استفاده شود.
جعفری تأکید کرد:این دانش آموزان به نوعی یک بانک قوی از استعدادهای ورزشی کشور هستند. در آینده نیز مسابقات بین المللی در رده های سنی مختلف برگزار خواهد شد. برای مثال این دوره از المپیک مخصوص زیر ۱۵ سال بود و در آینده المپیک زیر ۱۸ سال نیز برگزار خواهد شد. همچنین برخی رشته ها نظیر فوتسال و والیبال در این دوره حضور نداشتند که در دوره های بعد اضافه خواهند شد. شرکت کنندگان فعلی در صورت ثبت رکورد و جلب نظر مربیان می توانند مجدداً به عنوان ورزشکار ملی انتخاب شوند.
دو مسیر برای استعدادیابی دانش آموزی
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش درباره روند استعدادیابی عنوان کرد:ما دو مسیر مشخص برای استعدادیابی داریم. نخست اینکه ۳۳ هزار معلم تربیت بدنی در کشور داریم که با آغاز سال تحصیلی شناسایی استعدادها در کنار آموزش درس تربیت بدنی جزو برنامه های اصلی آن ها قرار خواهد گرفت. این معلمان می توانند طی ساعات درسی در پایه ها و دوره های مختلف استعدادها را شناسایی کنند. همچنین مسابقات درون مدرسه ای یا همان المپیک درون مدرسه ای نیز فضا را برای کشف استعدادها فراهم می کند.»
وی ادامه داد:پس از مسابقات درون مدرسه ای دانش آموزان وارد رقابت های منطقه ای استانی و در نهایت ملی می شوند. در این روند تیم های فنی رشته های مختلف به ارزیابی دقیق استعدادها می پردازند.
جعفری مسیر دوم استعدادیابی را کانون های ورزشی دانست و توضیح داد:ما کانون های ورزشی درون مدرسه ای و برون مدرسه ای داریم. دانش آموزانی که در مسابقات شناسایی می شوند وارد این کانون ها می شوند و سپس از طریق شرکت در مسابقات منطقه ای و استانی به سطح ملی می رسند. به عبارتی مسیر استعدادیابی از مدرسه آغاز و تا سطح ملی ادامه دارد.
وی افزود:در کنار این دو مسیر طرح جدیدی نیز در دست بررسی داریم و هم اکنون در مرحله مطالعات کارشناسی هستیم. همچنین براساس مصوبه شورای عالی ورزش کشور مبنی بر تدوین الگوی پیشرفت ورزش ما نیز در حال تدوین الگوی پیشرفت ورزش دانش آموزی هستیم. در این الگو به طراحی نظام جامع استعدادیابی خواهیم پرداخت.
تأکید بر سواد حرکتی و مهارت آموزی دانش آموزان
معاون وزیر با اشاره به بند ۸۹ قانون برنامه هفتم توسعه بیان کرد:مطابق این قانون ما مکلف به طراحی نظام جامع استعدادیابی در آموزش وپرورش هستیم. به همین دلیل به دنبال تقویت سواد حرکتی و بدنی دانش آموزان هستیم و باید مهارت های بنیادین بدنی را به آن ها آموزش دهیم.
وی افزود:مهارت آموزی نیز از جمله تکالیف ما در برنامه هفتم است. در این راستا لازم است برای هر دانش آموز پرونده ای رشد ی تربیتی و ورزشی تشکیل دهیم تا مسیر پیشرفت استعدادهای ورزشی آنان در پایه های مختلف تحصیلی رصد شود. بر اساس این اطلاعات می توان دانش آموزان مستعد را به کانون ها و فدراسیون ها معرفی کرد.
جعفری خاطرنشان کرد:اعتقاد داریم پایه و اساس ورزش همگانی و قهرمانی کشور ورزش دانش آموزی است. اگر فدراسیون ها با ما همکاری کنند از موازی کاری بپرهیزند و اجازه دهند مسابقات و استعدادیابی در آموزش وپرورش شکل بگیردیک هم افزایی شکل می گیرد. ورزش دانش آموزی می تواند به ورزش قهرمانی کشور کمک کند.
انتهای پیام/