دانش و سلامتکسب و کار برتر

بررسی رطوبت گیرهای طبیعی و کاربردهای آن

رطوبت در خانه‌ها یکی از آزار دهنده‌ترین مسائلی است که خانواده‌ها با آن روبرو هستند. این رطوبت باعث آزار زیادی برای اعضای خانواده شده و زندگی کردن عادی را با چالش‌هایی روبرو خواهد کرد. ترکیبی از گرما و رطوبت باعث به وجود آمدن اتاق‌هایی خواهد شد که احساس چسبندگی به فرد می‌دهد و عرق کردن بیش از حد بسیار باعث رنجش خواهد شد.

در هوای سرد نیز همین گونه است و ترکیب هوای سرد با رطوبت باعث می‌شود تا سرما چند برابر احساس شود. همچنین رطوبت باعث رشد کپک و قارچ شده و یک خطر جدی برای سلامتی ساکنان، محسوب می‌شود. با این حال از بین بردن رطوبت از هوا به عنوان یک راه حل ساده و کم خرج برای بازگرداندن راحتی به خانه‌ها می باشد. اکثر مردم از رطوبت گیر برای کاهش رطوبت بالا استفاده می‌کنند اما راه حل‌های کم خرج‌تر و طبیعی‌تری برای این کار وجود دارد که در متن زیر به یکی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

محصولات رطوبت گیر طبیعی مانند زغال می‌توانند تا مقدار قابل توجهی از نم منزل کم کنند و حتی در برخی موارد از نمونه‌های تجاری این محصولات بی‌نیاز نمایند. در این نوشته از سایت سعی شده است تا برخی از موارد رطوبت گیر طبیعی بررسی شود.

بررسی رطوبت گیرهای طبیعی و کاربردهای آن

برخی از خشک ‌کننده‌های رایج:

نمک خوراکی

اگر در این موضوع شک دارید که نمک می‌تواند رطوبت را جذب کند پیشنهاد می‌کنیم که در یک محیط مرطوب درب نمکدان خود را باز بگذارید با این کار بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد که دانه‌های نمک به علت جذب رطوبت به همدیگر چسبیده‌اند.

برنج

برنج نپخته نیز یک خشک‌کننده یا رطوبت گیر است این ماده خشک کنندگی بهتری نسبت به نمک خوراکی دارد به همین دلیل است که در گذشته در نمکدان‌ها چند عدد برنج را میریختند تا نمک داخل نمکدان به راحتی خارج شود.

مواد شیمیایی

برخی از مواد شیمیایی نیز خاصیت جذب رطوبت را دارند یکی از متداول‌ترین آن‌ها ژل سیلیکا می‌باشد. ژل سیلیکا همان ذوب تیر یا بسته‌های کوچک دو الی سه سانتی‌متری است ست که داخل جعبه‌های کفش یا لباس و در برخی موارد در داخل درب دارو‌ها قرار می‌گیرد.

به خاطر داشته باشید که موادی که در این مقاله معرفی شد خاصیت رطوبت‌گیری دارند اما نمی‌توان از آن‌ها به عنوان محصولی قابل اتکا استفاده کرد زیرا جذب رطوبت آن‌ها به قدری نیست که آسیب‌های وارده به وسایل منزل را جبران نماید پس پیشنهاد می‌شود که از محصولات رطوبت گیر سایت سلام کاشانه دیدن فرمایید.

دستگاه رطوبت گیر خانگی ارزان

معمولاً دستگاه‌های رطوبت گیر برای محیط‌هایی با متراژ بزرگ استفاده می‌شود که این محیط‌ها معمولاً ادارات و مجموعه‌های بزرگ می‌باشد. اما برای جا‌هایی با مساحت کم می‌توان یک رطوبت گیر خانگی ساخت. با ساخت رطوبت گیر دستی علاوه بر این که می‌توانید آن را به مقدار دلخواه پر کنید، در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کرده و قادرید مقدار قابل توجهی از درآمدتان را ذخیره کنید. ساده‌ترین راه، استفاده از نمک خوراکی است که اگر به مقدار زیادی در یک محیط مرطوب گذاشته شود می‌تواند تا حد قابل اعتنایی به جذب رطوبت بپردازد.

آیا زغال می‌تواند باعث جذب رطوبت شود؟

از قدیم الایام خانواده‌های ایرانی برای رفع رطوبت و بوی نم منازل خود از زغال استفاده می‌کردند. امروزه با کمی خلاقیت و استفاده از دستگاه‌های بسته‌بندی مختلف محصولاتی تولید شده است که مقداری زغال را داخل بسته‌ای پارچه‌ای قرار داده و در نقاط مختلف منزل می‌گذارند.

زغال چوب سفید ژاپنی یکی از بهترین محصولاتی است که برای رطوبت‌گیری استفاده می‌شود. این محصول از درختی شبیه بلوط گرفته شده و ریشه در فرهنگ ژاپن باستان دارد. برای ساخت این زغال چوب بیتوچان را به وسیله حرارت کم به زغال تبدیل کرده که در نهایت به یک ماده سبک تبدیل می‌شود.

سپس مواد دیگر را به آن اضافه می‌کنند که این مواد شامل خاک، ماسه و نوعی خاکستر است.

این زغال علاوه بر خاصیت نم‌گیری از هوا به عنوان یک فیلتر مؤثر برای تصفیه آب نیز استفاده می‌شود که در این زمینه نیز عملکرد خوبی را از خود نشان داده است.

زغال چطور باعث جذب رطوبت می‌شود؟

همان طور که زغال برای یک سیستم تصفیه آب می‌تواند مفید باشد. همان زغال، می‌تواند برای کاهش رطوبت اتاق نیز مؤثر واقع شود. هرچند با همه خواصی که تا الان برای این ماده گفته شد نمی‌تواند به اندازه یک دستگاه یا بسته‌های تخصصی رطوبت گیر عمل کند.

زغال چوب زمانی که از کوره خارج می‌شود رطوبت بسیار کمی دارد (حدود کمتر از ۱%) و می‌تواند رطوبت اتاق شما را جذب کند. این به دلیل منافذی است که در اثر سوختن در آن ایجاد شده است و می‌تواند ذرات آب را به دام بیاندازد.

حال می‌توانید با اطلاعاتی که دارید خودتان در منزل یک رطوبت گیر خانگی بسازید. شما می‌توانید یک دسته زغال را داخل بسته‌بندی‌های مختلف مانند قوطی کسرو یا شیشه مربا یا قهوه ریخته و در مکان‌های مختلف منزل قرار دهید.

این مکان‌ها می‌تواند شامل کمد لباس، کمد دیواری، زیر زمین، سرویس بهداشتی، حمام و اتاق زیر شیروانی باشد. شما باید زغال قرار داده شده در این مکان‌ها را بعد از یک الی دو هفته تعویض نمایید زیرا خاصیت خود را از دست خواهند داد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که رطوبت گیر‌های زغالی نمی‌توانند از رشد کپک جلوگیری کنند اما می‌توانند تا حد قابل اعتنایی رشد قارچ و کپک را با کندی روبرو کنند.

نتیجه‌گیری

عامل رطوبت می‌تواند خانه شما را با انواع قارچ و کپک و بوی کهنگی آشفته کند. برای جلوگیری از این عامل می‌توانید با استفاده از رطوبت گیر‌های زغالی این روند را متوقف کنید. به یاد داشته باشید که خاصیت رطوبت‌گیری زغال دائمی نیست و لازم است تا هر چند وقت یکبار زغال‌های داخل بسته‌بندی تعویض شود.

در میان فروشندگان رطوبت گیر در ایران سایت های بزرگی همچون دیجیکالا ، ترب ، ایمالز و فروشگاه اینترنتی سلام کاشانه سهم عمده ای را در در فروش و ارسال این محصول به سراسر ایران دارند. سایت سلام کاشانه به آدرس اینترنتیhttps://salamkashaneh.ir  عاملیت فروش انواع رطوبت گیرخانگی است و شما هموطنان عزیز می توانید جهت خرید عمده رطوبت گیر با این سایت در ارتباط باشید.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا