عمومیکسب و کار برتر

نحوه عملکرد موتور برق گازسوز

محتوای این مطلب مخفی کردن

موتور برق گازسوز (گازی) چیست؟

موتور برق گازی یا موتور برق گاز سوز، یک از است که از لحاظ سوخت مصرفی نیاز به گاز شهری (CNG) و یا کپسول مایع (LPG) برای تامین برق اضطراری دارد.

کاربرد موتور برق گازی

این نوع از موتور برق ها در مکان هایی که دسترسی به لوله کشی گاز دارند مانند پشتیبانی UPS منازل، ویلا ها و مجتمع های مسکونی در مواقع قطع برق، بسیار مورد استفاده بوده است. در صورت استفاده از موتور برق گازی و عدم دسترسی به لوله کشی گاز کاربردی ترین راه استفاده از کپسول گاز می باشد. موتور برق گازسوز به دلیل نوع سوخت آن کم مصرف و کم هزینه است و آلودگی کمتری نسبت به دیگر موتور برق ها از جمله و بنزینی دارد.

نحوه عملکرد موتور برق گازسوز

نحوه عملکرد موتور برق گازسوز

عملکرد و مکانیزم موتور های گازی مانند موتور های بنزینی است. یعنی مکانیزم عملکرد محفظه احتراق به وسیله شمع انجام می شود. این چرخه چهار زمانه مانند موتور بنزینی با مکش آغاز شده و هوا و سوخت وارد میکسر گاز می شود و بعد از متراکم شدن آن با بالا آمدن پیستون توسط جرقه شمع مشتعل می شود.

حرکت رفت و برگشت پیستون در موتور تبدیل به حرکت دورانی میل لنگ شده و در نهایت این حرکت دورانی جهت به حرکت در آوردن ژنراتور و تولید برق به کار می رود. همان طور که گفته شد نوع عملکرد با گازی یکی است فقط با این تفاوت که در موتور های بنزینی مخلوط سوخت (بنزین و اکسیژن) در کاربراتور ترکیب می شود ولی در موتور برق گاز سوز مخلوط سوخت و اکسیژن یا هوا در میکسر گاز انجام می گردد.

در این نوع از موتور ها طبق سوخت به کار گرفته شده که بر پایه گاز نیز می باشد، فقط کافی است موتور برق خود را توسط شیلنگ به لوله کشی گاز شهر یا کپسول گاز مایع وصل نمایید و در نتیجه یک مولد برق با سوختی ارزان و بدون آلایندگی محیطی خواهیم داشت.

  1. سنسور موقعیت دریچه گاز
  2. سنسور جریان هوا
  3. سنسور سرعت موتور
  4. سنسور ضربه
  5. سنسور دما
  6. سنسور اکسیژن 1
  7. سنسور اکسیژن 2
  8.  کنترل جرقه

مزایای موتور برق گازسوز

16 درصد از مخازن گاز دنیا متعلق به ایران است که رتبه دوم جهانی بعد از روسیه را دارد. سوخت گاز، از منابع مختلف دارای 85 تا 95 درصد متان است که همین امر باعث کاهش آلاینده ها و یا قابلیت کنترل آن می باشد. همچنین از دیگر مزایای این محصول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

برای بالا بردن ایمنی بیشتر دستگاه، سه شیر ایمنی برای محافظت و جلوگیری از آتش سوزی و نشت گاز تعبیه شده است.

  1. شیر اصلی گاز شهری (سیلندر گاز)
  2. شیر قطع و وصل گاز
  3. میکسر دستگاه (که با خاموش شدن مولد، جریان گاز قطع می گردد)
  • عملکرد سریع و سهولت در استفاده

به دلیل وصل بودن به شیر گاز شهری یا سیلند گاز مایع، تولید برق به سرعت اتفاق می افتد.
استفاده از موتور برق گازی بی نهایت ساده و آسان می باشد و نیاز به هیچ مهارت خاص و تکنسین مخصوص ندارد.

  • اطمینان بالا و توجیه اقتصادی

با وجود منابع سوخت فسیلی و لوله کشی گاز شهری در کشور و همچنین هزینه ی پایین سوخت نسبت به سوخت گازوئیل و بنزین می توان اطمینان داشت که موتور برق دائما در حال تولید برق بوده است و لحظه ای از تولید جریان الکتریکی باز نمی ایستد. به دلیل فراوانی سوخت گاز بیش از 60 % می توان در هزینه ی سوخت نسبت به بنزین صرفه جویی کرد.

سوخت گاز در مقایسه با انواع سوخت های دیگر از خورندگی کمتری برخوردار است. همچنین گاز (CNG) آسیب کمتری به دستگاه وارد می کند که همین عامل باعث دوام و عمر بالای موتور برق گاز سوز می شود. در واقع 25% عمر طولانی تر نسبت به موتور برق بنزینی دارد.

اگر محیط زیست برایتان دارای اهمیت است استفاده از این موتور برق به دلیل آلایندگی کم توصیه می شود.

  • دسترسی آسان به لوله کشی گاز شهری

موتور برق گازی به دلیل نوع سوخت اکثرا در جاهایی به کار برده می شود که منبع لوله کشی گاز شهری وجود داشته باشد. به همین دلیل در قطع نشدن جریان سوخت و تولید برق از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. اما این نکته را در نظر بگیرید شاید دسترسی به منبع سوخت یکی از محاسن موتور برق گازسوز باشد ولی به دلیل اتصال به شیلنگ گاز، امکان جا به جایی موتور برق وجود ندارد.

موتور برق گازی بی صدا

اکثر موتور برق ها، مانند موتور برق دیزلی دارای یک کاور عایق صدا یا همان کانوپی هستند. در موتور برق گازی به دلیل نوع سوخت، دارای صدای بسیار کمی می باشد و دیگر برای صدا نیاز به کانوپی یا اتاق سایلنت ندارند در واقع به موتور برق های گازسوز، موتور برق گازی بی صدا یا کم صدا هم گفته می شود.

توان خروجی موتور برق گازی

معمولا موتور برق های گازسوز دارای توان های پایینی هستند. توان این موتور برق ها از 800 وات شروع شده و نهایتا تا 10 کیلو وات نیز باشند. توان های بالاتر موتور برق گازسوز به اصطلاح به آنها ژنراتور گازی بیان می شوند.

تفاوت موتور برق گازی با موتور برق بنزینی

  1. میکسر هوا و سوخت (mixer)
    • مخلوط کردن گاز و هوا در ورودی کاربراتور در موتور های گازسوز وظیفه میکسر می باشد.
    • طراحی قطر میکسر مطابق قطر دهانه ورودی کاربراتور یا مانیفولد هوا ساخته می شود. قطر دهانه میکسر تاثیر زیادی در میزان گازی که مکیده می شود دارد.
    • اگر دهانه ورودی میکسر تنگ تر شود، موتور از توان و شتاب خوبی برخوردار خواهد بود در نتیجه هر چه طراحی دهانه ورودی میکسر دقیق تر باشد میکسر وظیفه خود را که تامین مخلوط یک نواخت گاز و هوا نیز است را به خوبی انجام می دهد.
  2. رگلاتور (Regulator)
    • سوخت مورد نیاز موتور و فشار سوخت توسط ریگلاتور بررسی می شود. در واقع ریگلاتور گاز وظیفه تنظیم فشار گاز خروجی را بر عهده دارد.
    • ریگلاتور میزان فشار ورودی گاز را بررسی کرده و با توجه به فشار مورد نیاز سوخت، موتور هم فشار خروجی را کم و زیاد می کند.
    • در واقع اگر ریگلاتور در موتورهای گازی نباشد و یا کار خود را به خوبی انجام ندهد سوخت مورد نیاز موتور به خوبی تامین نمی شود و یا باعث آسیب به موتور با فشار بیش از حد می شود. وظیفه اصلی ریگلاتور گاز تنظیم فشار خروجی با توجه به میزان فشار ورودی کنترل می کند که موجب عملکرد بهتر می شود.

موتور برق گازی دست دوم

با توجه به اینکه دستگاه موتور برق دست دوم امکان دارا بودن ایراداتی که در ابتدا مشخص نباشد را داشته و پس از گذشت چند روز کار کردن اشکالات آن نمایان می گردد و به اصطلاح به آنها ایرادات رندوم گفته می شود و یا اینکه موتور برق احتمال سوابق تعمیر در مراکز غیر مجازی را داشته باشد که به علت کاهش هزینه تعمیر، تعمیرات اصولی بر روی آن انجام نشده باشد، لذا هایپر صنعت فامکو خرید موتور برق گازی دست دوم را پیشنهاد نمی نماید.

قیمت موتور برق گازی

قیمت موتور برق گازسوز بسته به قطعات کار شده در این موتور برق، امکانات آن و برندهای مختلف متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر از قیمت موتور برق گازسوز با کارشناسان فنی فروشگاه نیدصنعت تماس حاصل فرمایید.

انواع موتور برق گازسوز

آیا به دنبال یک موتور برق خوب برای منزل، ویلا و یا مجتمع مسکونی خود هستید؟ آیا در رابطه با شنیده اید؟ این نوع موتور برق دارای مزیت های بسیاری است. اگر می خواهید تا برسی کنید که موتور برق گازسوز برای شما مناسب است و کارایی آن برای شما چیست، می توانید مقاله زیر را در مدت زمان کوتاهی مطالعه کنید تا پاسخ سوالات خود را بیابید.

موتور برق گازسوز دستگاهی است که برای تولید برق از گاز شهری (NG) و یا گاز مایع (LPG) استفاده می کند.
در واقع تفاوت آن با و بنزینی در نوع سوخت مصرفی آن ها می باشد. در ادامه مطلب بیشتر در رابطه با کاربرد ها و مصارف این نوع دستگاه ها صحبت می کنیم.می توانیم دو دسته بندی کلی برای موتور برق گازی در نظر بگیریم که عبارتند از:

1.      موتور برق گازی کم صدا

این نوع موتور برق ها دارای کاور صداگیر می باشند، به همین دلیل مزاحمتی در حین کار ایجاد نمی کنند.

2.      موتور برق گازی اتوماتیک

از موتور برق های اتوماتیک برای برق هایی با توان بالا استفاده می شود و برای مولد هایی که توان پایینی دارند، مناسب نیست.
یک کنترل برد موتور برق و یک تابلو ATS، در این نوع موتور برق وجود دارد که زمان قطع برق می توان از آن به صورت اتوماتیک استفاده کرد.

کاربرد موتور برق گازسوز

موتور برق های گازسوز به دلیل نوع سوختی که دارند، نسبت به دیگر موتور برق ها دارای مصرف و هزینه ی کمتری هستند. اکثرا کاربرد این موتور برق ها در مکان هایی می باشد که به لوله کشی گاز دسترسی دارند، مانند:

  • پشتیبانی UPS منازل
  • ویلا ها
  • مجتمع های مسکونی
  • کارگاه های کوچک
  • مغازه ها
  • کمپ های کوهستانی
  • دسته جات سینه زنی
  • مزارع کشاورزی
  • و …

مزایای موتور برق گازسوز

حدود 16 درصد از مخازن گاز دنیا، در رتبه ی دوم بعد از کشور روسیه به کشور ایران تعلق دارد. سوخت گاز، منابع مختلفی دارد که حدود 85 تا 95 درصد آن، گاز متان می باشد. همین موضوع باعث می شود که آلاینده ها کم شوند. از دیگر مزیت های موتور برق گازسوز عبارتند از:

1.      ماندگاری و طول عمر بالا

این نوع سوخت میزان خورندگی بسیار کمتری دارد و به همین جهت میزان آسیب رسیدن به دستگاه را کاهش می دهد. همین عامل دوام و ماندگاری موتور برق گازسوز را بیشتر کرده و می توان گفت که حدود 25 درصد افزایش ماندگاری در این موتور برق ها وجود دارد.
توجه: استفاده از این نوع موتور برق ها، به دلیل تولید آلاینده کمتر برای محیط زیست بسیار مناسب است.

2.      داشتن ایمنی بالا

موتور برق های گازسوز، ایمنی بالایی دارند و برای افزایش این ایمنی از سه شیر به منظور محافظت و جلوگیری از نشت گاز و آتش سوزی استفاده می شود.

    • شیر اصلی گاز شهری
    • شیر قطع و وصل گاز
    • میکسر دستگاه

3.      عملکرد سریع

به جهت اینکه این نوع موتور برق به گاز شهری و یا سیلندر گاز مایع وصل می شود، برق به سرعت تولید می گردد. باید گفت که استفاده از این نوع موتور برق، بسیار راحت و آسان می باشد و مهارت خاصی برای کار کردن با آن لازم ندارد.

4.      به صرفه بودن و اطمینان

به دلیل اینکه وجود لوله کشی گاز شهری، وجود منابع سوخت فسیلی و پایین بودن هزینه این نوع سوخت نسبت به بنزین و گازوئیل، می توان از تولید برق دائمی این نوع موتور برق اطمینان کافی داشت. در واقع موتور برق گازی همواره برق تولید کرده و هیچگاه تولید جریان الکتریکی آن قطع نمی شود. با استفاده از سوخت گاز می توان تا حدود 60 درصد در مصرف هزینه صرفه جویی کرد.

5.      دسترسی آسان

به دلیل نوع سوختی که موتور برق گازی دارد، معمولا در مکان هایی از آن استفاده می شود که لوله کشی گاز در آن جا وجود دارد. یکی از برترین محاسن و مزیت های این موتور برق، همین دسترسی آسان است، اما به جهت اینکه به شلنگ گاز متصل است، نمی توان آن را جا به جا کرد.

هزینه موتور برق گازسوز

به طور کلی نمی توان مبلغ دقیقی را برای موتور برق های گازسوز در نظر گرفت، زیرا هزینه آن به ثبات ارز بستگی دارد. اما می توان بیان کرد که موتور برق های گازی به نسبت ژنراتور ها بسیار ارزان قیمت تر و به صرفه تر می باشند.
برای اطلاع از آخرین قیمت ها با فروشگاه دشت نور، تماس بگیرید.

موتور برق گازسوز خانگی

به طور معمول این نوع موتور برق برای مکان هایی مانند منازل، مغازه ها، کارگاه های کوچک، ویلاهای کوچک، کلینیک های دندانپزشکی و … مناسب می باشد.
این نوع دستگاه ها سوخت مصرفی تمیز و ارزانی دارند و در زمان کارکرد خود، نه تنها سبب کثیف شدن محیط اطراف نمی گردن، بلکه صدای زیادی نیز تولید نمی کنند.

موتور برق گازسوز بی صدا

برای بی صدا کردن موتور برق ها از یک کاور عایق بی صدا (کانوپی) استفاده می شود. در موتور برق های گازی نیز می توان از کانوپی برای کاهش صدا استفاده کرد، اما این نوع دستگاه ها به دلیل نوع سوختی که مصرف می کنند، دارای صدای کمتری نسبت به موتور برق های گازسوز می باشند.

عملکرد موتور برق گازسوز

موتور برق گازسوز هم مانند عمل می کند، یعنی اینکه در محفطه احتراق از شمع استفاده می شود.

  • عملکرد آن با مکش شروع می گردد و سوخت و هوا وارد میکسر گاز می شوند.
  • در ادامه پس از اینکه متراکم شدند، پیستون بالا می آید و جرقه شمع سبب اشتعال آن می گردد.
  • پیستون حرکت رفت و برگشتی دارد که در موتور به حرکت دورانی میل لنگ تبدیل می شود.
  • در آخر این حرکت دورانی منجر به تولید برق می گردد.

همانطور که پیش تر بیان نمودیم، موتور برق بنزینی با موتور برق گازی دارای عملکردی مشابه می باشند، با این تفاوت که ترکیب سوخت یعنی بنزین با اکسیژن در موتور برق بنزینی، در کاربراتور صورت گرفته، اما در موتور برق گازی، ترکیب سوخت و اکسیژن در میکسر انجام می شود. در واقع برای استفاده از موتور برق های گازی تنها لازم است تا موتور برق خود را به وسیله یک شلنگ به لوله کشی گاز شهری و یا یک کپسول گاز مایع متصل نمایید.

معایب موتور برق گازسوز

با وجود مزایایی که پیش تر بیان نمودیم، اما این نوع موتور برق می تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد که در زیر بیان کردیم:

1.      نداشتن قابلیت حمل و نقل

موتور برق خانگی به دلیل اینکه در اکثر موارد به لوله کشی گاز شهری وصل می شود، نمی تواند امکان جا به جایی داشته باشد.

2.      داشتن صدای بلند

با وجود اینکه امروزه دستگاه های جدید تری ساخته شدند که صدای بسیار کمتری نسبت به انواع قبلی خود دارند، اما همچنان صدا را می توان جز معایب این دستگاه ها در نظر گرفت. البته اگر در تهیه برند مورد نظر خود دقت داشته باشید، می توانید نوعی از آن را تهیه کنید که صدای آزاردهنده ای برایتان نداشته باشد.

سوالات متداول

1.      بهترین نوع موتور برق گازسوز کدام است؟

نمی توان یک فاکتور خاص را برای بهترین موتور برق گازی در نظر گرفت، اما معمولا موتور برق های آمریکایی و ژاپنیدارای کیفیت بهتر و بسیار بالاتری هستند، اما به همین دلیل گران قیمت تر نیز می باشند. در کشور ما بیشتر از موتور برق های گازی چینی استفاده می شود، زیرا اکثر مصرف کنندگان ایرانی نیازی به آمپر های خروجی بسیار قوی و طولانی مدت ندارند، بنابراین مولد های چینی می توانند نیاز آن ها را تامین کنند.

2.      توان خروجی موتور برق گازسوز چقدر است؟

این نوع موتور برق ها دارای توان پایینی می باشند، زیرا ژنراتور ها برای توان های بالاتر مورد استفاده قرار می گیرند. توان موتور برق گازی از 0/5 کاوا تا حدود 10 کاوا می باشد. این نکته را نیز در نظر بگیرید که برای محاسبه خروجی توان برق، بهتر است از واحد کاوا یا همان کیلو وات آمپر استفاده کنید.

3.      موتور برق گازسوز خانگی چه کاربرد هایی دارد؟

موتور برق گازسوز خانگی می تواند در زمان قطع برق بسیار پرکاربرد باشد. اگر در واحد مسکونی با مصرف برق کم و یا در ویلا هستید، انتخاب این دستگاه برایتان مناسب است. در واقع مزیت آن سهولت دسترسی به دلیل نوع سوخت آن است، زیرا تامین سوخت یک موتور برق می تواند پر دردسر باشد، اما شما با کمک موتور برق خانگی می توانید به راحتی آن را به شیر گاز وصل کرده و در زمان قطع برق استفاده موثری از آن داشته باشید.

4.      مقدار گاز مصرفی هر مولد چقدر است؟

با توجه به شرایط کارکرد در تهران، مقدار گاز مصرفی حدود 7 متر مکعب بر ساعت می باشد.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا