جامعهکسب و کار برتر

روشن شدن چراغ بنزین سراتو

محتوای این مطلب مخفی کردن

مدت زمان حرکت با چراغ بنزین روشن در پراید

پراید خودرویی‌ست که در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت، چیزی نزدیک به ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این عدد می‌تواند بین ۶٫۵ لیتر تا ۷٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، متفاوت باشد. تفاوت آن نیز بستگی به شکل رانندگی و میزان ترافیک و دیگر عوامل خواهد داشت. پس این خودرو می تواند در شرایط بدون ترافیک از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، حدود ۱۳۰ کیلومتر را طی کند.

زیاد روشن بودن چراغ و با باک خالی کار کردن باعث خرابی پمپ بنزین سراتو میشود.

روشن شدن چراغ بنزین سراتو

مدت زمان حرکت با چراغ بنزین روشن در پژو ۲۰۶

مصرف بنزین خودروی پژو ۲۰۶ که از خودروهای محبوب در میان ایرانی‌هاست، در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت، معادل ۹ لیتر است. با این حساب و در نظر گرفتن ۹٫۸ لیتر بنزین باقی مانده در باک خودرو، انتظار پیمایش چیزی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر را پس از روشن شدن چراغ بنزین در خودروی پژو ۲۰۶ داریم.

مدت زمان حرکت با چراغ بنزین روشن در سمند

سمند نیز از خودروهایی‌ست که به تعداد زیاد در خیابان‌های شهرهایمان می‌بینیم. مصرف سمند در شرایط عادی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۱ لیتر است. این خودرو با مصرف شهری حدود ۱۱ می تواند در شرایط بدون ترافیک از لحظه روشن شدن چراغ بنزین ، حدود ۸۹ کیلومتر را طی کند.

مدت زمان حرکت با چراغ بنزین روشن در خودروی ال ۹۰

خودروی ال ۹۰؛ مصرف سوخت ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت دارد. راننده این خودرو، پس از روشن شدن چراغ بنزین؛ می‌تواند نزدیک به ۱۰۵ تا ۱۱۰ کیلومتر را طی کند.

مدت زمان حرکت با چراغ بنزین روشن در رنو ساندرو

میزان مصرف خودروی رنو ساندرو، ۹٫۴ لیتر در شهر است. با این حساب ساندرو می‌تواند از زمان روشن شدن چراغ هشدار بنزین، به اندازه چیزی نزدیک به ۱۰۰ تا ۱۰۴ کیلومتر را بپیماید.

مدت زمان حرکت با چراغ بنزین روشن در سانتافه

مصرف سانتافه در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۱٫۸ لیتر است. این خودرو پس از روشن شدن چراغ هشدار بنزین، می‌تواند نزدیک به ۸۰ کیلومتر را طی کند.

مدت زمان حرکت با چراغ بنزین روشن در گل

گل محصولی از فولکس واگن برزیل است که یکی از زیرمجموعه های فولکس واگن آلمان به شمار می رود. این خودرو با مصرف۲, ۹در شهر، می تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، حدود ۱۰۶ کیلومتر را بپیماید.

مدت زمان حرکت با چراغ بنزین روشن در ورنا

این خودرو با مصرف۶, ۷ در شهر، می تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، حدود ۱۲۸ کیلومتر را بپیماید.

مدت زمان حرکت با چراغ بنزین روشن در مزدا ۳

مزدا ۳ محبوب ترین ساخته مزدا در سر تا سر دنیا است که علت آن کیفیت خوب ، سواری کاملا لذت بخش ، طراحی جذاب و … است که با مصرف۹.۸ در شهر، می تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، حدود ۱۰۰ کیلومتر را بپیماید.

مدت زمان حرکت با چراغ بنزین روشن در اوانته

هیوندای آوانته یک خودرو کامپکت کره ای است که با مصرف۹.۵ در شهر، می تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، حدود ۱۰۳ کیلومتر را بپیماید.
توسان :هیوندای توسان، یکی از محبوب ترین شاسی بلندهای بازار ایران است ، این خودرو با مصرف۱۰.۲ در شهر، می تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، حدود ۹۶ کیلومتر را بپیماید

مدت زمان حرکت با چراغ بنزین روشن در ریو

کیا ریو یک خودرو کامپکت ، محصولی از شرکت کیا موتورز کره جنوبی است که تولید آن از سال ۲۰۰۰ آغاز شده و اکنون نسل چهارم آن در حال تولید است. این خودرو با مصرف شهری حدود ۶,۹ می تواند در شرایط بدون ترافیک از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، حدود ۱۴۲ کیلومتر را طی کند.

مدت زمان حرکت با چراغ بنزین روشن در اپتیما

کیا اپتیما یک سدان سایز متوسط است که نخستین بار در سال ۲۰۰۰ توسط کره ای ها معرفی شد ، این خودرو با مصرف شهری حدود ۱۱,۸ می تواند در شرایط بدون ترافیک از لحظه روشن شدن چراغ بنزین ، حدود ۸۳ کیلومتر را طی کند.

مدت زمان حرکت با چراغ بنزین روشن در پیکانتو

پیکانتو که همزاد و رقیب مستقیم هیوندای آی ۱۰ محسوب می شود از یک پیشرانه ۱.۲ لیتری ( ۱۲۵۰ سی سی ) در کنار یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک استفاده می کند. این خودرو با متوسط مصرف ۶,۷ لیتر در شهر ، می تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، حدود ۱۴۶ کیلومتر را بپیماید.

مسافت پیمایش با چراغ به چه عواملی بستگی دارد؟

هر کدام از وسایل نقیله یک مسافت تقریبی را بعد از روشن شدن چراغ بنزین و قبل از خاموش شدن ماشین طی می‌کنند که مقدار آن بیشتر از تصور عمومی مردم است. توجه داشته باشید که این مسافت خیلی دقیق نیست و با توجه به شرایط تغییر می کند. مسافتی که اتومبیلتان پس از روشن شدن چراغ بنزین طی می‌کند به مدل اتومبیل، شرایط جاده‌ای، نوع رانندگی شما، سلامت ماشین و کیفیت قطعات ماشین و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد. مثلا اگر در ترافیک گیر کنید این مسافت شدیدا کاهش می یابد.

بهتر است که هیچ موقع تا تمام شدن آخرین قطره بنزین رانندگی نکنید چرا که در اینصورت آسیب‌های جدی را به اتومبیلتان وارد می کنید. طبق استانداردهای جهانی با باقی ماندن چیزی حدود ۱۰ لیتر بنزین چراغ هشدار سوخت روشن می‌شود و مسافتی تقریبی حدود ۶۰ کلیومتر را میتوان طی کرد که این عدد با توجه به موارد ذکر شده در بالا تغییر می‌کند.

البته برخی خودروها چراغ های دو مرحله ای دارند. به این صورت که یک چراغ هشدار زرد در ابتدا روشن می شود که حدود ۶۰ کیلومتر مسافت را می پیماید و سپس چراغ قرمز که حدود ۱۵ کیلومتر مسافت را پاسخگو خواهد بود. در برخی خودروهای دیگر نیز چراغ دوم وجود ندارد اما همان چراغ اولیه در حالت ضرورت به صورت چشمک زن در می آید و حکایت از وخامت وضعیت بنزین دارد.
سعی کنید که هیچ گاه رانندگی با چراغ روشن بنزین را به یک عادت تبدیل نکنید چرا که در طولانی مدت مجبور به تعویض بسیاری از قطعات اتومبیلتان می شوید و هزینه بسیار بالاتری را باید پرداخت کنید.

آسیب‌های ناشی از رانندگی با چراغ روشن بنزین سراتو

هر خودرویی داشته باشید چه موتور در جلو باشد و باک در عقب و یا برعکس، فاصله‌ای کم یا زیاد بین باک و موتور وجود دارد. وظیفه‌ی رساندن سوخت از باک به سیلندرها برای به حرکت انداختن موتور بر عهده‌ی وسیله‌ای به نام پمپ‌بنزین است. هنگامی‌که چراغ بنزین روشن می‌شود و بنزین به مقدار کمی در باک وجود دارد مشکلاتی به وجود می‌آید.

اولین مشکل مربوط به کیفیت بنزین پمپاژ شده است. در انتهای پمپ رسوبات، آشغال و کثیفی وجود دارد و وقتی بنزین کافی در باک موجود نباشد پمپ مجبور است این بنزین ته‌مانده را به همراه تمام کثیفی‌ها به موتور بفرستد.

در پمپ‌بنزین فیلتری وجود دارد به نام فیلتر بنزین. کار این فیلتر این است که جلوی ورود آلودگی‌ها و کثیفی‌ها و به‌طورکلی ناخالصی‌ها به موتور را بگیرد. این فیلتر هم تا حدی می‌تواند وظیفه‌ی خود را انجام دهد و اگر قرار باشد همیشه حجم زیادی از آشغال‌ها را به خود جذب کند دیگر عملکرد مناسب را نخواهد داشت.
مشکل دیگر مربوط به افزایش دمای پمپ‌بنزین است. سوخت موجود در پمپ مانند خنک‌کننده هم عمل می‌کند و وقتی به میزان کم موجود باشد دمای پمپ بالا می‌رود و داغ می‌شود.

چراغ بنزین روشن شود چند کیلومتر میرود؟ در بسیاری از خودروهای سواری هنگام روشن شدن چراغ بنزین حدود 7 تا 9 لیتر بنزین در باک موجود است اگر نمی دانید از روشن شدن چراغ بنزين چند لیتر داریم در اینجا مشخص خواهیم کرد که با چراغ بنزین روشن چه مسافتی را بر حسب کیلومتر می توانید طی کنید.

چراغ بنزین روشن خوب نیست و ممکن است شما را در وسط جاده بگذارد. روشن شدن چراغ بنزین برای رانندگانی که حوصله مراجعه با پمپ بنزین را ندارند و یا در منطقه ای قرار دارند که پمپ بنزین از آنها دور است ، بسیار دلهره آور است چون آنها با این چالش روبرو هستند که هر لحظه ممکن است بنزین شان تمام شود. در این بخش مشخص می کنیم که خودروهای سواری از ابتدای وقتی که چراغ بنزین روشن شود چند کیلومتر میرود.

 مسافت قابل طی کردن قبل از تمام شدن بنزین در پشت آمپر بیشتر خودروهای جدید هنگام روشن شدن چراغ بنزین نمایش داده می شود که تخمین میزند که چه مسافتی را قبل از تمام شدن بنزین می توانید با خودرو بپیمایید. این تخمین زیاد دقیق نیست و بر اساس میانگین مسافت طی شده هنگام رانندگی با خودرویتان محاسبه شده است .

چندان نگران تمام شدن بنزین نباشید. زیرا حتی اگر در ترافیک شدید هم بمانید، تقریباً می‌توانید به اولین پمپ بنزین در 40 کیلومتری خود مراجعه کنید و سوخت‌گیری کنید. 40 کیلومتر دورتر به این معنی است که شما در شهری مانند تهران، می‌توانید از یک سمت شهر به سمت دیگر بروید و در انتها با خودرو روشن سوخت‌گیری کنید.

 برخی از رانندگان به چراغ بنزین خودرویشان خیلی اطمینان دارند و با یک محاسبه سر انگشتی می‌گویند با روشن شدن چراغ بنزین حدود 50 کیلومتر دیگر می‌توانم بروم. خوب نظرشان اشتباه هم نیست مخصوصا این که در داخل شهر معمولاً مشکل جدی پیش نمی‌آید.

اگر بخواهیم یک استاندارد کلی در مورد زمان روشن شدن چراغ به دست بیاوریم و اینکه از روشن شدن چراغ بنزين چند لیتر داریم، با به استانداردهای ارائه شده بین المللی اشاره کنیم. با بررسی بیش از 40 خودرو و محاسبه میزان باقی مانده بنزین در باک آن ها، مشخص گردید که متوسط بنزین باقی مانده در باک خودروهای خارجی به صورت متوسط 2.6 گالن و بر حسب لیتر در حدود 9.8 لیتر می باشد.

اینکه دقیقا چند کیلومتر می توانید با چراغ بنزین روشن رانندگی کنید هم به خودروی شما هم به عادتها و شرایط رانندگی شما بستگی دارد. با این وجود احتمالا متعجب خواهید شد که بدانید در واقع مسافتی را که می توانید با چراغ بنزین روشن طی کنید چقدر کوتاه است. توجه داشته باشید که در بعضی خودروها چراغ اخطار بنزین بر اساس میزان مسافت قابل طی کردن با باک تقریبا خالی روشن می شود و مسافت باقی مانده را نشان می دهد که برای این خودروها مقدار بنزین موجود در باک ذکر نشده است.

رانندگی با چراغ بنزین روشن گاهی مواقع یک ضرورت است و وقتی در چنین شرایطی قرار می‌گیریم این که بدانیم دقیقا چند کیلومتر دیگر تا متوقف شدن خودرو باقی مانده اهمیت بالایی دارد. به عنوان مثال باک خودرویی با ظرفیت 60 لیتر، از روشن شدن چراغ بنزین 5 لیتر بنزین داریم. اگر در شهر رانندگی می‌کنیم و حدود مصرف سوخت 10 لیتر در 100 کیلومتر باشد پس تقریبا 50 کیلومتر می‌توان پیمود. اما هیچ گاه نباید برای 50 کیلومتر برنامه ریزی کرد و در اولین پمپ بنزین می‌بایست سوخت گیری نماییم.

مضرات روشن شدن چراغ بنزین

رانندگی با خودرویی که مقدار کمی یعنی ¼ باک بنزین دارد ، سبب آسیب به خودرو می شود و مضرات روشن شدن چراغ بنزین بسیار است . صدمه به کاتالیزور از جمله آسیب های وارد شده به خودرو هنگام رانندگی با چراغ بنزین روشن است که در این صورت شما مجبور به تعمیر یا تعویض کاتالیزور خواهید شد.

رانندگی با چراغ بنزین روشن سبب آسیب دیدن پمپ بنزین به علت آشغال و کثیفی ته باک ، می شود زیرا هر آشغال و کثیفی جمع شده در ته باک هنگامی که باک خالی باشد از پمپ بنزین شما عبورمی کند و سبب آسیب به آن می شود.

هنگام رانندگی با چراغ بنزین روشن سبب می شود که ناگهان در جاده و یا بزرگراه بنزین تمام کنیم و خودرویمان از حرکت باز ایستد ، پیش آمدن این حالت بسیار خطرناک است زیرا خودروهای کناری با سرعت زیاد در حال حرکتند و ممکن است با خودرو شما تصادف کنند.

راندن خودرو با چراغ بنزین روشن ممکن است مشکل ساز و بلکه خطرساز باشد. چراکه اگر بنزین تمام کنید ممکن است به کاتالیزور خودروی شما صدمه برسد که سپس مجبور به تعمیر یا تعویض آن با هزینه زیاد شوید. حتی رانندگی با چراغ بنزین روشن می‌تواند به پمپ بنزین شما هم آسیب برساند زیرا جرم های ته باک هنگامی‌که باک شما تقریبا خالی است از طریق پمپ بنزین مکیده شده و باعث خرابی پمپ و گرفتگی صافی بنزین خواهد شد.

عوامل موثر در میزان مسافت طی شده با چراغ بنزین روشن

وزن خودرو و محتویات داخل آن
سرعت
کارکردن خودرو به صورت درجا بیش از ۴۰ ثانیه
فشار نامنظم پدال گاز
فشار باد تایرها
استفاده از تهویه هوا(کولر)
آیرودینامیک خودرو
بالابودن ترمزدستی
نشتی در باک بنزین
رانندگی در دور موتور بالا
نوع لاستیک
تنظیم فرمان
مصرف برق زیاد سیستم صوتی
کیفیت بنزین

 هشدار: در صورت ایراد قفل صندوق سراتو جهت حفظ ایمنی حتما سریع جهت تعویض آن اقدام کنید.

چراغ بنزین روشن شود چند کیلومتر میرود؟

·        پراید

اگر استفاده از خودرو پراید را در حالت رانندگی بدون ترافیک در نظر بگیریم ، خودروهای زیر می توانند این مقدار از مسافت را طی کنند. خودروی پراید با مصرف شهری حدود 6.5 می تواند در شرایط بدون ترافیک از لحظه روشن شدن چراغ بنزین ، حدود 130 کیلومتر میرود.

·        پژو 206

خودرو پژو با متوسط مصرف 8.9 در مصارف شهری، از لحظه ای که چراغ بنزین روشن می شود ، حدود 109 کیلومتر را می تواند طی کند.

·        رنو کولئوس

رنو کولئوس ، با مصرف 11.8 در شهر، می تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، حدود 80 الی 85 کیلومتر را بپیماید.

·        سوزوکی ویتارا

این شاسی بلند ژاپنی با مصرف 12.5 لیتر در هر 100 کیلومتر، از لحظه روشن شدن چراغ بنزین می تواند مسافتی حدود 80 کیلومتر را طی نماید.

·        پژو 405

این خودرو با متوسط مصرف 12,8لیتر در شهر ، می تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، حدود 76 کیلومتر را بپیماید.

·        سمند

این خودرو با مصرف شهری حدود 11 می تواند در شرایط بدون ترافیک از لحظه روشن شدن چراغ بنزین ، حدود 89 کیلومتر را طی کند.

·        ساندرو

خودرو ساندرو ، با مصرف9.4 در شهر، می تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، حدود 104 کیلومتر را بپیماید.

·        ال 90

این خودرو با متوسط مصرف 9 لیتر در شهر ، می تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، حدود 108 کیلومتر را بپیماید.

·        گل

گل محصولی از فولکس واگن برزیل است که یکی از زیرمجموعه های فولکس واگن آلمان به شمار می رود. این خودرو با مصرف2, 9در شهر، می تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، حدود 106 کیلومتر را بپیماید.

نکته ضروری: در زمان انتخاب روغن گیربکس سراتو حتما به کیفیت آن دقت ویژه کنید.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا