عمومیکسب و کار برتر

‌ورق استیل و کاربردهای آن در صنعت

ورق استنلس استیل دارای خواص مقاومتی و ضد زنگ بالایی است که باعث می شود در شرایط سخت محیطی و شیمیایی عملکرد خوبی داشته باشند.

به گزارش آپارات نیوز، به نقل از ارانیکو (محتوای ورق استنلس استیل، انواع و کاربردها)، یکی از ورق های مورد استفاده در صنعت، ورق استنلس استیل است که به آن ورق استیل نیز گفته می شود. این ورق به دلیل داشتن آلیاژهای مختلف در ساختار خود، به خوبی توانایی جوشکاری و تقویت شدن را دارد. به‌ طور کلی می‌ توان گفت این ورق از کاربردی‌ ترین موادی است که در صنایع شناخته می‌ شود؛ دلیل آن هم مقاومت در برابر خوردگی، خواص بهداشتی و استحکام آن است.

‌ورق استیل و کاربردهای آن در صنعت

نگاهی اجمالی به تعریفی از ورق استنلس استیل

ستنلس استیل از ترکیب کروم و کربن ساخته می ‌‎شود که همین دو ماده کافی است تا این نوع مقاومت را در آن به وجود بیاورد. این ورق از آلیاژی بر پایه آهن ساخته می‌ شود که حداقل 11 درصد کروم در آن جای گرفته است. میزان کروم در این آلیاژ را با علامت اختصاری ( Cr ) شناسایی می‌ کنند. زنگ‌ نزدن فولاد و لک نشدن آن در برابر رطوبت و هوا هم از ویژگی‌ هایی است که اغلب در فولاد‍‌‌های دیگر این ویژگی مشاهده نمی‌ شود.

علت مقاومت Stainless Steel در برابر خوردگی و زنگ‌ زدگی چیزی نیست جز وجود کروم در ساختار آن. کروم می‌ تواند سبب رویین‌ شدن و ایجاد خاصیت محافظت از خوردگی در فولاد شود.

دلیل مقاومت بیشتر در ورق استنلس استیل چیست؟

 مقاومت بالای ورق استیل می‌ توان از میزان کروم به‌ کار‌ رفته در آن تشخیص داد؛ هرچه کروم بیشتری در ساخت این ماده مهم به کار رود، میزان مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ‌ زدگی هم بیشتر می‌ شود. از دیگر مواد به‌ کار‌ رفته در آن می‌ توان مس، آلومینیوم، نیکل، تیتانیوم و مولیبدن را نام برد که هر‌ کدام ویژگی‌ هایی منحصر به خود را وارد فولاد می‌ کنند. از دیگر ویژگی های ورق استیل مقاوم در برابر پوسته‌ پوسته شدن، مقاومت در برابر اکسید شدن در شرایط آب و هوایی مختلف،  مقاوم در برابر حرارت بالا و شکل‌ پذیری و وجود انعطاف‌ پذیری بالا است.

انواع ورق استنلس استیل را بنا به چه مواردی می توان دسته بندی کرد؟

ورق استنلس استیل یک نوع فلزی است که دارای خواص ضد زنگ و مقاوم در برابر خوردگی است. این نوع ورق می تواند بر اساس چند معیار دسته بندی شود. اولین معیار، درصد کربن و کروم در ترکیب فلز است. بر اساس این معیار، ورق های استنلس استیل به دو دسته اصلی فریتی و آستنیتی تقسیم می شوند. ورق های فریتی دارای کمتر از 0.1 درصد کربن و بین 16 تا 30 درصد کروم هستند. ورق های آستنیتی دارای بین 0.1 تا 0.4 درصد کربن و بین 18 تا 20 درصد کروم هستند.

دومین معیار، شکل پذیری و سخت پذیری فلز است. بر اساس این معیار، ورق های استنلس استیل به سه دسته ساده، نسوز و فوق سخت تقسیم می شوند. ورق های ساده دارای شکل پذیری بالا و سخت پذیری پایین هستند. ورق های نسوز دارای شکل پذیری متوسط و سخت پذیری بالا هستند. ورق های فوق سخت دارای شکل پذیری پایین و سخت پذیری خیلی بالا هستند.

سومین معیار، کاربرد و محصولات نهایی فلز است. بر اساس این معیار، ورق های استنلس استیل به چند دسته مانند صنعتی، خانگی، زینتی، غذایی و پزشکی تقسیم می شوند. ورق های صنعتی برای ساخت قطعات ماشین آلات، لوله ها، مخازن و سازه ها استفاده می شوند. ورق های خانگی برای ساخت لوازم آشپزخانه، ظروف، سرویس بهداشتی و لوازم تزئینی استفاده می شوند. ورق های زینتی برای ساخت جواهرات، ساعت، آباژور و تابلوها استفاده می شوند. ورق های غذایی برای ساخت ظروف نگهدارنده، قابلمه ها، قاشق و چنگال استفاده می شوند. ورق های پزشکی برای ساخت ابزار جراحی، پروتز ها، سوزن ها و قفسه های دارو استفاده می شوند.

با این حال باید گفت این ورق در حوزه صنعت در 2 دسته سری 400 و سری 300 قرار می گیرد. بنا بر همین آلیاژ‌ها است که شکل‌ پذیری و خاصیت مکانیکی Stainless Steel دارای انواع گوناگونی است. با توجه به همین آلیاژ‌ها و همچنین آلیاژ کربن موجود در این ورق است که سختی ورق استیل هم مشخص می‌ شود؛ هرچه کربن بیشتری در زمان ساخت استفاده شود، استحکام و سختی این متریال فولادی هم افزایش می‌ یابد.

ورق استنلس استیل سری 400

آلیاژ‌های اصلی به‌ کار‌ رفته در ورق استنلس استیل را می‌ توان بنا بر این سری، مولیبدن و کروم دانست. به‌ طور قطع اولین ویژگی که از این نوع به چشم می‌ خورد، ضد‌زنگ و ضد‌خوردگی‌ بودن آن است. خاصیت مغناطیسی و جوش‌ پذیری بالا از دیگر خصلت‌ های این دسته است. سری 400 Stainless Steel دارای چندین گرید مختلف است.

  • گرید 405

گرید 405 به دلیل ساختاری که دارد مناسب برای جوشکاری است.

  • گرید 408

مقاوم در برابر زنگ و عدم مقاومت در برابر خوردگی

  • گرید 410

مقاوم در برابر سایش

  • گرید 446

مقاومت در برابر حرارت بسیار بالا

ورق استنلس استیل سری 300

معمول‌ ترین فولاد ضد‌زنگ استیل را می‌ توان در دسته استنلس سری 300 پیدا کرد. در پاسخ به پرسش ورق استنلس استیل چیست و چند نوع دیگری دارد می‌ توان گفت، سری 300 از دیگر دسته‌ های این ورق است. انعطاف‌ پذیری بالا، خاصیت مغناطیسی، مقاوم‌ بودن در برابر خوردگی و قابلیت جوشکاری، از ویژگی‌ هایی است که می‌ توان بیشتر در گرید 304 از سری 300 پیدا کرد. از دیگر گرید‌های ورق استنلس استیل می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گرید 302

دارای کربن بیشتری نسبت به گرید 304 است؛ به همین دلیل استحکام بیشتری هم دارد.

  • گرید 301

دارای مقاومت سایشی، قابلیت شکل‌پذیری و جوشکاری بالا است.

  • گرید 309

در مقایسه با گرید 304 مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارد.

  • گرید 317

به دلیل وجود مولیبدن در آن، خاصیت مقاومت در برابر آسیب مواد شیمیایی در آن افزایش یافته است.

  • گرید 321

کارایی آن همانند کارایی گرید 304 است اما با این تفاوت که به دلیل تیتانیوم به‌کار‌ رفته در آن، در برابر جوشکاری از خود مقاومت بیشتری نشان می‌ دهد.

از ورق استنلس استیل در صنعت چه استفاده هایی می شود؟

در پاسخ به این سوال که کاربرد ورق استنلس استیل چیست، باید به ویژگی‌های آن اشاره کرد. همین ویژگی‌ ها و خصلت‌ ها در هر سری است که کاربرد‌ها را تعیین و مشخص می‌ کند. از دیگر قابلیت‌ ها باید به مزیت بازیافت پذیری آن اشاره کرد. از این نوع صفحه فولاد برای صنایع زیر استفاده می‌ شود.

  • ساخت بدنه هواپیما، کامیون و خودرو
  • صنایع غذایی
  • تولید قطعه‌ های بزرگ در کشتی‌ سازی
  • صنایع پتروشیمی
  • تولید قسمت‌ های سقف، بدنه و پوشش آسانسور‎ها
  • ساخت لوازم خانگی
  • تولید فرآورده‌ های دارویی
  • تولید قاشق و چنگال
  • ساخت اگزوز ماشین

‌ورق استیل و کاربردهای آن در صنعت

قیمت این ورق را چگونه می توان تخمین زد؟

قیمت ورق استنلس استیل بسته به نوع و کیفیتی که دارد، متفاوت خواهد بود. ورق استیل با توجه به گرید آلیاژی خود به دسته های متعددی تفکیک می شود که از جمله آن ها می تواند به ورق استیل 304 و 316 اشاره کرد. از جمله مواردی که می تواند بر قیمت ورق استیل تاثیر بگذارد عبارتند از:

  • ضخامت لایه بیرونی صفحه
  • درصد آلیاژ موجود
  • کاربرد ورق استنلس استیل
  • شرکت سازنده
  • سطح به‌کار‌رفتن هر آلیاژ درون ورق

این موارد می‌ توانند نقش موثری در قیمت نهایی محصول داشته باشند.  از این رو برای خرید ورق استیل می بایست به این موارد دقت داشت. البته عوامل دیگری نیز می توانند بر نرخ این محصول اثر گذار باشند که بهتر است به نکات خرید انواع ورق استنلس استیل سری 200، 300، 400، 500 و 600 دقت داشته باشید. چرا که این موارد می توانند در خرید ورق بهتر برای کاربرد مورد نظر موثر باشند.

آهن ملل

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا