وضعیت جستجو قبل از الگوریتم رنک برین
اگر مدت زیادی باشد که از اینترنت و گوگل استفاده می کنید حتماً زمانی را یادتان هست که عبارتی را در گوگل جستجو می کردید اما به شما صفحه ای را نشان میداد که اصلاً در مورد آن موضوع توضیح نداده بود و صرفاً چند تگ ساده در مورد آن موضوع در سایت قرار داده شده بود!
آن وقت ها سئو در همین موارد خلاصه میشد و شما کافی بود از چند ترفند مثل استفاده از تگ، استفاده از meta keyword، لینک سازی خارجی زیاد و … استفاده کنید تا بتوانید براحتی در صدر نتایج جستجو قرار بگیرید (البته اون زمان هم هرکسی این موضوعات رو نمیدونست!). برای همین اتفاقات بود که شما وقتی کلمه ای را در گوگل جستجو میکردید با سایت هایی مواجه میشدید که اشتباه بود و دقیقاً آن چیزی نبود که شما بدنبال آن بودید. برای خرید رپورتاژ لطفا کلیک کنید.
نتایج جستجو بعد از الگوریتم رنک برین (RankBrain)
اما الان چه اتفاقی برای نتایج جستجو افتاده؟ اخیراً هم جستجو ای انجام داده اید که به صفحات تبلیغات برخورد کنید؟! اگر برخورده باشید خیلی کم شده. همه ی این کار ها به لطف الگوریتم رنک برین (rank brain) اتفاق افتاده و باید از این الگوریتم ممنون باشیم. اما اینکه این اتفاقات چطور انجام شده و این الگوریتم اصلاً چطور کار میکنه رو در ادامه برای شما خواهم گفت تا بیشتر با این الگوریتم باهوش گوگل آشنا شوید. برای مشاهده پلتفرم رپورتاژ لطفا کلیک کنید.
الگوریتم رنک برین چگونه کار می کند؟
الگوریتم rankbrain هوش مصنوعی (AI) گوگل است که گوگل با کمک تکنولوژی یادگیری ماشین (Machine Learning) نتایج جستجو را به کاربر نمایش میدهد. الگوریتم رنک برین را می توان بعنوان الگوریتم کمکی برای مرغ مگس خوار دانست. این الگوریتم بیشتر تمرکزش برروی رفتار کاربران در سایت شماست. اما چه چیزی در رفتار کاربران مهم است؟ پارمتر هایی مثل مدت زمانی که کاربران در سایت شما میمانند، اینکه هر کاربر چه مدتی در صفحه ی شما میماند و… باعث میشود که گوگل با استفاده از آن ها صفحات شما را ارزیابی کند.
یک نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ببینید کاربران دقیقا در هر جستجو بدنبال چه چیزی هستند! بگذارید یک مثال برای شما بزنم: فرض کنید ما قصد داریم در کلمه ی معرفی بالا باییم، خب کاربران در این جستجو بدنبال چه چیزی هستند؟! بله درست است دنبال سایتی هستند که الگوریتم های گوگل را نام ببرد و در مورد هر کدام توضیح دهد، اما فرض کنید ما صفحه ای بالا بیاوریم که فقط در مورد الگوریتم پاندا توضیح داده باشد! چه اتفاقی می افتد؟ کاربران ما ممکن است مقاله را بخوانند، ممکن هم هست نخوانند!
اگر مقاله را بخوانند: این کاربران در صفحه ی ما باقی می مانند و بعد از خواندن صفحه را ترک میکنند! چون بدنبال چیز دیگری بوده اند.
اگر مقاله را نخوانند: این کاربران از سایت ما خارج می شوند و سایت ما را افزایش میدهند.
اما واکنش گوگل به این رفتار کاربران چیست؟ بعد از اینکه گوگل مشاهده میکند که کاربرانی که وارد سایت ما میشوند مدت زیادی در صفحه باقی نمی مانند و یا اگر هم میمانند باز به نتایج جستجو بر میگردند متوجه می شود که موضوع صفحه ما دقیقا آن چیزی نیست که کاربران دنبال آن هستند اما متوجه می شود که محتوای ما هم محتوای خوبی هست که بعضی از کاربران آن را تا انتها میخوانند. رنک برین سعی میکند که درک کند محتوای ما در مورد چیست و این محتوا برای چه جستجویی مناسب است!
الگوریتم رنک برین (RankBrain) چه زمانی معرفی شد؟
رنک برین در اواخر سال ۲۰۱۵ توسط گوگل نام گذاری شد. بعد از معرفی شدن rankbrain بسیاری از نتایج گوگل تغییر کرد و نتایج تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفت. گوگل رنک برین را بعنوان سوم فاکتور مهم در تایین نتایج جستجو معرفی کرده است.
تاثیر الگوریتم rankbrain بر سایر الگوریتم ها
جالب است بدانید که الگوریتم rankbrain فقط برروی نتایج جستجو تاثیر ندارد، رنک برین میتواند برروی سایر الگوریتم ها هم تاثیر داشته باشد! قبل از ظهور این الگوریتم مهندسان گوگل برای اینکه بتوانند الگوریتمی بسازند باید بصورت دستی کد میزدند تا الگوریتم ساخته شود. اما بعد از رنک برین این اتفاق تغییر کرد. رنک برین بصورت خودکار با استفاده از داده هایی که از کاربران دریافت میکند میتواند نتیجه گیری داشته باشد و این نتیجه گیری را برروی سایر الگوریتم ها هم پیاده سازی کند و آن ها را بهینه نماید
الگوریتم رنک برین (Rank Brain) چیست؟
در پاسخ به این سؤال باید چنین گفت که، الگوریتم رنکبرین جدیدترین راهکار گوگل برای پردازش بهتر دادهها و نمایش بهترین نتایج و رتبهبندی آنها است. در اکتبر سال 2015 شرکت گوگل بهصورت رسمی رنکبرین را معرفی کرد که در عمل یک الگوریتم کمکی برای مرغ مگس خوار محسوب میشود.
رنکبرین فناوری جدیدی بر پایه هوش مصنوعی (AI) است که با استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین یا Machine Learning طراحی شده. یادگیری ماشین نیز بدین معناست که یک کامپیوتر بجای آموزش توسط انسان و یا استفاده از برنامههایی با جزئیات فنی دقیق، خودبهخود نحوه کارکرد چیزی را یاد بگیرد.
الگوریتمهای یادگیری ماشین در فرآیند کار خود به بررسی و تحلیل دادههای موجود میپردازند و با استفاده از هوش مصنوعی سعی در آموزش و یادگیری از نتایج و آزمایشهای خود دارند، به زبان سادهتر با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین و ترکیب آن با هوش مصنوعی، کامپیوترها و موتورهای جستجو هرروز چیزهای جدیدتری یاد میگیرند و هوشمندتر میشوند.
بررسی نحوه عملکرد الگوریتم رنکبرین
قبل از به وجود آمدن الگوریتم رنکبرین، تیم مهندسی گوگل یک الگوریتم ریاضی تعیین کرده بود که با استفاده از آن جایگاه نتایج جستجو تعیین میشد و صرفنظر از بهروزرسانیهای دورهای؛ تقریباً روندی ثابت و همیشگی داشت؛ درصورتیکه الگوریتم رنکبرین دائماً در حال تغییر و یادگیری است.
همین موضوع باعث میشود تا با استفاده از الگوریتم Rank brain نتیجهای در اختیار کاربر قرار بگیرد که بیشترین شباهت ممکن را به عبارت جستجو شده داشته باشد. در عمل، این الگوریتم قادر به یادگیری و تشخیص الگوهای جدید است و در مقایسه با الگوریتم مرغ مگس خوار پیشرفتهتر است و عملکرد بهتری در اصلاح نتایج جستجو دارد.
بر اساس اظهار رسمی گوگل؛ الگوریتم رنکبرین وظیفه پاسخدهی به پانزده درصد از کل جستوجوهای آنلاین را بر عهده دارد و از مهمترین سیگنالهای تعیینکننده جایگاه و رتبهبندی سایتهاست. در حال حاضر الگوریتم رنکبرین (Rank brain) سومین عامل تاثیرگذار در تعیین نتایج و پاسخ به درخواست جستجوی کاربر و رتبهبندی سایتها است.
1- شناسایی مفهوم کلیدی براساس عبارت جستجو شده
الگوریتم رنکبرین با استفاده از هوش مصنوعی حجم بالایی از دادهها را به بردارهای قابل درک برای رایانه تبدیل میکند و زمانی که کلمه یا عبارتی را مشاهده کند که با آن آشنایی ندارد، شروع به حدس زدن در مورد آن کلمه و یا عبارات مشابه با آن میکند.
الگوریتم رنکبرین به کلمات موجود در جستجوی کاربر دقت میکند و به تفسیر معنای کلمات میپردازد. سپس با بررسی منطقه جغرافیایی کاربر، تاریخچه جستجو، علایقی که کاربر درگذشته از خود نشان داده (اطلاعاتی که بهواسطه دسترسی به گوشی هوشمند و جستجوهای شما در اینترنت دارد) و نکاتی ازایندست و با استفاده از دیگر عوامل (200 عامل معرفیشده توسط گوگل) به رتبهبندی نتایج جستجو برای نمایش در صفحه اول گوگل میپردازد. پس بهطور خلاصه میتوان گفت که؛
الگوریتم رنک برین، مدلی برای تفسیر عبارت جستجو شده توسط کاربر است.
2- بررسی رفتار کاربران پس از نمایش نتایج جستجو
عملکرد رنکبرین فقط محدود به شناسایی مفهوم مورد نظر کاربر نمیشود بلکه پس از نمایش نتایج جستجو نیز تلاش میکند تا میزان رضایت او از آنچه نمایش داده شده است را بررسی کند. در واقع رفتار کاربر در صفحه نتایج جستجو به این الگوریتم کمک میکند تا درک بهتری از مفهوم مورد نظر او داشته و رتبهبندی نتایج جستجو را برهمین اساس تعیین نماید.
زمانیکه جستجویی در گوگل انجام میشود الگوریتم رنکبرین شروع به بررسی رفتار کاربر و جایگاه صفحات میکند. در این فرآیند عبارت جستجو شده، مشخصات کاربر و نتایج نمایش داده شده توسط گوگل ذخیره میشود. در قدم بعدی سایتهایی که توسط کاربر انتخاب میشوند و زمان حضور کاربر در هریک از آنها بررسی شده و در نهایت میزان رضایت از این صفحات سنجیده میشود. رفتار یک کاربر به تنهایی مورد نظر گوگل نیست بلکه همین فرآیند برای هزاران کاربر دیگر تکرار شده و براساس اطلاعات جمعآوری شده در مورد تغییر رتبهبندی نتایج تصمیمگیری میشود.
رنکبرین چه اطلاعاتی را جمع آوری و بررسی میکند؟
بررسی الگوریتم رنکبرین و تاثیر آن بر نتایج جستجو به ما کمک میکند تا استراتژیهایی کاربردی و تاثیرگذار را برای کسب جایگاه بهتر شناسایی کنیم. در این بخش تلاش میکنیم تا برخی از فاکتورهای مهم برای الگوریتم رنکبرین را به شما معرفی کنیم.
1- مفهوم گرایی و پاسخ گویی به سوالات کاربر
اهمیت محتوای تولیدشده در سایتها بر هیچکس پوشیده نیست و شاید بهتر باشد که محتوای صفحه را بهعنوان مهمترین عامل مؤثر در سئو معرفی کنیم. با استفاده از تکنیکهای تولید محتوا و رعایت مفهوم گرایی در متن میتوان هر سایتی را به صدر نتایج جستجو رساند!
البته این نکته را فراموش نکنید که منظور ما، محتوای ارزشمند است، نه فراوانی یا تعداد محتوا! در فرایند تولید باید محتوایی بسازید که هدف محور باشد، پاسخگوی یک نیاز جدید باشد و یا حتی پاسخی کاملتر به نیازهای گذشته کاربر ارائه دهد. محتوای شما باید بهگونهای باشد که مخاطب را تحت تأثیر قرار داده و با ایجاد حس تعامل بازخوردهای مخاطب را دریافت کند. توجه الگوریتم رنکبرین بر چنین موضوعاتی است و رتبهبندی سایت شما تحت تأثیر این عوامل صورت میپذیرد. انتخاب موضوعات مناسب برای محتوا، رعایت مفهوم گرایی در متن و شناخت استانداردهای مربوط به یک محتوای پاسخ گو به صورت دقیق و کاربردی در کارگاه آکادمی وبسیما آموزش داده میشود.
2- فاکتورهای موثر بر رضایت کاربر پیش از ورود به صفحه
علاوه بر کیفیت محتوا، فاکتورهای دیگری نیز برای تعیین میزان رضایت کاربر از محتوای صفحه مورد توجه قرار میگیرند. به عنوان مثال زمانی که کاربر با استفاده از تلفن همراه خود جستجویی را انجام میدهد گوگل تلاش میکند تا صفحاتی را به او پیشنهاد دهد که نمایش مناسبی در سایزهای کوچکتر داشته باشند. در نتیجه طراحی ریسپانسیو سایت یکی از فاکتورهای موثر بر رضایت کاربر از صفحه خواهد بود. پیش از آنکه سایت شما به کاربر نمایش داده شود مواردی مانند سرعت لود صفحه، نمایش صحیح در موبایل و تبلت، رعایت استانداردهای کدنویسی و طراحی زیبا و کاربردی توسط گوگل بررسی خواهند شد.
3- بررسی میزان رضایت کاربر هنگام جستجو
رنکبرین تلاش میکند تا در تمام مسیر، یعنی از آغاز جستجو تا رسیدن به پاسخ نهایی کاربر را همراهی کرده و براساس رفتار او نتایج جستجو را بهتر کند. در نتیجه یکی از فاکتورهای مهم میزان رضایت کاربر از نتایجی است که به او نمایش داده شده است.
در صفحه اول گوگل معمولا 10 سایت به کاربر پیشنهاد میشوند که با توجه به عنوان و توضیحات آنها تصمیم میگیرد کدامیک را انتخاب کند. میزان انتخاب یک سایت توسط کاربران را معمولا با فاکتوری به نام CTR تعیین میکنیم. در واقع CTR، تعداد کلیک بر روی هر نتیجه تقسیم بر تعداد کل جستجوهای انجام شده درآن عبارت است.
علاوه بر CTR، زمان حضور کاربر در سایت انتخاب شده (Dwell Time) و عبارتی که در بازگشت به گوگل جستجو میکند نیز توسط رنکبرین بررسی میشود. این فاکتورها نشاندهنده میزان رضایت کاربر از یک سایت خواهد بود. شناسایی این عوامل و بهینهسازی سایت برای افزایش نرخ CTR و افزایش زمان حضور کاربر در صفحه میتواند تاثیر زیادی بر جایگاه شما در جستجوهای بعدی داشته باشد. این موارد در کارگاه وبسیما به شما آموزش داده میشود.
4- بررسی رضایت کاربران از محتوای صفحه به صورت دورهای
یکی دیگر از روشهای تعیین رضایت کاربر از محتوای صفحه بررسی دورهای تغییرات انجام شده در آن است. به عنوان مثال اگر تعداد نظرات ثبت شده در یک صفحه زیاد باشد میتوان گفت کاربران از محتوای ارائه شده در آن رضایت داشتهاند و با آن صفحه ارتباط خوبی برقرار کردهاند.
در نتیجه الگوریتم رنکبرین به صورت دورهای صفحات اینترنت را بررسی کرده و میزان اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی، تعداد لینکهای خارجی به صفحه، نظرات درج شده از طرف کاربران و امتیازی که به محتوای آن دادهاند را بررسی میکند. هرچقدر تعامل کاربران با سایت شما بیشتر باشد شانس بیشتری برای کسب جایگاه در نتایج جستجو خواهید داشت.
5- عبارات استفاده شده برای لینکسازی داخلی و خارجی
انکر تکست همان کلمه یا عبارتی است که برای ایجاد لینک میان دو صفحه از اینترنت از آن استفاده میکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انوع و نحوه استفاده از آن میتوانید به مقاله مراجعه نمایید.
یکی از روشهای گوگل برای درک موضوع صفحه، نحوه لینک دهی سایر صفحات اینترنتی به آن است. به عبارت دیگر زمانیکه سایت دیگری به صفحه شما با عبارت “خرید لپ تاپ” لینک میدهد به کاربر و البته گوگل اعلام میکند که موضوع این صفحه خرید لپ تاپ است. بسیاری از متخصصین سئو تلاش میکنند که لینکهای مختلفی را از سایتهای دیگر برای سایت خود ایجاد کنند ولی عموما تمرکز آنها استفاده از یک عبارت مشخص برای لینکسازی است.
همانطور که در نگارش محتوا باید به مفهوم گرایی و استفاده از عبارات همخانواده و هممعنی برای توصیف موضوع صفحه استفاده کنیم در لینکسازی نیز باید به این موارد توجه داشته باشیم. هرچقدر تنوع عبارات لینکشده به یک صفحه (با موضوع و مفهوم یکسان) بیشتر باشد شانس شما برای کسب جایگاه در نتایج جستجو افزایش خواهد یافت.
رویکرد خود را به استفاده از کلمات کلیدی طولانی تغییر دهید. با استفاده از چنین رویکردی و با استفاده از الگوریتم رنکبرین، گوگل به بهترین نحو ممکن متوجه موضوع و محتوای سایت شما میشود. همین موضوع باعث میشود تا بهمرور روی تک کلمهها نیز رتبه کسب کنید. استراتژیهای کاربردی برای انتخاب انکر تکست و لینک سازیهای داخلی و خارجی در کارگاه وبسیما آموزش داده میشود.
6- رعایت استانداردهای نگارشی و اصول سادهنویسی
فاحشترین اشتباه نویسندگان و مدیرانِ بسیاری از سایتها این است که مقالات یا مطالبی بسیار پیچیده و یا ثقیل! مینویسند؛ گویی که هدف از تولید محتوا نوشتن متنی برای گوگل است و نه برای کاربر! همین موضوع باعث میشود که نتوانید جایگاه مناسبی را در رتبهبندی گوگل به دست بیاورید. با استفاده از الگوریتم مرغ مگسخوار و اضافه شدن الگوریتم رنکبرین به آن، گوگل بسیار هوشمندتر از گذشته شده است.
سعی کنید همواره تلاشتان بر این باشد تا مطالبی ساده و روان بنویسید تا حتی مبتدیترین کاربران نیز متوجه آن بشوند. نوشتههایی بدون غلطهای املایی و با بیان ساده خیلی زود در گوگل جایگاه میگیرند. استفاده از تگهای H1 تا H6، انتخاب عنوآنهای مناسب، طولانی بودن محتوا (1500 کلمه و بیشتر)، استفاده از کلمات کلیدی در alt تصاویر، استفاده از زیر عنوان و شمارهگذاری، استفاده از ویدئو و اصلاح ایرادهای گرامری و نوشتاری همگی ازجمله مواردی است که توسط الگوریتم رنکبرین بررسی میشوند.
الگوریتم رنکبرین چه تاثیری بر صفحه جستجوی گوگل داشته است؟
تا اینجا به خوبی دریافتیم که الگوریتم رنکبرین نقش مهمی بر رتبهبندی نتایج و شناسایی مفهوم مورد نظر کاربران دارد. اطلاعات جمعآوری شده توسط این الگوریتم به گوگل کمک کرده است که امکانات جدیدی را در صفحه نتایج جستجو اضافه کند. این بخشها به کاربران کمک میکند تا بدون خروج از گوگل پاسخ خود را دریافت کنند. در ادامه نمونههایی از آن را معرفی میکنیم.
1- featured snippets
در برخی از جستجوها مشاهده میکنیم که در بالای صفحهی جستجو یک باکس محتوایی نمایش داده میشود که معمولاً پاسخ سؤال کاربر بهصورت لیست در آن وجود دارد. به این قابلیت featured snippet یا رتبه 0 گوگل گفته میشود. سایتی که در رنک صفر قرار میگیرد یکی از 10 سایت نمایش دادهشده در صفحه اول گوگل است. معمولاً گوگل برای جستوجوهایی که حالت سؤالی دارند از نمایش موقعیت صفر استفاده میکند. اطلاعات دقیقی از فرآیند انتخاب سایتها و محتوا برای نمایش در رتبه صفر اعلام نشده ولی معمولا سایتهایی در این بخش نمایش داده میشوند که اعتبار بسیار بالایی دارند و در محتوای خود به بررسی موردی و قدم به قدم یک سوال پرداختهاند.
2- People also search for
زمانیکه یکی از نتایج جستجو را انتخاب میکنید و پس از آن مجدد به همان صفحه از نتایج جستجو باز میگردید یک باکس مجزا در زیر آن صفحه نمایش داده میشود که عبارتهای مرتبط با موضوع جستجو شده توسط شما را نمایش میدهد. در این حالت الگوریتم رنکبرین متوجه شده است که شما با مراجعه به آن صفحه پاسخ نهایی خود را دریافت نکردهاید و نیازمند جستجوهای دقیقتری هستید. در نتیجه براساس عبارتی که جستجو کرده بودید و صفحهای که انتخاب کردید گزینههای جدیدی را پیش روی شما قرار میدهد.
3- People also ask
در بسیاری از جستجوها که مفهوم آنها پرسش یک سوال است، یک باکس متفاوت به کاربران نمایش داده میشود که شامل جستجوهایی مرتبط با موضوع مورد نظر شماست. با انتخاب هر یک از آنها محتوایی کوتاه از پاسخ به همان سوال و یک لینک برای اطلاعات بیشتر نمایش داده میشود. این بخش نیز با استفاده از الگوریتم رنکبرین و براساس جستجوهای دیگری که کاربران انجام دادهاند جمعآوری و نمایش داده میشود.
به نقل از: wpbeginner.com