جامعهکسب و کار برتر

چگونه بک لینک درست کنم؟

محتوای این مطلب مخفی کردن

چگونه بک لینک سازی اصولی انجام دهیم ؟ بک لینک چیست؟

در آموزش سئو صفحات دسته بندی بک لینک به زبان ساده، به لینک یک وب‌سایت در وب‌سایت دیگر گفته می‌شود، در دنیای وب هرگاه که بخواهیم کاربران یک صفحه یا وب‌سایت را به سایت دیگری هدایت کنیم از لینک استفاده می‌کنیم، لینک‌ها در واقع آدرس‌های قابل کلیک هستند که در نوشته‌ها، دکمه‌ها یا تصاویر جاگذاری می‌شوند.

گوگل برای اینکه مشخص کند کدام وب‌سایت‌ها نسبت به دیگران بهتر هستند از روش تایید و ارجاع در دنیای اینترنت استفاده می‌کند، که این روش با لینک دادن صورت می‌گیرد. پس زمانی که در وب‌سایت، لینکی ‌ایجاد کنید، می‌توانید بگویید که به آن وب سایت بک لینک داده و گیرنده‌ی لینک هم می‌تواند بگوید ما بک لینک گرفته‌ایم.

چگونه بک لینک درست کنم؟

چرا بک لینک اهمیت دارد؟

در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی اینترنت و سایت خودم، تنها روش دسترسی به وب‌سایت یا وبلاگ‌ها داشتن آدرس آنها بود و در صورتی که آدرس وب‌سایتی را نمی‌دانستید، به هیچ عنوان نمی‌توانستید به آن سایت ورود کنید و وب‌سایت‌ها هم هیچ بازدیدی دریافت نمی‌کردند. اما با سرعت این مشکل حل شده و با امکان ایجاد لینک باکس در صفحات دیگر، وب‌سایت و وبلاگ‌های کوچکتر معرفی شدند.

در ابتدا گوگل از معیارهای بسیار ساده جهت رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کرد، اما در حال حاضر که رقابت بین رقبا کاملا جدی شده، شاخصه‌های گوگل نیز جهت شناسایی وب‌سایت‌های بهتر، تغییر کرده‌است. از آنجا که بک لینک‌ها هنوز هم نقش تاثیرگذاری در سئو و بهبود رتبه در نتایج گوگل را دارند، بک لینک به تنهایی هم می‌تواند باعث افزایش بهبود وب‌سایت شود و قرار گرفتن بک لینک در  صفحات پربازدید، امکان کلیک بیشتری فراهم می‌آورد.

معرفی انواع لینک از نظر ماهیت

قبل از اینکه به سراغ فاکتورهای مهم در ساخت بک‌لینک و نحوه بک لینک سازی برای وبسایت برویم، بهتر است با ماهیت لینک‌ها نیز آشنا شویم. در زمان ایجاد هر لینک، شناسه‌ای برای آن مشخص می ‌شود که گوگل آن را تشخیص دهد و به طور کلی چهار نوع لینک وجود دارد که شناسه آنها برای گوگل مشخص است:

  • لینک فالو یا دو فالو: مهم‌ترین نوع لینک است؛ زیرا موتور جستجو حتماً آن را دنبال می‌کند.
  • لینک نوفالو: این لینک‌ها را موتورهای جستجو دنبال نمی‌کنند.
  • لینک تولید شده توسط کاربر: این مدل لینک‌ها توسط کاربران در بخش نظرات سایت‌ها و انجمن ها تولید می‌شود.
  • لینک اسپانسری: در گروه لینک‌های پولی قرار می‌گیرد.

در این بین بیشترین تاثیر و ارزش را لینک‌های فالو دارند و البته کمترین تاثیر را هم لینک‌های نوفالو دارند؛ اما به هیچ عنوان توصیه به حذف این مدل لینک سازی هم نمی‌شود.

فاکتورهای مهم در ساخت بک‌لینک برای وب‌سایت

روش‌های زیادی در ساخت بک‌لینک برای وب‌سایت وجود دارد که استفاده درست و اصولی از هر کدام از این روش‌ها در بهبود رتبه سایت تاثیر می‌گذارد. در اینجا به مهم‌ترین فاکتورها و اصول در ساخت بک لینک اشاره می‌کنیم:

  • به طور کامل و دقیق تمام اصول سوء داخلی یا همان on Page Seo را کاملا رعایت کنید، در واقع تمامی کارهای لازم مانند تولید محتوای سئو شده، بهینه‌سازی دسته‌ها، بهینه‌سازی کدهای قالب سایت، استفاده از هاست باکیفیت و مواردی از این قبیل به طور کامل برای گوگل بهینه شده باشد. شما می‌توانید مقاله را مطالعه کنید تا بهتر این مورد را اجرا نمایید.
  • سعی کنید برای صفحات مختلف از وب‌سایت خود لینک سازی کنید، زیرا گوگل متوجه لینک سازی‌ها می‌شود.
  • از انکرتکست‌های مختلف برای لینک سازی استفاده کنید و به هیچ عنوان فقط بر روی یک کلمه کلیدی تمرکز نکنید و بر روی کلمات هم معنی و هم خانواده کلمه کلیدی نیز لینک سازی انجام دهید.
  • هیچ وقت در یک زمان مشخص و سر ساعت مقرر لینک سازی انجام ندهید.
  • در سایت‌هایی که میزان اسپم بالایی دارند، لینک سازی نکنید. استفاده از سایت‌هایی با اعتبار بالا و سایت‌های با اعتبار متوسط و پایین نیز جهت لینک سازی طبیعی، بهتر است.
  • هم‌زمان برای سایتتان لینک‌های فالو و همچنین لینک نوفالو هم بسازید تا برای گوگل طبیعی باشد.

چگونه لینک خوب پیدا کنیم که به رتبه بندی سایت در گوگل کمک کند؟

به روزرسانی الگوریتم گوگل نشان داده است که وب سایت شما می تواند با داشتن بک لینک های نادرست دچار مشکل شود. چگونه شما کیفیت بک لینک های سایتتان را قضاوت می کنید؟ چه وبسایتی خوب است و از کدام صفحه سایت باید لینک دریافت کنید؟ لینک ها هنوز هم مهمترین عامل رتبه بندی برای گوگل است ( با اثرات مثبت و منفی )

لینک های درست

**** اشتباه نکنید : تمامی لینک های خودکار بد هستند.

همه بک لینک هایی که به طور اتوماتیک ایجاد می شوند هیچ تاثیری بر رتبه بندی وب سایت شما نخواهند داشت . اگر این لینک ها nofallow هستند جایی برای نگرانی وجود ندارد. اگر از ابزارههایی که بک لینک خودکار ایجاد می کنند استفاده کردید بهتر است برای حذف آنها اقدام کنید تا منجر به مجازات وب سایت شما نشود.

هرچه لینک آسان تر بدست آید ارزش و اثر کمتری دارد

به عنوان مثال آپلود یک تصویر در سایت imgur.com و قرار دادن لینک سایت در توضیحات یا کامنت تاثیری ندارد یا ساخت یک وبلاگ در Tumblr و لینک کردن آن به سایت نیز رتبه سایت شما را افزایش نخواهد داد و بسیاری از روش های دیگر . اگر راه ایجاد لینک به سایت خیلی راحت باشد ، آن لینک تاثیری بر رنک سایت ندارد.

نیاز به معیارهای خاصی ندارد

بسیاری از مدیران سایت ها فقط از سایت هایی یا صفحاتی با پیج رنک خاص لینک درخواست می کنند. استفاده از این تکنیک دریافت لینک را سخت تر از ان چیزی که هست، می کند.

  • اگر یک سایت که به طور کلی دارای کیفیت بالایی است مهم نیست که صفحه که به سایت شما لینک می دهد پیج رنک پایینی دارد
  • اگر سایت با کیفیت بالا یک صفحه جدید ایجاد کند ، صفحه جدید دارای پیج رنک صفر است اما می تواند یک صفحه خوب و با ارزش باشد.
  • اگر امروز دارای پیج رنک صفر است می تواند در آینده پیج رنک بالایی داشته باشد.
  • اگر فقط سایت هایی با پیج رنک بالا شانس صعود در نتایج جستجو را داشته باشند ، بدست آوردن صفحات جدید در نتایج جستجوی گوگل غیرممکن خواهد بود. تجربه نشان می دهد که روزانه صفحات جدیدی در نتایج جستجو گوگل ظاهر می شوند.

استفاده از عقل سلیم منجر به نتایج پایدار می شود

زمانی که سایتی را پیدا کردید که می تواند به سایت شما لینک بدهد ، سوالات زیر را از خودتان بپرسید :

  • آیا این سایت بین کاربران خوب بنظر می رسد؟
  • آیا سایت محتوا جالب و با کیفیت دارد ؟
  • آیا محتوای سایت مرتبط با سایت من است ؟
  • آیا تغییری در سایت من احساس می شود اگر این سایت به سایتم لینک دهد؟

اگر شما بتوانید به سوالات بالا جواب “بله” بدهید بنابراین برای دریافت لینک از آن سایت تلاش کنید این مهم نیست اگر سایت پیج رنک پایینی داشته باشد. اگر از نکات بالا برای دریافت لینک برای سایتتان استفاده کنید مطمئن باشد که بک لینک های سایتتان در تمامی آپدیت های الگوریتم گوگل محاسبه خواهند شد .

سه عامل تاثیر گذار در یک بک لینک باکیفیت

در ادامه سه عامل تاثیر گذار در یک بک لینک باکیفیت را برای شما آورده ایم

۱- گرفتن بک لینک از وب سایتهای با اتوریتی بالا

گرفتن بک لینک از این نوع وبسایتها بسیار با ارزش میباشد . بهترین و آسان ترین راه ایجاد محتوای عالی در وبسایتتان می باشد.

۲- بک لینک گرفتن از وبسایتهایی که در زمینه کاری مشابه میباشند

سعی کنید که از وبسایت هایی که مرتبط با کسب و کارتان می باشد بک لینک بگیرید. این موضوع از دید موتور جستجو بسیار عالی هست و همچنین چون کاربران شما یکسان هستند احتمال بازدید وبسایت شما نیز بیشتر می باشد.

۳- عدم خرید بک لینک

هرگز اشتباه نکنید و به فکر خرید بک لینک نباشید . در صورتی که گوگل متوجه این عمل شما شود قطعا با سایت شما برخورد کرده و سایت شما جریمه خواهد شد.

مکان های مناسب جهت بک لینک سازی

۱- انجمن ها :

یکی از بهترین مکان های ایجاد لینک به وب سایت فروم ها و تالارهای گفتمان می باشد که می توانید مقالات خود را در آنها با ذکر منبع منتشر نمایید. البته فروم های بسیاری وجود دارد، برای همین اول شما باید فروم هایی که مرتبط با وبسایت شما می باشند را پیدا کنید و بعد از اطلاع یافتن از قوانین آنها، شروع به تولید محتوا و قراردادن محتوا در آنجا نمایید . البته فراموش نشود امضاء انجمن را لینک به وب سایت خود قرار دهید و همچنین در بخش پروفایل آدرس وب سایت را حتما درج نمایید.

۲- ارسال پست میهمان :

برخی از وب سایتها به سایر نویسندگان این امکان را می دهند تا مقالات خود را با ذکر منبع بارگذاری نمایند.فقط حواستان باشد که مالک وبسایت لینک هایی را که شما قرار میدهید را nofollow نکند چون دیگر هیچ گونه ارزشی ندارد.

۳- اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :

یکی از مزیت های شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک ، لینکدین ، توییتر و امثال آنها عضو شدن در گروه های مرتبط با کسب و کارتان میباشد و میتوانید مطالب مرتبط با وبسایت را بر روی این شبکه ها و گروه کاری خود به اشتراک بگذارید .

۴- نویسندگی در لینکدین :

یکی از مزایای قرار دادن لینک در داخل نوشته های وبلاگی لینکدین فالو بودن آن لینک میباشد . با توجه به رتبه بالای لینکدین هر کلیک امتیاز و رتبه بالاتری نسبت به بقیه شبکه ها می گیرد. اگر به صورت حرفه ای عمل کنید می توانید بک لینک های بسیاری عالی از این شبکه دریافت کنید.

۵- نظر دهی در وبلاگها :

یکی از بهترین و زیرکانه ترین روش های برای گرفتن بک لینک می باشد. شما باید پست های مرتبط با کسب و کار خود را مطالعه کنید و نظر خود را به صورت کاملا علمی و دقیق بیان نمایید. بعد در جایی که لازم بود، لینک وبسایت خود را قرار دهید. فقط مراقب باشید که اسپم نشوید.

۶- پاسخگویی به سوالات و مشکلات :

شبکه های زیادی وجود دارند که شما می توانید در آنجا سوالات خود را بپرسید یا سوالات آنها را جواب دهید. البته در فروم ها و شبکه های اجتماعی هم شما می توانید این کار را انجام دهید، فقط کافی است فروم یا گروه مرتبط با پرسش و پاسخ را جستجو کنید و به سوالات آنها پاسخ کامل بدهید.در انتها برای اینکه یک منبعی برای پاسخ خود ارائه دهید می توانید لینک وبسایت خود را قرار دهید. البته این چند مورد شبیه به هم هستند اما این نکته را باید بدانید که هدف هرکدام متفاوت است و استراتژی خاص خود را دنبال می کند.

۷-بازاریابی ویدئویی

یوتیوب بهترین مکان برای بازاریابی و انتشار مطالب وب سایت می باشد. میلیونها نفر از سراسر دنیا از یوتیوب برای تماشای فیلم و انتشار فیلمهای خود استفاده میکنند. فقط کافی که تکنیک استفاده از آن را بدانید. البته در ایران شما می توانید از اپارات نیز استفاده کنید. یکی از مزیت های اصلی بازاریابی ویدئویی قراردادن آدرس سایت است البته این مزیت در آپارات خیلی وجود ندارد، اما در وبسایتهایی با موضوع اشتراک ویدئو این امکان را می دهند که شما بتوانید لینک قرار بدهید. مزیت دیگر استفاده از ویدئو این است که کاربران بیشتر ترجیح میدهند فیلم ببینند تا متن بخوانند و اگر فیلمی را چندبار ببینند اصلا خسته نمی شوند و این مساله باعث حک شدن تصویر برند شما در ذهن آنها می گردد.در واقع این چند ساله الگوریتم های گوگل تغییرات بسیاری داشته است.

۸- ایجاد یک کتاب تخصصی اختصاصی:

وقتی شما یک کتاب که واقعا نیاز روز فضای مجازی ایجاد میکنید و همه احتیاج به دانلود اون کتاب دارن به طور ناخود اگاه بقیه سایت ها با ذکر منبع کتاب شما رو برای دانلود قرار میدهند که خود ذکر منبع ایجاد بک لینک است درسته سایتهای کوچک منبع نمیگذارند اما سایت های بزرگ منبع قرار میدهند حتی میتوانید کتاب خود را به تمام سایت های دانلود کتاب با ذکر منبع معرفی کنید مثلا آموزش سئو یا صفر تا صد وردپرس و به غیر از ان بازدید کننده مرتبط هم ایجاد میکند.

۹- وبلاگ وبسایت خود را ایجاد کنید:

شاید جالب باشید بدانید سایت های باهوش با ایجاد نام خود سایت در یکی از سرویس های وبلاگ دهی و گذاشتن مطالب عادی یا ترجمه شده و لینک دادن ان به صورت نوفالو و فالو(نوفالو توصیه میشود) لینک سازی میکنند و باعث رتبه کلمات کلیدی میشوند البته اگر بتوانید یک وبلاگ قدیمی که اسم ان مرتبط با سایت شما باشد خیلی خیلی تاثیر گذارتر است.

‌۱۰-آموزش های تصویری:

از ایجاد بک لینک شما با ایجاد اموزش های تصویری دو تکنیک را انجام میدهید اول انکه با قرار دادن ان در سایت هم ضریب بازگشت را افزایش میدهید و باعث میشوید که کاربر بیشتر در سایت شما بماند هم با قرار دادن در سرویس های معرفی کلیپ ها میتوانید با درج لینک backlinks ایجاد کنید.

۱۱- یک سرویس رایگان ایجاد کنید:

شما وقتی یک سرویس رایگان مورد نیاز را در سایت قرار دهید مثل دامنه رایگان شاید هزاران سایت به دامنه شما لینک دهند به عنوان دامنه رایگان, میدانید چه میشود سخاوت مند باشید تا پیشرفت کنید!!!! میتوانید برای یافتن backlinks های خود و سایت رقبا از سایت موز استفاده کنید.

۱۲- محتوا قوی تولید کنید:

من بارها شده وقتی کلمه ای جستجو میکنم در صفحات اول ده سایت فقط دو سایت مطالب منحصر به فرد دارند و بقیه کپی کردند با ذکر منبع البته همیشه اینطوری نیست سعی کنید جوری مطلب تولید کنید که مطالب شما در صفحات مجازی پخش بشه محتوا خیلی در بهینه سازی سایت مهمه پس دقت کنید!!!!

۱۳- مصاحبه کنید:

من بارها دیده ام که سایت های خبری یا مجله های اینترنتی با مدیر یک وب سایت مصاحبه میکند و لینک سایت را در سایت خود قرار میدهد این خیلی میتواند به اعتبار سایت شما بیافزاید از سایت های خبری بخواهید با شما مصاحبه کنند

۱۴- ثبت سایت در دایرکتوری ها:

سعی کنید سایت را در تعداد زیادی از دایرکتوری ها قرار دهید فقط به گوگل بسنده نکنید.

۱۵- نرم افزار رایگان:

شما با ایجاد یک نرم افزار یا یک برنامه اندروید رایگان میتوانید تعداد قابل توجه لینک ایجاد کنید حتی سایت های بوده اند که با یک نرم افزار و اپدیت ان به همه چیز رسیده اند

۱۶- عکس های موثر ایجاد کنید:

خیلی از دوستان فکر میکنند تصاویر در مطالب بی تاثیرند اما باور کنید هنوز ادمهای هستند که از کتاب ها فقط عکس های ان را میبینند و به اصطلاح بصری هستند وقتی شما عکس های منحصر به فرد ایجاد میکنید به غیر از اینکه لینک سایت را در کنار عکس درج میکنید لینک سازی به صورت خفیف ایجاد میکنید.

۱۷- لینک های edu/gov:

پیدا کردن سئو backlinks از این سایت ها کاری بسیار سختی است اما غیر ممکن نیست البته لازم بدونید گوگل به این نوع اهمیته خوبی میده و تاثیر بیشتری نسبت به دیگر لینک ها دارد یکی از روش های جالب ثبت نام کردن در این نوع سایت ها و استفاده از نظرها فروم ها و… است.

۱۸- اینفوگرافیک ها:

استفاده از نمودار های اطلاعاتی درست است که کم تاثیر شده است اما هنوز هم میتوانید تاثیر خوبی برای لینک بیلدینگ داشته باشد.

۱۹- برند سازی کنید:

سعی کنید جوری برند بسازید که همه از سایت شما صحبت کنند و به شما لینک بدهند به موتورهای جستجو بفهمانید برند سایت من بهترین است

۲۰- استفاده از پادکست:

شاید خیلی از دوستان حوصله خواند مطلب را نداشته باشند مخصوصا مطالب طولانی و علمی استفاده از یک فایل صوتی میتواند گره گشا باشد و باعث لینک سازی شود.

۲۱- از دوستانتان بخواهید شما را لینک کنند:

سعی کیند به صورت یک طرفه از دوستان خود لینک بگیرید البته نه تبادل لینک دو طرفه بلکه یک طرفه.

زمان انجام بک لینک سازی

این عملیات می بایست به طور طبیعی و در تمامی روزهای هفته انجام گردد و تعداد ایجاد بک لینک متعادل باشد. به عنوان مثال در یک روز ۱۰۰ بک لینک ایجاد نکنید و روز دیگر ۱۰ بک لینک و سعی نمایید به طور متوسط میانگین بک لینک های وب سایت شما در زمان های مختلف برابر باشد.معمولا عملیات بک لینک سازی برای وب سایت با حجم زیاد انجام می گردد و رفته رفته با توجه به جذب کاربر برای سایت میزان تعداد بک لینک ها کمتر می شود.

تعداد بک لینک

تعداد بک لینک ها هر چه بیشتر باشد بهتر است البته همانطور که گفتیم هر چه کیفیت این لینک ها متفاوت بوده و با کیفیت تر باشند تاثیر مثبت تری بر روی رنکینگ و خواهند داشت. با داشتن تیم سئو و بهینه سازی سایت میتواند با ارائه یا مشاوره در خدمت شما باشد.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا