عمومیکسب و کار برتر

چگونگی انتخاب سنگ ساختمانی مناسب و با کیفیت

طراحی فضای داخلی با سنگ ساختمانی زمینه زرد

وقتی از تنوع بسیار زیاد طرح و رنگ در سنگ ساختمانی طبیعی صحبت می کنیم، اغراق نکرده ایم. شاید باورش برایتان سخت باشد که سنگهای ساختمانی طبیعی علاوه بر رنگهای زمینه رایج مانند سفید، کرمی، قهوه ای، سبز، مشکی، … دارای رنگ خاص و جذاب زرد هم می باشند. معادن کمی در سراسر جهان وجود دارد که از آنها سنگ طبیعی با زمینه رنگی زرد را استخراج می کنند. اما خوشبختانه کشور ایران دارای معادن تولید سنگ ساختمانی زرد رنگ است. وجود این معادن باعث شده، به راحتی بتوان سنگ نما با زمینه زرد را برای طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ها تهیه کرد. به ویژه برای طراحی نمای داخلی به سبک مدرن. اما اگر نمی دانید از این سنگهای ساختمانی در کدام قسمت های ساختمانی باید استفاده کرد، این مقاله را حتما مطالعه کنید.

رنگ زرد

بهتر است قبل از اینکه به کاربرد سنگ ساختمانی با زمینه رنگ زرد بپردازیم، کمی درمورد ویژگی های این رنگ زیبا و چشم گیر بپردازیم. رنگ زرد یکی از سه رنگ اصلی است که از ترکیب هیچ دو رنگی به وجود نمی آید. رنگ زرد به نوعی رنگ مادر طبیعت به حساب می آید. زیرا رنگ سبز از ترکیب رنگ زرد و آبی به وجود می آید. زرد (yellow) القا کننده گرما، انرژی، حس خوش بینی، دلگرمی، درخشندگی، نور، مثبت بودن، شادی، گیرایی، امیدواری و خلاقیت است. رنگ زرد باعث بهبود فعالیت های ذهنی، تقویت حافظه و بیشتر شدن اشتها نیز می شود. امروزه طراحان استفاده از رنگ زرد در طراحی دکوراسیون داخلی را به عنوان رنگ برجسته به شدت پیشنهاد می دهند. به خصوص در فضاهای کم نور. زیرا رنگ زرد هم جلوه گر بوده و هم حس نور را القا می کند.

چگونگی انتخاب سنگ ساختمانی مناسب و با کیفیت

مطلب مفید بخوانید: رنگ شناسی در کاشی و سرامیک

کاربرد سنگ ساختمانی با زمینه زرد

از سنگهای ساختمانی با زمینه زرد در نمای داخلی و خارجی ساختمان می توان استفاده کرد. زیرا رنگ زرد هم در سنگهای تراورتن موجوده و هم در سنگهای مرمر و مرمریت. بهترین سنگ نما برای نمای خارجی سنگهای تراورتن بوده زیرا مقاومت زیادی دارند. که در بین معادنِ تولید سنگ تراورتن، شهرهای اصفهان و آذرشهر دارای معادن سنگ ساختمانی زرد رنگ می باشند. شیک ترین و لوکس ترین سنگ نما برای دکوراسیون داخلی ساختمان هم تعلق می گیرد به سنگهای خانواده مرمریت و مرمر. و در بین این خانواده پرجمعیت مرمر و مرمریت، سنگهای مرمر لیمویی اصفهان و مرمر لیمویی طبس، جلوه ای بی نظیر دارند.

بر این اساس از سنگ نما با زمینه زرد در تمام قسمت های ساختمان می توان استفاده کرد. از نمای اصلی ساختمان گرفته تا دیوارهای داخلی، کفپوش، پله، سرویس بهداشتی، حمام، … اما نکته ای که باید در استفاده از رنگ زرد به یاد داشته باشید، تنالیته های رنگ زرد است. میزان استفاده از رنگ زرد و ترکیب این رنگ با رنگهای دیگر. به کار بردن رنگ زرد و سفید در کنار هم علاوه بر نمای زیبا، حسی از تمیزی و پاکیزگی را القا می کند. به همین دلیل توصیه می شود از ترکیب سنگهای زمینه سفید و زرد در سرویس های بهداشتی استفاده شود.

اما در دیگر قسمت های ساختمان می توان با فراق بال بیشتری رنگ زرد سنگهای طبیعی را با رنگ های وسایل ترکیب و هماهنگ کرد. اگر از سنگ کف زرد استفاده میکنید، می توانید مبلمان و لوازم خانه را با رنگ های دیگر هماهنگ کنید. ازجمله رنگهاب خنثی مانند دودی، یا رنگهای گرم مانند قرمز و نارنجی، و رنگهای سرد مانند آبی یا سبز ترکیب کنید. لازم نیست که یک یا دو رنگ در طراحی نما غالب باشند. بلکه می توانید با استفاده بجا و مناسب از هر رنگ، نمای بسیار زیبا، چشم نواز و زیبا را با رنگ زرد بوجود آورید. همچنین می توانید برای سفارش سنگ ساختمانی زرد یا لیمویی مورد نظر خود به نمایشگاه کالاساخت مراجعه کنید. یا به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید.

سوالات متداول

سنگ های ساختمانی زمینه زرد، فقط دارای رنگ زرد هستند یا دارای هاله هایی از رنگ زرد هستند؟

هر دو حالت در سنگهای ساختمانی موجود است. همچنین در برخی از سنگها، علاوه بر هاله هایی از رنگ زرد، رگه هایی از رنگهای دیگری هم وجود دارد.

که هم می توان به راحتی با رنگهای دیگر ترکیب شوند و هم نمای فوق العاده زیبایی دارند.

از سنگ ساختمانی لیمویی میشه در سبک کلاسیک استفاده کرد؟

بله از این سنگهای نما می توان در تمام سبکهای نمای داخلی استفاده کرد، اما مکان استفاده و میزان آن را باید با یک طراح مشورت کنید.

از سنگ های مرمریت زرد یا لیمویی برای ساخت مصنوعات سنگی مانند ستون میشه استفاده کرد؟

بله، انتخاب بسیار قشنگی هم هست. به خصوص اگر از سنگ مرمر لیمویی استفاده کنید، زیرا سنگهای مرمر خاصیت عبور نور از خود را دارند.

با این ویژگی شمامی توانید با تعبیه کردن چراغ یا نور در مصنوعات سنگی، جلوه ی آن را دو برابر کنید.

انتخاب سنگ ساختمانی مناسب

امروزه به سبب پیشرفت تکنولوژی در استخراج و حمل و نقل، استفاده از سنگ ابعاد گسترده ای یافته و از آن، در بخش های مختلف ساخت و ساز استفاده می شود. انتخاب سنگ ساختمانی مناسب که با شرایط آب و هوایی محیط سازگاری بیشتری داشته باشد تا دوام سازه را تضمین کند نکته حائز اهمیتی است که باید از سوی خریداران آن در نظر گرفته شود. اگر قصد خرید سنگ از جمله تراورتن، سنگ چینی، مرمریت و … برای ساختمان خود را دارید، با توجه به فضایی از ساختمان که قصد نصب سنگ در آن را دارید باید نوع آن را انتخاب کنید. به طور معمول فضاها به چند دسته زیر تقسیم می شوند:

  • نما خارجی
  • نمای داخلی
  • کف پله و پاگرد
  • کف فرش فضاهای داخلی مسکونی
  • کف فرش فضاهای داخلی تجاری و اداری
  • کف فرش بام و پیاده رو
  • سرویس بهداشتی
  • درپوش دیوارهای محوطه، حیاط و جان پناه بام
  • سنگ روی کابینت و اپن

دسته بندی سنگهای موجود در بازار

  • تراورتن
  • گرانیت
  • مرمریت
  • سنگ چینی
  • لایم استون
  • ترا انیکس
  • سند استون
  • اونیکس

سنگ ها با توجه به اینکه در معرض سایش و ضربه می باشند، باید از ویژگیهای زیر برخوردار باشند

–  تخلخل کم

–  زیبایی رنگ و ظاهر

–  قابلیت شستشو و پایداری در برابر اسیدها ، بازها و شوینده ها

–  دارا بودن قابلیت برش در یک جهت ، که سنگهای دگرگونی و بعضی از سنگهای رسوبی این خصوصیت را دارا می باشند .

–  مقاومت و سختی بالا .

–  مقاومت سایشی نسبتا زیاد .

–  مقاومت ضربه ای زیاد .

بهترین سنگ ها برای استفاده در کف و پلکان گنایس و کوارتزیت می باشند .

پوشش دیوارهای داخلی

اکثر دیوارهای داخلی ساختمانهای اداری، اماکن عمومی و بهداشتی، فروشگاه ها و سالنهای غذاخوری با سنگ پوشانده می شوند. سنگهای مورد استفاده در این مورد باید دارای خصوصیات زیر باشند

–  جلاپذیری مطلوب

–  تخلخل کم

–  زیبایی رنگ و ظاهر

–  قابلیت شست و شو و دوام در برابر شوینده ها

انتخاب سنگ نمای ساختمانی

نما سنگ ساختمانی

بیشترین موارد کاربرد سنگ در ساختمان، در نما است. نمای ساختمان دائما در معرض شرایط جوی نظیر باران، یخبندان، آفتاب و آلاینده ها است، لذا سنگ نما باید ویژگی های خاصی داشته باشد تا بتواند در برابر این عوامل دوام بیاورد. بنابراین برای انتخاب سنگ برای استفاده در نمای ساختمان باید به نکات زیر توجه ویژه ای شود.

–  ترکیبات کانی شناسی آن باید مد نظر قرار گیرد، زیرا کانی های مضر ( کانی های آهن ) در برابر آب و هوا اکسیده شده و موجب فرسودگی سنگ می شوند.

–  بهتر است سنگ نما متناسب با عمر مفید مورد انتظار ساختمان انتخاب گردد.

– سنگ متناسب با نوع آب و هوای منطقه و شرایط اقلیمی انتخاب گردد. مثلا در مناطق سرد و مرطوب، سنگ باید دارای تخلخل بسیار کم باشد، وگرنه ممکن است بر اثر یخبندان های متوالی متلاشی شود، یا در مکان هایی که امکان وزش طوفان شن وجود دارد سنگ در معرض سایش است، باید سنگ مقاوم در برابر سایش انتخاب شود.

–  سنگ انتخابی باید قابلیت صیقل خوردن و برش را داشته باشد .

–  در صورت نصب سنگ به روش تر، باید چسبندگی خوبی با ملات داشته باشد .

–  رنگ آن باید با ثبات باشد.

–  در برابر بخارها ، گازها و پرتو آفتاب پایدار باشد.

–  مقاومت کششی و خمشی نسبتا خوبی داشته باشد.

چگونگی انتخاب سنگ ساختمانی مناسب و با کیفیت

عوامل موثر برای انتخاب سنگ ساختمانی

در ابتدای طرح باید کاربرد موردنظر مشخص باشد و این عوامل با توجه به آن تعیین شوند. به طور کلی عوامل مهم در انتخاب سنگ ساختمانی مناسب عبارتند از قیمت، رنگ، دوام و مشخصات فنی.

رنگ سنگ ها

این عامل بیشتر از دید معماران مهم است، اگرچه مهندسان نیز حتما روی رنگ سنگ نظر دارند. معمولا رنگ های روشن نسبت به رنگ های تیره، ترجیح داده می شوند. این موضوع به خصوص در سنگ های آهکی مهم تر است زیرا اکثر رنگ های تیره سنگ های آهکی در نمای بیرون ساختمان بر اثر نور خورشید و آلودگی هوا دوام ندارد. رنگ سبز از ویژگی هایی است که از نظر اقتصادی نیز بسیار مهم است.

سنگ هایی که با رنگ سبز، لاجوردی و قرمر که کمیاب هستند دارای ارزش بیشتری می باشند. گاهی فاصله دید، در تشخیص رنگ سنگ اهمیت دارد. یک گرانیت با دانه بندی متوسط که دارای فلدسپات های صورتی است، در فاصله دور با این ویژگی دیده نخواهد شد. همچنین یک قطعه چند رنگ از آن، در فاصله دور به صورت تک رنگ درخواهد آمد. بنابراین باید تک رنگ یا چند رنگ بودن سنگ را در فاصله ای حدود 20 تا 50 سانتی متر از چشم، موردنظر قرار داد.

دوام سنگ

دوام یک سنگ ساختمانی پایداری آن در مقابل تهاجم شیمیایی و عوامل هوازدگی است. متاسفانه دوام سنگ که باید مهم ترین عامل در انتخاب سنگ باشد اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد. بسیاری از ساختمان های گران قیمت وجود دارد که در انتخاب سنگ آنها به این موضوع توجه نشده و از این ناحیه متضرر شده اند. از عوامل طبیعی که روی این موضوع اثر می گذارند، ساخت، بافت، و ترکیب کانی شناسی را می توان نام برد. موقیت نصب سنگ در ساختمان و کاربرد آن نیز عامل دیگری است که روی دوام سنگ موثر است. علاوه بر این، شرایط آب و هوایی نیز بسیار مهم است. در آب و هوای گرم و مرطوب، هوازدگی شیمیایی و در آب و هوای سرد و خشک، هوازدگی فیزیکی موثرتر است.

بافت سنگ

سنگ ممکن است دارای دانه های هم اندازه از نوع درشت دانه یا ریزدانه، یا داراری بافت پرفیری (دانه های نامساوی) باشند. سنگ های درشت دانه، زودتر از سنگ های ریزدانه گسیخته می شوند، به خصوص به تغییرات دما حساس اند. این نوع گسیختگی حداقل تا حدودی به علت تفاوت ضرایب انبساطی کانی های سازنده سنگ مربوط می باشد. سنگ ها همچنین ممکن است متراکم یا متخلخل باشند. سنگ متراکم دیرتر از سنگ متخلخل متلاشی می شود. سنگ های متراکم تقریبا غیر قابل نفوذند، لذا عوامل هوازدگی نمی تواند سریعا عمل نماید. از طرف دیگر، سنگ های با تخلخل باز و مویین، آب را به سادگی جذب می کنند و بر اثر یخبندان دچار ترک خوردگی می شوند.

ترکیب شناسی سنگ

از آنجایی که کانی های مختلف دارای مقاومت های متفاوتی در برابر هجوم عوامل هوازدگی می باشند، طبیعی است که سنگ ها به دلیل دارا بودن کانی های سازنده متفاوت، دارای مقاومت های گوناگونی نیز در برابر هوازدگی اند و آنهایی که دارای کانی هایی با مقاومت کمتر هستند، زودتر بر اثر عوامل مختلف آسیب می بینند.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا