دانش و سلامتکسب و کار برتر

تاثیر عروسک و اسباب بازی در انتخاب لباس

نقش عروسک در زندگی کودک

اگر صاحب فرزند هستید، حتما به خوبی می دانید که بازی کردن چقدر در زندگی آن ها سودمند است. بازی کردن یکی از بهترین راه هایی است که با آن کودکان می توانند خلاقیت و تصورات خود را بروز بدهند. برای بسیاری از کودکان بازی کردن با عروسک ها یکی از بهترین راه ها برای بروز خلاقیت هایشان است. فواید عروسک بازی کودکان چه برای دختر ها و چه پسر ها بی شمار است. در این مقاله قصد داریم به برخی از این فواید اشاره کنیم. جهت خرید لباس سربازی بچه گانه، لباس یگان ویژه بچه گانه و دریافت لیست قیمت لباس پلیس نیروی انتظامی با ما تماس بگیرید.

تاثیر عروسک و اسباب بازی در انتخاب لباس

تقویت و ترغیب تصویرسازی

بازی کردن با عروسک ها و اسباب بازی های دیگر نیاز به تخیل و تصویر سازی زیادی از سوی کودک دارد. وقتی شما یک عروسک به فرزندتان می دهید، کودک بلافاصله شروع به تصویر سازی در مورد تمام بازی های ممکن با آن می کند. کودک در ذهن خود تصویر می کند که آیا عروسک یک کودک است و باید از آن مراقبت کند؟ یا اینکه یک دوست است و باید با آن بازی کند؟ تصویر سازی و تخیل کودکان در این زمینه بی انتهاست. شما تنها با دادن یک عروسک ساده به فرزندتان دنیای بی پایانی به روی او می گشایید.

پرورش مهارت های حرکتی

بازی کردن با عروسک ها از سویی سبب تقویت و پرورش مهارت های حرکتی می شود. زمانی که کودک با عروسک ها بازی می کند، عضلات او مورد استفاده قرار می‌ گیرند خصوصاً عضلات دست ها و انگشتان. استفاده کردن هر چه بیشتر از دست ها سبب تقویت عضلات کودک می شود. وقتی کودک لباس عروسک را بر طرف می کند یا آن را در می آورد و یا اینکه دکمه ی لباس عروسک را می بندد، همه و همه در پرورش مهارت های حرکتی تاثیر گذار هستند. انواع مهارت های حرکتی که کودک در بازی با عروسک ها یاد می گیرد به نحوی او را رشد می‌دهد که در تمام طول زندگی از این مهارت ها استفاده خواهد کرد.

احساس همدلی و مراقبت

خرید اسباب بازی هایی مثل عروسک به فرزند شما یاد می دهد که چگونه باید از دیگران مراقبت کند. هر چند عروسک موجود زنده نیست، برای اغلب بچه ها یک بچه یا دوست زنده محسوب می شود. به همین دلیل کودک تصور می کند که واقعاً در حال مراقبت از یک موجود زنده است و این احساس در او ماندگار می گردد. خریدن عروسک برای بچه ها نقش مهمی در رشد و پرورش احساسات عاطفی در وجود آن ها دارد. کودکان علاوه بر اینکه باید محبت ببینند و مورد نوازش والدین واقع شوند، باید ابراز محبت و نوازش کردن را نیز یاد بگیرند. چه گزینه ای برای آن ها از عروسک بهتر است؟

مستقل شدن کودک

یکی از فواید عروسک بازی کودکان ، قرار گرفتن در نقش های مختلف است. مثلاً کودک در نقش کسی بازی می‌کند که عروسک را به حمام می برد، لباس می پوشاند یا می خواباند. در طی همین نقش بازی کردن ها کودک احساس استقلال پیدا می کند. به این ترتیب یاد می گیرد که خودش لباس هایش را عوض کند و یا به حمام برود. این کار ها با عروسک بازی برای او فوق العاده لذت بخش می شوند. با عروسک بازی بچه ها یاد می گیرند که خودشان غذا بخورند و از خودشان مراقبت کنند. این آغازی بر استقلال کودک در انجام کار های شخصی اش خواهد بود.

آموزش احساس همدلی از دوران کودکی

وقتی کودکان با عروسک بازی می کنند، به طور خود به خود یاد می گیرند که چگونه باید با دیگران همدلی کنند. همدلی کردن به نوعی تصور کردن خود در جایگاه شخص مقابل است. عروسک ها به بچه ها این امکان را می‌ دهند که حالات و شرایط عروسکشان را تصور کنند. به این ترتیب است که همدلی کردن را می آموزند. این درس بسیار ارزشمندی برای بچه هاست که باعث می شود در آینده روابط سالم تری را تجربه کنند. یا اینکه بتوانند دوستی های پایدار تر و عمیق تری را برای خودشان بسازند. به این ترتیب بچه ها در ملاقات افراد جدید رفتارهای شایسته تری خواهند داشت.

کمک به رشد اجتماعی کودکان

رشد مهارت های اجتماعی، یکی از ازی با عروسک ها فرصت های زیادی برای یادگیری و تمرین انواع مختلف کلمات برای رنگ ها، اندازه، موقعیت، اعمال و احساسات می دهد . است. وقتی بچه ها در کنار هم عروسک بازی می کنند و در نقش های مختلف خانواده قرار می گیرند، رشد اجتماعی بهتری پیدا خواهد کرد. در همین بازی هاست که بچه ها می آموزند چطور با دیگران ارتباط برقرار کنند و چطور با یکدیگر همکاری داشته باشند. این بازی ها برای اینکه کودکان مهارت های ضروری برای داشتن روابط اجتماعی سالم را یاد بگیرند، بسیار لازم است. وقتی بچه ها با عروسک بازی می کنند معمولاً به مدت های طولانی با عروسک خود مکالمه دارند. این مسئله کمک می کند تا کودکان یاد بگیرند خودشان را ابراز کنند و به طور موثر با دیگران ارتباط بگیرند.

ایجاد احساس تعلق خاطر به جایی که باید باشند

وقتی بچه ها با عروسک بازی می کنند دیگر تنها یک بچه نیستند. آن ها در نقش مادر، پدر، پرستار، دکتر و دیگر نقش های اجتماعی قرار می گیرند. این به بچه ها فرصت می دهد تا نقش های مختلف را تجربه کنند و متوجه شوند که با چه نقشی احساس راحتی می کنند و به کجا احساس تعلق خاطر دارند. این بازی ها حتی می توانند در انتخاب شغل در آینده روی بچه ها تاثیر داشته باشند و به آن ها کمک کنند. بازی کردن در کنار عروسک ها فرصت تجربه بسیاری از مشاغل را به بچه ها می دهد.

تقویت سازگاری احساسی در کودکان

عروسک بازی همچنین سازگاری احساسی در کودکان را تقویت می کند. وقتی بچه ها احساس ناراحتی، و غم، خشم یا ترس را تجربه می کنند می توانند این احساسات را در بازی کردن با عروسک ها بروز بدهند. این یک روش سالم برای ابراز احساسات بچه هاست که سبب می شود در آینده دچار مشکلات روانی نشوند. از طرفی والدین نیز می توانند مشکلات حاد و جدی کودک را در بازی با عروسک هایش تشخیص دهند.

مزایای عروسک بازی برای پسران

پژوهش ها در دنیای امروز اثبات کرده است که عروسک صرفاً یک اسباب بازی دخترانه نیست و برای پسران و دختران به یک اندازه مفید است. تحقیقات نشان می دهد که اکثر کودکان در سنین بین ۳ تا ۵ سالگی قادر به بروز یک حس قوی از هویت جنسیتی خود نیستند. آن ها هویت جنسیتی خود را از تجربیات اجتماعی و مراقبان خود دریافت می کنند. دقیقا همان زمانی که دختر بچه ها بیشتر به سمت عروسک ها و پسر بچه ها بیشتر به سمت لگو و ماشین هدایت می شوند.

محروم کردن پسرها از بازی با عروسک یعنی محروم کردن آن ها از فرصتی فعالانه برای ارتقای سطح همدلی، تنظیم عاطفه و احساس و همچنین گفت و گوهای اجتماعی. البته تمام این مزایا می تواند با روش های بدون عروسک هم در زندگی پسرها ایجاد شود، اما عروسک بازی قدرتمندتر از هر چیزی عاطفه کودکان را ارتقا می‌دهد.

ایجاد آرامش روانی

از آنجایی که کودکان عروسک های خود را موجودات زنده می بینند، می توانند از آ نها آرامش روانی دریافت کنند. در آغوش گرفتن عروسک ها از جمله بازی های ضد استرس برای بچه ها محسوب می شود. مخصوص انواع عروسک هایی که اندازه ی بزرگی دارند و هم قد و قامت کودک هستند. عروسک هایی که از جنس نرم پولیشی ساخته شده اند و بافت لطیفی دارند و حس آرامش را از طریق پوست به کودک منتقل می کنند. بسیاری از والدین می ‌توانند در شرایط پر استرس مثل مراجعه به مطب دندانپزشکی از وجود عروسک های دوست داشتنی برای بچه ها بهره بگیرند. تا شرایط به نحوی برای بچه ها کنترل شود که استرس کمتری را تجربه کنند.

بازی های  نقش درمانی

بر انگیخته شدن افکار و ایجاد فضایی برای بروز احساسات نهفته از جمله فواید عروسک بازی کودکان است. یکی از شناخته شده ترین روش هایی که اغلب روانشناسان و مشاوران برای رشد و پرورش کودک و همچنین برای درمان مشکلات عاطفی پیشنهاد می ‌دهند، نقش درمانی است. ممکن است کودک در شرایط عادی نتواند از احساسات خود به راحتی صحبت کند. اما در شرایط بازی با عروسک فضایی ایجاد می شود که کودک در آن احساس راحتی می کند و با قرار دادن او در نقش های مختلف می توان به آنچه در ذهنش می گذرد، پی برد.

تمایل و علاقه ی بچه ها به عروسک بازی

مطمئن باشید اگر یک اتاق را پر از اسباب بازی ها و کتاب های مختلف کنید، با کمال تعجب خواهید دید که یک عروسک ساده بیش از هر چیزی توجه کودکان را جلب می کند. زیرا بخش مهمی از زندگی بچه ها، انسان های اطرافشان هستند و عروسک در واقع یک انسان مینیاتوری برای آن هاست. به همین دلیل بچه ها سعی می کنند با عروسک ارتباط بگیرند و به بازی کردن با آن علاقه زیادی نشان می دهند.

پرورش مهارت های خود مراقبتی

وقتی یک کودک با عروسک بازی می کند، یاد می گیرد بدون حمایت والدین و مراقبان از خارج بتواند احساسات خود را بروز و حتی تسکین بدهد. این مسئله آموزش خیلی مهمی در زندگی یک کودک است و در آینده از او انسان سالم تری می سازد. انسانی که قادر است با احساسات خود به تنهایی کنار بیاید و خود را سرگرم کند. در صورتی که با نبود عروسک کودک همیشه به چیزی از خارج وابسته خواهد بود و احساس استقلال در خود مراقبتی را تجربه نخواهد کرد. به همین دلیل است که والدین باید به عروسک به چشم یک اسباب بازی فوق العاده مهم و تاثیر گذار در زندگی همه ی کودکان توجه کنند.

از چه سنی می توان برای کودکان عروسک خرید؟

دقیقا زمانی که یک نوزاد می تواند اشیا را به دست بگیرد، قادر است اسباب ‌بازی ‌های از جنس عروسک داشته باشد. تنها نکته در مورد نوزادان این است که باید از عروسک های بی خطر برای آن ها استفاده کرد. یعنی عروسک شامل دو دکمه و اشیای ریز جدا شونده نباشد تا کودکان ها را نبلعد. علاقه به عروسک ها می تواند تا دوران بزرگسالی هم ادامه پیدا کند و احساس خوبی در افراد ایجاد کند.

عروسک و ورود فرزند جدید به خانواده

یکی از فواید مهمی که عروسک ها در زندگی کودکان دارند، ایجاد یک فضای مطلوب در زمان ورود فرزند جدید به خانواده است. معمولا کودکان بزرگتر نسبت به نوزاد تازه به دنیا آمده حساسیت زیادی نشان می دهند. مثلاً به شدت دوست دارند همانند بزرگتر ها او را در آغوش بگیرند و اگر از این کار منع شود، احساس بد و حسادت در آن ها شکل می گیرد. در عین حال نمی‌ توان این خطر را به جان خرید و نوزاد تازه به دنیا آمده را در آغوش کودک دیگر قرار داد. یکی از بهترین راهکار هایی که والدین برای مقابله با این واقعه می ‌توانند به کار ببندند، خرید یک عروسک نوزاد برای فرزند بزرگتر است. تا به جای نوزاد تازه به دنیا آمده آن عروسک را در آغوش بگیرد و احساس خلأ نکند.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا