اقتصادیکسب و کار برتر

بهترین جایگزین برای تتر

بهترین جایگزین‌های تتر (USDT) برای ایرانیان کدامند؟

تتر بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال است که مشکلات بسیاری را از پیش روی کاربران بازار ارزهای دیجیتال برمی‌دارد. بااین‌حال، در بازار رمز ارزها، استیبل کوین‌های دیگری هم وجود دارند که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند. با وجود اینکه هنوز ارزش بازار هیچ استیبل کوینی به تتر نرسیده است؛ اما بعضی از تریدرها و فعالان بازار کریپتو ترجیح می‌دهند از جایگزین‌های تتر استفاده کنند. به همین خاطر، در این مقاله بهترین جایگزین‌های USDT را معرفی می‌کنیم و همچنین توضیحاتی درباره تتر و تبدیل ریال به تتر بدون احراز هویت ارائه خواهیم داد.

بهترین جایگزین برای تتر

استیبل کوین تتر (USDT) چگونه رمز ارزی است؟

تتر استیبل کوینی است که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۴ با پشتوانه دلار آمریکا راه‌اندازی شد و اکنون بیشترین ارزش بازار را در میان استیبل کوین‌ها دارد. قیمت این ارز دیجیتال همیشه برابر با یک دلار است و حتی در نوسانی‌ترین شرایط بازار هم از نرخ یک دلاری خود فاصله‌ی چندانی نمی‌گیرد. به همین دلیل، بسیاری از تریدرها از به‌عنوان یک ارز ذخیره ارزش استفاده می‌کنند تا از نوسان‌های شدید بازار ارزهای دیجیتال در امان بمانند. همچنین، تتر مرز بین واحدهای مالی فیات و ارزهای دیجیتال است. کاربران به‌راحتی می‌توانند ارزهای فیات خود را به USDT تبدیل کنند و سپس، با استفاده از آن، انواع ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنند.

ارز دیجیتال USDT از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ با چالش‌های رگولاتوری مواجه شد و زیر ذره‌بین دادستان نیویورک قرار گرفت. علت این بود که بنیاد تتر گزارش شفافی درباره دارایی‌های پشتوانه توکن‌هایش ارائه نمی‌داد. به همین دلیل، کاربران این ارز دیجیتال و مقامات قضایی شک کردند که بنیاد تتر دارایی نقدی کافی برای پشتیبانی از توکن‌هایش در اختیار ندارد. این مسئله اعتماد کاربران به USDT را کاهش داد. به همین خاطر، بسیاری از کاربران از جایگزین‌های تتر USDT در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. البته در نهایت تتر از تمام اتهامات تبرئه شد و فقط به‌خاطر عدم ارائه گزارش‌های شفاف، جریمه پرداخت کرد.

دلیل نیاز به استیبل کوین های ارز دیجیتال چیست؟

رمز ارزهای پایدار یا باثبات (StableCoin) را خانه امن فعالان بازار ارز دیجیتال، تریدر یا هولدر، خطاب می‌کنند. بدون وجود آن‌ها، در بازار پرتلاطم و پرنوسان کریپتوکارنسی، حفظ سود و از آن مهمتر جلوگیری از ضرر دشوار می‌شود. تصور کنید برای خروج از بازار یک کوین یا توکن، بعد از رسیدن به حد سود یا ضرر مورد نظر، بخواهید هر مرتبه دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنید. این نحوه ترید (صرف نظر از هزینه تراکنش‌های بانکی) سرعت عمل را به شدت کاهش می‌دهد. این در حالی است که داخل بازار ارز دیجیتال حتی ثانیه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار هستند. به همین دلیل به پناهگاه امنی مثل تتر یا جایگزین های آن نیاز داریم.

بعد از خرید یک ارز دیجیتال، وقتی به حد سود دلخواه یا حد ضرر تعیین شده بر اساس تحلیل رسیدید، به وسیله تبدیل دارایی خود به یک استیبل کوین از نوسان‌های بیشتر در امان خواهید ماند. مهم نیست بیت کوین، اتریوم یا کل مارکت کریپتوکارنسی به کدام سمت حرکت می‌کند؛ حتی اگر ارزش BTC و ETH به صد هزار دلار افزایش یا به ده دلار کاهش پیدا کند، قیمت تتر و دیگر ارزهای دیجیتال جایگزین آن همچنان یک دلار باقی خواهند ماند.

بهترین جایگزین‌های تتر USDT کدامند؟

افراد مختلف به‌دلایل گوناگون ترجیح می‌دهند از استیبل کوین‌های جایگزین USDT استفاده کنند. بعضی از کاربران بازار ارزهای دیجیتال با عدم شفافیت بزرگ‌ترین استیبل کوین مشکل دارند و بعضی دیگر هم فقط علاقه دارند که به‌جز تتر، استیبل کوین‌های دیگری هم در سبد سرمایه‌شان داشته باشند.

در ادامه این بخش، بهترین جایگزین‌های تتر USDT را نام می‌بریم و درباره هرکدام از آن‌ها توضیح می‌دهیم. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که پی ام ایکس چنج هیچ پیشنهادی مبنی بر خرید، فروش یا سرمایه‌گذاری روی این استیبل کوین‌ها ارائه نمی‌دهد. لیستی که در ادامه می‌خوانید، فقط برای اطلاعات بیشتر شما ارائه شده است و تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام استیبل کوین را بخرید، کاملا به خودتان بستگی دارد.

· یو اس دی کوین (USD Coin) یا USDC

USDC جایگزین اصلی تتر است که در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و توسط نهادی مرکزی به نام Circle و با مشارکت صرافی کوین بیس ارائه می‌شود. این ارز دیجیتال بر بستر بلاک چین‌هایی چون اتریوم، استلار، الگوراند، سولانا، فلو و هدرا کار می‌کند. USDC هم مانند USDT، استیبل کوینی با پشتوانه دلار آمریکاست. این ارز دیجیتال، از ابتدای راه‌اندازی تاکنون، سوابق شفافی ارائه داده و همه توکن‌های USDC توسط دلار آمریکا یا معادل نقدی آن پشتیبانی می‌شوند. شفافیت USDC اعتماد کاربران بازار ارزهای دیجیتال را جلب کرده است و محبوبیت این ارز دیجیتال روز‌به‌روز بیشتر می‌شود.

· بایننس یو اس دی (Binance USD) یا BUSD

دلار بایننس که با نماد BUSD شناخته می‌شود، از دیگر استیبل کوین‌های جایگزین تتر است. بایننس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز جهان به حساب می‌آید که استیبل کوین اختصاصی خود را با همکاری شرکت Paxos منتشر کرده است. البته Paxos استیبل کوین اختصاصی خود را نیز دارد که در قسمت‌های بعدی راجع به آن صحبت می‌کنیم.

BUSD روی سه بلاک چین اتریوم، زنجیره بایننس و بایننس اسمارت چین کار می‌کند. این ارز دیجیتال هم با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود و وزارت خدمات مالی نیویورک آن را به‌عنوان یک ارز دیجیتال قانونی به رسمیت شناخته شده است. دلار بایننس همیشه برای معاملات در دسترس قرار دارد و نقدینگی قابل قبولی را به خود اختصاص داده است. سرعت بالای تراکنش‌های این ارز دیجیتال و انعطاف آن باعث می‌شوند که یک جایگزین مناسب برای تتر باشد.

· ترو یو اس دی (True USD) یا TUSD

ترو یو اس دی اولین استیبل کوین قانون‌گذاری‌شده در بازار ارزهای دیجیتال است. این رمز ارز در سال ۲۰۱۸ توسط شرکت TrustToken راه‌اندازی شد و مانند سایر استیبل کوین‌های جایگزین تتر، پشتوانه‌ای از دلار آمریکا دارد. این ارز دیجیتال بر بستر بلاک چین اتریوم کار می‌کند و برای حفظ حریم خصوصی کاربران خود از حساب‌های امانی (Escrow) بهره می‌برد.

مشتریان برای استفاده از استیبل کوین TUSD باید فرایند احراز هویت را طی کنند و تست‌های ضدپولشویی انجام دهند. اگر کاربری در این تست‌ها تایید شود، می‌تواند ترو یو اس دی را در کیف پول اتریومی خود ذخیره کند. استیبل کوین TUSD روی بلاک چین‌ اتریوم، ترون و بایننس اسمارت چین حضور دارد و با پلتفرم‌های دیفای مبتنی بر این بلاک چین‌ها ادغام می‌شود.

· پکس دلار (Pax Dollar) یا USDP

دلار پکس با نماد USDP، استیبل کوین شرکت Paxos است. پکسوس هم در توسعه دلار بایننس مشارکت می‌کند و هم استیبل کوین اختصاصی خود را دارد. USDP قبلا با نماد PAX‌ شناخته می‌شد. این استیبل کوین تقریبا به‌صورت همزمان با USDC راه‌اندازی شده و از سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را آغاز کرد. USDP هم از همان ابتدای فعالیت، رگولاتوری شد و با شفافیت کامل کار خود را ادامه داد. این استیبل کوین بر بستر بلاک چین اتریوم کار می‌کند.

شرکت Paxos استیبل کوین دیگری نیز به نام PAX Gold با نماد PAXG دارد. دارایی پشتوانه PAXG طلاست و جزء معتبرترین استیبل کوین‌های دارای پشتوانه طلا به شمار می‌آید.

· دلار جمینی (Gemini Dollar) یا GUSD

صرافی ارز دیجیتال جمینی هم از دیگر صرافی‌هایی محسوب می‌شود که استیبل کوین اختصاصی خود را توسعه داد. جالب است بدانید که GUSD یک روز قبل از USDP راه‌اندازی شد و تاریخ توسعه آن به سپتامبر ۲۰۱۸ برمی‌گردد. این ارز دیجیتال بر بستر بلاک چین اتریوم کار می‌کند و مانند BUSD توسط وزارت خدمات مالی نیویورک رگولاتوری شده است.

GUSD به‌صورت ماهانه حسابرسی می‌شود تا به کاربران نشان دهد که در ازای هر توکن،‌ یک دلار آمریکا در خزانه ذخیره شده است. کاربران جمینی که از GUSD استفاده می‌کنند، از خدمات بیمه FDIC هم بهره‌مند می‌شوند. این بیمه تضمین می‌کند که در صورت ورشکستگی بانکی که دارایی‌های پشتوانه GUSD را ذخیره کرده است، خسارات را جبران می‌کند و دارایی‌های کاربران را به آن‌ها برمی‌گرداند.

سخن پایانی

در این مقاله، بهترین جایگزین‌های استیبل کوین تتر را معرفی کردیم. ارزش بازار و جامعه کاربران این ارزهای دیجیتال، اعتبار آن‌ها را نشان می‌دهند. اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از تتر tether استفاده کنید، اما به مزیت‌های استیبل کوین‌ها نیاز دارید، می‌توانید به‌سراغ جایگزین‌های ارائه‌شده در این لیست بروید. صرافی ارز دیجیتال پی ام ایکس چنج خدمات خرید و فروش USDT و سایر استیبل کوین‌های بازار را ارائه می‌دهد. کاربران ایرانی امکان خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال با ریال ایران را دارند و می‌توانند به‌راحتی و بدون محدودیت در بازار بین‌المللی ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشند.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا