دانش و سلامتکسب و کار برتر

عوارض خوابیدن روی زمین

بسیاری از افراد ترجیح می دهند روی زمین بخوابند.  در برخی فرهنگ ها، در واقع رایج است به جای تخت روی زمین بخوابید. برخی افراد به دلایل شخصی تر روی زمین می خوابند.  خوابیدن روی زمین به فرد این امکان را می دهد که سبک زندگی مینیمالیستی تری داشته باشد که بسیاری آن را ترجیح می دهند.  برخی از افراد ممکن است روی زمین بخوابند زیرا در حال حاضر فضا یا بودجه لازم برای یک تخت بزرگ را ندارند.

صرف نظر از اینکه در ابتدا چه چیزی باعث علاقه شما به خوابیدن روی زمین شد. طبیعی است که فکر کنید آیا خوابیدن روی زمین برای شما خوب است یا خیر.  در حالی که خوابیدن روی زمین فواید و معایب بالقوه ای دارد، هنوز تحقیقات علمی بسیار کمی در مورد این موضوع وجود دارد.  اگر به خوابیدن روی زمین فکر می کنید، ممکن است قبل از تصمیم گیری درک مزایا و معایب آن مفید باشد. به خصوص عوارض پیکرتراشی در رابطه با خواب بروی زمین.

مزایای بالقوه خوابیدن روی زمین شامل دمای خواب سردتر، تسکین کمردرد و وضعیت بهتر است.

Side effects of sleeping on the floor

دمای خنک‌تر ممکن است راحت‌تر باشد

گرما افزایش می‌یابد، بنابراین خوابیدن روی زمین می‌تواند تجربه خواب خنک‌تری داشته باشد.  وقتی کف  سرد است، گرمای بدن شما را به سرعت کاهش می دهد.  برای کسانی که گرم می خوابند، این می تواند خواب راحت تر را به خصوص در ماه های گرم تابستان ایجاد کند.  به طور کلی، افراد تمایل دارند در اتاق خواب های خنک تر بهتر بخوابند.

ممکن است باعث تسکین کمردرد شود

بسیاری از مردم معتقدند تشک سفت تر برای کمردرد بهتر است.  از جمله 75 درصد از جراحان ارتوپد. موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی نیز توصیه کسانی که با خواب کمر درد بر روی یک سطح سفت بخوابند.

دلایل کمردرد متعدد و متنوع است.  بسته به اینکه چه چیزی باعث کمردرد شما می شود و موقعیت خواب ترجیحی شما چیست. این امکان وجود دارد که یک سطح خواب سفت تر بتواند کمی تسکین دهد.  برای مثال، تجربه کمردرد در دوران بارداری رایج است .  اگرچه بیشتر زنان باردار احتمالاً تختخواب را ترجیح می دهند. اما برخی ممکن است خوابیدن روی سطح محکمی مانند زمین را راحت تر بدانند.

برخی افراد روی تشک هایی می خوابند که نسبت به وزن بدنشان خیلی نرم است.  وقتی تشک خیلی نرم باشد، احتمال فرو رفتن عمیق در تشک بیشتر است.  این می تواند منجر به وضعیت خواب نامناسب شود. که باعث می شود ستون فقرات شما از هم تراز شدن خارج شود.  این ناهماهنگی می تواند فشار بر ستون فقرات شما را افزایش دهد و به کمردرد کمک کند.

در یک متاآنالیز از 24 مطالعه، محققان دریافتند که از بین همه انواع تشک، تشک های متوسط ​​سفت به طور مداوم نشان داده شده است که بیشترین تسکین را از کمردرد همراه با بهبود تراز ستون فقرات و کیفیت خواب دارند.  با این حال، تشک های سفت متوسط ​​هنوز به طور قابل توجهی نرم تر از کف هستند.

ممکن است وضعیت شما را بهبود بخشد

وضعیت نامناسب می تواند یکی دیگر از عوامل ایجاد کمردرد باشد. و منجر به مشکلات دیگری مانند کاهش انعطاف پذیری، ناهماهنگی ستون فقرات و افزایش خطر آسیب شود.  وضعیت بدنی خوب از انحنای طبیعی ستون فقرات شما پشتیبانی می کند.  خوابیدن روی زمین می تواند صاف نگه داشتن ستون فقرات خود را در طول خواب آسان تر کند. زیرا لازم نیست نگران فرو رفتن بیش از حد در تشک باشید.  با این حال، ممکن است لازم باشد از بالش برای کاهش فشار روی ستون فقرات خود استفاده کنید، مانند قرار دادن یک بالش نازک در زیر کمر خود.

معایب بالقوه خوابیدن روی زمین ممکن است شامل افزایش کمردرد، آلرژی و ناراحتی باشد.

ممکن است کمردرد را افزایش دهد

در حالی که برخی از افراد مبتلا به کمردرد خوابیدن روی زمین را مفید می دانند، برخی دیگر ممکن است متوجه شوند که این کار باعث افزایش کمردرد آنها می شود.  بدون بالشتک مناسب اطراف نقاط تحت فشار مانند باسن و شانه ها، خوابیدن روی زمین می تواند باعث سفتی و ناراحتی شود .

تست آن با چرت زدن

خوابیدن روی زمین می تواند کاملاً متفاوت از خوابیدن روی تخت باشد.  عادت کردن به آن ممکن است مدتی طول بکشد، چند روز یا بیشتر.  سعی کنید روی زمین در موقعیت های مختلف بخوابید و ابتدا آن را با چیکی از اصلی‌ترین موارد که می‌بایست به آن توجه کنیم خوابیدن است. از آن جایی که بدن انسان چند ساعت متوالی در یک حالت و بی حرکت قرار می‌گیرد، بنابراین می‌بایست فضا را مهیا کنیم تا دچار مشکل نشویم. توجه به خرید تشک خوب، انتخاب بالش مناسب و انجام اقداماتی به منظور قرار گرفتن ستون فقرات در حالت صحیح و روی سطح مناسب در کیفیت خواب و سلامتی ما تاثیر ویژه‌ای دارد. بسیاری از افراد خوابیدن روی زمین را ترجیح می‌دهند. اما عوارض خوابیدن روی زمین چیست ؟ آیا خوابیدن روی زمین فواید دارد؟ خوابیدن روی زمین یا تشک ؟ در ادامه به سوالات فوق پاسخ می‌دهیم و به شما می‌گوییم که روی زمین خوابیدن بهتر است یا روی تشک.

خوابیدن روی زمین یا تشک ؟

شما کدامیک را ترجیح می‌دهید؟ معمولا روی زمین می‌خوابید یا تشک؟ آیا می‌دانستید خوابیدن روی زمین توصیه نمی‌‌شود و بسیاری از متخصصین توصیه می‌کنند روی تشک‌های طبی بخوابید ؟ در پاسخ به سوال خوابیدن روی زمین یا تشک باید بگوییم که تشک بهتر است. خوابیدن روی زمین سبب بروز مشکلاتی می‌شود که در ادامه شما را با عوارض خوابیدن روی زمین آشنا می‌کنیم.

عوارض خوابیدن روی زمین

خوابیدن روی زمین سبب بروز مشکلات زیادی می‌شود. چرا که سطح مناسبی وجود نداشته و بدن در طول خواب در حالت مناسبی قرار نمی‌‌گیرد. از جمله مهم‌ترین مسائل و عوارض خوابیدن روی زمین به شرح زیر است:

ضعف عضلانی و کمردرد

مهم‌ترین مسئله ضعف عضلانی و کمردرد است. از آن جایی که بدن در روی سطح سفت و محکمی قرار می‌گیرد و این سطح هیچ گونه انعطافی ندارد، بنابراین سبب ضعف عضلانی و در نتیجه کمردرد می‌شود. ستون فقرات باید روی سطحی باشد که انحنای بدن را پوشش داده و اجازه ندهد فشار بیش از حد وارد شود. با خوابیدن روی زمین این فشار روی بدن دو چندان شده و در نتیجه به مرور زمان کمردرد را تجربه می‌کنید.

سرگیجه و سردرد

از آن جایی که در طول خواب فشار زیادی به بدن وارد می‌شود، در نتیجه این ارتعاش از ستون فقرات به گردن و در نتیجه به سر منتقل می‌شود. بنابراین معمولا زمانی که روی سطح زمین می‌خوابید، صبح روز بعد با سردرد یا گردن درد از خواب بیدار می‌شوید. این مسئله می‌تواند مربوط به سرمای زمین نیز باشد. چرا که در طول خواب بهتر است عضلات روی سطح نسبتا گرم باشند.

خشک شدن بدن و منقبض شدن عضلات

در طول خواب فشار زیادی به عضلات وارد می‌شود. از آن جایی که سطح زیریت شما دمای مناسب ندارد، بنابراین عضلات در حالت منقبض قرار گرفته و صبح روز بعد با خشک شدن بدن و بدن درد مواجه می‌شوید. این مسئله خوب نیست و سبب بدن درد در طولانی مدت می‌شود.

به طور کلی هر چه بیشتر از سطح زمین فاصله داشته باشید نیروی گرانش کمتر روی بدن و عضلات شما تاثیر می‌گذارد. از این رو بهتر است سطح بلندتری را برای خواب انتخاب کنید. عوارض خوابیدن روی زمین زیاد است. بنابراین بهتر است از این گزینه برای خواب استفاده نکنید و ترجیحا از تشک‌های ضخیم یا تخت بهره‌مند شوید.

فواید خوابیدن روی زمین

اگرچه عوارض خوابیدن روی زمین بسیار زیاد است و ترجیحا به توصیه پزشکان نباید روی زمین بخوابید، اما فواید خوابیدن روی زمین نیز وجود دارد. برخی از مهم‌ترین فواید خوابیدن روی زمین به شرح زیر است:

دمای خنک تر

گرمای سطح زمین به ویژه در زمستان بسیار کم است. معمولا افرادی که طبع گرمی دارند ترجیح می‌دهند روی زمین بخوابند. چرا که دمای خنک تری داشته و گرمای بدن را کاهش می‌دهد. بنابراین در اینصورت می‌توانید سطح زمین را برای خواب انتخاب کنید.

بهبود کمردرد

برخی از اطلاعات حاکی از این است که خوابیدن روی زمین برای بهبود برخی از دردهای عضلانی بهتر است. اصولا افرادی که از درد کمر رنج می‌برند در برخی مواقع پزشک توصیه می‌کند روی زمین بخوابند که سطح سفت تری دارد. البته این مسئله فقط در خصوص برخی از کمردرد‌ها آن هم به توصیه پزشک باید رعایت شود. در اینصورت نیز توصیه ما به شما استفاده از تشک‌های طبی سفت است که سطح محکم تری دارند. بنابراین بهتر است خوابیدن روی زمین را انتخاب نکنید. چرا که در اکثر مواقع سبب تشدید می‌گردد.

بهبود گردش خون

به گزارش برخی از رسانه‌ها و پزشکان سنتی، خوابیدن روی زمین سبب پخش کردن وزن به طور مساوی می‌شود. بنابراین فشار کمتری به لگن وارد می‌شود. این مسئله سبب می‌شود تا خون در طول شبانه روز آزادانه در بدن به گردش در بیاید، بنابراین گردش خون بهبود بخشیده می‌شود. این مسئله سبب اکسیژن رسانی مطلوب تر نیز می‌شود.

نکات لازم برای خوابیدن روی زمین

تا این قسمت در مورد عوارض و فواید خوابیدن روی زمین صحبت کردیم. در حالت کلی توصیه می‌شود روی زمین نخوابید اما در صورتی که انتخاب شما خوابیدن روی زمین است بهتر است برخی از نکات را در هنگام خواب رعایت کنید:

  • بهتر است کف زمین را به طور کامل تمیز کنید و محل خواب خود را از هر نوع موجود موذی پاکسازی کنید تا در طول خواب پوست شما دچار مشکل نشود.
  • ترجیحا مستقیما روی فرش نخوابید. از یک تشک (تشک مهمان وزن سنگین)نسبتا ضخیم استفاده کنید تا فشار کمتری به بدن شما وارد شود.
  • از یک ملحفه بر روی تشک استفاده کنید تا در طول خواب گرما شما را اذیت نکند.
  • از بالش‌های کوچک برای پر کردن انحنای بدن استفاده کنید.
  • بین زانوهای خود نیز بالش قرار دهید و حتما از بالش مناسب جهت قرارگیری زیر سر استفاده کنید.

جهت جلوگیری از عوارض خوابیدن روی زمین، پیشنهاد ما استفاده از یک فوم یا تشک مهمان یا مسافرتی است. به گزارش خبرنگار خوابیدن روی زمین می‌تواند باعث بروز برخی بیماری های گوناگون شود که فرد حتی فکر آن را هم نمی‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که شخص برای خوابیدن حداقل ۳۰ سانتی‌متر با زمین باید ارتفاع داشته باشد.

خوابیدن  روی زمین می‌تواند باعث ایجاد کمردرد، ضعف عضلانی، و سردرد در سالمندان و حتی ، ایجاد چین و چروک و افتادگی اندام‌های بدن  شود. یکی از بارزترین مشکلات خوابیدن روی زمین، ایجاد عارضه پوستی است. زیرا  قدرت گرانش زمین باعث چین و چروک و پیری زودرس پوست می‌شود.

البته اگر به هر دلیلی مجبور شدید روی زمین بخوابید، بهتر است از دو بالشت برای زیر ساق پاهایتان استفاده کنید تا  خون کافی  به مغزتان برسد. باید توجه داشته باشید که نمی‌توانید از هر نوع بالشت استفاده کنید زیرا اگر مناسب نباشد عوارض خود را دارد.

دکمه بازگشت به بالا