درب پلی وود بهتر است یا ای بی اس؟

در سال‌های اخیر، درب‌های ضد آب در انواع مختلفی ساخته شده‌اند. این درب‌ها برای حمام، سرویس‌های بهداشتی، مناطق مرطوب و همچنین اتاق‌های مراکز درمانی که نیاز به شستشوی مکرر دارند مناسب هستند. درب‌های ضد آب انواع مختلفی دارند. درب پلی وود و ای بی اس دو نوع رایج از این درب‌ها هستند که در اشکال و مدل‌های مختلف ساخته شده و به فروش می‌رسند. اگر به‌دنبال خرید درب ضد آب هستید، اما نمی‌دانید کدام نوع آن را انتخاب کنید، ما با مقایسه درب پلی وود و ای بی اس، به شما کمک می‌کنیم تصمیم درستی بگیرید.

درب پلی وود بهتر است یا ای بی اس؟

درب ای بی اس چیست؟

ای بی اس (ABS) یا Acrylonitrate Butadine Styrene یک کوپلیمر است که از پلیمریزاسیون استایرن و آکریلونیترات، به همراه پلی‌بوتادین ساخته شده است. ABS یک ماده 100٪ ضد آب است.

درب‌هایی که با استفاده از این پلیمر ساخته می‌شوند، سبک‌وزن، غیرسمی، قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست هستند. قسمت میانی این درب‌ها، با استفاده از خرده چوب یا نئوپان به شکل لانه زنبوری ساخته می‌شود، اما پس از ساخت، با ای بی اس کاملا آغشته شده و ضد آب می‌گردد.

مزایای استفاده از درب‌های ای بی اس

درب‌های ای بی اس دارای مزایای زیر هستند:

  • قابل بازیافت
  • بدون نیاز به تعمیر و نگهداری
  • بدون نیاز به رنگ‌آمیزی و پرداخت
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • مقاومت در برابر تغییرات جوی
  • مقاومت در برابر خراش
  • مقاوم در برابر خم شدن، شکستن یا ترک‌خوردگی
  • بدون انبساط حرارتی
  • نصب آسان (کاهش هزینه نیروی کار)
  • تنوع زیاد در رنگ و طرح
  • قیمت مناسب

علاوه بر موارد بالا، درب‌های ABS می‌توانند تا دمای 90 درجه سانتی‌گراد به‌طور مستقیم و 120 درجه‌سانتی گراد به‌طور غیر مستقیم مقاومت کند.

 از آنجایی که ورق ABS و ورق پی‌وی‌سی به‌کار رفته در ساختار درب، با استفاده از پرس گرم و بدون چسب اضافی در کنار هم قرار می‌گیرند، مقاومت زیادی داشته و به این راحتی از هم جدا نمی‌شوند. به دلیل استفاده از لانه زنبوری در قسمت داخلی، درب‌های ABS عایق خوبی در برابر صدا و حرارت هستند و دوستدار محیط زیست محسوب می‌گردند.

درب پلی وود چیست؟

پلی وود یک ورق است که از ترکیب پودر چوب و پی‌وی‌سی تولید می‌شود. این ماده برای مقاومت در برابر ضربه و رطوبت مهندسی شده است. صنعت پلی وود (WPC) توانسته است از قطع شدن بسیاری از درختان جلوگیری کند که یکی از مهمترین مزایای زیست محیطی این صنعت است.

درب ساخته شده از پلی وود برای چهار فصل مناسب است و کاملا ضد آب بوده و در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت می‌کند.

درب‌های پلی ‌وود طوری طراحی می‌شوند که شبیه درب‌های سنتی  چوبی به‌نظر برسند. با این حال، دارای برخی از مزایا هستند که چوب طبیعی فاقد آن است. آنها کاملا ضد آب هستند و بر خلاف چوب نیاز به نگهداری خیلی کمی داند.

پلاستیک استفاده شده در پلی وود و ترکیب آن با چوب، سبب می‌شود درب‌های ساخته شده از این جنس، مقاومت بسیار بالایی داشته باشند در ادامه تیم هومچه به معرفی اطلاعات دیگر و همچنین مزایای این درب منحصر به فرد پرداخته است.

درب پلی وود بهتر است یا ای بی اس؟

درب‌های پلی وود یکی از باکیفیت‌ترین درب‌های ضد آب محسوب می‌شود. اگر چه قیمت آنها از سایر انواع درب‌های ضد آب مثل ای بی اس بیشتر است، اما کیفیت و مزایای مختلف استفاده از آن، این قیمت بالاتر را توجیه می‌کند. اگرچه ظاهر درب پلی وود شبیه چوب است، اما این درب قیمت بسیار کمتری را نسبت به چوب طبیعی دارد.

مزایای درب پلی وود

مزایای درب پلی وود به شرح زیر است:

  • ضد آب بودن: این درب‌ها کاملا ضد آب هستند و به‌همین دلیل می‌توان از آنها در فضای باز و مناطق مرطوب و شرجی استفاده کرد.
  • مقاومت بالا: مقاومت پلی وود در برابر ضربه و خراش بسیار زیاد است. یک درب پلی وود سال‌های طولانی بدون تغییر باقی‌مانده و نیازی به تعویض ندارد.
  • محافظت از محیط زیست: از آنجا که این نوع درب، از قطعات بازیافتی پلاستیک و خرده‌های چوب ساخته می‌شود، کمک زیادی به جلوگیری از قطع درختان می‌کند.
  • ضد پوسیدگی: پلی وود چوب طبیعی نیست. به همین دلیل نیز قارچ‌ها، باکتری‌ها و کپک‌ها نمی‌توانند بر روی آن رشد کنند. این ویژگی علاوه بر ایجاد دوام بالا، از نظر بهداشتی نیز قابل توجه است.
  • قیمت مناسب در مقایسه چوب طبیعی: اگرچه درب پلی وود به علت کیفیت بالا از سایر درب‌های ضد آب گران‌تر است، اما نسبت به درب‌های چوبی بسیار ارزان‌تر می‌باشد.
  • عدم تغییر سایز در دماهای مختلف: بسیاری از مواد طبیعی مانند چوب، با سرما منقبض و در اثر گرما منبسط می‌شوند. این امر می‌تواند سبب ایجاد ترک در محصولات ساخته شده با آنها گردد. این درحالی است که پلی وود با تغییر دما، منبسط و یا منقبض نمی‌شود.

درب پلی وود بهتر است یا ای بی اس؟

انتخاب این دو نوع درب تا حد زیادی وابسته به میزان بودجه و سلیقه مشتری است. با این حال باید گفت کیفیت درب‌های پلی وود خیلی بیشتر از نواع ای بی اس است. درب‌های ای بی اس از چوب سفید و دیگر ورق‌های کم‌کیفیت با روکش مصنوعی و نازکی از جنس PVC ساخته شده‌اند. درون این درب‌ها ضد آب نیست و در صورت آسیب دیدن روکش، درب در اثر رطوبت از بین می‌رود.

این درحالی است که مغز درب پلی وود از پلیمر که تماما ضد آب است ساخته می‌شود که مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت دارد. علاوه بر این، میتوان روکش آن را از جنس چوب انتخاب کرد که ظاهر بسیار زیبایی را به درب می‌دهد.

درب پلی وود بهتر است یا ای بی اس؟

به طور کلی اگر قصد خرید درب ضد آب را دارید، در بسیاری از مواد درب پلی وود نسبت به نوع ای بی اس ارجح است. با این حال شما می‌توانید قبل از خرید درب پلی وود با کارشناسان هومچه مشورت کنید تا بوانید یک انتخاب صحیح داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا