چگونگی شروع سرمایه‌گذاری در فارکس

اگر اهل سرمایه‌ گذاری هستید، حتما نام بازار فارکس را بارها شنیده‌اید. افراد زیادی ادعا می‌کنند که با سرمایه‌گذاری در فارکس سود بسیار خوبی کسب کرده‌اند که این امر باعث می‌شود تا سرمایه گذاران بسیاری نسبت به آموزش و سرمایه گذاری در فارکس اقدام کنند. فارکس با توجه به مزایایی که دارد می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا آموزش سفارش گذاری در فارکس یا به عبارتی چگونه در فارکس سرمایه گذاری کنیم را یاد بگیریم.

چگونگی شروع سرمایه‌گذاری در فارکس

بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس محل داد و ستد ارزها است. منحصر به فردترین جنبه این بازار بین المللی این است که فاقد یک بازار یا مکان مرکزی است. در عوض، معاملات ارز به صورت الکترونیکی در فرابورس (OTC) انجام می شود. این بدان معنی است که همه تراکنش‌ها از طریق شبکه های کامپیوتری بین معامله گران در سراسر جهان، به جای استفاده از تنها یک صرافی متمرکز، انجام می شود.

این بازار 24 ساعته بوده و پنج روز و نیم در هفته باز است. ارزها در سراسر جهان در مراکز مالی عمده فرانکفورت، هنگ کنگ، لندن، نیویورک، پاریس، سنگاپور، سیدنی، توکیو و زوریخ مطابق با هر منطقه زمانی معامله می شوند. این بدان معناست که با پایان روز معاملاتی ایالات متحده، بازار فارکس در توکیو و هنگ کنگ آغاز می شود. به این ترتیب بازار فارکس می‌تواند در هر زمانی از شبانه روز بسیار فعال بوده و قیمت‌ها در آن دائما در حال تغییر باشند.

شما ممکن است عبارات  FX، فارکس، بازار ارز خارجی یا بازار ارز را مشاهده کنید. این اصطلاحات مترادف هستند و همه به بازار فارکس اشاره دارند.

بازار فارکس چگونه کار می کند؟

بازار FX تنها بازار معاملاتی واقعا مستمر و بدون توقف در جهان است. در گذشته، بازار فارکس تحت سلطه شرکت‌های نهادی و بانک‌های بزرگ بود که به نمایندگی از مشتریان عمل می‌کردند. اما در سال‌های اخیر روند کار بیشتر به شکل خرده‌فروشی است که تاجران و سرمایه‌گذاران با هر اندازه سرمایه در آن شرکت می‌کنند.

فارکس کجاست؟

یکی از جنبه های جالب بازارهای جهانی فارکس این است که هیچ ساختمان فیزیکی به عنوان محل معاملات ندارد. در عوض، این مجموعه متشکل از پایانه های تجاری و شبکه‌های کامپیوتری است. شرکت کنندگان در بازار فارکس موسسات، بانک‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌های تجاری و سرمایه گذاران خرد از سراسر جهان هستند.

چه کسی در فارکس معامله می کند؟

تجارت ارز خارجی تا قبل از زمانی که به اینترنت راه پیدا کند برای سرمایه گذاران حقیقی بسیار دشوار بود. در آن زمان اکثر معامله گران شرکت های بزرگ چند ملیتی، صندوق های تامینی یا افراد با ارزش خالص بالا (HNWI) بودند. این مسئله به این دلیل بود که معاملات فارکس به سرمایه زیادی نیاز داشت.

بانک‌های تجاری و سرمایه‌گذاری هنوز هم بیشتر معاملات را در بازارهای فارکس به نمایندگی از مشتریان خود انجام می‌دهند. اما فرصت‌هایی نیز برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و فردی وجود دارد که بتوانند یک ارز را در برابر ارز دیگر معامله کنند.

انواع بازارهای فارکس

تجارت در بروکر فارکس عمدتاً از طریق بازارهای نقدی، فوروارد و آتی انجام می شود. بازار نقدی بزرگترین بازار در بین هر سه بازار است، زیرا دارایی «بنیادی» بوده که بازارهای فوروارد و آتی مبتنی بر آن است. وقتی مردم در مورد بازار فارکس صحبت می کنند، معمولاً به بازار نقدی اشاره می کنند. بازارهای فوروارد و آتی معمولاً در بین شرکت‌ها که باید ریسک‌های ارز خارجی خود را تا تاریخ مشخصی در آینده پوشش دهند، محبوبیت بیشتری دارند.

بازار نقدی

بازار نقدی جایی است که ارزها در ان بر اساس قیمت معاملاتی آنها خرید و فروش می شوند. این قیمت توسط عرضه و تقاضا تعیین شده و بر اساس عوامل مختلفی محاسبه می شود. این عوامل شامل: نرخ های بهره جاری، عملکرد اقتصادی، احساسات ژئوپلیتیکی و حدس و گمان قیمت است.

معامله نهایی در بازار نقدی به عنوان معامله نقدی شناخته می شود. این یک معامله دوجانبه است که در آن یکی از طرفین مبلغ ارز مورد توافق را به طرف مقابل تحویل می دهد و مقدار مشخصی از ارز دیگر را به ارزش نرخ مبادله ای توافق شده دریافت می کند. پس از بسته شدن یک موقعیت معاملاتی، موقعیت باید به صورت نقدی تسویه شود.

اگرچه بازار نقدی معمولاً به عنوان بازاری شناخته می شود که با معاملات در حال حاضر (و نه در آینده) سروکار دارد، تسویه این معاملات دو روز طول می کشد.

بازارهای فوروارد و آتی

قرارداد فوروارد یک قرارداد خصوصی بین دو طرف برای خرید ارز در تاریخ آتی و قیمت از پیش تعیین شده در بازارهای فرابورس است. در بازار فوروارد، قراردادها در فرابورس بین دو طرف خرید و فروش می شود که شرایط توافق را بین خود تعیین می کنند.

قرارداد آتی یک توافق استاندارد بین دو طرف برای تحویل ارز در تاریخ آتی و قیمت از پیش تعیین شده است. معاملات آتی در بورس بوده و در فرابورس نیست. در بازار آتی، قراردادهای آتی بر اساس اندازه استاندارد و تاریخ تسویه در بازارهای کالاهای عمومی، مانند بورس کالای شیکاگو (CME) خرید و فروش می شوند.

قراردادهای آتی دارای جزئیات خاصی هستند، از جمله: تعداد واحدهای مورد معامله، تاریخ تحویل و تسویه و حداقل افزایش قیمت که قابل سفارشی سازی شدن نیست. صرافی به عنوان طرف مقابل معامله گر عمل می کند و خدمات ترخیص و تسویه حساب را ارائه می دهد.

هر دو نوع قرارداد الزام آور هستند و معمولاً پس از انقضا به صورت نقدی در صرافی مورد نظر تسویه می شوند. اگرچه قراردادها را می توان قبل از انقضا نیز خرید و فروش کرد. این بازارها می توانند هنگام معامله ارزها از دارایی در برابر ریسک محافظت کنند.

دلیل استفاده از بازارهای فارکس

دو دلیل متمایز برای تجارت ارزها به عنوان یک کلاس از دارایی وجود دارد:

شما می توانید تفاوت نرخ بهره بین دو ارز را بدست آورید.

شما می توانید از تغییرات نرخ ارز سود ببرید.

بنابراین، می‌توانید با خرید ارز با نرخ بهره بالاتر و معامله شورت ارز با نرخ بهره کمتر، از تفاوت بین دو نرخ بهره در دو اقتصاد مختلف سود ببرید. به عنوان مثال، قبل از بحران مالی 2008، فروش ین ژاپن (JPY) و خرید پوند انگلیس (GBP) رایج بود زیرا تفاوت نرخ بهره قابل توجه بود. این استراتژی گاهی اوقات به عنوان تجارت حمل و نقل شناخته می شود.

فارکس برای پوشش ریسک

شرکت هایی که در کشورهای خارجی تجارت می کنند به دلیل نوسانات ارزش ارز هنگام خرید یا فروش کالاها و خدمات خارج از بازار داخلی خود در معرض خطر هستند. بازار ارزی با تعیین نرخی که معامله با آن انجام می شود، راهی برای پوشش ریسک ارزی فراهم می کند. یک معامله‌گر می‌تواند ارزها را در بازارهای آتی بخرد یا بفروشد یا پیشاپیش سوآپ کند، که نرخ ارز را قفل می‌کند. قفل کردن نرخ ارز به افراد کمک می کند تا میزان ضرر و زیان را کاهش داده یا سود را افزایش دهند.

عواملی مانند نرخ بهره، جریان های تجاری، گردشگری، قدرت اقتصادی و ریسک ژئوپلیتیکی بر عرضه و تقاضای ارز تأثیر می گذارد و نوسانات روزانه را در بازارهای فارکس ایجاد می کند. این فرصت هایی را ایجاد می کند تا تریدرها از تغییراتی که ممکن است ارزش یک ارز را در مقایسه با ارز دیگر افزایش یا کاهش دهد، سود ببرند. پیش‌بینی تضعیف یک ارز اساساً با فرض تقویت ارزش ارز دیگر در جفت ارز است.

بنابراین، معامله‌گری که حرکت قیمت را پیش‌بینی می‌کند، می‌تواند یکی از ارزها را در یک جفت ارز خرید یا فروش کند و از این حرکت برای نفع خود استفاده کند.

چگونه تجارت فارکس را شروع کنیم؟

معاملات فارکس مشابه معاملات سهام است. در اینجا چند مرحله برای شروع معامله در فارکس آورده شده است:

در مورد فارکس بیاموزید: در حالی که این امری پیچیده نیست، تجارت فارکس کاری است که به دانش تخصصی و تعهد به یادگیری نیاز دارد.

راه اندازی یک حساب در کارگزاری: برای شروع معاملات فارکس به یک حساب معاملاتی فارکس در یک کارگزاری یا بروکر نیاز دارید.

یک استراتژی معاملاتی ایجاد کنید: در حالی که همیشه نمی‌توان حرکت بازار را پیش‌بینی و زمان‌بندی کرد، داشتن یک استراتژی معاملاتی به شما کمک می‌کند دستورالعمل‌های مناسب و نقشه راه را برای معاملات خود تعیین کنید.

حساب و کتاب معاملاتی داشته باشید: پس از شروع معامله، در پایان روز موقعیت های خود را بررسی کنید. اکثر نرم افزارهای معاملاتی امکان حسابداری روزانه معاملات را ارائه می دهند. اطمینان حاصل کنید که هیچ موقعیت معلقی نداشته و پول نقد کافی در حساب خود برای انجام معاملات آینده دارید.

احساسات خود را کنترل کنید: تجارت مبتدی فارکس مملو از هیجان و سوالات بی پاسخ است. معاملات خود را نظم دهید و به این پایبند باشید که در صورت لزوم موقعیت های معاملاتی خود را ببندید. قبل از شروع به معامله نیز چک کنید که بهترین بروکر از نظر اسپرد کدام است.

دکمه بازگشت به بالا