عمومیکسب و کار برتر

زمان بندی انجام قالب بندی با قالب تونل فرم

قالب تونل | طراحی و ساخت انواع قالب تونل فرم لاینینگ

قالب لارج پنل و قالب تونل از پوسته و ارابه تشکیل شده که پوسته از سگمنت هایی به عرض 1/5 متر می باشد که ارابه بر روی ریل در جهت طولی تونل حرکت و امکان بتن ریزی در مراحل بعدی را فراهم میکند. قالب تونل با توجه به کاربرد آن به اشکال مختلف نعل اسبی، بیضی و غیره تولید می شوند. تونل ها و تاسیسات دفاعی، سازه هایی هستند که در زیر زمین ساخته میشوند و هر یک از این سازه ها از نظر ساخت قالب تونل ویژگی های متفاوتی دارد.

ابزارهای مختلفی مثل راک بولت و شاتکریت از وسایل نگهداری قالب های تونل در مرحله اول حفاری به شمار می آید. این نوع قالب ضمن داشتن سرعت و راحتی در اجرا، میزان آرماتور مصرفی در مقایسه با سازه های بتنی حدود 30 درصد کمتر می باشد که استفاده از آن موجب صرفه جویی در هزینه خواهد شد.

زمان بندی انجام قالب بندی با قالب تونل فرم

انواع قالب تونل

ابعاد طول رایج در قالب تونل لاینینگ 6 و 9 متر است که این قالب با توجه به ابعاد و از نظر مکانیزم باز و بسته شدن به دو دسته قالب تونل هیدرولیکی و قالب تونل مکانیکی تقسیم می شوند. در قالب های تونل نوع اول باز و بسته شدن سگمنت های قالب با استفاده از جک های هیدرولیکی و در قالب مکانیکی این باز و بسته شدن سگمنت ها با استفاده از جک های دستی و یا روغنی امکان پذیر می باشد. معمولا در مقاطع بزرگ به دلیل سنگین بودن سگمنت ها از سیستم قالب هیدرولیکی استفاده می شود و به دلیل صرفه اقتصادی و فضای محدود در مقاطع کوچک از قالب مکانیکی استفاده می شود. در ادامه عمران صنعت شما را با قالب بندی تونل فرم آشنا می کند.

قالب لاینینگ هیدرولیکی

تمام قالب های تونل لاینینگ هیدرولیکی و حتی مکانیکی دارای یک کالسکه هستند که سگمنت های تاج و دیوار تونل که اصولا اندازه هرکدام آنها یک متر و نیم می باشند روی این کالسکه نصب می شوند و بوسیله چرخ های تعبیه شده ای که در زیر پایه های این کالسکه قرار دارند حرکت می کنند. این حرکت کالسکه در قالب های لاینینگ هیدرولیکی توسط سیستم خودرونده یا همان نیروی کششی انجام می گیرد. لازم به ذکر است کلیه دو پیچ های نگهدارنده تابلوی برق و جک ها، همگی بر روی این کالسکه نیز نصب می گردند که باز و بسته شدن سگمنت های تاج و دیوار قالب با استفاده از همین جک های هیدرولیکی که معمولا بصورت مورب، افقی و عمودی هستند انجام می شود.

قالب لاینینگ مکانیکی

همانطور که در قسمت قالب هیدرولیکی ذکر شد، قالب لاینینگ مکانیکی نیز دارای یک کالسکه می باشد که در اینجا باز و بسته شدن سگمنت های تاج و دیوار تونل توسط دو پیچ های مکانیکی انجام می گیرد. بمنظور مهار کردن نیرو علاوه بر این دو پیچ ها که نقش انتقال نیروی وارده به سگمنت ها را بازی می کنند سگمنت های قالب در کف بتن تونل توسط کفشک مخصوصی که به انکر بولت ها نصب شده اند بسته می شوند و این گونه نیرو مهار می شود.

قالب تونل مکانیکی دارای یک سیستم ویبراتور بدنه که عمدتا برقی یا بادی هستند و سیستم برق پیچیده می باشند. همچنین بر روی سگمنت های دیوار دریچه هایی جهت بتن ریزی و بازدید و بر روی سگمنت های تاج حفره هایی بمنظور اتصال لوله های پمپ نصب شده است.

قالب تونل فرم

سیستم قالب تونلی فرم به این صورت می باشد که این اجازه را به شما می دهد تا بتن ریزی دیوارها و سقف ها را در یک مرحله یک روزه انجام دهید. زمان ساخت و ساز توسط سیستم قالب های تونل سریع و به میزان قابل توجهی نسبت به دیگر روش ها کاهش می یابد. هدف از تولید سیستم قالب بندی تونل فرم شرکت عمران صنعت پایا این است که برای شما سرعت، کیفت و دقت بیشتر در ساخت و ساز را به وجود آورد. ساخت این قالب باعث شده است صرفه جویی بزرگی در مراحل نازک کاری، تاسیسات و برق کاری به وجود آید بطوریکه این قالب تا 500 بار قبل از تعمیرات قابل استفاده می باشد و استفاده از فن آوری روز در تولید قالب تونل فرم این قالب ها را مستحکم تر و با دوام تر می سازد.

سیستم قالب بندی تونل

سیستم قالب تونلی به دو بخش نیمه تونلی و تونلی کامل تقسیم می شود:

سیستم نیمه تونلی: اجرای دیوار با استفاده از قالب فلزی بالارونده و اجرا توسط میز پرنده

در این سیستم که نیمه تونلی نام دارد، قالب های بزرگ همراه با پایه‌های تعبیه شده بر روی غلتک یا چرخ که به شکل یک میز می باشند، تمام سقف فضا را پوشانده و بر روی آن‌ها آرماتوربندی سقف انجام می گیرد و بعد از آن عملیات بتن ریزی انجام می‌شود. این روش مشابه به سیستم تونلی متعارف هستند که به این دلیل امکان بتن ریزی هم ‌زمان سقف و دیوار را دارا می ‌باشد. لازم است بدانید که در این سیستم پس از اجرای دیوارهای سازه‌ای و سقف، دیوارهای نمای اصلی با مصالح گوناگون قابل اجرست.

سیستم تونلی کامل: اجرای سقف و دیوار به شکل هم زمان به وسیله قالب تونلی

در این سیستم تونلی دال‌های نواری بتنی یا پیش دال ساده که بر روی لبه‌ دیوارهای کناری فضاها قرار می‌گیرند پیش از عملیات بتن ریزی آرماتورهای بالایی پیش دال بمنظور استفاده از پیش دال نصب می‌شوند و اتصال میلگردهای دیوار و سقف آن ها نیز انجام می گیرد. سپس بتن ریزی بخش بالایی محل‌های اتصال دال پیش ساخته و پیش دال با سقف انجام می‌شود. در این سیستم اجرایی عمدتا دیوارهای بیرونی هم ‌زمان با دیگر دیوارها، قالب‌بندی و بتن‌ریزی می‌شوند و این عمل موجب می‌گردد تا خروج قطعات از ساختمان با پیچیدگی زیادی روبرو شود. دلیل کوچک بودن قطعات هم همین است تا امکان خروج قطعات از محل پنجره‌ها و درها را فراهم کند.

نحوه قالب بندی ستون بتنی

برای اجرای قالب بندی ستون بتنی باید اقداماتی انجام شود تا سازه را بتوان مستحکم و با دوام ساخت. فرآیندی که برای نحوه اجرای قالب بندی ستون بتنی باید اجرا شود عبارتند از:

1 – اجرای رامکا

بعد از اینکه فونداسیون و آرماتورهای ستون را نصب کردید ، برای اینکه بتوانید قالب بندی ها را هدایت کنید ، از نوعی میلگرد که تحت عنوان رامکا است استفاده کنید. یعنی در واقع قالب ستون را تا حدی فشار میدهید به سمت داخل که به رامکا برخورد کند. رامکا یا پاشنه ، به قسمتی از سازه ستون گفته میشود که فاصله بین قالب و میل گرد را پر میکند.

2 – تهیه قالب

ازآنجا که قالب ها انواع مختلفی دارند ، برای تهیه کردن آن ها لازم است که کیفیت ، جنس و اندازه آن ها را مورد نظر قرار دهید. فرقی نمیکند که کدام نوع قالب را انتخاب کرده باشید ، این فاکتورها باید در همه آن ها رعایت شود.

3 – تمیز کردن قالب

بعد از اینکه قالب را انتخاب کردید باید اقدام به آماده سازی آن ها کنید. اگر برای اولین بار از قالب استفاده میکنید تمیز کردن نمیخواهد ، اما اگر قبلا از آن استفاده کرده اید ، لازم است که اول قالب را به طور کامل تمیز کنید.

4 – روغن کاری

عملیات قالب برداری از مهم ترین کارهایی است که در قالب بندی ستون بتنی باید انجام شود. برای اینکه بتوان بتن را به راحتی از قالب جدا کرد باید سطح داخلی قالب را به طور کامل روغن کاری کنید.

5 – بستن قالب

برای بستن قالب ها باید آن ها را کنار هم قرار دهید و میخ دو لبه آن را به هم وصل کنید ، توسط سنجاق چهارتراش را به هم وصل کنید و در آخر قالب ها به یکدیگر متصل میشوند.

6 – تراز کردن قالب بندی

مرحله آخر این است که ستون ها را با یکدیگر تراز کنید و این کار را با یک مخروط و یک نخ انجام میدهید.

قیمت گذاری هر کیلو قالب فلزی بتن

قیمت قالب فلزی بتن ، در انواع مختلف قالب فلزی بتن با هم فرق دارد. لیست قیمت قالب فلزی بتن وابسته به قیمت روز مواد اولیه آن در بازار ایران و همچنین هزینه طراحی و تولید در قالب خاص می باشد. از این رو برای دریافت قیمت دقیق محصولات لطفا با واحد فروش شرکت سازه گستر مدحت تماس بگیرید .بخش اصلی مشخص کننده قیمت قالب فلزی بتن وزن هر کیلو قالب فلزی بتن می باشد که بر اساس طول و عرض فرق دارد. در سایر سازه ها مانند قالب ستون ، قالب دیوار ، قالب فوندانسیون، قالب بتن قوسی، جک سقفی و تمامی سازه های قالب بندی که نیاز به محاسبه دقیق دارند می توانید نقشه درخواستی خود را  به شرکت سازه گستر مدحت ارسال کنید تا با توجه به قیمت روز قالب فلزی بتن محاسبه و به شما اطلاع دهند.

رضا زنگنه

متخصص ونویسنده محتوای متنی وبسایت
دکمه بازگشت به بالا