اقتصادیکسب و کار برتر

اجرت ساخت یک گرم طلا چقدر است؟

اجرت ساخت طلا، قیمت کار و هنری است که سازنده طلا، برای ساخت و پردازش طلا، صرف کرده و توسط طلا فروش، از خریدار و مصرف کننده، دریافت می شود. درصد اجرت ساخت طلا جواهری حقانی در سال ۱۴۰۲​ و نحوه محاسبه قیمت آن، با توجه به روش محاسبه و نو و دست دو بودن طلا، متفاوت خواهد بود.

اجرت ساخت یک گرم طلا چقدر است؟

اجرت ساخت طلا و نحوه محاسبه آن

زمانی که افراد، به جواهر فروشی مشهد مراجعه کرده و یک قطعه طلا را خریداری می کنند، آنچه خریده می شود، صرفا چند گرم طلای خام نبوده، بلکه مجموع طلای خام و ارزش کار هنری طلاساز بر روی طلا، توسط خریدار، دریافت می شود.

به همین دلیل و با توجه به اینکه کار و هنر دست طلاساز نیز از ارزش برخوردار است، خریداران طلا ملزم هستند تا در زمان خرید طلا، قیمت کار و هنر طلاساز را به وی بپردازند که این ارزش، اجرت ساخت طلا، نامیده می شود. با توجه به روش های تعیین این اجرت، این اجرت، دارای قیمت تقریبا مشخصی بوده که لازم است در هنگام خرید، از سوی خریداران، مورد توجه قرار گیرد.

لذا با توجه به اهمیت این مساله در تعیین قیمت نهایی طلا، در این مقاله، ابتدا به این سوالات پاسخ داده که اجرت ساخت طلا چیست و میزان آن در سال ۱۴۰۲​ چند درصد است؛ سپس در ادامه، نحوه محاسبه قیمت این اجرت و میزان آن در طلای دست دوم را توضیح خواهیم داد.

اجرت ساخت طلا چیست؟

پیش از پاسخ به این سوالات که اجرت ساخت طلا چیست و اجرت ساخت طلا در سال 1402 چند درصد است، لازم است تا کمی در مورد معنی اجرت در مشاغل ارائه دهنده خدمات، صحبت نماییم و پس از مشخص شدن مفهوم اجرت و تعریف اجرت ساخت طلا، در ادامه، به این سوال پاسخ دهیم که اجرت ساخت طلا چند درصد است؟

خدماتی که از سوی تولید کنندگان این خدمات و در قالب عقد اشخاص، به افراد جامعه عرضه می شود، به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم، به دست مصرف کننده می رسد؛ با این توضیح که گاه، خدمات ارائه شده، به شکل مستقیم و در قالب خدمات خالص، به مصرف کننده نهایی، عرضه می شود. مانند آنکه، نقاشی که خانه فردی را رنگ می کند یا شخصی، به منظور نظافت یک شرکت، استخدام می شود.

اما گاهی، کار و خدمات اشخاص، به صورت غیر مستقیم، به دست مصرف کننده می رسد. خدمات خیاطی ها، نمونه خوبی از این دست از خدمات می باشند. در واقع، هنگامی که دوخت لباسی به خیاطی سفارش داده شده و در نهایت، پس از آماده سازی، تحویل گرفته می شود، از آنجا لباس آماده شده، دیگر همان پارچه دوخته شده نیست، لازم است تا مصرف کننده، قیمت کار خیاط را که عامل این تفاوت ارزش می باشد را به وی پرداخت کند.

مطابق رویه قضایی، امکان ، وجود دارد، مگر اینکه به موجب قانون، اقدام به این عمل و رجوع از هبه، ممکن نباشد.

به هر حال، خدمات ارائه شده، از هر نوع که باشند، از آنجا که دارای ارزش مالی بوده، لازم است تا مصرف کننده خدمات، قیمت یا همان اجرت آن ها را به تولید کننده و عرضه کننده آن خدمات، مطابق نرخ قراردادی و عرفی پرداخت نماید.

یکی از مشاغلی که ارائه دهنده خدمات نوع دوم، یعنی غیر مستقیم، به افراد جامعه بوده، طلاسازها و طلا فروشی ها می باشند. هنگامی که افراد، به طلا فروشی مراجعه کرده و یک قطعه طلا را خریداری می کنند، آنچه خریده می شود، صرفا چند گرم طلای خام نبوده، بلکه مجموع طلای خام و ارزش کار هنری طلاساز بر روی طلا، توسط خریدار، دریافت می شود.

به همین دلیل و با توجه به اینکه کار و هنر دست طلاساز نیز از ارزش برخوردار است، خریداران طلا ملزم هستند تا در زمان خرید طلا، قیمت کار و هنر طلاساز را به وی بپردازند که این ارزش، به طور معمول، توسط مغازه های خورده فروشی، از مصرف کننده دریافت می شود. چرا که هنگام خریداری طلا از سازنده، توسط عمده فروش و هنگام خرید طلا از عمده فروش، توسط خرده فروش، ارزش کار سازنده به نفر قبل، پرداخت شده است.

با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این سوال که اجرت ساخت طلا چیست، می توان گفت، اجرت ساخت طلا، قیمت و ارزش کار و هنری است که سازنده طلا، برای ساخت و پردازش طلا، صرف کرده است. این میزان ارزش، طبق عرف نحوه محاسبه قیمت اجرت، به قیمت یک گرم طلای خام اضافه شده و توسط طلا فروش، از خریدار و مصرف کننده، دریافت می شود.

پس از توضیح اجرت ساخت طلا، در بخش بعد، در مورد میزان اجرت ساخت طلا توضیح داده و به این سوال، پاسخ خواهیم داد که اجرت ساخت طلا در سال ۱۴۰۲​ چند درصد است و چگونه محاسبه می شود.

میزان اجرت ساخت طلا در سال 1402

افرادی که برای خرید طلا اقدام کرده اند، حتما در زمان تعیین قیمت طلا و هنگامی که طلافروش، برای محاسبه قیمت به سراغ ماشین حساب خود رفته، از طلافروش شنیده اند که بخشی از قیمت دریافتی، بابت اجرت طلا می باشد؛ لذا، این سوال، برای این اشخاص مطرح شده که میزان اجرت ساخت طلا در سال 1402 چند درصد است؟

در پاسخ به این سوال که اجرت ساخت طلا در سال ۱۴۰۲​ چند درصد است، باید گفت، در نحوه محاسبه قیمت اجرت طلا، مبنا، ارزش یک گرم طلای 18 عیار و قیمت آن، به صورت روزانه و در لحظه می باشد؛ با این توضیح که، در لحظه فروش طلا، فروشنده، پس از چک کردن قیمت طلا در آن لحظه، اجرت و قیمت آن را به خریدار اعلام می نماید.

البته، اجرت و نحوه محاسبه قیمت آن، به صورت دلبخواهی، از سوی سازندگان طلا، تعیین نشده، بلکه تعیین آن، وابسته به عوامل و فاکتورهایی بوده که برخی از مهم ترین این عوامل و فاکتورهای موثر در نحوه محاسبه قیمت اجرت طلا در سال 1402، شامل موارد زیر می باشند:

میزان ظرافت و دقتی که طلاساز، برای ساخت یک قطعه طلا، صرف کرده، نقش کلیدی و تعیین کننده در نحوه محاسبه قیمت اجرت دارد.

طلاها به طور کلی، به دو روش، ساخته می شوند: دست ساز و ماشین ساز. نحوه محاسبه قیمت اجرت طلای دست ساز، متفاوت از طلایی بوده که توسط ماشین ساخته شده و مبلغ بالاتری می باشد. بنابراین، پاسخ این سوال که اجرت ساخت طلا چند درصد است، در ارتباط کامل با دست ساز یا ماشین ساز بودن طلا می باشد.

وجود سنگ های زینتی در طلا، نیز از عوامل موثر در نحوه محاسبه قیمت اجرت طلا می باشد. با این توضیح که هر چه تعداد سنگ های زینتی به کار رفته شده در طلا، بیشتر باشد، اجرت طلا نیز بیشتر خواهد بود.

سفارش شخصی طراحی و ساخت طلا نیز در نحوه محاسبه قیمت اجرت طلا، موثر بوده و باعث می شود تا ابن قیمت، افزایش یابد.

بودن طلا نیز باعث افزایش قیمت اجرت شده و بنابراین، در پاسخ به این سوال که اجرت ساخت طلا چند درصد است، باید گفت، خرید طلای برند، درصد اجرت بیشتری خواهد داشت.

در نهایت، پس از تعیین اجرت طبق فرمول نحوه محاسبه قیمت اجرت طلا، قیمت نهایی طلا، بر اساس فرمول مشخصی، محاسبه و تعیین شده و قیمت نهایی آن، از خریدار، اخذ می گردد. در ادامه به ارائه فرمول محاسبه قیمت طلا و ذکر یک مثال، برای درک بهتر این فرمول، می پردازیم.

قیمت طلا در زمان خرید = 9% مالیات بر ارزش افزوده + 7% سود طلافروش + {وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای 18 عیار)}

برای درک بهتر این فرمول و نحوه محاسبه قیمت طلا، به مثال زیر توجه نمایید:

فرض کنید، خریدار، قصد خرید یک قطعه طلا را داشته که حاوی 7 گرم طلا بوده و ارزش آن، به عنوان مثال، 70 میلیون تومان می باشد. در این صورت، 7 درصد از این قیمت، به عنوان سود فروشنده، محاسبه می شود که عدد 4 میلیون و 900 هزار تومان می شود.

9 درصد نیز به عنوان ، به قیمت طلا باید افزوده شود. با توجه به اینکه طبق قانون جدیدی مالیات ارزش افزوده، مالیات طلا صرفا به اجرت و سود تعلق گرفته، در این صورت با فرض اینکه اجرت این قطعه طلا، 100 هزار تومان باشد، 9 در صد مجوع اجرت و سود، نیز عدد 450 هزار تومان خواهد شد.

اکنون، تمام اعداد بالا را جمع کرده تا قیمت نهایی طلا را به دست آوریم. یعنی، 70 میلیون تومان برای اصل طلا، 100 هزار تومان بایت اجرت، 4 میلیون و 900 هزار تومان سود فروشنده و 450 هزار تومان، ارزش افزوده که مجموع آن ها، رقم 75 میلیون و 450 هزار تومان شده که قیمت نهایی طلا می باشد.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا